Wereldgelijkvormigheid
KurtYo,
"Ik zeg niet dat dat niet in daden naar buiten moet komen. Juist wel!!! IK had het over uiterlijk in de zin van: kleding, haardracht, schoenen, etc."
Weet ik. Maar in de Bijbel wordt ook veel aandacht aan de kleding geschonken en aan het kuis kleden. De kleding is om der zonde wil, om de schaamte te bedekken, dat lezen we al bij de zondeval in Genesis 3. Verder wordt er in 1 Timotheus 2:9 gezegd dat vrouwen zich eerbaar moeten kleden en hetzelfde geldt dan wel voor de mannen lijkt me. Nee, ook een christen zal zich niet op zo'n wijze kleden dat men daarmee aangeeft nog helemaal in het wereldse denken "ik draag mode omdat ik er graag bij wil horen" te zitten.
Ook zal een christen geen aanstoot willen geven door zich uitdagend te kleden en zo aan het zevende gebod zich schuldig te maken. Nee, Gods geboden en wetten gaan over ALLE, let wel, ALLE terreinen des levens. Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doet het al ter ere Gods. Zal het niet voor de kleding gelden?
"DUS OOK DIE GROTE DIKKE MERCEDES DIE BIJ DE DOMINEE VOOR DE DUUR STAAT!! EN DIE BELACHELIJK DURE PASTORIES! (in een dorp bij mijn ouders in de buurt is er een van bijna een miljoen gulden gebouwd, belachelijk toch??)!!! beetje hypocriet?"
Ik heb zelf nog nooit een dominee met een mercedes gezien. Wel zie ik dure pastorieen staan. Dominees staan hoog aangeschreven wat betreft gezag en uitstraling en worden zeer gewaardeerd in de gereformeerde gezindte. Het zijn en blijven wel dienstknechten des Heeren, waardoor de Heere er velen wil redden van de eeuwige dood. Niet vreemd dat deze knechten hoog aangeschreven staan. Dat wordt verstoffelijkt in het geven van een gratis huis/villa soms. En het is ook niet erg om in een mooi huis te wonen. Abraham en Salomo waren ook rijk, maar men moet er niet op vertrouwen. Men moet niet het 'rijk-zijn' afkeuren, omdat het per definitie hypocriet zou zijn. In de Bijbel wordt het niet afgekeurd.
Aan de andere kant moeten wij wel een sober leven leiden en overvloedig geven van onze rijkdom, maar het is niet verkeerd om te genieten van wat God je geeft. Materialisme is inderdaad een vorm van wereldgelijkvormigheid, het opgaan in rijkdom. Rijkdom kan dus een uiting zijn van wereldgelijkvormigheid, is het in principe echter niet.
Madtice,
"Wat hield dit in? De Romeinen en Grieken, in Paulus tijd, hadden als godsdienst het voor-wat-hoort-wat principe, geef-en-ontvang, als het ware. Dus als jij offers brengt aan de goden, geven de goden jou voorspoed. ZO werkt God niet, en Paulus roept op om in dat opzicht niet gelijkvormig te worden aan de wereld. Dit heeft niets met daden te maken, in dit opzicht: religieuze daden."
Waar haal je dat uit? Ik vind deze verklaring van ds. C. den Boer wat beter:
"'Dezer wereld niet gelijkvormig worden' en 'veranderd worden in de vernieuwing uws gemoeds' staan in schrille tegenstelling tot elkaar. Vgl. Fil. 2:5-8 en Fil. 3:21 waar de werkwoorden suschematizoo en metamorphoo ook voorkomen. Het eerste werkwoord legt nadruk op de uiterlijke verschijningsvorm (dus: in je doen en laten als de wereld optreden). Het tweede werkwoord beklemtoont de innerlijke vormgeving (dus: een metamorphose van binnenuit)."
"In Paulus' tijd ging de discussie niet over popmuziek, bioscoop en kleding, maar over wel of geen vlees eten en Sabbathsdagen."
Hier ga je al de fout in met je conclusie, en dus vervalt je hele argument. Paulus heeft het hier over specifiek oud-testamentische wetten, zijn betoog gaat ook over de zwakke joodse broeder. Deze oud-testamentische ceremoniele wetten bestonden uit het houden van bepaalde (afgeschafte) feestdagen en voedselwetten.
Het gaat hier niet over de heiliging van de sabbatdag. Ook wordt hier geen vrijspraak gedaan van hen die popmuziek, bioscoop en foute kleding waarderen. Nee, bij Paulus blijven bepaalde zaken wel zonden en wie ben jij om bijv. popmuziek voor jouw eigen gemak en valse vrede in het geweten in dat rijtje van oud-testamentische wetten te schuiven?
In I Korinthe 6:12 zegt Paulus het volgende: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik al onder de macht van geen mij laten brengen.
De enige uitzondering die volgt in het gedeelte daarna is hoererij, verder is men in Christus geoorloofd tot alles, alleen niet alles is even nuttig."
Kijk nou aan zeg, dan mogen we ook doodslaan. Sorry dat ik het zeg, maar het is wel een nutteloos argument.
Madtice, je loopt ook te zeggen als het maar oprecht is en met liefde gebeurt. Maar waaraan kunnen we dan herkennen of iemand God oprecht liefheeft? Als hij de ZONDE haat en laat en Zijn geboden HOUDT. Laat het Woord het Woord zijn.
"Ik zeg niet dat dat niet in daden naar buiten moet komen. Juist wel!!! IK had het over uiterlijk in de zin van: kleding, haardracht, schoenen, etc."
Weet ik. Maar in de Bijbel wordt ook veel aandacht aan de kleding geschonken en aan het kuis kleden. De kleding is om der zonde wil, om de schaamte te bedekken, dat lezen we al bij de zondeval in Genesis 3. Verder wordt er in 1 Timotheus 2:9 gezegd dat vrouwen zich eerbaar moeten kleden en hetzelfde geldt dan wel voor de mannen lijkt me. Nee, ook een christen zal zich niet op zo'n wijze kleden dat men daarmee aangeeft nog helemaal in het wereldse denken "ik draag mode omdat ik er graag bij wil horen" te zitten.
Ook zal een christen geen aanstoot willen geven door zich uitdagend te kleden en zo aan het zevende gebod zich schuldig te maken. Nee, Gods geboden en wetten gaan over ALLE, let wel, ALLE terreinen des levens. Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doet het al ter ere Gods. Zal het niet voor de kleding gelden?
"DUS OOK DIE GROTE DIKKE MERCEDES DIE BIJ DE DOMINEE VOOR DE DUUR STAAT!! EN DIE BELACHELIJK DURE PASTORIES! (in een dorp bij mijn ouders in de buurt is er een van bijna een miljoen gulden gebouwd, belachelijk toch??)!!! beetje hypocriet?"
Ik heb zelf nog nooit een dominee met een mercedes gezien. Wel zie ik dure pastorieen staan. Dominees staan hoog aangeschreven wat betreft gezag en uitstraling en worden zeer gewaardeerd in de gereformeerde gezindte. Het zijn en blijven wel dienstknechten des Heeren, waardoor de Heere er velen wil redden van de eeuwige dood. Niet vreemd dat deze knechten hoog aangeschreven staan. Dat wordt verstoffelijkt in het geven van een gratis huis/villa soms. En het is ook niet erg om in een mooi huis te wonen. Abraham en Salomo waren ook rijk, maar men moet er niet op vertrouwen. Men moet niet het 'rijk-zijn' afkeuren, omdat het per definitie hypocriet zou zijn. In de Bijbel wordt het niet afgekeurd.
Aan de andere kant moeten wij wel een sober leven leiden en overvloedig geven van onze rijkdom, maar het is niet verkeerd om te genieten van wat God je geeft. Materialisme is inderdaad een vorm van wereldgelijkvormigheid, het opgaan in rijkdom. Rijkdom kan dus een uiting zijn van wereldgelijkvormigheid, is het in principe echter niet.
Madtice,
"Wat hield dit in? De Romeinen en Grieken, in Paulus tijd, hadden als godsdienst het voor-wat-hoort-wat principe, geef-en-ontvang, als het ware. Dus als jij offers brengt aan de goden, geven de goden jou voorspoed. ZO werkt God niet, en Paulus roept op om in dat opzicht niet gelijkvormig te worden aan de wereld. Dit heeft niets met daden te maken, in dit opzicht: religieuze daden."
Waar haal je dat uit? Ik vind deze verklaring van ds. C. den Boer wat beter:
"'Dezer wereld niet gelijkvormig worden' en 'veranderd worden in de vernieuwing uws gemoeds' staan in schrille tegenstelling tot elkaar. Vgl. Fil. 2:5-8 en Fil. 3:21 waar de werkwoorden suschematizoo en metamorphoo ook voorkomen. Het eerste werkwoord legt nadruk op de uiterlijke verschijningsvorm (dus: in je doen en laten als de wereld optreden). Het tweede werkwoord beklemtoont de innerlijke vormgeving (dus: een metamorphose van binnenuit)."
"In Paulus' tijd ging de discussie niet over popmuziek, bioscoop en kleding, maar over wel of geen vlees eten en Sabbathsdagen."
Hier ga je al de fout in met je conclusie, en dus vervalt je hele argument. Paulus heeft het hier over specifiek oud-testamentische wetten, zijn betoog gaat ook over de zwakke joodse broeder. Deze oud-testamentische ceremoniele wetten bestonden uit het houden van bepaalde (afgeschafte) feestdagen en voedselwetten.
Het gaat hier niet over de heiliging van de sabbatdag. Ook wordt hier geen vrijspraak gedaan van hen die popmuziek, bioscoop en foute kleding waarderen. Nee, bij Paulus blijven bepaalde zaken wel zonden en wie ben jij om bijv. popmuziek voor jouw eigen gemak en valse vrede in het geweten in dat rijtje van oud-testamentische wetten te schuiven?
In I Korinthe 6:12 zegt Paulus het volgende: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik al onder de macht van geen mij laten brengen.
De enige uitzondering die volgt in het gedeelte daarna is hoererij, verder is men in Christus geoorloofd tot alles, alleen niet alles is even nuttig."
Kijk nou aan zeg, dan mogen we ook doodslaan. Sorry dat ik het zeg, maar het is wel een nutteloos argument.
Madtice, je loopt ook te zeggen als het maar oprecht is en met liefde gebeurt. Maar waaraan kunnen we dan herkennen of iemand God oprecht liefheeft? Als hij de ZONDE haat en laat en Zijn geboden HOUDT. Laat het Woord het Woord zijn.
Als je Jezus aangrijpt als je Verlosser en Heer, heb je God oprecht lief IMHO. Dat is goed genoeg.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Maar waaraan kunnen we dan herkennen of iemand God oprecht liefheeft? Als hij de ZONDE haat en laat en Zijn geboden HOUDT. Laat het Woord het Woord zijn.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
XGNOOM en KurtYo,
"Als je Jezus aangrijpt als je Verlosser en Heer, heb je God oprecht lief IMHO. Dat is goed genoeg."
IMHO, wat is dat?
In elk geval lees ik in de Bijbel anders:
Johannes 14:15: "Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden" en verderop in vers 21: "Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft"
In 1 Johannes 5:3: "Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar".
Is tot Gods eer leven hetzelfde als allemaal leuke, zondige dingen doen, waar het vlees behagen in stelt, en dan God danken dat je die dingen mocht doen. Is dat tot Gods eer, als je er God maar voor dankt dat je zo fijn van de dingen kunt genieten die je eigen hart je ingeeft?
Of zijn we al wederom geboren zodat we werkelijk gaan vragen wat tot Gods eer is, namelijk wat overeenkomstig Zijn geboden is.
Wat stelt de liefde tot God nog voor, als je die liefde niet eens beantwoordt met het leven naar Zijn wil, om Gode welbehagelijk te leven? Of hebben we God soms alleen lief omdat Hij zo goed voor ons is en doet wat wij graag willen en omdat Hij het is die ons de hemel belooft, waar we niet eens wat voor hoeven doen dan beamen dat Jezus aan het kruis is gestorven en opgestaan en voor de rest kunnen doen en laten wat we willen, onder het mom van de christelijke vrijheid. Het lijkt op het vele verwaterde, gemakkelijke, zelfzuchtige christendom van tegenwoordig dat tevreden is met goedkope genade!!!!
"Als je Jezus aangrijpt als je Verlosser en Heer, heb je God oprecht lief IMHO. Dat is goed genoeg."
IMHO, wat is dat?
In elk geval lees ik in de Bijbel anders:
Johannes 14:15: "Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden" en verderop in vers 21: "Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft"
In 1 Johannes 5:3: "Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar".
Is tot Gods eer leven hetzelfde als allemaal leuke, zondige dingen doen, waar het vlees behagen in stelt, en dan God danken dat je die dingen mocht doen. Is dat tot Gods eer, als je er God maar voor dankt dat je zo fijn van de dingen kunt genieten die je eigen hart je ingeeft?
Of zijn we al wederom geboren zodat we werkelijk gaan vragen wat tot Gods eer is, namelijk wat overeenkomstig Zijn geboden is.
Wat stelt de liefde tot God nog voor, als je die liefde niet eens beantwoordt met het leven naar Zijn wil, om Gode welbehagelijk te leven? Of hebben we God soms alleen lief omdat Hij zo goed voor ons is en doet wat wij graag willen en omdat Hij het is die ons de hemel belooft, waar we niet eens wat voor hoeven doen dan beamen dat Jezus aan het kruis is gestorven en opgestaan en voor de rest kunnen doen en laten wat we willen, onder het mom van de christelijke vrijheid. Het lijkt op het vele verwaterde, gemakkelijke, zelfzuchtige christendom van tegenwoordig dat tevreden is met goedkope genade!!!!
KurtYo
"wat is eerbare kleding?"
Dat is niet opgepronkt (modekledij), niet onkuis (naveltruitjes, korte rokjes, strakke kleding)...dat staat allemaal in 1 Tim. 2:9, als je maar even de moeite neemt om je te verdiepen in de tekst, maar dat had je waarschijnlijk al gedaan als je echt interesse in het antwoord had gehad...
"En ik vind het WEL hypocriet om een enorm dure auto te hebben maar wel bepaalde kleding af te zweren..."
Goed jongen! Dan vind jij dat toch lekker, negeer vooral mijn tegenargument, dat is lekker makkelijk discussieren.
"wat is eerbare kleding?"
Dat is niet opgepronkt (modekledij), niet onkuis (naveltruitjes, korte rokjes, strakke kleding)...dat staat allemaal in 1 Tim. 2:9, als je maar even de moeite neemt om je te verdiepen in de tekst, maar dat had je waarschijnlijk al gedaan als je echt interesse in het antwoord had gehad...
"En ik vind het WEL hypocriet om een enorm dure auto te hebben maar wel bepaalde kleding af te zweren..."
Goed jongen! Dan vind jij dat toch lekker, negeer vooral mijn tegenargument, dat is lekker makkelijk discussieren.
Wel mooi refojongere, dat ik in mijn stukje zeg : en nu gaan jullie zeggen "je mag ook doodslaan" en jij dat dan ook gewoon doet. Vind ik toch dapper.
Inderdaad, God lief hebben boven alles is dat je niet meer zondigt, want elke zonde is dus alles wat je doet zonder Hem lief te hebben daarbij. Ik kan naar de bioscoop en toch God lief hebben, etc. De bioscoop en de muziek op zich is geen zonde, dat probeer ik duidelijk te maken, maar sommige mensen die er heen gaan gebruiken het wel als een middel om te zondigen (e.g. verslaving, etc.). Natuurlijk is geloof zonder daden dood, en liefde voor God ook. Maar blijkt jouw liefde naar God toe uit het feit dat je allemaal regels en wetten gaat naleven die Hij nooit heeft gegeven? Of dat je leeft te midden van mensen die Hem zoeken, althans, een antwoord op hun vragen, en jij bent een licht temidden van hun. Dat is geen wereldgelijkvormigheid!Je kent de tekst toch, van een lamp niet onder het bed neerleggen? Hoe kun je nu de wereld bereiken als je alles waar de wereld is meteen zonde noemt zodra je er aanwezig bent? Dan zit er iets structureel fout in je redenering.
God liefhebben is Zijn geboden liefhebben, maar dat moet je niet omdraaien: ik heb Zijn geboden lief dus heb ik God lief. Zo is het niet. Je houdt je aan Gods geboden omdat je God lief hebt in een relatie van God tot mens.
Wat betrefd de uitleg van de tekst word de wereld niet gelijkvormig etc., die uitleg heb ik uit pak 'm beet zes, zeven jaar studie, boeken, gesprekken met theologen en heel veel zelf nadenken en het stukje "word niet gelijkvormig aan de wereld" en "een verandering tot vernieuw van uw denken/gemoed" zijn verbonden met het woordje "maar" dat er tussen staat. Het woordje "maar" geeft aan dat Paulus "het veranderde denken" gelijkschaart aan wereldgelijkvormigheid, dus dat hij bedoeld dat je niet in je denken wereld gelijkvormig wordt. Dat van die Romeinen en Grieken haal ik eveneens uit de geschiedenisboeken (ik ben nu eenmaal geschiedenisstudent). Dat was de wereld waar Paulus in leefde en Hé, wat is de titel van dit Bijbelboek ook al weer? Romeinen... een logische waarschuwing dus, om niet de godsdienstdenkwijzes en filosofie van de Romeinen te copiëren maar een verandering van denken te ondergaan.
Daarnaast maakte ik geen fout en vevalt dus niet mijn hele betoog (wat ik zo ie zo al een hele boute uitspraak vind), want Paulus heeft het inderdaad over oud-testamentische geboden (moet ik de sabbath volgen, mag ik onrein vlees eten?) waar vraag tekens bij gezet werden door sommige mensen. En Paulus geeft aan dat het niet om de geboden gaat, maar om de gedachte er achter: God heeft ons door middel van Jezus vrijgezet van de wet (we kunnen vergeven worden) en we kunnen een relatie aangaan met God waarin wij zoeken naar Zijn wil en Hem liefhebben, waaruit logisch volgt dat je dus doet wat Hij gebied (Zijn wil). De Romeinen vroegen zich af hoe dat opging voor al die specifieke wetten (sabbath, onrein vlees), en Paulus zei: het geloof zelf zit niet in de daden maar in de motivatie achter de daden. Als je vlees eet, doe het omdat je Hem lief hebt. Als je geen vlees eet, doe het omdat je Hem lief hebt. Dat geldt voor alles, het is een principe. Je wordt niet wereldgelijkvormig doordat je hun vlees eet, maar omdat je het doet bijvoorbeeld om in een beter daglicht bij God te komen. God is geen God die van ons offers vraagt, maar liefde en ons gedragen in die liefde. Daarnaast schuif ik niet "popmuziek voor mijn eigen valse vrede in het rijtje oud-testamentische wetten" want de wet is vervuld met Jezus! De enige wet is nu de wet van liefde! En nogmaals: JA, dan doe je bepaalde dingen niet en bepaalde dingen wel, maar gaat er om WAAROM je het doet: wat is je hartsgesteldheid! Het christelijk leven is geen checklist die je constant afloopt, maar een relatie! Ik snap best dat dit heel anders is dan jij altijd te horen gekregen hebt, en dat het schokkend kan overkomen, maar volgens mij is dit wat de Bijbel vertelt aan de mensen. Dat is het goede nieuws: God wil een relatie met jou!
Wat ik dus nogmaals wil duidelijk maken: ik veroordeel jouw theologie of geloof helemaal niet. Alles wat je voor God doet of laat, dat vind Hij fantastisch, maar het gaat Hem er om of je Hem lief hebt, en de dingen doet en laat omdat je Hem liefhebt! Als dat bij jou het geval is, dat sla ik een arm om je heen en noem ik je broeder, maar ik wil gewoon maar aangeven dat God liefhebben niet betekent dat alles wat de wereld doet meteen zonde is.
En nogmaals, je einde is echt heel sterk: ik zeg in mijn posting daarvoor "nu zeggen jullie 'met deze theologie mag je ook doodslaan en stelen' maar zo is dat natuurlijk niet" en jij eindigt jou posting met "jij zegt dat je mag doodslaan!" In één woord briljant!
Inderdaad, God lief hebben boven alles is dat je niet meer zondigt, want elke zonde is dus alles wat je doet zonder Hem lief te hebben daarbij. Ik kan naar de bioscoop en toch God lief hebben, etc. De bioscoop en de muziek op zich is geen zonde, dat probeer ik duidelijk te maken, maar sommige mensen die er heen gaan gebruiken het wel als een middel om te zondigen (e.g. verslaving, etc.). Natuurlijk is geloof zonder daden dood, en liefde voor God ook. Maar blijkt jouw liefde naar God toe uit het feit dat je allemaal regels en wetten gaat naleven die Hij nooit heeft gegeven? Of dat je leeft te midden van mensen die Hem zoeken, althans, een antwoord op hun vragen, en jij bent een licht temidden van hun. Dat is geen wereldgelijkvormigheid!Je kent de tekst toch, van een lamp niet onder het bed neerleggen? Hoe kun je nu de wereld bereiken als je alles waar de wereld is meteen zonde noemt zodra je er aanwezig bent? Dan zit er iets structureel fout in je redenering.
God liefhebben is Zijn geboden liefhebben, maar dat moet je niet omdraaien: ik heb Zijn geboden lief dus heb ik God lief. Zo is het niet. Je houdt je aan Gods geboden omdat je God lief hebt in een relatie van God tot mens.
Wat betrefd de uitleg van de tekst word de wereld niet gelijkvormig etc., die uitleg heb ik uit pak 'm beet zes, zeven jaar studie, boeken, gesprekken met theologen en heel veel zelf nadenken en het stukje "word niet gelijkvormig aan de wereld" en "een verandering tot vernieuw van uw denken/gemoed" zijn verbonden met het woordje "maar" dat er tussen staat. Het woordje "maar" geeft aan dat Paulus "het veranderde denken" gelijkschaart aan wereldgelijkvormigheid, dus dat hij bedoeld dat je niet in je denken wereld gelijkvormig wordt. Dat van die Romeinen en Grieken haal ik eveneens uit de geschiedenisboeken (ik ben nu eenmaal geschiedenisstudent). Dat was de wereld waar Paulus in leefde en Hé, wat is de titel van dit Bijbelboek ook al weer? Romeinen... een logische waarschuwing dus, om niet de godsdienstdenkwijzes en filosofie van de Romeinen te copiëren maar een verandering van denken te ondergaan.
Daarnaast maakte ik geen fout en vevalt dus niet mijn hele betoog (wat ik zo ie zo al een hele boute uitspraak vind), want Paulus heeft het inderdaad over oud-testamentische geboden (moet ik de sabbath volgen, mag ik onrein vlees eten?) waar vraag tekens bij gezet werden door sommige mensen. En Paulus geeft aan dat het niet om de geboden gaat, maar om de gedachte er achter: God heeft ons door middel van Jezus vrijgezet van de wet (we kunnen vergeven worden) en we kunnen een relatie aangaan met God waarin wij zoeken naar Zijn wil en Hem liefhebben, waaruit logisch volgt dat je dus doet wat Hij gebied (Zijn wil). De Romeinen vroegen zich af hoe dat opging voor al die specifieke wetten (sabbath, onrein vlees), en Paulus zei: het geloof zelf zit niet in de daden maar in de motivatie achter de daden. Als je vlees eet, doe het omdat je Hem lief hebt. Als je geen vlees eet, doe het omdat je Hem lief hebt. Dat geldt voor alles, het is een principe. Je wordt niet wereldgelijkvormig doordat je hun vlees eet, maar omdat je het doet bijvoorbeeld om in een beter daglicht bij God te komen. God is geen God die van ons offers vraagt, maar liefde en ons gedragen in die liefde. Daarnaast schuif ik niet "popmuziek voor mijn eigen valse vrede in het rijtje oud-testamentische wetten" want de wet is vervuld met Jezus! De enige wet is nu de wet van liefde! En nogmaals: JA, dan doe je bepaalde dingen niet en bepaalde dingen wel, maar gaat er om WAAROM je het doet: wat is je hartsgesteldheid! Het christelijk leven is geen checklist die je constant afloopt, maar een relatie! Ik snap best dat dit heel anders is dan jij altijd te horen gekregen hebt, en dat het schokkend kan overkomen, maar volgens mij is dit wat de Bijbel vertelt aan de mensen. Dat is het goede nieuws: God wil een relatie met jou!
Wat ik dus nogmaals wil duidelijk maken: ik veroordeel jouw theologie of geloof helemaal niet. Alles wat je voor God doet of laat, dat vind Hij fantastisch, maar het gaat Hem er om of je Hem lief hebt, en de dingen doet en laat omdat je Hem liefhebt! Als dat bij jou het geval is, dat sla ik een arm om je heen en noem ik je broeder, maar ik wil gewoon maar aangeven dat God liefhebben niet betekent dat alles wat de wereld doet meteen zonde is.
En nogmaals, je einde is echt heel sterk: ik zeg in mijn posting daarvoor "nu zeggen jullie 'met deze theologie mag je ook doodslaan en stelen' maar zo is dat natuurlijk niet" en jij eindigt jou posting met "jij zegt dat je mag doodslaan!" In één woord briljant!
Refojongere, ik denk dat deze discussie draait om de visie over de menselijke wil. Ik geloof dat de menselijke wil veranderd wordt door God, door Zijn genade. Hierdoor kunnen wij in Christus geloven. Deze verandering van je wil heeft ook tot gevolg dat je niets anders wilt dan Gods geboden volgen. Dat kun je niet, maar dat wordt vergeven door het kruis. Dit is puur genade: zoals het woord al zegt krig je alles kado, in die zin dus wel goedkoop. Het offer van Christus was echter niet goedkoop! Menselijke werken, zoals het houden van regeltjes, voegen niets toe aan je behoud.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Wat stelt de liefde tot God nog voor, als je die liefde niet eens beantwoordt met het leven naar Zijn wil, om Gode welbehagelijk te leven? Of hebben we God soms alleen lief omdat Hij zo goed voor ons is en doet wat wij graag willen en omdat Hij het is die ons de hemel belooft, waar we niet eens wat voor hoeven doen dan beamen dat Jezus aan het kruis is gestorven en opgestaan en voor de rest kunnen doen en laten wat we willen, onder het mom van de christelijke vrijheid. Het lijkt op het vele verwaterde, gemakkelijke, zelfzuchtige christendom van tegenwoordig dat tevreden is met goedkope genade!!!!
PS: Ik heb overigens niet gezegd dat je er maar op los mag zondigen of dat ik dat goedkeur. Dat is je eigen toevoeging aan mijn statement.
PS2: IMHO = In My Humble Opinion
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Wereldgelijkvormigheid:t
Ik weet niet wat jullie allemaal verstaan met wereldgelijkvormigheid..
Ik las van Jacob dit:
Alles wat niet tot eer van God is Zonde.
Ik ben het met je eens.. maar wil er wel een kleine kantekening bij plaatsen.
Wat vindt jij van eer tot God?
Het leven opzich is al tot eer van God!
Denk bij alles wat je doet aan hem.. Maar er is een tijd om vrolijk te zijn en om te huilen.
Maar ik merk in de reacties hier op dit forum dat personen hun eigen gevoel als maatstaaf gaan gebruiken voor een ander.
Als iemand lekker aan het stand kan zonen op zondag tot eer van God. Laat hem!
Het enige onderscheid wat er is tussen niet christenen en christenen is de eer die ze zoeken.. En laat iedereen de eer van God op zijn manier zoeken.
Je bent vrij gemaakt!!! voel je dan ook vrij! Vrij in deze wereld.... Leven tot zijn eer!!!
PS: (jacob ik ben bang dat je teveel afstand neemt van de wereld. Je moet een lichtend licht zijn in deze wereld.. En volgens mij kan je dat niet doet door je aftezonderen van de wereld)
[Aangepast op 20/6/03 door hijwel]
Ik weet niet wat jullie allemaal verstaan met wereldgelijkvormigheid..
Ik las van Jacob dit:
Alles wat niet tot eer van God is Zonde.
Ik ben het met je eens.. maar wil er wel een kleine kantekening bij plaatsen.
Wat vindt jij van eer tot God?
Het leven opzich is al tot eer van God!
Denk bij alles wat je doet aan hem.. Maar er is een tijd om vrolijk te zijn en om te huilen.
Maar ik merk in de reacties hier op dit forum dat personen hun eigen gevoel als maatstaaf gaan gebruiken voor een ander.
Als iemand lekker aan het stand kan zonen op zondag tot eer van God. Laat hem!
Het enige onderscheid wat er is tussen niet christenen en christenen is de eer die ze zoeken.. En laat iedereen de eer van God op zijn manier zoeken.
Je bent vrij gemaakt!!! voel je dan ook vrij! Vrij in deze wereld.... Leven tot zijn eer!!!
PS: (jacob ik ben bang dat je teveel afstand neemt van de wereld. Je moet een lichtend licht zijn in deze wereld.. En volgens mij kan je dat niet doet door je aftezonderen van de wereld)
[Aangepast op 20/6/03 door hijwel]
had die hij wel,
een lichtendvoorbeeld op het strand op zondag. Dat zie ik niet helemaal voor me. Zeker omdat de zondag een ideale dag is om de bijbel te onderzoeken. Ik vind op strand leggen zoieso je tijd in ledigheid doorbrengen maar dat kan ik makkelijk zeggen want ik heb een hekel aan zand.
wat bedoel je met gevoel? volgens mij gebruik juist jij alleen maar je gevoel, je onderbouwd namelijk niets. Ik zou graag een onderbouwing van uit de bijbel willen zien.
Alles wat tegen Gods geopenbaarde wil is dat is zonde. Alles!!!!
Ben ik vrijgemaakt. van wat dan wel? van de zonde? nou dan zou ik het verder hebben geschopt dan paulus. Romeinen 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Fijn dat jij het tegen mij zegt, maar daar kan ik helaas helemaal niets mee.
Wat betekent vrijgemaakt eigenlijk. Dat ik dan kan doen wat ik wil? Lijkt me erg stug. Maar er zijn meer mensen die zo hun ziel bederven op dit forum.
Ik neem met alle plezier afstand van deze wereld. Sterker, ik zal het gelukkig straks allemaal achter me laten. Wat blij vooruitzicht dat mij streelt.
Weg wereld weg schatten gij kunt niet bevatten hoe rijk ik wel ben.
een mens bepaald niet wat tot Gods eer is. Maar God zelf. En God openbaart zich in de Schrift. Dus Alles moet te toetsen zijn aan de Heilige Schrift.
nou je zal het hier wel niet mee eens zijn. Maar ja ik kan er niks anders van maken.
een lichtendvoorbeeld op het strand op zondag. Dat zie ik niet helemaal voor me. Zeker omdat de zondag een ideale dag is om de bijbel te onderzoeken. Ik vind op strand leggen zoieso je tijd in ledigheid doorbrengen maar dat kan ik makkelijk zeggen want ik heb een hekel aan zand.
wat bedoel je met gevoel? volgens mij gebruik juist jij alleen maar je gevoel, je onderbouwd namelijk niets. Ik zou graag een onderbouwing van uit de bijbel willen zien.
Alles wat tegen Gods geopenbaarde wil is dat is zonde. Alles!!!!
Ben ik vrijgemaakt. van wat dan wel? van de zonde? nou dan zou ik het verder hebben geschopt dan paulus. Romeinen 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Fijn dat jij het tegen mij zegt, maar daar kan ik helaas helemaal niets mee.
Wat betekent vrijgemaakt eigenlijk. Dat ik dan kan doen wat ik wil? Lijkt me erg stug. Maar er zijn meer mensen die zo hun ziel bederven op dit forum.
Ik neem met alle plezier afstand van deze wereld. Sterker, ik zal het gelukkig straks allemaal achter me laten. Wat blij vooruitzicht dat mij streelt.
Weg wereld weg schatten gij kunt niet bevatten hoe rijk ik wel ben.
een mens bepaald niet wat tot Gods eer is. Maar God zelf. En God openbaart zich in de Schrift. Dus Alles moet te toetsen zijn aan de Heilige Schrift.
nou je zal het hier wel niet mee eens zijn. Maar ja ik kan er niks anders van maken.
had die hij wel
allo jacob
een lichtendvoorbeeld op het strand op zondag. Dat zie ik niet helemaal voor me. Zeker omdat de zondag een ideale dag is om de bijbel te onderzoeken. Ik vind op strand leggen zoieso je tijd in ledigheid doorbrengen maar dat kan ik makkelijk zeggen want ik heb een hekel aan zand.
Ik kan het me wel voorstellen. Maar het ging er wat is tot eer van God. Het leven op aarde is al tot eer van God. In de bijbel staat dat er een tijd is om te werken te eten te slapen enz.
Er is een tijd om je te ontspannen op het strand. En er is een tijd om bijbelonderzoek te doen. Als het mooi weer is lijkt het mij een mooie tijd om te ontspannen. Ik wil hier mee aangeven dat wat je ook doet je het tot eer van God moet doen.. Maar ga je zelf niet in een hokje plaatsen en zeggen.. Dat mag niet op zondag en dat wel...
wat bedoel je met gevoel? volgens mij gebruik juist jij alleen maar je gevoel, je onderbouwd namelijk niets. Ik zou graag een onderbouwing van uit de bijbel willen zien.
Jouw gevoel wat je hebt bij bepaalde tijdsbesteding. En dat gevoel als maatstaf te gebruiken voor andere.
En om hier een bijbels argument bij de te geven:%
De Heere Jezus wees de farizeen regelmatig op hun weten die zij er bij hadden verzonnen en deze weten gebruikten als maatstaf voor het volk.
Alles wat tegen Gods geopenbaarde wil is dat is zonde. Alles!!!!
oke ben het helemaal met je eens.. Maar wat is zijn geopenbaarde wil?
Leven tot zijn eer toch? en een lichtend licht zijn in deze wereld! En niet buiten deze wereld.
Ben ik vrijgemaakt. van wat dan wel? van de zonde? nou dan zou ik het verder hebben geschopt dan paulus. Romeinen 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Fijn dat jij het tegen mij zegt, maar daar kan ik helaas helemaal niets mee.
Je ben vrijgemaakt van de zonde ja... nog niet losgemaakt maar wel vrijgemaakt! Jij hoeft die zonde last niet meer te dragen dat doe hij voor jou!
Leef alsjeblieft niet door in je niet kunnen leven tot zijn eer.. Maar probeer maar zo veel mogelijk te leven tot zijn eer.
Wat betekent vrijgemaakt eigenlijk. Dat ik dan kan doen wat ik wil? Lijkt me erg stug. Maar er zijn meer mensen die zo hun ziel bederven op dit forum.
Ja jij kan doen wat jij wil.. Want je wil is veranderd..
Ik neem met alle plezier afstand van deze wereld. Sterker, ik zal het gelukkig straks allemaal achter me laten. Wat blij vooruitzicht dat mij streelt.
Hoe kan je nou afstand van de wereld nemen als je een lichtend licht moet zijn in deze wereld?
De velden zijn wit om te oogsten. Waarom ga je het veld dan niet op maar blijf je er buiten staan?
Weg wereld weg schatten gij kunt niet bevatten hoe rijk ik wel ben.
Ja geef dat maar door aan de wereld! Hoe rijk dat je bent!
Maar gebruik deze text niet om buiten de wereld te gaan staan. Maar ga met je nieuwe wil de wereld in leven tot zijn eer.
een mens bepaald niet wat tot Gods eer is. Maar God zelf. En God openbaart zich in de Schrift. Dus Alles moet te toetsen zijn aan de Heilige Schrift.
oke
nou je zal het hier wel niet mee eens zijn. Maar ja ik kan er niks anders van maken.
Kom op niet te negatief
:,
allo jacob
een lichtendvoorbeeld op het strand op zondag. Dat zie ik niet helemaal voor me. Zeker omdat de zondag een ideale dag is om de bijbel te onderzoeken. Ik vind op strand leggen zoieso je tijd in ledigheid doorbrengen maar dat kan ik makkelijk zeggen want ik heb een hekel aan zand.
Ik kan het me wel voorstellen. Maar het ging er wat is tot eer van God. Het leven op aarde is al tot eer van God. In de bijbel staat dat er een tijd is om te werken te eten te slapen enz.
Er is een tijd om je te ontspannen op het strand. En er is een tijd om bijbelonderzoek te doen. Als het mooi weer is lijkt het mij een mooie tijd om te ontspannen. Ik wil hier mee aangeven dat wat je ook doet je het tot eer van God moet doen.. Maar ga je zelf niet in een hokje plaatsen en zeggen.. Dat mag niet op zondag en dat wel...
wat bedoel je met gevoel? volgens mij gebruik juist jij alleen maar je gevoel, je onderbouwd namelijk niets. Ik zou graag een onderbouwing van uit de bijbel willen zien.
Jouw gevoel wat je hebt bij bepaalde tijdsbesteding. En dat gevoel als maatstaf te gebruiken voor andere.
En om hier een bijbels argument bij de te geven:%
De Heere Jezus wees de farizeen regelmatig op hun weten die zij er bij hadden verzonnen en deze weten gebruikten als maatstaf voor het volk.
Alles wat tegen Gods geopenbaarde wil is dat is zonde. Alles!!!!
oke ben het helemaal met je eens.. Maar wat is zijn geopenbaarde wil?
Leven tot zijn eer toch? en een lichtend licht zijn in deze wereld! En niet buiten deze wereld.
Ben ik vrijgemaakt. van wat dan wel? van de zonde? nou dan zou ik het verder hebben geschopt dan paulus. Romeinen 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Fijn dat jij het tegen mij zegt, maar daar kan ik helaas helemaal niets mee.
Je ben vrijgemaakt van de zonde ja... nog niet losgemaakt maar wel vrijgemaakt! Jij hoeft die zonde last niet meer te dragen dat doe hij voor jou!
Leef alsjeblieft niet door in je niet kunnen leven tot zijn eer.. Maar probeer maar zo veel mogelijk te leven tot zijn eer.
Wat betekent vrijgemaakt eigenlijk. Dat ik dan kan doen wat ik wil? Lijkt me erg stug. Maar er zijn meer mensen die zo hun ziel bederven op dit forum.
Ja jij kan doen wat jij wil.. Want je wil is veranderd..
Ik neem met alle plezier afstand van deze wereld. Sterker, ik zal het gelukkig straks allemaal achter me laten. Wat blij vooruitzicht dat mij streelt.
Hoe kan je nou afstand van de wereld nemen als je een lichtend licht moet zijn in deze wereld?
De velden zijn wit om te oogsten. Waarom ga je het veld dan niet op maar blijf je er buiten staan?
Weg wereld weg schatten gij kunt niet bevatten hoe rijk ik wel ben.
Ja geef dat maar door aan de wereld! Hoe rijk dat je bent!
Maar gebruik deze text niet om buiten de wereld te gaan staan. Maar ga met je nieuwe wil de wereld in leven tot zijn eer.
een mens bepaald niet wat tot Gods eer is. Maar God zelf. En God openbaart zich in de Schrift. Dus Alles moet te toetsen zijn aan de Heilige Schrift.
oke
nou je zal het hier wel niet mee eens zijn. Maar ja ik kan er niks anders van maken.
Kom op niet te negatief
:,
Even over die Romeinen 7:19, ter aanvulling. Jacob, die tekst loopt door tot en met vers 23 waarin Paulus dus blijft zeggen dat zijn vlees zondigt.... maar dan, vers 24: "wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" Hij stelt de vraag waar het hier om draait: is het mogelijk verlost te worden van de zonde hier op aarde? En dan het grote keerpunt in zijn betoog, vanaf vers 25:
"Ik dank God door Jezus Christus, onzen HEERE. ZO dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."
Huh, ff wachten: Paulus zegt dus dat hij met zijn verstand (gemoed) dienstbaar is aan de Wet Gods, maar niet met zijn lichaam... blijkbaar kan dat dus. Maar het houdt niet op, Paulus gaat nog verder in Romeinen 8:
"Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest." dat is vers 1 van hoofdstuk 8, en zo gaat het verder tot vers 6 over het verschil tussen wandelen in het vlees en wandelen in de Geest. Vanaf vers 7:
"Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen."
Dus precies wat een aantal refo's hier altijd zeggen: als je in het vlees ben, zondig je, en kun je God niet behagen. Einde verhaal? Nee, vers 9:
" Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil."
Dus het lichaam is inderdaad ter dood verklaard vanwege de zonde, maar onze geest leeft dus, en vanuit die geest die in Zijn Geest is leven we dus. Leven in de Geest is dus echt leven! En het houdt zelfs hier niet op, het wordt nog mooier vanaf vers 14:
"Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods." Mooi hè, gewoon Zijn kind zijn?! Vers 15: "Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze ; maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!"
Prachtig toch! Wij krijgen niet een Geest van dienstbaarheid tot angst (voor God, voor de Wet, voor de dood), maar zijn aangenomen als zijn kinderen! Als je gelooft dat Jezus voor jou verlossing is gestorven en opgestaan (en of dat geloof via uitverkiezing, vrije wil of iets er tussenin tot stand gekomen is doet er in deze discussie even niet toe) en je leeft in die gedachte, dan leef je in Christus, in Zijn Geest en in een hernieuwde relatie met God! Als Zijn kind! Hoe mooi is dat? Prachtig toch!
"Ik dank God door Jezus Christus, onzen HEERE. ZO dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."
Huh, ff wachten: Paulus zegt dus dat hij met zijn verstand (gemoed) dienstbaar is aan de Wet Gods, maar niet met zijn lichaam... blijkbaar kan dat dus. Maar het houdt niet op, Paulus gaat nog verder in Romeinen 8:
"Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest." dat is vers 1 van hoofdstuk 8, en zo gaat het verder tot vers 6 over het verschil tussen wandelen in het vlees en wandelen in de Geest. Vanaf vers 7:
"Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen."
Dus precies wat een aantal refo's hier altijd zeggen: als je in het vlees ben, zondig je, en kun je God niet behagen. Einde verhaal? Nee, vers 9:
" Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil."
Dus het lichaam is inderdaad ter dood verklaard vanwege de zonde, maar onze geest leeft dus, en vanuit die geest die in Zijn Geest is leven we dus. Leven in de Geest is dus echt leven! En het houdt zelfs hier niet op, het wordt nog mooier vanaf vers 14:
"Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods." Mooi hè, gewoon Zijn kind zijn?! Vers 15: "Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze ; maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!"
Prachtig toch! Wij krijgen niet een Geest van dienstbaarheid tot angst (voor God, voor de Wet, voor de dood), maar zijn aangenomen als zijn kinderen! Als je gelooft dat Jezus voor jou verlossing is gestorven en opgestaan (en of dat geloof via uitverkiezing, vrije wil of iets er tussenin tot stand gekomen is doet er in deze discussie even niet toe) en je leeft in die gedachte, dan leef je in Christus, in Zijn Geest en in een hernieuwde relatie met God! Als Zijn kind! Hoe mooi is dat? Prachtig toch!