Jehova's Getuigen

parsifal

Bericht door parsifal »

Oke het boek is behoorlijk zwaar theologisch. Ik kon het eerst niet lezen, omdat het te moeilijk was, maar met wat moeite kom je erdoor.

Hierin gaat de schrijver in op Wie Jezus is. Hoe de Bijbel over Zijn Godheid en Zijn menszijn spreekt. Hoe er in de vroege kerk op is ingegaan? En wat dit gegeven inhoudt voor het zicht op bijvoorbeeld Islam. Hij gaat niet in op de directe relatie met het Jodendom, omdat hij daar een ander boek over zou gaan schrijven. Ik weet niet of dat al gebeurd is. Maar het boek is in ieder geval heel nuttig als je theologisch en BIjbels onderbouwt op de persoon van de Heere Jezus wilt ingaan.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

De tekst die Kena aanhaalt (1 Joh. 5:7) staat in mijn bijbel tussen tussen twee haken, nl. deze: [ .... ]

Uitleg volgens NBG: 'Tussen vierkantje haakjes [...] staan woorden of tekstgedeelten waarvan wordt aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben.'

Als je op grond van die tekst Jehova-getuigen wilt overtuigen, dan sta je dus niet zo sterk. Voor de eenheid tussen Vader en Zoon verwijs ik bijv. naar:
- Joh. 17.
- Heb. 1:1-4.
- Kol. 1:15-23.

En nu: Het gaat erom of Jezus God is, of niet?

Daarom schreef ik ook het volgende:
Stel: Jezus is God. Dan betekent dat dat Hij niet verzocht kon worden, aangezien God niet verzocht kan worden door het kwade. Jac. 1:13. Is dat zo?

Stel: Jezus was mens. Dan betekent dat dat Hij een menselijk vlees had, aan dat der zonde gelijk, en verzocht werd als een mens, en wel vanuit de zuigingen en verlokkingen zijner eigen begeerte die in zijn vlees wonen. Rom. 8:3, Heb. 4:15, Jac. 1:14-15. Is dat zo?

Stel: Een mens kan deel hebben aan goddelijke natuur. 2 Petr. 1:3-4. Is dat zo?

Wat betekent nu het één of het ander voor ons eigen leven? Bedenk, dat Jezus nóóit zondigde!
Ik kan wel iets beweren, maar daar gaat het niet om. Lees de teksten erop na. De bijbel geeft het antwoord!

Wie wás Jezus? Dáár gaat het om. Immers, hoe kan zíjn leven in míj openbaar worden (2 Kor. 4:10-11) als ik niet begrijp wie Hij in werkelijkheid wás? Hoe kan ik leven zoals Hij leefde, hoe kan ik wandelen zoals Hij wandelde (1 Joh. 2:6), hoe kan ik in zijn voetsporen treden (1 Petr. 2:21-24), als ik niet begrijp welk een werk in Hem geschiedde tijdens zijn dagen in het vlees (Heb. 5:7-10)?

Groeten, Rose.

[Veranderd op 29/11/02 door roseline]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Over de Godheid van Christus is al heel veel geschreven. Ook over het zogeheten 'comma Johanneum' (1 Joh. 5:7)

Toch wil ik wel een kanttekening maken bij diegenen die menen dat dit niet in de grondtekst stond. Er wordt dan verwezen naar Erasmus. Erasmus had in zijn eerste editie ook het 'comma' niet opgenomen. Na kritiek hierop vroeg hij om een Griekse Tekst met daarin de tekst. Die kreeg hij van een monnik (vervalst?), echter deze tekst dateert uit ± 1520 en is dus niet echt oud. Veel belangrijker vind ik echter dat de kerkvader Cyprianus (overl. 258) dit comma citeert! Ook Augustinus zou in één van zijn werken het comma geciteerd hebben.

Maar goed is het belangrijk? Rose noemde al Johannes 17 en dan bedoel ik het 5de vers 'En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Hiermee is niet direct Zijn Godheid aangetoond wel dat Hij er was voor de wereld. Hij is dus van eeuwigheid! Hij is dus niet uit de tijd maar Hij is het waarvan Johannes getuigt en optekent 'Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn: genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was , en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;'
Dit vinden we ook in de brief aan de Hebreeën waar de schrijver schrijft 'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.'
Ook veel is er te doen over de tekst uit Joh. 1. Hiervan hebben de JG een andere vertaling. In de SVV lezen we 'In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.' De JG hebben hier volgens mij 'en het Woord was een god' Dit heeft te maken (volgens hun) met het lidwoord. We lezen in het Grieks 'kai Theos en ho logos' Laten we eens lezen hoe 'Het Boek' dit vertaalt 'In het allereerste begin was Christus (A) er al. Hij was bij God en was Zèlf God.'

Hij was dus de God waarvan één van onze belijdenissen zo schoon zegt 'En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren Zoon van God, geboren uit den Vader vóór alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met den Vader, door Welken alle dingen gemaakt zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
parsifal

Bericht door parsifal »

Voor mij is in dit verband een groot bewijs dat de Heere Jezus de naam Ik ben op Zichzelf betrekt. Dit vind je het sterkst in Johannes 8. Voor Abraham was, ben ik. En niet "was ik". In het Aramees zou je dit wel als Godslastering hebben geklonken, als de Heere was, wie de Joden dachten dat Hij was.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Inderdaad Parsifal, dit komt niet zo naar voren in onze Statenvertaling, wel in de King James. Als God Zich openbaart bij de brandende braambos noemt Hij Zijn Naam: Ik ben die Ik ben (...) Ik ben heeft u gezonden.
De Septuagint vertaalt dit met 'ego eimi' en dit vinden we ook terug als Jezus zegt 'Ik ben de deur etc..'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

Christus was er en is er altijd geweest. Hij is gode-gelijk (Fil. 2:5-7). Maar nu hebben we het over 'Jezus, tijdens zijn dagen in het vlees.' Toen Hij leefde hier op aarde, toen Hij in alle opzichten aan de mensen gelijk was.

Waarin bestond de goddelijkheid van Jezus Christus?

Uit het feit dat Hij verzocht werd? Matt. 4.

Uit het feit dat Hij zieken genas? Matt. 8:14-17.

Uit het feit dat God aan de mensen zulk een macht gegeven had dat de Zoon des mensen zonden kon vergeven? Matt. 9:1-8.

Uit het feit....

Je kunt veel opnoemen wat betrekking heeft op Jezus Christus. Maar waarin bestond nu zijn goddelijkheid?

Groeten, Rose.
Kena

Bericht door Kena »

Klopt! Vandaar dat YHVH Yeshua is. Dus ook YHVH van het OT. Maar nu ga ik te diep, vrees ik. :pu
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door roseline
Christus was er en is er altijd geweest.
Je kunt veel opnoemen wat betrekking heeft op Jezus Christus. Maar waarin bestond nu zijn goddelijkheid?
Rose, weet jij het?
Ik niet!!!

Jezus is GOD!!! Dat staat in de Bijbel. Maar hoe dit in elkaar steekt, weet NIEMAND! Net zogoed niet als dat NIEMAND weet hoe de DRIEEENHEID te verklaren valt.

En ik denk ook niet dat we moeten gaan proberen te verklaren hoe die Godheid en mensheid zich in een lichaam bevonden
roseline

Bericht door roseline »

Beste PeterB,

Ik mag gelukkig zeggen dat die vraag - waarin bestond Jezus' goddelijkheid - mij meer en meer geopenbaard word.

Gode zij dank! Hoe kan ik immers deel krijgen aan de goddelijke natuur, zoals Jezus daar deel aan had (2 Petr. 1:3-4), zónder dat ik weet wat goddelijke natuur inhoudt? Hoe kan in mijn sterfelijk vlees Jezus' leven zich openbaren (2 Kor. 4:10-11), zonder dat ik begrijp welke strijd Hij had te voeren tijdens zijn dagen in het vlees (Heb. 5:7-10), en hoe Hij in verzoekingen geleden heeft (Heb. 2:18)? Hoe kan ik gaan in zijn voetstappen (1 Petr. 2:21) en wandelen zoals Hij (1 Joh. 2:6), als ik niet weet wat zijn wandel op aarde inhoudt? Hoe kan mijn leven met Christus in God verborgen zijn (Kol. 3:2), hoe wordt ik vernieuwd tot de volle kennis naar het beeld van mijn Schepper (Kol. 3:10), hoe word ik vervuld tot alle volheid Gods (Ef. 3:19), hoe verkrijg ik de volheid der godheid in Hem (Kol. 2:10), hoe verander ik naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 Kor. 3:18), zonder dat de Geest, die de diepten Gods onderzoekt, mij openbaart wát in God is? En mij openbaart wat in Jezus gebeurde tijdens zijn dagen in het vlees? (1 Kor. 2:10-16, Rom. 8:3).

'Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees - God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.' Rom. 8:3. Besef je wat dat inhoudt?

'Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus Christus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar één, die in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.' Heb. 4:14-15.
Besef je wat dat inhoudt?

'Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden.' Heb. 5:7-8.
Besef je wat dat inhoudt?

Wat houdt het in om deel te hebben aan goddelijke natuur?

Groeten, Rose.

P.S. logisch dat die Jehova's getuigen de 'drie-eenheid' niet aan willen nemen als niemand ze kan vertellen wie Jezus werkelijk was. Goddelijk en menselijk... Waarin was Hij dan goddelijk? En waarin was Hij dan menselijk? Jezus is geen abstract begrip! Hij wil dat we Hem kennen.

[Veranderd op 4/12/02 door roseline]
PeterB

Bericht door PeterB »

rose,

zolang de zondaar op aarde leeft kan deze alleen maar leren WIE GOD is, maar zal nooit weten WAT GOD is. Hoe dat nu in elkaar zit.

Als jij dat wel steeds meer gaat begrijpen, leg het mij dan uit, want ik, en velen anderen weten het niet.

Niemand kan bevatten hoe of wat dat WEZEN GODS inhoud. Wel Zijn eigenschappen.

En die goddelijke natuur waar je het over hebt, die moet je vergelijken en zien als hoe Adam en Eva leefden voor de zondeval.

Maar die wilden ALS GOD zijn. Dus de gehele goddelijke natuur deelachtig zijn, ofwel GOD ZIJN. De val.
parsifal

Bericht door parsifal »

GOd is niet iets om theoretisch over te praten denk ik. De uitspraak dat de Heere Jezus God is, is op Zich zo leeg als wat, als het woord God niet meer is dan eigenschappen bij elkaar gebracht.

En als je die eigenschappen bij elkaar brengt. Krijg je het ook nog moeilijk. De Heere Jezus is niet alwetend. Hij stelt Zijn wil onder die van Zijn Vader enzovoorts.

Maar toch Het is deze Heere, die Zich God laat noemen, die wij mogen en moten aanbidden. Die Een is met de Vader. Door Hem kennen we ook de Vader. Kennen we God. Maar dat is dan meer dan alleen de begrippen kennen. Ook al is het nog maar in schaduwen dat we het zien. Eens zullen we van aangezicht tot aangezicht mogen zien.

Vaya con Dios (en dat is ook geen lege uitdrukking)

parsifal
roseline

Bericht door roseline »

PeterB,

Ik zie helaas geen bijbelteksten...

'Zijn goddelijke kracht immers heeft ons, met alles wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd...'

Alleen in deze zin staan al zoveel zegeningen - Hij begiftigt ons met alles wat met leven en godsvrucht te maken heeft. Hij heeft ons begiftigd - voltooide tijd. Zeggen dat een godsvruchtig leven onmogelijk is voor een mens als jij en ik is dus per definitie uitgesloten.

'...door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht...'

Hij heeft mensen geroepen om dit leven te gaan leiden!

'door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.' 2 Petr. 1:3-4.

Niet pas later, in de hemel. Nú, terwijl het verderf in de wereld heerst, wat het gevolg is van de vleselijke begeerten, kunnen wij daaraan ontkomen, want wij zijn begiftigd met deze kostbare beloften, zodat wij deel krijgen aan goddelijke natuur. (Dus ook niet zoals Adam en Eva leefden voor de zondeval, want zij leefden niet in een wereld die bedorven was door de begeerte).

Ja, ik heb mijn doel heel hoog gesteld. Maar God heeft mij daartoe ook geroepen, en dat is enkel genade!

Ik wil ALS JEZUS zijn. In alle opzichten. Is dat verkeerd om zo te willen zijn? Nee, het is mijn roeping:

'Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen, en die Hij tevoren bestemd heeft, deze heeft Hij ook geroepen...' Rom. 8:29-30.

'Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen, maar wij weten, dat, als Hij geopenbaard zal zijn, wij Hem gelijk zullen wezen, want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. Een ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.' 1 Joh. 3:2-3. Hoe rein is Jezus? Hij, die geen zonde gedaan heeft?

Wat Paulus schrijft is ook op mij van toepassing:

'Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ik ook door Jezus Christus gegrepen ben.' Fil. 2:12.

Alleen God is volmaakt. Daarom kun je ook pas meer volmaakt worden als je deel krijgt aan Zijn natuur.

Maar het lijkt erop dat dat voor jou niet noodzakelijk is, dat het voor jou klinkt als 'hoogmoed'. Aangezien je al begint met de stelling dat wij niet kunnen weten WAT God is, alleen WIE Hij is. En pas vervolgens om uitleg vraagt over goddelijke natuur, het kennen van Jezus Christus (heb je al de bijbelteksten die ik genoemd heb opgezocht?). Dan ga ik denken: Ja jammer, ik kan 't wel uitleggen, maar dan zal hij telkens weer met die - in mijn ogen niet veel zeggende - stelling aan komen zetten, dus dat is jammer van m'n tijd.

Mocht je serieus verder willen gaan met deze discussie, dan stel ik voor slechts uit te gaan van de bijbel, Gods Woord. Niet van kanttekeningen (dat is een mening van de bijbelvertalers op grond van het vergelijken van bijbelteksten, meer niet), niet van de catechismus, niet van enig andere leerregels, dominees etc. Slechts de bijbel heeft voor mij autoriteit.

Groeten, Rose.

P.S. 'de zondaar die op aarde leeft....' Vergelijk dat eens met: 'Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.... (Fil. 3:15) ... weest allen mijn navolgers, broeders, en ziet op hen, die evenzo wandelen, gelijk gij ons tot voorbeeld hebt... (vs. 17) ... want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus als verlosser verwachten....'(vs. 20). Zou Paulus het zich - als zondaar zijnde - kunnen veroorloven zijn broeders te vermanen zijn voorbeeld te volgen? Paulus noemt zichzelf dan ook geen zondaar meer: 'God bewijst echter zijn liefde jegen ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.' Rom. 5:8.
Wat is een zondaar, volgens de bijbel?

[Veranderd op 7/12/02 door roseline]
PeterB

Bericht door PeterB »

juist Rose, aan het BEELD van Jezus gelijk zijn.

Als jij als JEZUS wilt zijn, maakt je diezelfde fout al Adam en Eva dat deden.
Jezus is namelijk GOD!!!!

Jezus is de 2e persoon in het Goddelijk Wezen.
Geen 3 wezens die 1 God vormen, Maar 1 wezen, 1 God!!!

Je hebt een hoog doel gesteld ja. Je zult het nooit halen.

mag ik vragen of je die genade Gods en die gemeenschap met God ook altijd gevoelt?
roseline

Bericht door roseline »

PeterB,
Origineel geplaatst door PeterB
juist Rose, aan het BEELD van Jezus gelijk zijn.

Als jij als JEZUS wilt zijn, maakt je diezelfde fout al Adam en Eva dat deden.
Jezus is namelijk GOD!!!!

Jezus is de 2e persoon in het Goddelijk Wezen.
Geen 3 wezens die 1 God vormen, Maar 1 wezen, 1 God!!!

Je hebt een hoog doel gesteld ja. Je zult het nooit halen.

mag ik vragen of je die genade Gods en die gemeenschap met God ook altijd gevoelt?
Helaas, weer geen bijbelteksten (Je onderbouwt zelfs niet dat Jezus God is. Is Hij dat wel? Waar zegt Hij dat? Waar staat dat? Bewijs dat eens?).
Jammer. Je gaat alleen in op de tekst die naar jouw idee het meest dicht bij het 'onvolkomene' ligt... Het 'beeld van Christus' - net alsof dat niet verschrikkelijk heerlijk is! Het gaat immers niet over zijn uiterlijk! Weet je wat het beeld van Christus is? 'Hij is het beeld van de onzichtbare God....' 'Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen...' 'Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien...' Kol. 1, Heb. 1, Joh. 14. Mag ik aan dát beeld gelijkvormig worden, dán ben ik werkelijk gezegend!
Trouwens, in 1 Joh. 3:2-3, staat ook nog iets... En wat staat er over 'goddelijke natuur'? En over 'jagen naar volmaaktheid'?

Nee, ik voel niet altijd Gods genade en die gemeenschap met Christus. Integendeel. Gevoelens kunnen bedriegen. Gevoelens doen er ook niet toe :). Gevoelens en gedachten kunnen ziels en vleselijk zijn. Ze kunnen door de duivel aangedragen worden om ons moedeloos, neerslachtig te maken. Ongeloof te bewerken. Dat is geenzins geestelijk. Maar Gods woord maakt scheiding tussen ziel en geest! Geloof, dát doet er toe. Zo kennen wij dan van nu af aan niemand meer naar het vlees....

Ik wil als Jezus zijn. Dat is jagen naar de volmaaktheid. Immers, Híj is volmaakt! Jagen naar het volkomene = jagen naar goddelijke natuur. Alleen iemand met 100% goddelijke natuur = volmaakt. Jezus had goddelijke natuur, en ook ik mag daar deel aan krijgen. In hoeverre, dat hangt af van mijn trouw in de verzoeking.

Mattheus 10 24 De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
Mattheus 10 25 Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer.

Lukas 6 40 De discipel is niet boven zijn meester; maar een iegelijk volmaakt discipel zal zijn gelijk zijn meester.

Mag ik verlangen te zijn gelijk Hij? Mag ik geloven dat dat mijn roeping is? Mag ik verlangen en ernaar jagen om een volmaakt discipel te zijn, net zoals Paulus daar naar jaagde? Wat moet Paulus dan hoogmoedig zijn geweest, nietwaar? Hij had een doel gesteld, dat niet haalbaar was zeker? En Johannes dan, die zegt: Wij zullen Hem gelijk wezen... Reinig u dan gelijk Hij rein is... Onmogelijk, nietwaar? En Petrus dan die schrijft: Opdat u deel krijgt aan goddelijke natuur. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt, stel je voor, hoogmoedswaanzin!

Jammer, dan niet. Ik geloof dat ik het doel zál bereiken. Maar ik ken dan ook de definitie van geloof, zie hieronder. Ik blijf niet staan bij het zichtbare, het vergankelijke, het vleselijke, het aardse, de feiten. Want hoe zullen wij hopen op hetgeen wij zien? Hoop die gezien wordt is geen hoop...

'Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ik ook door Jezus Christus gegrepen ben.' Fil. 2:12.

Groeten, Rose.

P.S. Voor een eventueel vervolg: zou je je stellingen willen onderbouwen met bijbelteksten?
janneke

Bericht door janneke »

ikke vind de werkwijze van de jehova getuigen niet goed... althans hier niet... ze zijn veel te opdringerig vind ik.. en ze nemen altijd kinderen mee naar de deur... waarom?? geen idee??
Plaats reactie