Waar, maar we hebben het over zondenkennis nu. Er zijn er, die vinden dat dat niet iedereen krijgt voordat ie verenigt is met Christus.Oorspronkelijk gepost door mementoMja, de oproep van de bijbel tot geloof en bekering is toch wel ietsjes meer dan alleen vragen om zondekennis. We doen er goed aan om te prediken dat een mens eerst ontledigd moet worden, alvorens Christus hem kan vervullen. Maar die prediking moet wel gepaard gaan met een onvoorwaardelijke oproep om te geloven, om ootmoedig te zijn. Als we bidden, laat ons dan bidden om geloof en bekering, om genade en om geloof, om heiligheid.Ja, dus mag je vragen om zondenkennis bij de Heere Jezus.
Het probleem met bidden (alleen) om zondekennis is dat je bidt om een bewustwordend gevoel, en niet om een Heiland, en daarmee stellen we toch onszelf en ons gevoel centraal. En wat als God ons wil bekeren zonder die zondekennis waar je om bid? Bid dan liever: 'Heere, geef me wat u beveelt, geef me wat ik nodig heb'.
[Aangepast op 16/10/2004 door memento]
komen zoals je NU bent?
Ja, maar, ik wilde maar aangeven, dat zondenkennis wel gekend wordt voordat men in Christus rust vindt.Oorspronkelijk gepost door LecramWat bad de vader van het zieke kind?Oorspronkelijk gepost door MatthijsJa, dus mag je vragen om zondenkennis bij de Heere Jezus.Oorspronkelijk gepost door LecramGeloof je dan niet dat Jezus je een bijbelse bekering wil geven als je daarom vraagt? Als de bijbelse weg is overtuigen van zonde, dan geeft God die. En God weet beter wat nodig is dan wij.Oorspronkelijk gepost door Matthijs De hele Bijbel spreekt ervan. In de heilsweg naar Jezus, is het werk van de Heilige Geest o.a. overtuigen van zonde! Dat heeft niets met voorschrijven te maken. De oude schrijvers verstonden de Bijbel ook zo.
We willen toch allemaal een bijbelse bekering?
Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
En wat vroegen de discipelen?
Lukas 11:1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
Het vragen om zondekennis is in feite niet relevant voor de wedergeboorte. Wel kan het heilzaam zijn voor de gelovige om te bidden om verdieping van kennis van zichzelf en van God (Jezus).
Dat weet de Heere toch ook wel?Oorspronkelijk gepost door MatthijsJa, maar, ik wilde maar aangeven, dat zondenkennis wel gekend wordt voordat men in Christus rust vindt.Oorspronkelijk gepost door LecramWat bad de vader van het zieke kind?Oorspronkelijk gepost door MatthijsJa, dus mag je vragen om zondenkennis bij de Heere Jezus.Oorspronkelijk gepost door Lecram Geloof je dan niet dat Jezus je een bijbelse bekering wil geven als je daarom vraagt? Als de bijbelse weg is overtuigen van zonde, dan geeft God die. En God weet beter wat nodig is dan wij.
Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
En wat vroegen de discipelen?
Lukas 11:1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
Het vragen om zondekennis is in feite niet relevant voor de wedergeboorte. Wel kan het heilzaam zijn voor de gelovige om te bidden om verdieping van kennis van zichzelf en van God (Jezus).
Stel nu dat God een mens wil bekeren zonder zondekennis vooraf. Dan is God daar toch vrij in? Het geloof is wat God van ons vraagt. Daar moeten en mogen we om vragen. En God geeft daarin alles wat we nodig hebben. In Zijn wijsheid leidt Hij de zijnen op de wijze zoals Hij dat wil. Wat welke dogmatiek daar ook van zegt.
Ik zou het gematigder willen stellen: een zekere mate van ellendekennis* word gekent alvorens men in Christus rust vind.Ja, maar, ik wilde maar aangeven, dat zondenkennis wel gekend wordt voordat men in Christus rust vindt.
Ik zeg bewust ellendekennis, en geen zondekennis. Het gaat erom dat een mens zodanig ontledigd word, dat hij zijn heil buiten zichzelf zal gaan zoeken. Dit kan gewerkt worden door zondekennis, maar ook door Gods eis van een heilig leven, door de liefelijke nodiging van het evangelie, etc.
Ik zeg ook bewust: 'een bepaalde mate'. Hoe meer wij God leren kennen, des te groter onze kennis van onze ellende word; hoe meer we leren zien dat we Hem nodig hebben. Dat Hij niet alleen onmisbaar is, maar ook blijft. Dat we Christus niet alleen nodig hebben voor onze verlossing, maar ook voor ons dagelijkse leven in de heiligmaking.
[Aangepast op 16/10/2004 door memento]
Ja, precies!Oorspronkelijk gepost door voorbijgangerVreemd, want dan klopt het verband binnen de zin niet meer. Er is telkens sprake van een tegenstelling. Iets wat posititief is staat tegenover een negatief.Oorspronkelijk gepost door MatthijsJa, dat staat er zo.Oorspronkelijk gepost door voorbijgangerStaat het er echt zo Matthijs? Of is er sprake van een schrijffout in deze zin?U moet ondervinden dat uw winst verlies is, uw kracht zwakheid en uw ongerechtigheid als een wegwerpelijk kleed, eer er een oprechte vereniging tussen Christus en u kan zijn.
winst tegen verlies
kracht tegen zwakheid
Dan zou volgen:
ongerechtigheid tegen wegwerpelijk kleed. Dus een negatief tegen over een negatief. Dat klopt niet. Vergelijk je het met de bijbeltekst waaruit deze vergelijking is genomen dat blijkt er iets anders. Het komt uit Jes 64:6. De tegenstelling is dan: onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed.
Dan klopt de vergelijking weer. Alles moet eraan gegeven worden. Het roepen, bidden, schuldbelijden, het is alles niets. Een wegwerkelijk kleed gelijk.
Dat is de troost van een ellendige. Hij kan nooit te slecht, maar wel te goed zijn.
Hoe slechter, hoe groter de schuld, des te groter de borg. Maar zonder schuld is er geen borg.
Ik denk dat het een vertaal fout is! Wel een hele grote fout.
Wist je dat er 20 a 30 jaar geleden deze fout ook is begaan bij het drukken van Bijbels?
I.p.v. gerechtigheden stond er ongerechtigheden.
Ik weet zo niet meer welke uitgever, maar dat doet er ook niet toe.
“Mochten er onder de lezers veel zondaren zijn, verlorenen. Als er meer zondaren waren, zou de Heere Jezus meer vergeving en bekering
kwijt kunnen (Luk. 5:32). Het grote probleem is altijd weer: hoe wordt de farizeër een tollenaar? Hoe komen we zover, dat de laatste vezel, die ons aan de stam van de oude Adam bindt, wordt doorgesneden?
De Heere Jezus zoekt niet dag en nacht naar vromen of iets dergelijks; Hij zoekt alleen verlorenen. Toenemen in de genade bestaat niet in beter en waardiger worden, maar het is een toenemen
in de genade en kennis van Jezus Christus. De Heere Jezus moet naar verlorenen zoeken. Hij komt er niet zomaar één tegen. Wat doet de Heiland met de verlorenen? Hij geeft hun houvast aan de beloften
van het Evangelie.â€
kwijt kunnen (Luk. 5:32). Het grote probleem is altijd weer: hoe wordt de farizeër een tollenaar? Hoe komen we zover, dat de laatste vezel, die ons aan de stam van de oude Adam bindt, wordt doorgesneden?
De Heere Jezus zoekt niet dag en nacht naar vromen of iets dergelijks; Hij zoekt alleen verlorenen. Toenemen in de genade bestaat niet in beter en waardiger worden, maar het is een toenemen
in de genade en kennis van Jezus Christus. De Heere Jezus moet naar verlorenen zoeken. Hij komt er niet zomaar één tegen. Wat doet de Heiland met de verlorenen? Hij geeft hun houvast aan de beloften
van het Evangelie.â€
FF wat roepende teksten op een rij:
Jesaja 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Johannes 7:37 En op den laatsten dag, [zijnde] de grote [dag] van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
Openbaring 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Zijn wij niet allen van nature goddelozen in het bloed van Adam? Derven wij niet allen de heerlijkheid Gods?
De Farizeeërs geloofden in hun eigen gerechtigheid. De tollenaars, hoeren en samaritanen wisten dat ze nooit in gerechtigheid zouden kunnen voldoen.
Kies nu eens voor jezelf:
1. Ik kan Gods wet voldoen en heb geen vergeving nodig.
2. Ik heb Jezus nodig, want zonder Hem ga ik verloren.
Indien je 1 koos:
Ja, inderdaad. Je moet vermoeit, belast en dorstig zijn om tot Christus te komen. Je hebt immers geen medicijnmeester nodig?
Indien je 2 koos:
Ga vanavond op je knieën en drink van het levende water. Belijd je zonden voor God en vraag om vergeving in Jezus naam. Werp al je zonden voor de troon van God en neem er afstand van. Je zult het eeuwige leven ontvangen.
Vriendelijke groeten,
Kaw.
Ps. Dit bedoel ik niet als sneer ofzo, maar vind discuseren over dit onderwerp wrang. Komen tot de genade is iets praktisch en niet iets theoretisch.
Pps. Indien wij niet zouden kunnen komen in onze volle goddeloosheid, dan zouden we voor eeuwig verloren gaan en was het woord "alleen uit genade" ook te niet gedaan.
Romeinen 5:6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
[Aangepast op 19/10/04 door Kaw]
Jesaja 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Johannes 7:37 En op den laatsten dag, [zijnde] de grote [dag] van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
Openbaring 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Zijn wij niet allen van nature goddelozen in het bloed van Adam? Derven wij niet allen de heerlijkheid Gods?
De Farizeeërs geloofden in hun eigen gerechtigheid. De tollenaars, hoeren en samaritanen wisten dat ze nooit in gerechtigheid zouden kunnen voldoen.
Kies nu eens voor jezelf:
1. Ik kan Gods wet voldoen en heb geen vergeving nodig.
2. Ik heb Jezus nodig, want zonder Hem ga ik verloren.
Indien je 1 koos:
Ja, inderdaad. Je moet vermoeit, belast en dorstig zijn om tot Christus te komen. Je hebt immers geen medicijnmeester nodig?
Indien je 2 koos:
Ga vanavond op je knieën en drink van het levende water. Belijd je zonden voor God en vraag om vergeving in Jezus naam. Werp al je zonden voor de troon van God en neem er afstand van. Je zult het eeuwige leven ontvangen.
Vriendelijke groeten,
Kaw.
Ps. Dit bedoel ik niet als sneer ofzo, maar vind discuseren over dit onderwerp wrang. Komen tot de genade is iets praktisch en niet iets theoretisch.
Pps. Indien wij niet zouden kunnen komen in onze volle goddeloosheid, dan zouden we voor eeuwig verloren gaan en was het woord "alleen uit genade" ook te niet gedaan.
Romeinen 5:6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
[Aangepast op 19/10/04 door Kaw]