Bijbel lezen aan tafel

eilander
Moderator

Re: Bijbel lezen aan tafel

Bericht door eilander »

henriët schreef:Als wij aan tafel Bijbellezen onstaat er bij mij wel eens de indruk..
is t wel een handig tijdstip.. na het eten?
De kinderen ( mn jonge) hebben al een poos stilgezeten en dan moeten ze nog langer..
wanneer de kinderbijbel opengaat is het 'makkelijker' voor de kinderen om te luisteren dan de sv.
Hoe gaan jullie er mee om?
Wij lezen bij het ontbijt en na het avondeten uit de Bijbel. Des middags uit de kinderbijbel.
Uit de Bijbel lees ik meestal maar korte stukjes. Nadeel dáárvan is weer dat je de draad snel kwijt raakt, zeker in een moeilijk boek.
Maar ik blijf wel alles lezen: als ik eenmaal begin met geslachtsregister over te slaan, dan sla ik daarna de offerwetten over, en daarna moeilijke hoofdstukken uit Ezechiël, enzovoorts.
Toch gebeurt het wel dat de kinderen vragen: er staat .... wat betekent dat? Daar moet je dan wel even tijd voor nemen, al is het bij ons ook topdrukte rond het avondeten.
helma

Bericht door helma »

's morgens lees ik wel een paar keer uit de Bijbel; al die wisselende tijden dat ze weg moeten
Met de jongsten leer ik dan altijd passages uit het hoofd; en dat doen we tussen de middag ook

juist bij het avondeten is er bij ons de rust voor Bijbellezen; een bijpassend stukje om over na te denken/praten en wat vragen met elkaar te bespreken.
Maar onze jongste is 6 dus ik heb niet echt 'kleintjes' meer
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij Joanne deden ze altijd Bijbel lezen tussen het eten en het toetje. Ik vind dat op zich wel fijn, ook al eten we lang niet altijd een toetje, we hebben dat wel overgenomen. We hebben geen kinderen maar ken wel mensen met kinderen die dit ook doen, dat werkt op zich wel goed. Dus probeer het eens uit :) Voor het eten is vaak niet zo praktisch omdat het eten dan koud wordt. Ik ken ook wel gezinnen waar ze naast Bijbel lezen bijvoorbeeld ook een of meer liedjes met de kinderen zingen na het eten, dan hoeven ze niet alleen maar stil te zitten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Het is waar dat je heel snel deze lijsten overslaat omdat ze zo lang zijn of omdat ze zo saai zijn, maar God de Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd en Zijn pen kan Zich niet vergissen in het schrijven. Ook met deze lijsten heeft God Zijn wijze bedoeling.
Dat laatste is zeker waar, waar dat wil nog niet automatisch zeggen dat we dus moeten lezen aan tafel. Want dat is wel de aanname die je maakt: alles wat er in de bijbel staat, is geschikt om voor te lezen aan tafel (met kleine kinderen). Ik zie echter niet in waarom dat het geval zou zijn. Wel kunnen ze heel geschikt zijn voor studie.

Wat was eigenlijk het oorspronkelijke doel van die geslachtsregisters, in de tijd van het OT?
Kippetje

Bericht door Kippetje »

wij lezen voor het slapen gaan een hoofdstuk uit de kinderbijbel met de kinderen, is ook een prettig moment hiervoor (vind ik dan voor mijn kinderen, nu 4 en 5 )
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:Bij Joanne deden ze altijd Bijbel lezen tussen het eten en het toetje. Ik vind dat op zich wel fijn, ook al eten we lang niet altijd een toetje, we hebben dat wel overgenomen. We hebben geen kinderen maar ken wel mensen met kinderen die dit ook doen, dat werkt op zich wel goed. Dus probeer het eens uit :) Voor het eten is vaak niet zo praktisch omdat het eten dan koud wordt. Ik ken ook wel gezinnen waar ze naast Bijbel lezen bijvoorbeeld ook een of meer liedjes met de kinderen zingen na het eten, dan hoeven ze niet alleen maar stil te zitten :)
Ha, dat deden ze bij Demo thuis ook, en wij doen het nu ook.
en dat zingen, ook al kunnen we best stilzitten, zijn we ook maar mee begonnen.
waarom zou je daarmee tenslotte wachten tot je kinderen hebt?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

Kippetje schreef:wij lezen voor het slapen gaan een hoofdstuk uit de kinderbijbel met de kinderen, is ook een prettig moment hiervoor (vind ik dan voor mijn kinderen, nu 4 en 5 )
Ja, dat doen wij ook. Mijn man leest voor het slapen gaan voor uit Snoek.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

rekcor schreef: Wat was eigenlijk het oorspronkelijke doel van die geslachtsregisters, in de tijd van het OT?
Misschien onder andere duidelijk maken dat de Heere Jezus niet uit Levi stamde maar uit Juda. En dat er dus verandering van priesterschap is. Zoiets. in de Hebreeën brief gaat het daarover, ik zou gokken hoofdstuk 7.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Kippetje

Bericht door Kippetje »

helma schreef:
Kippetje schreef:wij lezen voor het slapen gaan een hoofdstuk uit de kinderbijbel met de kinderen, is ook een prettig moment hiervoor (vind ik dan voor mijn kinderen, nu 4 en 5 )
Ja, dat doen wij ook. Mijn man leest voor het slapen gaan voor uit Snoek.
wij hebben een kinderbijbel van Mary Batchelor, 365 vertellingen, dus voor elke dag eentje :super
henriët

Bericht door henriët »

Mooi om te zien dat er nog wel in de Bijbel gelezen wordt.
En ook structureel.
Wijzelf proberen s ochtends voor het eten een stukje uit de kinderbijbel te doen, en dan over het voor te lezen verhaal een paar Bijbelverzen uit de (h) sv te laten lezen door de oudste, dan zingen en bidden.
tussen de middag een van de volgende Bijbel/kinderbijbel/psalmen zingen.
s Avonds na het eten lezen uit de (h) SV en als Jean niet thuis is kinderbijbel. Maar het idee van Marnix is wel een goede tip ja. Tussen het eten en toetje.
Eerst deden we het na het eten, maar dan meer soort Bijbelstudie, a d hand van een boekje( serie hoort naar Mij) gebed Schriftlezing, stukje uit t boekje, vragen uit t boekje, psalm zingen en dankgebed.
Maar nu Jean elke dag pas om 7 uur thuis is doen we t meestal uit de kinderbijbel lezen, omdat de kinderen dan al op bed liggen/ gaan. Maar ik hoop dat als deze periode voorbij is, we het weer op zullen pakken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Kippetje

Bericht door Kippetje »

ik heb onlangs een dagboek gekregen van de GZB 'een handvol koren'. Kent iemand dit? Er staat naast de gewone dagboekstukjes ook elke dag een overdenking voor jongeren in, hoewel ik nog in de kleuters zit kan ik me voorstellen dat dit voor pubers mooie en begrijpelijke stukjes zijn.
vlinder

Bericht door vlinder »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:Als wij aan tafel Bijbellezen onstaat er bij mij wel eens de indruk..
De kinderen ( mn jonge) hebben al een poos stilgezeten en dan moeten ze nog langer..
wanneer de kinderbijbel opengaat is het 'makkelijker' voor de kinderen om te luisteren dan de sv.
Tja, ik denk ook soms dat het beter voor het eten zou kunnen gebeuren.... maar dan krijg je weer andere praktische problemen....
Welke problemen? De moeder van Luther(?) deed dit toch ook heb ik me wijs laten maken. Ze sprak tijdens de maaltijd met haar kinderen over het Bijbelgedeelte.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

vlinder schreef:
Bert Mulder schreef:
Tja, ik denk ook soms dat het beter voor het eten zou kunnen gebeuren.... maar dan krijg je weer andere praktische problemen....
Welke problemen? De moeder van Luther(?) deed dit toch ook heb ik me wijs laten maken. Ze sprak tijdens de maaltijd met haar kinderen over het Bijbelgedeelte.
Dingen zoals het eten dat koud wordt/uit de oven moet, enz. /kleine kinderen die niet wachten kunnen, enz.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
vlinder schreef:
Bert Mulder schreef:
Dingen zoals het eten dat koud wordt/uit de oven moet, enz. /kleine kinderen die niet wachten kunnen, enz.
Voor het ontbijten gaat dat eigenlijk best wel goed hoor, een kwartiertje eerder opstaan.
Langer moet t met kleine kinderen ook echt niet duren. Dat is incl gebed, zingen, lezen, zingen, dankgebed.
Naar mate ze ouder worden kan het wat langer worden, maar vaak zijn er dan weer 'nieuwe kleintjes' Dus wat dat betreft.. kort maar duidelijk en krachtig.
Het boekje wat wij s avonds deden is voor ons zoontje net te moeilijk, t duurt verder niet lang, maar hij leert wel stilzitten, eerbiedig zijn voor Gods Woord, en allicht pikt hij er wat van op, soms kan hij ook echt wel antwoord geven op de vragen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

rekcor schreef:
Het is waar dat je heel snel deze lijsten overslaat omdat ze zo lang zijn of omdat ze zo saai zijn, maar God de Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd en Zijn pen kan Zich niet vergissen in het schrijven. Ook met deze lijsten heeft God Zijn wijze bedoeling.
Dat laatste is zeker waar, waar dat wil nog niet automatisch zeggen dat we dus moeten lezen aan tafel. Want dat is wel de aanname die je maakt: alles wat er in de bijbel staat, is geschikt om voor te lezen aan tafel (met kleine kinderen). Ik zie echter niet in waarom dat het geval zou zijn. Wel kunnen ze heel geschikt zijn voor studie.

Wat was eigenlijk het oorspronkelijke doel van die geslachtsregisters, in de tijd van het OT?
Zonder je laatste te vraag te beantwoorden. Eerder in dit topic heb ik al melding gemaakt van mijn opvatting over het lezen van de hele Bijbel aan tafel: als ik eraan begin om de geslachtsregisters over te slaan, ben ik bang dat ik daarna al snel ook de reinigingswetten etc. oversla en daarna ook moeilijke hoofdstukken in de profeten enzovoorts. Hoe verleidelijk het ook is!
En dat je in een persoonlijke bijbelstudie die geslachtsregisters gaat bestuderen, als vervanging voor het lezen aan tafel, daar geloof ik voor mezelf niet zo in. Behalve als je voor jezelf ook een bijbelrooster volgt en dus alles leest.
Plaats reactie