Bij die Ds. of kerk kan je niet bekeerd worden?

Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Dat begrijp ik wel maar ik snap bijvoorbeeld niet dat mensen zich negatief uitlaten over of zelfs zeggen dat je maar niet naar de GER. GEM. IN NED. moet gaan omdat het daar allemaal zo moeilijk gaat enz.
Oeps ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb zoiets in de chat gezegd geloof ik.
Het is zo dat ik een poosje bij een kerkgenootschap naar de kerk ben gegaan, maar er was naar mijn gevoel weinig ruimte tot bekering. Ik werd er moedeloos van, maar dat is mijn ervaring.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maar zou een kind van God niet aan de klanken van de herder horen of het Jezus is die hem roept en of hem geen valse Christus wordt voorgesteld? Mijn schapen kennen Mijne stem en volgen Mij.
Een kind van God herkent als de Christus der Schriften wordt gepredikt en voorgesteld. Ten alle tijde is het Woord de maat waarlangs wij alle bevinding moeten leggen.

Een valse Christus voorstellen? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Één ding wens ik de hoorders van een predikant toe, tot welk kerkverband ze ook horen, dat ze van deze man in de prediking horen spreken van dé Weg en niet van een weg.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Admin
de meeste zullen wel weten dat ik in de GGiN kerk en in de gemeente van Ds. F. Mallan. (dus dicht bij het vuur)

Ik kan me voorstellen dat je dat zo voelt Lizzy. Echter als ik de predikanten zelf beluister hoor ik dit niet. Luister maar bv is naar iemand als Ds. J. Roos van Barneveld. . Wat mijn bezwaar wel is binnen de GGiN zijn een flink aantal Ouderlingen. Door een gebrek aan predikanten zie je dat er een slag potentaten ontstaat die (helaas dat ik dat moet zeggen) veel rechtser willen zijn dan bv een Dr Steenblok. En veel meer afbreuk dan goed doen in de gemeente..

Dit geldt denk ik niet alleen voor de GGiN ik hoor helaas dit soort verhalen ook binnen de OGG en de GG. Jammer het doet af aan het kerkverband, wat dan nog het minst belangrijk is maar het doet ook af aan de oproep tot bekering..
Ja ds Roos heb ik heel lang geleden weleens gehoord toen hij net dominee was, maar je kan merken dat hij toch weer van een generatie jonger is en dat is wel positief. Wel vind ik dat er zowiezo van mij geen kanseltaal gebruikt hoeft te worden, want dan snappen de kinderen het zeker niet.

We hadden gisteren preeklezen van een preek van ds v. Haren over de rijke jongeling. Ik denk dat de kinderen het zelfs begrepen hebben. Ik denk hij overgezet is in de hedendaagse taalgebruik.

Afbeelding
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Maar zou een kind van God niet aan de klanken van de herder horen of het Jezus is die hem roept en of hem geen valse Christus wordt voorgesteld? Mijn schapen kennen Mijne stem en volgen Mij.
Een kind van God herkent als de Christus der Schriften wordt gepredikt en voorgesteld. Ten alle tijde is het Woord de maat waarlangs wij alle bevinding moeten leggen.

Een valse Christus voorstellen? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Één ding wens ik de hoorders van een predikant toe, tot welk kerkverband ze ook horen, dat ze van deze man in de prediking horen spreken van dé Weg en niet van een weg.
Als zijnde niet de Christus der Schriften... Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.... Een valse voorstelling van het Woord, van de Weg entc. is dus in mijn ogen een valse voorstelling van Christus. Het Woord is inderdaad de meetlat mag ik hopen... dus een leer, valse voorstelling van zaken moet altijd via het Woord aan het licht kunnen worden gebracht!
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Admin
de meeste zullen wel weten dat ik in de GGiN kerk en in de gemeente van Ds. F. Mallan. (dus dicht bij het vuur)

Ik kan me voorstellen dat je dat zo voelt Lizzy. Echter als ik de predikanten zelf beluister hoor ik dit niet. Luister maar bv is naar iemand als Ds. J. Roos van Barneveld. . Wat mijn bezwaar wel is binnen de GGiN zijn een flink aantal Ouderlingen. Door een gebrek aan predikanten zie je dat er een slag potentaten ontstaat die (helaas dat ik dat moet zeggen) veel rechtser willen zijn dan bv een Dr Steenblok. En veel meer afbreuk dan goed doen in de gemeente..

Dit geldt denk ik niet alleen voor de GGiN ik hoor helaas dit soort verhalen ook binnen de OGG en de GG. Jammer het doet af aan het kerkverband, wat dan nog het minst belangrijk is maar het doet ook af aan de oproep tot bekering..
Ik ben het helemaal met jou eens, Admin. Juist de laatste jaren merk je een soort 'verruiming', zeker ook bij ds. Mallan (Lees zijn briefbeantwoording maar in de WS). Vroeger kon men erg hard zijn, tegenwoordig is men stukken 'vriendelijker', meer gunnend.

Vreemd dat er toch telkens weer een karikatuur gemaakt wordt van de GGiN terwijl er maar weinigen op OSW zijn die daadwerkelijk 1 of meerdere dominees beluisterd hebben. En eerder meen ik zelfs een reactie gelezen te hebben (ander topic) dat een persoon na het beluisteren van ik dacht ds. Roos erg positief was.

Mijn conclusie is altijd: de theorie (van de GGiN), welke in discussies overigens regelmatig wel naar voren komt, wijkt af van de praktijk.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dogmatiek en prediking kunnen nogal eens verschillen. Zo zal dat ook binnen de GGiN zijn. De prediking van Ds. Roos is niet in lijn met de dogmatiek die deze kerk voorstaat. Toch moeten we bezorgd zijn, want zoals Admin schrijft zijn er ouderlingen binnen dat kerkgenootschap die de leer extremiseren. Er zijn dus best redenen tot zorg. Dat is echter niet beperkt tot de GGiN, ook andere kerkverbanden binnen de smalstroom van de Afscheiding hebben deze zorgen.

Nu richting Elmousse.

Elmousse, ons verschil ligt in het prediken van een weg of het prediken van de Weg. Als het Woord opengaat en als het gaat over de lijdende Christus dan is dat de Christus der Schriften. Een valse voorstelling van de Weg lijkt bij jouw een valse voorstelling van de toeleidende weg. Als het niet zo is, dan hoor ik dat graag.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Mijn conclusie is altijd: de theorie (van de GGiN), welke in discussies overigens regelmatig wel naar voren komt, wijkt af van de praktijk.
Een interessante vraag is dan: naar welke GGiN is de GG zich aan 't neigen? Naar de GGiN van de theorie of naar die van de praktijk, naar die van de dogmatiek (is dat gelijk aan: naar die van ds. Steenblok?), naar die van ds. Roos of naar die van die ouderlingen?

Het is ingewikkeld geworden....
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zijn de verschillen wel zo groot? En moeten ze instandgehouden worden?
Dico

Bericht door Dico »

Ze zeggen wel eens: Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen. In de ene gemeente motregent het misschien terwijl het een paar straten verder plenst...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Dico
Ze zeggen wel eens: Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen. In de ene gemeente motregent het misschien terwijl het een paar straten verder plenst...
Denken veel mensen niet dat het 't hardst regent in hun eigen gemeente?

En trouwens: houden veel mensen niet hun paraplu krampachtig omhoog, hoe hard 't ook regent?

"Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend."
~~Soli Deo Gloria~~
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Oeps ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb zoiets in de chat gezegd geloof ik.
Het is zo dat ik een poosje bij een kerkgenootschap naar de kerk ben gegaan, maar er was naar mijn gevoel weinig ruimte tot bekering. Ik werd er moedeloos van, maar dat is mijn ervaring.
Dat was niet de reden dat ik dit topic geopend had.
We hadden het toen over het verschil tussen de kerken. Jij kwam bij mij niet over als "daar moet je maar niet naar toe gaan want...."

Verder vind ik de discussie zeer interesant. Dit topic is niet bedoeld om 1 of ander kerkverband af te kraken of te beoordelen en ik ben blij dat jullie dat niet doen...
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Dat was niet de reden dat ik dit topic geopend had.
We hadden het toen over het verschil tussen de kerken. Jij kwam bij mij niet over als "daar moet je maar niet naar toe gaan want...."

Verder vind ik de discussie zeer interesant. Dit topic is niet bedoeld om 1 of ander kerkverband af te kraken of te beoordelen en ik ben blij dat jullie dat niet doen...
Ja het wel interessant deze discussie en het gaat er uiteindelijk niet om van welke kerk je bent als je maar onder de waarheid bent en van de Kerk met een hoofdletter bent.

Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Bovendien, God kan met een kromme stok rechte slagen geven.

Zo was het gezegde toch? Heb die wel eens op Refoweb horen vallen... dus ik denk, dat doet het vast wel goed hier ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Bovendien, God kan met een kromme stok rechte slagen geven.

Zo was het gezegde toch? Heb die wel eens op Refoweb horen vallen... dus ik denk, dat doet het vast wel goed hier ;)
Je had niet zover hoeven te zoeken: zie hieronder mijn bericht van 25/7/05 op 13:04 :+
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie