REFO-SPORT
Sport / Refosport / TV / Radio / Internet / etc / etc / etc / etc.
Vul de lijst maar aan.
In al deze dingen zit op zichzelf niks kwaads.
Maar waarom dan de discussie en waarom wordt er ook geen gebruik van gemaakt??
Wel: dit alles wordt gebruikt door Satan om de mens af te leiden van het enige nodige. Niet dat we altijd daar mee bezig kunnen zijn, we zijn mensen. Maar laten we wel eens op ons inwerken dan we voor de zondeval wel altijd met God bezig waren. Toen waren we volmaakt!
Maar nu gebruikt Satan alles wat er in de wereld te vinden is om ons van het onderzoeken van Gods Woord af te houden. Zitten we in de Bijbel te lezen, dan laat hij wel die vriend of vriendin bellen. Zijn we van plan om te gaan onderzoeken dan komt er wel iets anders tussen. ZO is Satan altijd bezig.
Sporten is niet verkeerd. We kunnen als mensen niet altijd met Gods Woord bezig zijn. Het is onze plicht om te werken en we mogen ons ontspannen. Sport werkt ontspannend. Maar het gevaar van lid worden van verenigingen is het feit dat we er onszelf in gaan verliezen. WE ZULLEN EN MOETEN WINNEN.
(geloof me maar, zo gaat dat, ik heb het aan de lijve ondervonden)
Maar het is niet verkeerd om een rondje te schaatsen, te skeeleren, een potje te dammen of schaken, een spelletje te doen, een potje te basketball/voetball etc met onze vrienden en kinderen.
Het belangrijkste om te onthouden nu is dus dat we uitmoeten kijken voor Satans verleidingen. Want Satan is machtig, nog steeds.
KIJK UIT !!!!
Vul de lijst maar aan.
In al deze dingen zit op zichzelf niks kwaads.
Maar waarom dan de discussie en waarom wordt er ook geen gebruik van gemaakt??
Wel: dit alles wordt gebruikt door Satan om de mens af te leiden van het enige nodige. Niet dat we altijd daar mee bezig kunnen zijn, we zijn mensen. Maar laten we wel eens op ons inwerken dan we voor de zondeval wel altijd met God bezig waren. Toen waren we volmaakt!
Maar nu gebruikt Satan alles wat er in de wereld te vinden is om ons van het onderzoeken van Gods Woord af te houden. Zitten we in de Bijbel te lezen, dan laat hij wel die vriend of vriendin bellen. Zijn we van plan om te gaan onderzoeken dan komt er wel iets anders tussen. ZO is Satan altijd bezig.
Sporten is niet verkeerd. We kunnen als mensen niet altijd met Gods Woord bezig zijn. Het is onze plicht om te werken en we mogen ons ontspannen. Sport werkt ontspannend. Maar het gevaar van lid worden van verenigingen is het feit dat we er onszelf in gaan verliezen. WE ZULLEN EN MOETEN WINNEN.
(geloof me maar, zo gaat dat, ik heb het aan de lijve ondervonden)
Maar het is niet verkeerd om een rondje te schaatsen, te skeeleren, een potje te dammen of schaken, een spelletje te doen, een potje te basketball/voetball etc met onze vrienden en kinderen.
Het belangrijkste om te onthouden nu is dus dat we uitmoeten kijken voor Satans verleidingen. Want Satan is machtig, nog steeds.
KIJK UIT !!!!
Ik speel zelf basketbal, wat een vrij intensieve sport is. Vroeger voetbalde ik altijd, en nog steeds wel 's. Achterlijk? Je rent je helemaal in de rondte, je bent aangewezen op je teamgenoten, de spelers moeten op het juiste moment op de juiste plek staan wil het lukken (schaken...) en daarbij moet je nog over genoeg vaardigheden beschikken om met zo'n rare bal overweg te kunnen. Komt dus wat meer bij kijken dan achterlijk achter een bal aan rennen.
En op zondag niet sporten? Of wel denksporten maar andere niet? Voor mij is zondag een rustdag, en als ik een uurtje kan basketballen (waar ik doordeweeks niet veel tijd meer voor heb) of met m'n broertjes tegen een balletje aan kan schoppen en lekker even door het weiland kan rennen, dan kom ik daar altijd tot rust van.
Sporten, da's alleen maar heel erg goed voor je, inderdaad zowel fysiek als geestelijk. Er zijn heel veel metaforen te trekken tussen het geloof en basketbal bijvoorbeeld.
En op zondag niet sporten? Of wel denksporten maar andere niet? Voor mij is zondag een rustdag, en als ik een uurtje kan basketballen (waar ik doordeweeks niet veel tijd meer voor heb) of met m'n broertjes tegen een balletje aan kan schoppen en lekker even door het weiland kan rennen, dan kom ik daar altijd tot rust van.
Sporten, da's alleen maar heel erg goed voor je, inderdaad zowel fysiek als geestelijk. Er zijn heel veel metaforen te trekken tussen het geloof en basketbal bijvoorbeeld.
Sporten kan natuurlijk ook wandelsport zijn, maar of dat nu refosport is weet ik eigenlijk niet. Als ik mijn gedachen daar eens de vrijeloop overlaat gaan dan kom ik tot de conclusie dat het een refosport is als je dat doet met een lange broek aan en dat het geen refosport is als je het doet met een korte broek aan.
of dat nu de defenitie is van refosport weet ik eigenlijk niet maar ik vond het wel aardig gevonden.
of dat nu de defenitie is van refosport weet ik eigenlijk niet maar ik vond het wel aardig gevonden.

Refosport bestaat niet. Er bestaan wel onverantwoorde sporten zoals kickboksen en andere sporten waarbij je elkaar moet rammen. Maar voor de rest bestaat er geen sport waaraan je als refo niet zou mogen meedoen. Ik zie niet in waarom je niet op een voetbalclub zou mogen gaan. Daar leert een mens ten minste samenspelen, leert hij verliezen en winnen!
The "dark side" of Refojongere??? :,Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Refosport bestaat niet. Er bestaan wel onverantwoorde sporten zoals kickboksen en andere sporten waarbij je elkaar moet rammen. Maar voor de rest bestaat er geen sport waaraan je als refo niet zou mogen meedoen. Ik zie niet in waarom je niet op een voetbalclub zou mogen gaan. Daar leert een mens ten minste samenspelen, leert hij verliezen en winnen!
Je blijft ons verbazen..................
Een 'breekje' van Breekijzertje
Nou heel simpel RJ. Er wordt nergens zo erg gevloekt en de vreselijkste woorden uitgebraakt dan op het VOETBALVELD/STADION..Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik zie niet in waarom je niet op een voetbalclub zou mogen gaan. Daar leert een mens ten minste samenspelen, leert hij verliezen en winnen!
Ik ben ook voetbalfan geweest. Ik ben ook op het voetbalveld geweest.. Ik vond het geweldig.. Ik was helemaal fan van Dennis Bergkamp. Maar ik zou voor geen goud een wedstrijd meer willen meemaken. Nooit meer!!!!!
Liever Turks dan Paaps
Ik neem aan dat dit jouw mening is? Je redeneert behoorlijk stellig, alsof je de oplossing zo uit een boekje hebt! ("Maar voor de rest bestaat er geen sport waaraan je als refo niet zou mogen meedoen" )Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Heb je hier misschien ook een citaatje van?

Kom op RJ, dit kan je toch niet serieus menen. Heb je zelf wel eens langs de zijlijn van een voetbalveld gestaan? Het gevloek en getier vliegt je om de oren. Daar horen wij dus echt niet thuis he!!
Mhg,
Pim.
[Aangepast op 9/9/03 door Pim]
Eerst even wat achtergrond van mijn vorige posting. Goed, ik was misschien te stellig. Maar dat komt omdat ik in een traditie verkeer van een kerkelijke plaats waar voetbal zowel door kerkmensen als door niet-kerkmensen erg geliefd is. Vergelijk het maar met Urk, Harderwijk, Spakenburg, Huizen, Katwijk, Veenendaal etc. Dat zijn allemaal kerkelijke plaatsen, met veel kerkelijke mensen op de tribunes. Je hebt dan veel kans dat er nog andere christelijke mensen in je team zitten.
Of vergelijk het met een protestants-christelijke school. In de loop der tijd verwatert het en komen er steeds meer vloekende kinderen op die school. Je hebt twee reacties: We richten een reformatorische school op met kledingvoorschriften tot en met de lengte van een rok aan toe. Of we blijven onze kinderen naar die PC-school sturen, om daar te zijn tot een lichtend licht en een zoutend zout, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Als je nu dan gezellig een potje kan komen voetballen met die onchristelijke jongeren, dan is dat toch niet verkeerd? We laten ons toch niet verjagen van op zichzelf onschuldige sporten doordat er steeds meer niet-christenen op komen?
Of vergelijk het met een protestants-christelijke school. In de loop der tijd verwatert het en komen er steeds meer vloekende kinderen op die school. Je hebt twee reacties: We richten een reformatorische school op met kledingvoorschriften tot en met de lengte van een rok aan toe. Of we blijven onze kinderen naar die PC-school sturen, om daar te zijn tot een lichtend licht en een zoutend zout, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Als je nu dan gezellig een potje kan komen voetballen met die onchristelijke jongeren, dan is dat toch niet verkeerd? We laten ons toch niet verjagen van op zichzelf onschuldige sporten doordat er steeds meer niet-christenen op komen?
Waarom ik dat niet van jou verwacht had?Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het hokjesdenken van de zogenaamde "Open-minded" Breekijzertje??
Ik had toch anders van je gedacht Breekijzertje! Ik zie niet in waarom je dit niet verwacht had!![]()
Omdat jij de andere forummers in je postings zo vaak met lappen citaat van oudvaders en dominees om de oren slaat, dat ik een heel ander beeld van jou heb.
Een beeld wat dus niet correspondeert met een in clubkleuren gehulde schreeuwende RJ. :,
Dáarom dus................
Een 'breekje' van Breekijzertje