Vakantie: de principiële discussie

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik zie het probleem niet zo? Als westerling ga je naar zo'n land om, juist, omdat je je interesseerd voor hoe die mensen leven, en hoe omgeving eruit ziet. Wat is daar mis mee?

Je zegt het verschil in rijkdom? Is dat echt zo'n probleem. Hoe meer je laat zien, hoe meer je uitgeeft. En hoe meer je uitgeeft, hoe meer hun jou uitlachen. Terwijl jij je verbaasd over de lage prijzen, lachen hun je achter je rug uit, want je betaald naar hun begrippen veels te veel.

Daarbij moet je de verschillen in cultuur niet vergeten. Zulk soort landen zijn vaak helemaal niet materialistisch ingesteld, ze missen die rijkdom die wij hebben gewoon niet. Ik denk dat die mensen veel gelukkiger zijn dan wij, hun leven relaxed hun leven, terwijl ons elke dag stressen om onze 'rijkdom' te kunnen behouden. Nee, ik denk dat wij qua levenshouding meer van hun kunnen leren, dan hun van ons..
Het gaat mij niet om het consumeren van verschillende culturen, ikzelf heb dat ook jaren gedaan en nog wel tegen betaling,het gaat mij eenvoudig om de ecologische zwakke gebieden en de nog ongerepte gebieden die nou worden ontgonnen om de toeristen hun uitje te gunnen. Maar over het verschil in rijkdom en de overname van de decadente delen van de westerse culturen kunnen we ook nog wel even gaan discusseren. DE mens is overal gelijk ook in Afrika en Azië, wie meer heeft wil meer hebben. Zo'n Afrikaan ziet natuurlijk ook de westerse 'rijkdom' [zonder de negatieve gevolgen overigens maar dat leert hij later wel] en denkt bij zichzelf waarom hun wel en wij niet. Zo kun je nog wel even doorgaan. Maar ook hier geldt natuurlijk dat in deze middelmatige dingen het woord van Paulus geldt "een ieder zij in zijneigen gemoed ten volste verzekerd." :D
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door PawNee
De reisleider die ik vorig jaar had, werd 2 jaar geleden in een afrikaans land opgewacht door the president himself, minister van buitenlandse zaken, TV, krant en radio, zo mooi vonden ze het dat er weer touristen in het land kwamen. Tot hun aller verbazing werden ze ook nog eens uigenodigd om bij de president thuis te komen dineren.
;) welk land was dat Matthijs?
Vaticaanstad, denk ik.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door PawNee
De reisleider die ik vorig jaar had, werd 2 jaar geleden in een afrikaans land opgewacht door the president himself, minister van buitenlandse zaken, TV, krant en radio, zo mooi vonden ze het dat er weer touristen in het land kwamen. Tot hun aller verbazing werden ze ook nog eens uigenodigd om bij de president thuis te komen dineren.
;) welk land was dat Matthijs?
ff snel..
Nou dat was in Ethiopie of Somalie:D
Ze waren in beide landen geweest, en in een van die landen werden ze zeer hartelijk welkom geheten.

Op de rest hoop ik later te reageren. Ik heb nu niet zoveel tijd.

Groete
Liever Turks dan Paaps
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik vind het lastig mijn mening hierover te vormen. Er zitten verschillende kanten aan, en wat moet nu het zwaarste wegen? Het speelt nu alleen niet echt voor mij, want helaas is mijn budget op het moment (nog?) niet op zulke verre vakanties berekend :#

Dezelfde moeilijkheid speelt bij vakantie naar de tsunami gebieden. Voor (een gedeelte van) de plaastelijke bevolking is het uitermate gunstig als het toerisme weer op gang is, maar zelf zou ik er nogal een dubbel gevoel bij hebben als ik daar rond zou lopen zonder verder m'n handen uit de mouwen te steken.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Er zijn ook mensen die echt uit principe niet op vakantie gaan al zijn dat er maar weinig denk.

Het is vaak wel zo, dat je op je vakantie misschien wel makkelijker bent dan normaal in levensstijl. Of ervaren jullie dat niet?

Van: normaal gaan we daar niet heen omdat het eigenlijk niet hoort, maarja het is nu vakantie.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Van: normaal gaan we daar niet heen omdat het eigenlijk niet hoort, maarja het is nu vakantie.
Ach, dat zijn de zielige typetjes, die als er even geen sociale controle is, zich helemaal uitleven. Je treft ze met name aan onder de jeugd die strenge ouders heeft, of in kerken waar men heel veel regeltjes heeft en je niet meeteld als je je niet aan die regeltjes houdt...
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Tja, zo lust ik er meer. We kunnen deze discussie voeren, maar ja als je A zegt, moet je ook B zeggen.

Dan zou je er voor moeten kiezen niet meer een groter huis naast de kleinere woning van je buurman te kopen (immers hij heeft het minder).
Dan moet je een kleinere auto of geen auto nemen, want je buuf heeft alleen maar een fiets.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik dacht dat de discussie altijd ging over:

* Badpak of bikini
* naar zwitserland (opzoek naar heidi op den berg) of Griekenland?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Daphne

* Badpak of bikini
Heeft dat met principe's te maken? :,:,

Afbeelding
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ach, dat zijn de zielige typetjes, die als er even geen sociale controle is, zich helemaal uitleven. Je treft ze met name aan onder de jeugd die strenge ouders heeft, of in kerken waar men heel veel regeltjes heeft en je niet meeteld als je je niet aan die regeltjes houdt...
Wat een gegeneraliseer zeg.

Wel eens gehoord van mensen die dingen laten om anderen niet tot ergernis te zijn? Om de zwakgelovigen(!) niet te ergeren.
En die dan tijdens vakantie enkel hun eigen geweten (gepaard met God Woord) als maatstaf mogen hebben?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

* Badpak of bikini
Griekenland is warm, warm is weinig kleren, weinig kleren is bikini... Bikini is bloot, bloot is verleiderlijk, verleiderlijk is slecht, slecht is sex voor het huwelijk (zoiets)

:stu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

* Badpak of bikini
Griekenland is warm, warm is weinig kleren, weinig kleren is bikini... Bikini is bloot, bloot is verleiderlijk, verleiderlijk is slecht, slecht is sex voor het huwelijk (zoiets)

:stu
Nou jij denkt wel heel diep na hoor!!!

Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Wel eens gehoord van mensen die dingen laten om anderen niet tot ergernis te zijn? Om de zwakgelovigen(!) niet te ergeren.
En die dan tijdens vakantie enkel hun eigen geweten (gepaard met God Woord) als maatstaf mogen hebben?
Die mensen ben ik (helaas) nog weinig tegengekomen. En m.i. doe je dan die dingen in het buitenland óók niet, opdat de zwak-gelovige niet schrikke als hij per ongeluk de vakantiefoto's ziet, of via-via verhalen hoort...

Ik vind eerlijk leven heel belangrijk. Als je iets niet doet omwille van de zwak-gelovige, heb je m.i. 2 keuzes:
1. Wees eerlijk en zeg hem dat jij geen moeite hebt met die zaken, dat je ze normaal wel doet, maar dat je ze laat als hij erbij is
2. Doe die zaken helemaal niet, omwille van de zwakgelovige

[Aangepast op 17/6/2005 door memento]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Die mensen ben ik (helaas) nog weinig tegengekomen. En m.i. doe je dan die dingen in het buitenland óók niet, opdat de zwak-gelovige niet schrikke als hij per ongeluk de vakantiefoto's ziet, of via-via verhalen hoort...
Dit ben ik principieel ;) met je oneens. Anders had Paulus toch ook niet tegen Timotheus gezegd: drink een weinig wijn terwijl hij zich er van bewust was dat er zwakgelovigen kunnen zijn die helemaal geen wijn drinken?

Los hiervan moeten mensen dan wel (zwak)gelovig zijn. En daar ontbreekt het in onze kringen nog wel eens aan, dus die kan je helemaal niet ergeren in de zin zoals Paulus geschreven heeft.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Pim, lees de toevoeging aan mn reactie... (ik zag pas dat jij gereageerd had, nadat ik m aangepast had)
Plaats reactie