Karl May
- jakobmarin
Oja.........en dan is meteen het hele stuk minder mooi........hé?? Wat is de realatie tussen tussen occultisme en de (kwaliteit van) muziek van iemand die niet geheel van vreemde smetten vrij is??Bonny schreef:
Daarnaast hield Wagner nogal van occulte zaken, ik noem maar het stuk 'Die Zauberflote'.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- Bonny
- Contacteer:
Rens, lees mijn postings van 12:00 en 12:39 even. ik bedoelde een ander stuk.Rens schreef:Oja.........en dan is meteen het hele stuk minder mooi........hé?? Wat is de realatie tussen tussen occultisme en de (kwaliteit van) muziek van iemand die niet geheel van vreemde smetten vrij is??Bonny schreef:
Daarnaast hield Wagner nogal van occulte zaken, ik noem maar het stuk 'Die Zauberflote'.
The Groom's still waiting at the altar
De vraag blijft staan of kunst (literatuur, muziek) aan waarde en/of kwaliteit inboet bij de wetenschap dat jaren of zelfs eeuwen later mensen met een dubieuze reputatie ook van deze kunst genieten of zich er door geïnspireerd voelen. Ikzelf zou die vraag toch met een redelijk ondubbelzinnig 'nee' beantwoorden.
- Bonny
- Contacteer:
Dat is ook niet mijn punt. Ik bedoel kunstenaars die zelf al een duistere reputatie. Wagner was in zijn eigen leven antisemitisch. Hij werd geinspireerd door Germaanse, heidense zaken. Dit vloeit voort in zijn muziek. Ik denk niet dat het dan verstandig is om er met "volle teugen" van te genieten.Josephus schreef:De vraag blijft staan of kunst (literatuur, muziek) aan waarde en/of kwaliteit inboet bij de wetenschap dat jaren of zelfs eeuwen later mensen met een dubieuze reputatie ook van deze kunst genieten of zich er door geïnspireerd voelen.
Tsja, "Wilt heden nu treden.." was erg geliefd en werd veel gezongen door de WA ..
Maar ik hou er nog steeds van!!
En Wagner liet zich voor zijn muziek inspireren door oude Germaanse sagen, dat zegt natuurliujk helemaal niets over zijn persoonlijke leven..
Maar ik hou er nog steeds van!!
En Wagner liet zich voor zijn muziek inspireren door oude Germaanse sagen, dat zegt natuurliujk helemaal niets over zijn persoonlijke leven..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
- Bonny
- Contacteer:
Waarom niet? Het zegt volgens mij genoeg. Ik vind het opvallend - zorgelijk zelfs - dat er hier mensen zijn die graag naar de muziek van Wagner luisteren, terwijl het bekend is dat hij 'niet deugde'. dat is bij mij hetzelfde als met plezier naar muziek van groepen als de Rolling Stones luisteren, terwijl je weet hoe God-onterend die band is.Margriet schreef:
Om het even bij klassieke muziek te houden: als je van elke componist en/of uitvoerende musicus diens achtergrond moet uitpluizen, heb je daar bijna een dagtaak aan. Ik vind het zelf meestal niet zo heel relevante informatie. De muziek wordt er niet beter of slechter door, tenzij bijvoorbeeld bepaalde gezongen teksten voor mij niet door de beugel kunnen. Verandert er bijvoorbeeld iets aan de muziek van Schubert, wanneer je er achter komt dat zijn dood waarschijnlijk voor een groot deel het gevolg is van een opgelopen geslachtsziekte?Bonny schreef:Waarom niet? Het zegt volgens mij genoeg. Ik vind het opvallend - zorgelijk zelfs - dat er hier mensen zijn die graag naar de muziek van Wagner luisteren, terwijl het bekend is dat hij 'niet deugde'. dat is bij mij hetzelfde als met plezier naar muziek van groepen als de Rolling Stones luisteren, terwijl je weet hoe God-onterend die band is.Margriet schreef:
Overigens ben ik niet heel dol op de muziek van Wagner, maar om andere redenen.
- monique
Re: Karl May
mmm ik ken em nietsecret boy schreef:Wie kent ze niet??
De wild west boeken van Karl May!!
Old Shatterhand, Winnetou en anderen...
Mijn mening:
[align='center']OM TE SMULLEN!!!!!!:-[/align='center']:-
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
Die goeie man heeft Amerika nog noooit van z'n leven gezien.....en toch spannende westernboeken geschreven......
Moderatorbericht:
De vraag naar het lezen van mythologie (Germaans, Grieks of Romeins) van Jakobmarin heb ik naar
dit topic opgesplitst.
@Jakob, nu staan alle berichten er.
dit topic opgesplitst.
@Jakob, nu staan alle berichten er.