En wie zou nu logischerwijs aan het Heilig avondmaal deel willen nemen zonder de Heere Jezus te eren?Johann Gottfried Walther schreef:Maar wat betreft het Heilig Avondmaal dat is ten diepste iets tussen God en de gelovige.
De gelovige wordt opgeroepen zich te beproeven, en zo van het brood te eten en van de wijn te drinken.
Want wie op onwaardige wijze het Heilige Avondmaal viert die eet en drinkt zich zelf EEN oordeel.
Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Re: Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Laatst stond in Tergede een artikel van ds MC Tanis, hij ging als 16jarige hervormde jongen aan tafel in de CGK van Rotterdam-west. Hij had nog geen belijdenis gedaan.emigrant schreef:Uit een boek over de geschiedenis van de GG Groningen:
Ds. Lamain bedient het Avondmaal. Als men heeft aangezeten, spreekt hij nog een nodiging: "is er dan niemand meer die de dood des Heeren wil verkondigen?"
Een man achterin staat op: "jawel dominee, maar ik ben geen lid"
Nou, zegt de dominee, als het van de broeders ook mag.
En de man gaat aan.
Na de dienst heeft de kerkenraad wel nog even een gesprekje met hem. Via een advertentie in de Banier is hij pas in Groningen komen wonen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Johann Gottfried Walther
De ongelovigen, maar ook gelovigen die aanstootgevende zonden hebben begaan zoals in het Formulier voor het heilige Avondmaal staat, dat zij van de tafel worden geweerd.Van Ewijk schreef:En wie zou nu logischerwijs aan het Heilig avondmaal deel willen nemen zonder de Heere Jezus te eren?Johann Gottfried Walther schreef:Maar wat betreft het Heilig Avondmaal dat is ten diepste iets tussen God en de gelovige.
De gelovige wordt opgeroepen zich te beproeven, en zo van het brood te eten en van de wijn te drinken.
Want wie op onwaardige wijze het Heilige Avondmaal viert die eet en drinkt zich zelf EEN oordeel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Waarom zou een ongelovige überhaupt in een godshuis verkeren? laat staan deelnemen aan het avondmaal?Johann Gottfried Walther schreef:De ongelovigen, maar ook gelovigen die aanstootgevende zonden hebben begaan zoals in het Formulier voor het heilige Avondmaal staat, dat zij van de tafel worden geweerd.
Bovendien mijn beste JGW, als iemand in ''eigen rangen'' een dergelijke zonde heeft begaan of niet hoe is dat dan eventueel te controleren?
Niet alles wat thuis of elders geschied word binnen de kerkmuren bekend.
Strikt genomen ben ik het wel met u eens, maar er ontbreekt een praktische onderbouwing.
Zondaars komen niet altijd van buiten.
Het eerste gedeelte klopt niet van Ewijk. De kerk is juist voor ongelovigen.
Dat klopt ook niet.ejvl schreef:Het eerste gedeelte klopt niet van Ewijk. De kerk is juist voor ongelovigen.
De kerk is het Lichaam van Christus.
- Johann Gottfried Walther
De levende kerk is het lichaam van Christus ja. Het lichaam van Christus heeft geen dode leden.Gabrielle schreef:Dat klopt ook niet.ejvl schreef:Het eerste gedeelte klopt niet van Ewijk. De kerk is juist voor ongelovigen.
1 Kor12v 27 En gijlieden zijt het (62) lichaam van Christus
KT 62: gijlieden zijt het
De apostel past nu de voorgaande gelijkenis op de gemeente, die het geestelijk lichaam van Christus is, waarvan elk gelovige in het bijzonder een lidmaat is, die zich derhalve tegen zijne medelidmaten alzo behoort te gedragen, gelijk in de gelijkenis aangewezen is, dat de uiterlijke lidmaten eens lichaams tegen elkander doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De kerk is voor iedereen.Gabrielle schreef:Dat klopt ook niet.ejvl schreef:Het eerste gedeelte klopt niet van Ewijk. De kerk is juist voor ongelovigen.
Ik ben alleen realistisch en zie de ongelovige vandaag de dag gewoon geen kerkgebouw binnen stappen.
Oftewel het is voor een familieaangelegenheid (Bruiloft/Begrafenis) of het is iemand die komt om bepaalde werkzaamheden te verrichten.
In ieder geval geen gelegenheden waarbij het avondmaal gevierd word.
Het gaat natuurlijk om openbare zonden. Die geven aanstoot: immers van openbare zonden weten anderen (binnen de kerk of daarbuiten) en daarom moeten deze mensen ook onder de tucht gesteld worden en van de sacramenten geweerd worden tot dat zij schuld hebben beleden.Van Ewijk schreef:Waarom zou een ongelovige überhaupt in een godshuis verkeren? laat staan deelnemen aan het avondmaal?Johann Gottfried Walther schreef:De ongelovigen, maar ook gelovigen die aanstootgevende zonden hebben begaan zoals in het Formulier voor het heilige Avondmaal staat, dat zij van de tafel worden geweerd.
Bovendien mijn beste JGW, als iemand in ''eigen rangen'' een dergelijke zonde heeft begaan of niet hoe is dat dan eventueel te controleren?
Niet alles wat thuis of elders geschied word binnen de kerkmuren bekend.
Strikt genomen ben ik het wel met u eens, maar er ontbreekt een praktische onderbouwing.
Zondaars komen niet altijd van buiten.
Niet-openbare zonden kunnen nog wel erger zijn, maar vallen hier uiteraard niet onder. De verantwoordelijkheid van de persoon die aan het Avondmaal gaat, is natuurlijk wel zwaar.
De ware gelovige als Kerk van Christus, JAGabrielle schreef:Dat klopt ook niet.ejvl schreef:Het eerste gedeelte klopt niet van Ewijk. De kerk is juist voor ongelovigen.
De kerk als instituut of als samenkomst van mensen, Nee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Soms werpt de kerk zelf een drempel op. Als er een bordje achterin hangt dat vrouwen niet met ongedekt hoofd in de kerk mogen zitten bijvoorbeeld. Of als er naar iemand nadrukkelijk gekeken wordt die zich anders kleedt dan de gemiddelde kerkganger.Van Ewijk schreef: De kerk is voor iedereen.
Ik ben alleen realistisch en zie de ongelovige vandaag de dag gewoon geen kerkgebouw binnen stappen.
Oftewel het is voor een familieaangelegenheid (Bruiloft/Begrafenis) of het is iemand die komt om bepaalde werkzaamheden te verrichten.
In ieder geval geen gelegenheden waarbij het avondmaal gevierd word.
Maar bij ons gebeurt het wel hoor. Er stapt wel eens een rugzaktoerist binnen en die schuift dan meest in de achterste bank. Het gebeurt helaas vaak dat niet de hele kerkdienst wordt uitgezeten, maar toch weet je niet wat iemand meekrijgt. Van het gebed of het gedeelte van de preek dat hij wel hoorde. De Heere heeft maar 1 woord nodig.
In onze kerk wordt niet vreemd opgekeken als een vrouw zonder hoed of met lange broek binnenstapt, maar er zijn helaas gemeenten waar een vrij strikte dresscode is. (Zie de krantenfoto's als het over een kerkelijk onderwerp gaat.)
Als je in je eigen gemeente deelneemt aan het H.A., wil je dat dan persé - nogmaals - ook in een vreemde gemeente dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Of met de zeer ongastvrije lampjes waar de gasten niet naar binnen mogen totdat het lampje aangaat. Het zou andersom moeten zijn, gasten eerst, de beste plaatsen.Mara schreef:Soms werpt de kerk zelf een drempel op.
Jaren geleden maakte ik mee dat de predikant de gemeente aansprak op de ongastvrijheid. Er waren een aantal zondagen achter elkaar nieuwe mensen geweest. Niemand had ze een plaats gegeven, niemand sprak ze aan, ze werden totaal genegeerd en zijn na een aantal zondagen naar een andere gemeente gegaan, en dit hebben ze ook gemeld.
Predikant in kwestie was hier zeer verdrietig over en riep de gemeente op om gastvrij te zijn, ook tegen gasten, ook tegen gasten die zich misschien anders gekleed hadden.
Dat maakte toen wel indruk kan ik mij herinneren.
Wij hadden vroeger ook zo'n lampje en moest er plaatsengeld worden betaald. Sommigen meenden dan recht op een vaste zitplek te hebben, er werden zelfs een soort dopjes in de bank gestoken (de plek waar je je Bijbel neerzet) en o wee, als je op de plek van diegene zat, dan werd je weggestuurd. Ik heb zelf niets met een vaste plaats, wij of ik gaan zitten waar er plek is.ejvl schreef:Of met de zeer ongastvrije lampjes waar de gasten niet naar binnen mogen totdat het lampje aangaat. Het zou andersom moeten zijn, gasten eerst, de beste plaatsen.Mara schreef:Soms werpt de kerk zelf een drempel op.
Jaren geleden maakte ik mee dat de predikant de gemeente aansprak op de ongastvrijheid. Er waren een aantal zondagen achter elkaar nieuwe mensen geweest. Niemand had ze een plaats gegeven, niemand sprak ze aan, ze werden totaal genegeerd en zijn na een aantal zondagen naar een andere gemeente gegaan, en dit hebben ze ook gemeld.
Predikant in kwestie was hier zeer verdrietig over en riep de gemeente op om gastvrij te zijn, ook tegen gasten, ook tegen gasten die zich misschien anders gekleed hadden.
Dat maakte toen wel indruk kan ik mij herinneren.
Ik moet zeggen dat de gastvrijheid in onze gemeente wel in orde is. Er liggen Bijbels achterin, die je kunt pakken, ook anderstalige, een Wekker (het blad van de CGK) er wordt bij de mededelingen verteld wanneer er gelegenheid is voor persoonlijk gebed, wanneer we gaan staan, wanneer de collecte is en hoeveel zakjes dit betreft.
We hebben ook "vaste" gasten, bijvoorbeeld schippers die geregeld het weekend in de haven liggen.
Je zegt: predikant was zeer verdrietig, maar hoe dacht de k.r. hier over? Of wil je hier niet op ingaan, dan begrijp ik dat hoor.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk zelf dat als je in een gemeente bent (de gemeente waar je toe behoort of een andere) en er is de nodiging tot het avondmaal, dan is blijven zitten ook een afwijzing van de nodiging. Zoals aangaan een belijdenis is van je eigen onvermogen (en het is veel meer natuurlijk). Niet-aangaan is niet neutraal.Mara schreef: Als je in je eigen gemeente deelneemt aan het H.A., wil je dat dan persé - nogmaals - ook in een vreemde gemeente dan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Eigenlijk geen idee, desbetreffende predikant vertelde dit vanaf de preekstoel, de kerkenraad heb ik er verder niet over gehoord, maar ik was ook nog een kind, wellicht dat ze wel actie ondernomen hebben hoor.Mara schreef:Je zegt: predikant was zeer verdrietig, maar hoe dacht de k.r. hier over? Of wil je hier niet op ingaan, dan begrijp ik dat hoor.