Nee, helaas is het zo dat - in elk geval bij ds. Hendrikse - er geen maatregelen zijn genomen. Er is wel door de scriba destijds uitgesproken dat de opvattingen van ds. Hendrikse op zeer gespannen voet staan met de grondslag van de PKN, maar maatregelen zijn er door de classis toen niet genomen.Van Ewijk schreef:Ik heb ook niet gezegd dat ze er niet zijn, ik zei alleen dat ik ze nog nooit bij ons in de gemeente op de kansel heb gezien.Johann Gottfried Walther schreef:Er was die dominee Hendrikse en die dominee die in Nunspeet (?) niet meer de kansel op mocht van zijn eigen kerkenraad...Van Ewijk schreef: Maar ik als PKN'er kan zeggen dat ik nog nooit een atheïst bij ons op de kansel heb gezien. (waarom zou zo iemand ook per se in een kerk willen preken?)
Maar afijn, het zijn tot nu toe altijd afgestudeerde erkende en gelovige predikanten geweest, let wel van Lutherse oorsprong t/m NH .
en er zijn voorbeelden van vroeger.
En zover als ik het PKN-bestuur van mijn gemeente ken komen die er ook niet.
En bovendien zijn deze gevallen voor zover ik weet (even mijn huiswerk gedaan) op één of andere manier toch uitgelopen op het feit dat deze mensen hun kerkelijk ambt zijn kwijtgeraakt of op zijn minst niet meer mogen uitoefenen?
Kortom, wat heeft de PKN als op zichzelf staand geheel dan eigenlijk met het individuele besluit tot afval van deze mensen te maken?
In mijn optiek net zo veel als de CGK met afvallige gemeenteleden die kerk en leer de rug toegekeerd hebben en daar dan later één of ander boek over schrijven.
Dus de opvatting dat binnen de PKN voor iedereen ruimte moet zijn, klopt volgens mij wel. En dat is niet iets om blij mee te zijn, integendeel.