Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

keesjanm

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door keesjanm »

---knip--- Laster niet toegestaan
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Marco schreef:In dit soort gevallen geldt: wie weet hoe de zaak in elkaar zit, heeft het commentaar niet nodig. Wie niet weet, hoe de zaak in elkaar zit, heeft er niets mee te maken. En de betrokkenen zelf lezen het niet, en als ze het al lezen is het niet echt een stimulans om terug te komen.
Kijk, en dat is de spreekwoordelijke spijker precies op de kop.
Met toevoeging van mij als volwassen bekeerling uit de ''seculiere buitenwereld'' dat het ook geen heilzaam gebaar is naar de ''zoekende'' om toe te treden.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 dec 2015, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:---knip--- Laster niet toegestaan.
Maar hier is beslist geen sprake van vijandschap... Begrijpt u? Het gaat om het behoud van zielen op weg en reis naar een oneindige eeuwigheid, die allesbeslissend is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

keesjanm schreef:---knip--- Laster niet toegestaan
Oneens. Velen roepen dat, maar dat is gewoon niet waar. We kunnen hier niet alle gemeenten gaan bespreken, maar een verrechtsing in de GG? Nee dat valt reuze mee.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Maar hier is beslist geen sprake van vijandschap... Begrijpt u? Het gaat om het behoud van zielen op weg en reis naar een oneindige eeuwigheid, die allesbeslissend is.
Welliswaar zeker.
Maar daar gaat het niet om, het gaat om de manier waar op.
Juist daarom had het beter anders gekund, of beter juist niet.
Met een (ogenschijnlijk) publiekelijke trap na schop je niemand terug de heilstaat in hoor, eerder er verder vandaan.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 dec 2015, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Curatorium schreef:
keesjanm schreef:---knip--- Laster niet toegestaan
Oneens. Velen roepen dat, maar dat is gewoon niet waar. We kunnen hier niet alle gemeenten gaan bespreken, maar een verrechtsing in de GG? Nee dat valt reuze mee.
Voor de gemeenten die ik noem geldt het zeker wel hoor.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Natuurlijk doet het pijn als leden vertrekken. Dat ervaren wij als gemeente ook en dat mag ook best, in een kerkblad gezegd worden. Uiteindelijk heb je toch niet voor niets gekozen voor een bepaalde gemeente. En iedereen is zelf ervan overtuigd dat hij/zij in de gemeente zit die de volkomen leer der zaligheid leert.
Persoonlijk vind ik het minder pijnlijk als de leden overgaan naar een andere kerkgenootschap. Echt verdrietig vind ik het als leden het geloof vaarwel zeggen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Marco schreef:Vertrekkende kerkleden doen verdriet. Goed om dat op te schrijven. De rest was misschien niet zo wijs. Maar om daar nou een topic aan te besteden?
Maar ik de topicstarter wel...

Punt was dat er in een ander topic op gereageerd werd, en dat het niet mocht.
Auto gaf toen de tip om een nieuw topic te openen, die handschoen heb ik opgepakt ;)

Maar ik sta ook versteld over de toon in het kerkblad. Het staat in verwijtende sfeer beschreven terwijl wat meer zelfreflectie in onze gezindte een groot goed zou zijn.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Zeer eenzijdig opgeschreven inderdaad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:Vertrekkende kerkleden doen verdriet. Goed om dat op te schrijven. De rest was misschien niet zo wijs. Maar om daar nou een topic aan te besteden?

Auto gaf toen de tip om een nieuw topic te openen, die handschoen heb ik opgepakt ;)

Maar ik sta ook versteld over de toon in het kerkblad. Het staat in verwijtende sfeer beschreven terwijl wat meer zelfreflectie in onze gezindte een groot goed zou zijn.
Maar weet u dan niet dat dit de taal is die we altijd in ons kerkverband hebben gehad? Er is nooit over gevallen; dit is een teken van voortschrijdende onverdraagzaamheid jegens een eerlijke bevindelijke prediking. Zie ook wat ds. daarvan zegt. Ik vrees als dominees uit de rechterflank op dit forum zouden posten dat ze snel verbannen zouden worden 'vanwege al de harde woorden' zoals men daar nu over denkt. Vergelijk eens preken van predikanten uit het begin van de GG. Daar zouden nu velen aanstoot aan nemen want die zeggen ook ronduit waar het over gaat. Deze predikanten waren beslist niet onduidelijk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:

Maar weet u dan niet dat dit de taal is die we altijd in ons kerkverband hebben gehad? Er is nooit over gevallen; dit is een teken van voortschrijdende onverdraagzaamheid jegens een eerlijke bevindelijke prediking. Zie ook wat ds. daarvan zegt. Ik vreed als dominees uit de rechterflank op dit forum zouden posten dat ze snel verbannen zouden worden 'vanwege al de harde woorden' zoals men daar nu over denkt. Vergelijk eens preken van predikanten uit het begin van de GG. Daar zouden nu velen aanstoot aan nemen want die zeggen ook ronduit waar het over gaat. Deze predikanten beslist niet onduidelijk.
Jezus stond voor een hele stad vol weglopers. Mensen die Hem niet moesten. En wat zei Hij? Met tranen in Zijn ogen: Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!
Dat is andere taal.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Jezus stond voor een hele stad vol weglopers. Mensen die Hem niet moesten. En wat zei Hij? Met tranen in Zijn ogen: Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!
Dat is andere taal.
Laatste reactie: Waar staan nog dominees bewogen op de kansel? Men moet ze met een lantaarntje zoeken. Dit is geen hardheid. het hard als men de mensen laat gaan in eigen gekozen wegen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ik plaatste een reactie maar zie hem niet terug? Hij was echt wel inhoudsvol. :)

Ik heb geen behoefte aan mededogen voor mensen die een kerkverband behandelen als een supermarkt. Wat dat betreft is deze topic vrij zinloos.

Anderzijds is het ook wel fijn om te horen wat de inspanningen zijn geweest voordat men besluit weg te gaan. Dat hoor ik ook niet zoveel. Al ga ik er vanuit dat die inspanningen er wel geweest zijn.

Verder mag deze topic wat mij betreft dit jaar nog verdwijnen. Temeer omdat we weten wie het schreef en in welke kerkbode het stond. Maar ik ben geen moderator. :hum

Kijken of deze posting wel blijft staan...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
Dat is andere taal.
Laatste reactie: Waar staan nog dominees bewogen op de kansel? Men moet ze met een lantaarntje zoeken. Dit is geen hardheid. het hard als men de mensen laat gaan in eigen gekozen wegen.
Dia, Dia, lees nu zo'n citaat eens: https://www.facebook.com/PrekenWeb/post ... 9692013482

Of deze: https://www.facebook.com/PrekenWeb/post ... 3164962468

Is dat bewogen of niet?
En gelukkig horen we dat van veel kansels nog.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dit lijkt me een goede bijdrage, met een goede toonzetting. Verder lijkt het me wijzer om de betreffende dominee eens te contacten over zijn bedoeling met een bepaalde tekst, i.p.v. dat hier op het forum te bespreken.
ds. J. Roos schreef:Volzalige Heere Jezus bevestig de overdachte tekst: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Wilt u in het jaar 2016 Uw belofte vervullen, opdat Uw Koninkrijk in de gemeenten en wereldwijd wordt uitgebreid door middel van Uw knechten en de geschriften van onze vaderen. Wilt U Heere Jezus Uw knechten en ambtsdragers met nieuwe kracht en moed bedélen, opdat zij in alle moedbenemende omstandigheden Uw kruisbanier voor het oog van jong en oud omhoog houden. (...) Wilt u onze jonge mensen bewaren voor kerkverlating en onze verloren zonen en dochters terugbrengen. Wilt U ons land, volk en vorstenhuis, onze overheid en politieke partij gedenken. Wilt U het verdrukte en vervolgde christendom op aarde bijstaan. Wilt U eenheid in Uw kerk geven temidden van alle verdeeldheid.
Gesloten