Bijbel in de kerk

Paal

Re: Bijbel in de kerk

Bericht door Paal »

Dodo schreef:Ik heb alleen nog maar gehoord van predikanten die blij zijn met meeschrijvende = betrokken luisteraars.
Ik geloof dat ook luisterende=betrokken gemeenteleden zijn. Als ik voor mijn groep mensen een betoog houd, vind ik het waardevol als ze terugkijken en dat ik oogcontact heb. De luisterhouding/oogopslag is voor mij belangrijk om te ervaren of mijn betoog landt. Daarmee keur ik de schrijvers niet af, maar het is persoonlijk mijn gevoelen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Paal schreef:
Dodo schreef:Ik heb alleen nog maar gehoord van predikanten die blij zijn met meeschrijvende = betrokken luisteraars.
Ik geloof dat ook luisterende=betrokken gemeenteleden zijn. Als ik voor mijn groep mensen een betoog houd, vind ik het waardevol als ze terugkijken en dat ik oogcontact heb. De luisterhouding/oogopslag is voor mij belangrijk om te ervaren of mijn betoog landt. Daarmee keur ik de schrijvers niet af, maar het is persoonlijk mijn gevoelen.
Kijken predikanten hun gemeenteleden wel aan tijdens de preek? Volgens mij hebben ze geen direct oogcontact. Maakt het dan veel uit of je ziet dat iemand richting kansel kijkt, of richting schrijfboekje kijkt?
- Niet meer zo actief -
Paal

Bericht door Paal »

Mannetje schreef:
Paal schreef:
Kijken predikanten hun gemeenteleden wel aan tijdens de preek? Volgens mij hebben ze geen direct oogcontact. Maakt het dan veel uit of je ziet dat iemand richting kansel kijkt, of richting schrijfboekje kijkt?
Het zal per predikant verschillen, maar wat mij betreft maakt het dus wel uit ja.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik heb zelfs familieleden die nooit een Bijbel meenemen naar de kerk. Hooguit een psalmboek. Dat heeft te maken met de opvatting/dwaling dat wanneer God wil dat je bekeert dat ten eerste onder de prediking zal plaatsvinden en het ten tweede toch wel gebeurt, dus opletten in de kerkdienst is niet nodig. Overigens wordt dat in die kerk echt niet gepredikt, al komt het daar wel veel voor.
Misschien is het een plaatselijk fenomeen. Zo ken ik nog wel een gemeente (het doet er niet echt toe welk kerkverband) waarbij men erg streng in de leer is, maar vervolgens niet meeleest bij de schriftlezing/formulieren of meedoen tijdens de prediking. Bij de schriftlezing niet meelezen is naar mijn idee ook niet veel kunnen begrijpen.
Het kan ook aan de dominee liggen, sommige predikanten vragen de gemeente gewoon om bepaalde teksten op te zoeken. Dan moet je wel meedoen, prima. In mijn gemeente schrijven ook steeds meer mensen mee tijdens de preek i.p.v. dat ze zitten te slapen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij ons wordt regelmatig gevraagd door de predikant om iets op te zoeken. Hij geeft je dan ook even de tijd om het op te zoeken. Of hij vermeld dat een bepaalde zin de kern is en geeft dan ook even de tijd om het op te schrijven, terwijl hij hem langzaam herhaalt. Je wordt dus actief betrokken en het lijkt mij heel raar als je dan geen Bijbel hebt om mee te lezen, want wat moet je dan doen tijdens die stiltes?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Zelf kijk ik regelmatig tijdens het schrijven op naar de dominee; ik heb niet het gevoel dat ik perse alles moet opschrijven alsof het een dictee is.
Maar ik merk dat ik de dingen beter onthou; beter bij de preek betrokken blijf (minder afdwalende gedachten) en ik vind het fijn om thuis weer na te lezen.
Ook na een jaar ofzo denk je soms ineens weer terug aan een preek en denk ik: hoe zei de dominee dat ook alweer?
(gelukkig heb ik dan mensen als Auto achter de hand die altijd weer gewillig zijn om me een terugblik te gunnen; maar het is handiger als ik het zelf paraat heb)
Curatorium

helma schreef: Ook na een jaar ofzo denk je soms ineens weer terug aan een preek en denk ik: hoe zei de dominee dat ook alweer?
(gelukkig heb ik dan mensen als Auto achter de hand die altijd weer gewillig zijn om me een terugblik te gunnen; maar het is handiger als ik het zelf paraat heb)
Steeds meer kerken/predikanten zetten om die reden ook de preken online in plaats van dat je een duur en schokkerig bandje moet aanschaffen. Maar zelfs dan heb ik ook nog een Bijbel nodig om de context en het geheel van de tekst te snappen, dat helpt ook de preek in een breder verband te zien.
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Kijken predikanten hun gemeenteleden wel aan tijdens de preek? Volgens mij hebben ze geen direct oogcontact. Maakt het dan veel uit of je ziet dat iemand richting kansel kijkt, of richting schrijfboekje kijkt?
Een predikant die preekt kijkt de kerk rond, tot en met de k.r. leden. ter linker en ter rechterzijde.
Maar als hij de hele preek leest, dan is het af en toe even een vluchtige blik, anders is ie de zin kwijt.
Ik vind het altijd wel interessant om de verschillen te zien. De één is een geboren redenaar, staat ontspannen, af een toe een gebaar met een hand. En er zijn oudere predikanten die nog steeds een tikje onzeker lijken te zijn en heel veel bladeren of een "tik" hebben. Steeds bril rechtzetten en zo.
helma schreef:Zelf kijk ik regelmatig tijdens het schrijven op naar de dominee
Ik schrijf nooit iets op.
Ik kan flarden van preken herinneren die zoveel indruk hebben achtergelaten, dat ik de punten zelfs nog weet te benoemen.
En wil ik iets zeker weten, luister ik het naderhand even na.
JolandaOudshoorn schreef:Bij ons wordt regelmatig gevraagd door de predikant om iets op te zoeken. Hij geeft je dan ook even de tijd om het op te zoeken. Of hij vermeld dat een bepaalde zin de kern is en geeft dan ook even de tijd om het op te schrijven, terwijl hij hem langzaam herhaalt. Je wordt dus actief betrokken en het lijkt mij heel raar als je dan geen Bijbel hebt om mee te lezen, want wat moet je dan doen tijdens die stiltes?
Veel predikanten halen een tekst uit een heel ander Bijbelgedeelte aan.
Ik was laatst mijn leesbril vergeten en ik zie echt alleen maar stipjes en streepjes dan.
Ik vond het verschrikkelijk. Gelukkig kon ik alle Psalmen meezingen, maar ik kon het tekstgedeelte en de Catechismus niet meelezen.
Ik heb nu standaard een (drogisten)bril in al mijn tasjes zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Meeschrijvers in de kerk! Tsja wat moet je daar nu van zeggen? Ergens vind ik het een beetje onbeschoft en ook wel raar.
Het lijkt mij ongelooflijk afleidend voor de predikant. Zou er ooit een predikant gezegd hebben "pennen neer!"? :)

Ieder moet het voor zichzelf weten hoor, maar als ik in een keer in de kerk kom en voor mij zit iemand in "hoofd omhoog-hoofd omlaag-hoofd omhoog-hoofd omlaag"-stand dan krijg ik bepaalde neigingen. (iets met een houten plank en iets daaraan vastbinden)
Vreselijk om daar achter te zitten. Zeker als ze daarnaast ook de preek gelijk bespreken met diegene waar ze naast zitten.
Wellicht kunnen daar de schrijvers rekening mee houden? Dat als ze schrijven hun hoofd omlaag houden? (ja de gehele dienst) :modo

Overigens is het wel leuk om te zien als mensen het niet met de preek eens zijn. Als ze schrijven stoppen ze, als ze niet schrijven gaan ze wild in het bijbeltje bladeren en als ze ouderling zijn kijken ze opeens heel chagrijnig. Dat tovert dan een grote glimlach op mijn gezicht.

Voor de rest moet iedereen zelf weten wat hij of zij doet in de kerk. Slapen, koekjes eten, spelletjes op de mobiel, water drinken, snoepjes schransen, propjes schieten, uitgebreid gapen, foto's maken van bepaalde medekerkgangers en wat dies meer zij. Zoeken ze zelf maar uit of hun ouders. Owh sorry die laatste weten dat natuurlijk niet, want die snurken de preek uit :hum
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Kijken predikanten hun gemeenteleden wel aan tijdens de preek? Volgens mij hebben ze geen direct oogcontact. Maakt het dan veel uit of je ziet dat iemand richting kansel kijkt, of richting schrijfboekje kijkt?
Een predikant die preekt kijkt de kerk rond, tot en met de k.r. leden. ter linker en ter rechterzijde.
Maar als hij de hele preek leest, dan is het af en toe even een vluchtige blik, anders is ie de zin kwijt.
Ik vind het altijd wel interessant om de verschillen te zien. De één is een geboren redenaar, staat ontspannen, af een toe een gebaar met een hand. En er zijn oudere predikanten die nog steeds een tikje onzeker lijken te zijn en heel veel bladeren of een "tik" hebben. Steeds bril rechtzetten en zo.
helma schreef:Zelf kijk ik regelmatig tijdens het schrijven op naar de dominee
Ik schrijf nooit iets op.
Ik kan flarden van preken herinneren die zoveel indruk hebben achtergelaten, dat ik de punten zelfs nog weet te benoemen.
En wil ik iets zeker weten, luister ik het naderhand even na.
JolandaOudshoorn schreef:Bij ons wordt regelmatig gevraagd door de predikant om iets op te zoeken. Hij geeft je dan ook even de tijd om het op te zoeken. Of hij vermeld dat een bepaalde zin de kern is en geeft dan ook even de tijd om het op te schrijven, terwijl hij hem langzaam herhaalt. Je wordt dus actief betrokken en het lijkt mij heel raar als je dan geen Bijbel hebt om mee te lezen, want wat moet je dan doen tijdens die stiltes?
Veel predikanten halen een tekst uit een heel ander Bijbelgedeelte aan.
Ik was laatst mijn leesbril vergeten en ik zie echt alleen maar stipjes en streepjes dan.
Ik vond het verschrikkelijk. Gelukkig kon ik alle Psalmen meezingen, maar ik kon het tekstgedeelte en de Catechismus niet meelezen.
Ik heb nu standaard een (drogisten)bril in al mijn tasjes zitten.
En, lucht het op, nu je dat allemaal kwijt bent? :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De dominee let wel degelijk op wat er in de kerk gebeurt.
Ik hoorde laatst nog een preek van wijlen ds. J. Koster, waarin hij enkele jongeren (zo te horen) wel degelijk gadesloeg.
Een ernstig vermaan kwam tot de jongeren die wellicht ergens mee bezig waren, en toen het nog hielp (die jongeren durven soms wat aan!) zei hij: Als je nu niet ophoudt noem ik je naam! Dat hielp blijkbaar...
Ook onze oud-herder en -leraar ds. Bregman hield de jeugd goed in de gaten. Soms kon hij zomaar midden in een preek gaan zwijgen. Dan werd het doodstil in de kerk. Hij bleef zijn ogen op de ondeugden vestigen. Een methode die wel (tijdelijk) hielp, maar niet afdoende, gezien wat ik nu hoor over de toestand op de grote galerij.
Ook ouderlingen en diakenen werden regelmatig aangesproken, en keek dan de broeders ook aan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

-DIA- schreef:gezien wat ik nu hoor over de toestand op de grote galerij.
Ik hoorde pas van een gemeente die bewust geen galerij gebouwd heeft, maar dus een grotere kerkzaal, doordat er altijd geklierd en niet opgelet wordt op de galerij. Andere gemeenten laten alleen personen/gezinnen met toestemming op de galerij zitten.
RefoCalvinist schreef:Meeschrijvers in de kerk! Tsja wat moet je daar nu van zeggen? Ergens vind ik het een beetje onbeschoft en ook wel raar. Het lijkt mij ongelooflijk afleidend voor de predikant. Zou er ooit een predikant gezegd hebben "pennen neer!"? :)
Nee, want voor een predikant is het toch juist positief dat mensen meeschrijven en luisteren?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

RefoCalvinist schreef:Meeschrijvers in de kerk! Tsja wat moet je daar nu van zeggen? Ergens vind ik het een beetje onbeschoft en ook wel raar.
Het lijkt mij ongelooflijk afleidend voor de predikant. Zou er ooit een predikant gezegd hebben "pennen neer!"? :)

Ieder moet het voor zichzelf weten hoor, maar als ik in een keer in de kerk kom en voor mij zit iemand in "hoofd omhoog-hoofd omlaag-hoofd omhoog-hoofd omlaag"-stand dan krijg ik bepaalde neigingen. (iets met een houten plank en iets daaraan vastbinden)
Vreselijk om daar achter te zitten. Zeker als ze daarnaast ook de preek gelijk bespreken met diegene waar ze naast zitten.
Wellicht kunnen daar de schrijvers rekening mee houden? Dat als ze schrijven hun hoofd omlaag houden? (ja de gehele dienst) :modo

Overigens is het wel leuk om te zien als mensen het niet met de preek eens zijn. Als ze schrijven stoppen ze, als ze niet schrijven gaan ze wild in het bijbeltje bladeren en als ze ouderling zijn kijken ze opeens heel chagrijnig. Dat tovert dan een grote glimlach op mijn gezicht.

Voor de rest moet iedereen zelf weten wat hij of zij doet in de kerk. Slapen, koekjes eten, spelletjes op de mobiel, water drinken, snoepjes schransen, propjes schieten, uitgebreid gapen, foto's maken van bepaalde medekerkgangers en wat dies meer zij. Zoeken ze zelf maar uit of hun ouders. Owh sorry die laatste weten dat natuurlijk niet, want die snurken de preek uit :hum
Zegt een leraar tegen leerlingen die tijdens de les aantekeningen maken: pennen neer?

Natuurlijk kijkt een dominee rond, maar kijkt hij ook mensen aan?
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:De dominee let wel degelijk op wat er in de kerk gebeurt.
Ik hoorde laatst nog een preek van wijlen ds. J. Koster, waarin hij enkele jongeren (zo te horen) wel degelijk gadesloeg.
Een ernstig vermaan kwam tot de jongeren die wellicht ergens mee bezig waren, en toen het nog hielp (die jongeren durven soms wat aan!) zei hij: Als je nu niet ophoudt noem ik je naam! Dat hielp blijkbaar...
Ook onze oud-herder en -leraar ds. Bregman hield de jeugd goed in de gaten. Soms kon hij zomaar midden in een preek gaan zwijgen. Dan werd het doodstil in de kerk. Hij bleef zijn ogen op de ondeugden vestigen. Een methode die wel (tijdelijk) hielp, maar niet afdoende, gezien wat ik nu hoor over de toestand op de grote galerij.
Ook ouderlingen en diakenen werden regelmatig aangesproken, en keek dan de broeders ook aan.
Vroeger zei een predikant het wel hoor, meestal op vaderlijke toon: jongelui daar boven, het Woord is ook voor jullie. Soms met een kwinkslag, maar ook wel eens heel streng. Toen schreef nog niemand. ;)

En dat mag dus niet meer. Twee jaar geleden is het nog een relletje geworden, ergens in een grote gemeente in het zuidwesten des lands, toen de gastpredikant de klierende jongens iets te streng had vermaand. Het werd de man niet in dank afgenomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:De dominee let wel degelijk op wat er in de kerk gebeurt.
Vroeger zei een predikant het wel hoor, meestal op vaderlijke toon: jongelui daar boven, het Woord is ook voor jullie. Soms met een kwinkslag, maar ook wel eens heel streng. Toen schreef nog niemand. ;)

En dat mag dus niet meer. Twee jaar geleden is het nog een relletje geworden, ergens in een grote gemeente in het zuidwesten des lands, toen de gastpredikant de klierende jongens iets te streng had vermaand. Het werd de man niet in dank afgenomen.
Dat is de tijdgeest: Vermanen mag niet meer, het zijn de kinderen van de ouders! Docenten moeten ook wel uitkijken dat ze de jongeren zachkens behandelen, anders kan er zomaar een boze ouder met een dodelijke blik in zijn/haar ogen voor de leerkracht staan. Als de tucht gaat ontbreken en de mens mondig wordt en opstaat tegen wettige gezag dat God Zelf heeft ingesteld, kunnen we wel verwachten dat dit een doorgaande zaak wordt waarvan we niet kunnen bevroeden waar dit eindigt. De zonen en dochteren staan op tegen de ouders, en de wettige overheid. Dat is toch een teken des tijds? Of zie ik dat weer verkeerd. (de laatst zin is toegevoegd door infectie van het moderne denken)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie