Klimaatverandering
Re: Wat denk u, wat denk jij van ...
We moeten ook niet over het weer gaan mopperen, wel dan? Wat kan een nietig mens daar aan veranderen? Hij kan het hooguit voor zichzelf en zijn medemens verknoeien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Klimaatverandering
Voor de overzichtelijkheid heb ik de topictitel aangepast.
Mijn bedoeling van dit topic was toch een stuk breder. Ik bedoelde: Hoe denken we over een bepaald (al dan niet actueel) onderwerp in Bijbels licht. Om te beginnen had ik een actueel punt gekozen.Zita schreef:Voor de overzichtelijkheid heb ik de topictitel aangepast.
Met deze titel ben je wel aan slechts één onderwerp gebonden. Misschien dat mijn bedoeling niet duidelijk was? Anderzijds was het te begrijpen omdat ik begon met "om te beginnen met een actueel onderwerp". Ik denk dus dat het niet goed is overgekomen.
Het is in het verleden wel veel warmer geweest dan nu. Maar omdat we nu alles opschrijven kunnen we ons afvragen of al die records oordelen zijn.
Deden we dat niet dan is de enige verzuchting: pfff, wat een hitte.
Deden we dat niet dan is de enige verzuchting: pfff, wat een hitte.
Toch geloof ik dat er met zo'n simpele opmerking niet zijn. Dan schieten immers ons doel voorbij?
En is het in feite nutteloos. Of niet dan?
We hebben oren en ogen gekregen om op te merken en niet alles maar zomaar aan ons voorbij te laten gaan alsof het niks is.
Zo was de manier van denken onder christenen nooit. Lees maar eens oude Biddagpreken, hoe Gods hand in alles werd gezien. Nu ziet de (vaak seculiere!) wetenschap het wel, en het kerkvolk niet meer?
En is het in feite nutteloos. Of niet dan?
We hebben oren en ogen gekregen om op te merken en niet alles maar zomaar aan ons voorbij te laten gaan alsof het niks is.
Zo was de manier van denken onder christenen nooit. Lees maar eens oude Biddagpreken, hoe Gods hand in alles werd gezien. Nu ziet de (vaak seculiere!) wetenschap het wel, en het kerkvolk niet meer?
Het lijkt me niet logisch om in één topic alle mogelijke onderwerpen te bespreken. Dan zouden we het forum helemaal niet meer hoeven in te delen in topics. Zodra je een ander onderwerp aan de orde wilt stellen, kun je daarvoor een bestaand topic over dat onderwerp nieuw leven inblazen of een nieuw topic openen.-DIA- schreef:Mijn bedoeling van dit topic was toch een stuk breder. Ik bedoelde: Hoe denken we over een bepaald (al dan niet actueel) onderwerp in Bijbels licht. Om te beginnen had ik een actueel punt gekozen.Zita schreef:Voor de overzichtelijkheid heb ik de topictitel aangepast.
Met deze titel ben je wel aan slechts één onderwerp gebonden. Misschien dat mijn bedoeling niet duidelijk was? Anderzijds was het te begrijpen omdat ik begon met "om te beginnen met een actueel onderwerp". Ik denk dus dat het niet goed is overgekomen.
En nu maar weer ontopic.
Nee begrijp me goed, het ging om belangrijke en/of actuele thema's in Bijbels licht. Niet zomaar van alles. Er zijn nu eenmaal zaken waarvan het goed in deze te bezien in het licht van de Schrift.
Maar goed, ik zal jegens degenen die over me gesteld zijn behoorlijke gehoorzaamheid betrachten, al schiet nu de bedoeling van dit topic wel een beetje aan zijn doel voorbij. Vanzelf is het mogelijk om aparte topics te openen "Hoe ziet jij ..... (onderwerp) in Bijbels licht?"
En intussen zijn we ook behoorlijk off-topic
De kunst is nu wel om weer on-topic te komen, want over klimaatsverandering lijkt niet zo veel meer te zeggen, of misschien toch nog wel?
Maar goed, ik zal jegens degenen die over me gesteld zijn behoorlijke gehoorzaamheid betrachten, al schiet nu de bedoeling van dit topic wel een beetje aan zijn doel voorbij. Vanzelf is het mogelijk om aparte topics te openen "Hoe ziet jij ..... (onderwerp) in Bijbels licht?"
En intussen zijn we ook behoorlijk off-topic

De kunst is nu wel om weer on-topic te komen, want over klimaatsverandering lijkt niet zo veel meer te zeggen, of misschien toch nog wel?
Tja, misschien is je topic wel gewoon nutteloos. Zeker met deze warmte als de meeste mensen wel iets beters te doen hebben dan forummen.
Er heeft een keer een interessant artikel gestaan in volgens mij het RD. Dat ging ook over klimaatverandering. Het ging toen over de temperaturen door de eeuwen heen. Het bleek dat de temperatuur in de middeleeuwen gelijk of hoger was dan nu. Daarna hebben we een koude periode gehad 'de kleine ijstijd'. Bij dat artikel stond een grafiek en daarin zag je een golfbeweging van warme en koude periodes.
Ik heb al zitten googelen en op Digibron gezocht maar kan het niet vinden. Misschien iemand anders die het weet?
Ik heb al zitten googelen en op Digibron gezocht maar kan het niet vinden. Misschien iemand anders die het weet?
Dat klopt, ik heb me zelf wat jaren in de meteorologie verdiept. Dan zie dergelijke stukken ook niet over het hoofd.Martijn schreef:Er heeft een keer een interessant artikel gestaan in volgens mij het RD. Dat ging ook over klimaatverandering. Het ging toen over de temperaturen door de eeuwen heen. Het bleek dat de temperatuur in de middeleeuwen gelijk of hoger was dan nu. Daarna hebben we een koude periode gehad 'de kleine ijstijd'. Bij dat artikel stond een grafiek en daarin zag je een golfbeweging van warme en koude periodes.
Ik had een hele verzameling WeerWeetjes, en met de opzet om af en toen wat WeerWeetjes te plaatsen had ik een topic aangemaakt.
Alweer jaren geleden. Kort daarop crashte mijn pc en dus was dat topic ook min of meer de mist in gegaan.

Ik hoorde net dat het mogelijk is dat vannacht de warmste nacht ooit in Nederland gemeten zou kunnen worden...
-
Re: RE: Re: Klimaatverandering
Ik las zojuist dat het vannacht ook daadwerkelijk de warmste nacht ooit was.-DIA- schreef:Ik hoorde net dat het mogelijk is dat vannacht de warmste nacht ooit in Nederland gemeten zou kunnen worden...
Re: RE: Re: Klimaatverandering
Het is nog geen officieel record omdat ze met UTC tijden werken moet het tot vanacht 02:00 boven de 23.1 graden zijn maar dat lijkt mij geen probleem.Pimpelmees schreef:Ik las zojuist dat het vannacht ook daadwerkelijk de warmste nacht ooit was.-DIA- schreef:Ik hoorde net dat het mogelijk is dat vannacht de warmste nacht ooit in Nederland gemeten zou kunnen worden...
Mooie reacties! Maar wel een klein beetje jammer dat het zo wel tot een 'leutertopic' verwordt.
Ik ben best bezorgd over de klimaatverandering, al denk ik dat veel berichten hierover overdreven zijn, omdat ze elkaar toch tegenspreken en geschreven zijn door profeten die brood eten.
M.a.w. het zal wetenschappelijk best te verklaren zijn, maar ze rekenen niet met God!
Ik las over een aantal films die gemaakt zijn over allerlei verschrikkelijk rampen.
New York verzwolgen door een muur van water, dat daarna in razendsnel tempo bevriest en steeds blijft er een handjevol mensen over, die dan een nieuwe wereld gaan opbouwen.
Londen overspoeld, vanwege een tsunami (die volgens zeggen niet voor kan komen vanuit een relatief ondiepe Noordzee)
Ontsproten aan een schrijversbrein. Toch zit er denk ik wel een bepaalde angst achter, wat gaat er gebeuren en hoe?
En hoe houden wij, mensen, dit nu tegen of buigen dit om.
Er wordt van alles verzonnen, raketten die door een wormgat gaan en in een andere dimensie terecht komen, een satelliet die een meteoor aan gruzelementen schiet, een raket die tot de kern van de aarde kan om daar ook iets te repareren.
De mensen schijnen er van te smullen.
Ik zou het heel eng vinden om zo'n film te zien, want in werkelijkheid zal het verschrikkelijk zijn.
De mensen zullen roepen: bergen, valt op ons en heuvelen, bedekt ons.
Dat kan geen menselijke fantasie bedenken.
De weermannen en - vrouwen voorspellen dat het steeds heter gaat worden, en inderdaad, het record wordt steeds verbroken.
Langere periodes van droogte om gevolgd te worden door extreme regenval, ook dat hebben we al een paar keer meegemaakt.
En er komen superstormen, misschien wel tot windkracht 14.
M.a.w. het zal wetenschappelijk best te verklaren zijn, maar ze rekenen niet met God!
Ik las over een aantal films die gemaakt zijn over allerlei verschrikkelijk rampen.
New York verzwolgen door een muur van water, dat daarna in razendsnel tempo bevriest en steeds blijft er een handjevol mensen over, die dan een nieuwe wereld gaan opbouwen.
Londen overspoeld, vanwege een tsunami (die volgens zeggen niet voor kan komen vanuit een relatief ondiepe Noordzee)
Ontsproten aan een schrijversbrein. Toch zit er denk ik wel een bepaalde angst achter, wat gaat er gebeuren en hoe?
En hoe houden wij, mensen, dit nu tegen of buigen dit om.
Er wordt van alles verzonnen, raketten die door een wormgat gaan en in een andere dimensie terecht komen, een satelliet die een meteoor aan gruzelementen schiet, een raket die tot de kern van de aarde kan om daar ook iets te repareren.
De mensen schijnen er van te smullen.
Ik zou het heel eng vinden om zo'n film te zien, want in werkelijkheid zal het verschrikkelijk zijn.
De mensen zullen roepen: bergen, valt op ons en heuvelen, bedekt ons.
Dat kan geen menselijke fantasie bedenken.
De weermannen en - vrouwen voorspellen dat het steeds heter gaat worden, en inderdaad, het record wordt steeds verbroken.
Langere periodes van droogte om gevolgd te worden door extreme regenval, ook dat hebben we al een paar keer meegemaakt.
En er komen superstormen, misschien wel tot windkracht 14.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon