Staan jullie bij het lezen van de geloofsbelijdenis?Mara schreef:In de wat linksere kerken is het staan al langer, veel meer gewoonte. Soms begint het wel eens op een staan-zitten-oefening te lijken, hier en daar.
Bij ons alleen op bijzondere momenten, zoals
het toezingen van de doopouders of belijdeniscatechisanten
bij het oplezen of herdenken van een overlijden
bij het zingen van bepaalde liederen, zoals een vaste burcht of Ere zij God
bij het aflezen van de Geloofsbelijdenis.
Vroeger stonden vrijwel alle mannen tijdens het gebed, nu alleen nog de k.r. leden.
Persoonlijk lijkt het mij eerbiedig om een knielbank te hebben, maar ik denk dat sommige mensen dit te rooms zullen vinden.
Dat heeft mijn voorkeur boven staan. Je ziet dat veel mensen tegen de bank vóór hen moeten leunen.
Lastig als je een kerk (zaal) met stoeltjes hebt dan.
Zittend bidden (tijdens de eredienst)
- Dodo
Re: Zittend bidden (tijdens de eredienst)
Ja. Niet bij het aflezen van de Wet.Dodo schreef: Staan jullie bij het lezen van de geloofsbelijdenis?
Ik kwam trouwens een site tegen GEBAREN EN LICHAAMSHOUDING tijdens kerkdienst
waarin één en ander beschreven staat.
Laatst gewijzigd door Mara op 02 mar 2015, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
Ik wist niet van deze gewoonte.Mara schreef:Ja. Niet bij het aflezen van de Wet.Dodo schreef: Staan jullie bij het lezen van de geloofsbelijdenis?
Ik ook niet.Dodo schreef:Ik wist niet van deze gewoonte.Mara schreef:Ja. Niet bij het aflezen van de Wet.Dodo schreef: Staan jullie bij het lezen van de geloofsbelijdenis?
Als ik dit stukje uit Kerkrecht zo lees:
begin 2002 geeft appellant tijdens een huisbezoek te kennen moeite te hebben met het staan tijdens de geloofsbelijdenis: bij de lezing van de wet gaat de gemeente namelijk niet staan, terwijl die als woord van God boven het mensenwoord van de belijdenis staat. Tevens heeft hij moeite met het toenemend staan bij het aanhoren van de geloofsbelijdenis zonder dat daar een besluit over genomen is;
in oktober 2002 neemt de kerkenraad het besluit dat de gemeente bij het uitspreken of zingen van de geloofsbelijdenis zal gaan staan. De gemeente zal hier nog nader over geïnformeerd worden. op zondag 27 oktober 2002 wordt er in de middagdienst afgeweken van wat tot dan toe gebruikelijk is: hoewel niet de eigen predikant voorgaat, wordt zonder nadere aankondiging de voorlezing van de geloofsbelijdenis staande aangehoord. Appellant komt in gewetensnood en blijft zitten. De week erna laat hij zijn wijkouderling weten hier moeite mee te hebben en zo het avondmaal niet te kunnen vieren;
heb ik zo het vermoeden dat het overgewaaid is uit de GKv.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waar is dit op gebaseerd?@curatorium zegt
Onze reformatorische liturgie is zeker Bijbels te noemen. Echter, waarom bidden wij zittend?
Het enige wat Bijbels is, is het feit dat het Woord centraal staat, de bediening van de verzoening, verder kan ik niets over de invulling van de kerkdienst vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?