Zwarte Piet of niet?

huisman

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Marc_44 schreef:Is er dan niemand op dit forum die de kritiek op de figuur van Zwarte Piet kan begrijpen?
Ik kan die kritiek heel goed begrijpen, maar goed, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want ik ben sowieso geen fan van Sintnicolaasfestijn.
In welke zin, dat iemand zich gekwetst voelt omdat hun voorouders slaaf waren?
En niet iedereen is toch slaaf geweest?
Die slavernij was verschrikkelijk, daar is iedereen het toch wel over eens dacht ik.
Maar wat dit nu met die pietjes te maken heeft :quoi
Ik heb er nooit eerder iets over gehoord en opeens was het een internationaal DING.
Laten wij maar meer feesten verbieden.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Marc_44 schreef:Is er dan niemand op dit forum die de kritiek op de figuur van Zwarte Piet kan begrijpen?
Ik kan die kritiek heel goed begrijpen, maar goed, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want ik ben sowieso geen fan van Sintnicolaasfestijn.
Ik heb helemaal niets met het Sinterklaasfeest, vindt het zelfs kwalijke trekjes hebben. Maar van deze discussie snap ik niets. De link naar slavernij en discriminatie is zeer overtrokken. Verder zijn er nog 348.923 andere dingen die eerder aangepakt zouden moeten worden.
Dit is exact zoals ik er in sta (al heb niet alles nagerekend ;) ).
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Forummer schreef:
Marc_44 schreef:
Forummer schreef:Wat zwarte piet betreft: (ik ga proberen het netjes te zeggen)

Wij hebben gewoontes.
Andere mensen komen hier (weliswaar op ons verzoek) wonen.
Die mensen zijn het niet met die gewoontes eens.
Zij starten een discussie.

Zij moeten zich aanpassen.
Gewoonte=gewoonte. En laat hoge instanties maar is kijken naar conflictgebieden, in plaats van zwarte piet.
Zelfs AH stopt met zwarte piet!!
`t Moet niet veel gekker worden.
Zwarte piet moet blijven!!!
:barbare :barbare :barbare :bobo :bobo :bobo :banghead :banghead :banghead

(Toch nog even mijn ergernis uiten)
Ik zie dat je ergenis groot is. :)
Maar in je verhaal lees ik geen reden waarom de fantasiefiguur van Zwarte Piet zo belangrijk voor je is.
Je schrijft alleen dat je het vervelend vindt dat deze "gewoonte" ter discussie staat.
Hij is niet belangrijk voor mij. Wij vieren het zeer zelden tot nooit.

Maar het gaat mij erom dat wij, die een gewoonte hebben, die aan moeten laten passen voor mensen die zich hier aan moeten passen (ook aan de gewoontes)
Daar gaat het mij om. Zwarte piet is van NL, daar blijf je af. Dat ie geen oorringen en wat minder dikke lippen krijgt, ok. Maar niet verder
Ik denk dat veel mensen die moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet ooit uit een ander land naar Nederland zijn gekomen. Uit Suriname bijvoorbeeld waar Nederland als blanke koloniale macht aanwezig was. Nederlanders maakten hier gebruik van slavernij. Nederland was ook een groot land in de handel in slaven. Dit diep-pijnlijke verleden van de slavernij, maar ook van de blanke koloniale overheersing, is bij de mensen die daar wonen niet verdwenen.

Nu zijn er inderdaad mensen uit de oude koloniale gebieden hier naar Nederland gekomen. En zij geven aan dat zij moeite hebben met het beeld van de zwarte pieten als knechten van de blanke Sinterklaas. Is dit zo belachelijk? Zouden wij gezien ons slavernijverleden niet een toontje lager moeten zingen?
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Marc_44 schreef:
Forummer schreef:
Marc_44 schreef:
Forummer schreef:Wat zwarte piet betreft: (ik ga proberen het netjes te zeggen)

Wij hebben gewoontes.
Andere mensen komen hier (weliswaar op ons verzoek) wonen.
Die mensen zijn het niet met die gewoontes eens.
Zij starten een discussie.

Zij moeten zich aanpassen.
Gewoonte=gewoonte. En laat hoge instanties maar is kijken naar conflictgebieden, in plaats van zwarte piet.
Zelfs AH stopt met zwarte piet!!
`t Moet niet veel gekker worden.
Zwarte piet moet blijven!!!
:barbare :barbare :barbare :bobo :bobo :bobo :banghead :banghead :banghead

(Toch nog even mijn ergernis uiten)
Ik zie dat je ergenis groot is. :)
Maar in je verhaal lees ik geen reden waarom de fantasiefiguur van Zwarte Piet zo belangrijk voor je is.
Je schrijft alleen dat je het vervelend vindt dat deze "gewoonte" ter discussie staat.
Hij is niet belangrijk voor mij. Wij vieren het zeer zelden tot nooit.

Maar het gaat mij erom dat wij, die een gewoonte hebben, die aan moeten laten passen voor mensen die zich hier aan moeten passen (ook aan de gewoontes)
Daar gaat het mij om. Zwarte piet is van NL, daar blijf je af. Dat ie geen oorringen en wat minder dikke lippen krijgt, ok. Maar niet verder
Ik denk dat veel mensen die moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet ooit uit een ander land naar Nederland zijn gekomen. Uit Suriname bijvoorbeeld waar Nederland als blanke koloniale macht aanwezig was. Nederlanders maakten hier gebruik van slavernij. Nederland was ook een groot land in de handel in slaven. Dit diep-pijnlijke verleden van de slavernij, maar ook van de blanke koloniale overheersing, is bij de mensen die daar wonen niet verdwenen.

Nu zijn er inderdaad mensen uit de oude koloniale gebieden hier naar Nederland gekomen. En zij geven aan dat zij moeite hebben met het beeld van de zwarte pieten als knechten van de blanke Sinterklaas. Is dit zo belachelijk? Zouden wij gezien ons slavernijverleden niet een toontje lager moeten zingen?
Nee, zij moeten een toontje lager zingen. Ik ben het wel met je eens dat de anti-zwarte piet mensen buitenlanders zijn.

Ik zeg ook, piet aanpassen is best. Dunnere lippen, geen oorbellen enz. maar waarom afschaffen? Wij hebben een feest.
Zij komen hier naartoe, in feite rechtelozen. Wij geven hun een gunst: Een verblijfsvergunning. En dan komen zij aan onze gewoonten?

NO WAY!!
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Forummer schreef:
Marc_44 schreef: Ik denk dat veel mensen die moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet ooit uit een ander land naar Nederland zijn gekomen. Uit Suriname bijvoorbeeld waar Nederland als blanke koloniale macht aanwezig was. Nederlanders maakten hier gebruik van slavernij. Nederland was ook een groot land in de handel in slaven. Dit diep-pijnlijke verleden van de slavernij, maar ook van de blanke koloniale overheersing, is bij de mensen die daar wonen niet verdwenen.

Nee, zij moeten een toontje lager zingen. Ik ben het wel met je eens dat de anti-zwarte piet mensen buitenlanders zijn.

Ik zeg ook, piet aanpassen is best. Dunnere lippen, geen oorbellen enz. maar waarom afschaffen? Wij hebben een feest.
Zij komen hier naartoe, in feite rechtelozen. Wij geven hun een gunst: Een verblijfsvergunning. En dan komen zij aan onze gewoonten?

NO WAY!!
Ik heb grote moeite met jouw woorden.
Eerst hebben we de koloniale gebieden (en ook de mensen die er wonen) uitgebuit en dan zouden de mensen uit deze gebieden nu ook nog eens geen kritiek mogen hebben op Zwarte Piet terwijl wij goed weten dat het pijnlijk voor hen is?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat die uitbuiting te pas en te onpas wordt aangevoerd. Met evenveel recht kun je stellen dat 90 procent van de Nederlanders in dezelfde periode óók werd uitgebuit. Ik ben geen historicus, maar de kwestie van de slavernij is veel complexer dan dit soort schema's.

Ik ben erg voor behoud van het cultureel erfgoed, en Zwarte Piet hoort daar zeker bij. Het zou bijzonder jammer zijn als deze uit het straatbeeld begin december zou verdwijnen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Marc_44 schreef:
Forummer schreef:
Marc_44 schreef: Ik denk dat veel mensen die moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet ooit uit een ander land naar Nederland zijn gekomen. Uit Suriname bijvoorbeeld waar Nederland als blanke koloniale macht aanwezig was. Nederlanders maakten hier gebruik van slavernij. Nederland was ook een groot land in de handel in slaven. Dit diep-pijnlijke verleden van de slavernij, maar ook van de blanke koloniale overheersing, is bij de mensen die daar wonen niet verdwenen.

NO WAY!!
Ik heb grote moeite met jouw woorden.
Eerst hebben we de koloniale gebieden (en ook de mensen die er wonen) uitgebuit en dan zouden de mensen uit deze gebieden nu ook nog eens geen kritiek mogen hebben op Zwarte Piet terwijl wij goed weten dat het pijnlijk voor hen is?
Als wij hun geen asiel, een gunst, hadden verleend, waren zij nu vermoord door Bouterse. Zij, hebben een gunst gekregen, maar moeten zich dan aanpassen en ook aan onze gewoontes!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Er worden nu wel hele harde woorden gezegd. Waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik vind Sinterklaas en Zwarte Piet bij elkaar horen. Ik vier ieder jaar dit feest met veel plezier. En ja, van mij mag Zwarte Piet blijven.
Ik ben zelfs bereid om zelf voor Zwarte Piet te spelen, lekker makkelijk voor de organisatie: ik hoef niet geschminkt te worden en ook geen pruik op.

Toch begrijp ik de pijn van de Surinaamse medebewoners. Zoals ik ook de pijn voel van de Molukkers en al die andere mensen die nog steeds te kampen hebben met de gevolgen van de kolonisatie.

Niet het verschijnsel Zwarte Piet op zich is verkeerd, maar wel de invulling ervan. Want nog steeds worden zwarte kinderen en zwarte mensen uitgescholden voor... jawel... Zwarte Piet. Nog steeds, en dat blijkt ook uit de post van een van mijn voorgangers, moeten de donkere mensen blij zijn dat ze gekoloniseerd zijn door de superieure blanken. Moeten ze blij zijn dat die witte mensen hun nu komen helpen en geld geven, nadat ze in het verleden hen eerst hebben beroofd.

De gevolgen van de kolonisatie zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. En het zou zo mooi zijn als de blanke mens iets zou leren van hun geschiedenis, iets zou leren van hun fouten.
Ik blijf hopen...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marc_44

Re: Re : Kleine ergernissen [3]

Bericht door Marc_44 »

DDD schreef:Ik vind dat die uitbuiting te pas en te onpas wordt aangevoerd. Met evenveel recht kun je stellen dat 90 procent van de Nederlanders in dezelfde periode óók werd uitgebuit. Ik ben geen historicus, maar de kwestie van de slavernij is veel complexer dan dit soort schema's.

Ik ben erg voor behoud van het cultureel erfgoed, en Zwarte Piet hoort daar zeker bij. Het zou bijzonder jammer zijn als deze uit het straatbeeld begin december zou verdwijnen.
De situatie is een stuk complexer... Nederlanders hadden het ook moeilijk ... Ja, zo kun je alle uitbuiting wegredeneren.

Ik denk dat we ons koloniale- en slavernijverleden nog lang niet verwerkt hebben. Dat men geen echte discussie duldt over "onze" Zwarte Piet vind ik daarvan een sprekend voorbeeld. We moeten de pijn en ook de kritiek van deze mensen een plek gunnen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan met iedere discussie leven. Maar met onzin-argumenten mag ik daarom toch nog wel korte metten maken?
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

DDD schreef:Ik kan met iedere discussie leven. Maar met onzin-argumenten mag ik daarom toch nog wel korte metten maken?
Ok, als jij van mening bent dat wij de koloniale gebieden niet hebben uitgebuit, dan mag je dat van mij bewijzen.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

JolandaOudshoorn schreef:Er worden nu wel hele harde woorden gezegd. Waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik vind Sinterklaas en Zwarte Piet bij elkaar horen. Ik vier ieder jaar dit feest met veel plezier. En ja, van mij mag Zwarte Piet blijven.
Ik ben zelfs bereid om zelf voor Zwarte Piet te spelen, lekker makkelijk voor de organisatie: ik hoef niet geschminkt te worden en ook geen pruik op.

Toch begrijp ik de pijn van de Surinaamse medebewoners. Zoals ik ook de pijn voel van de Molukkers en al die andere mensen die nog steeds te kampen hebben met de gevolgen van de kolonisatie.

Niet het verschijnsel Zwarte Piet op zich is verkeerd, maar wel de invulling ervan. Want nog steeds worden zwarte kinderen en zwarte mensen uitgescholden voor... jawel... Zwarte Piet. Nog steeds, en dat blijkt ook uit de post van een van mijn voorgangers, moeten de donkere mensen blij zijn dat ze gekoloniseerd zijn door de superieure blanken. Moeten ze blij zijn dat die witte mensen hun nu komen helpen en geld geven, nadat ze in het verleden hen eerst hebben beroofd.

De gevolgen van de kolonisatie zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. En het zou zo mooi zijn als de blanke mens iets zou leren van hun geschiedenis, iets zou leren van hun fouten.
Ik blijf hopen...
Mooi verwoord Jolanda.
DDD

Bericht door DDD »

Marc_44 schreef:
DDD schreef:Ik kan met iedere discussie leven. Maar met onzin-argumenten mag ik daarom toch nog wel korte metten maken?
Ok, als jij van mening bent dat wij de koloniale gebieden niet hebben uitgebuit, dan mag je dat van mij bewijzen.
Ik beweer alleen dat de Nederlanders in die tijd ook voor het overgrote deel werden uitgebuit, en dat het daarnaast niet alleen de Westerlingen waren die de slaven uitbuitten. Hun volksgenoten gingen voorop.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat er een nieuwe strijd aankomt:
Nadat we de Islam min of meer zijn gaan gelijkstellen met het christelijk geloof,
dreigt er nu een nieuw schisma: De strijd tussen blank en gekleurd!

Misschien was het niet allemaal zo prima geregeld in het oude Suid-Afrika, zou kunnen,
maar feit is wel dat het aldaar hollend achteruit is gegaan nadat de 'blanke dictatuur'
daar is gevallen... Tja... Apartheid werd een internationaal woord!
En Nelson en Desmond zongen in koor:

We shall overcome
We shall overcome
We shall overcome some day

Oh, deep in my heart
I do believe

We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand some day

Oh, deep in my heart
I do believe

We shall all be free
We shall all be free
We shall all be free some day

Oh, deep in my heart
I do believe

We are not afraid
We are not afraid
We are not afraid some day
enz. enz.

Dank aan de Grote Helden van toen: Nelson Mandela en Desmond Tutu!

Maar nu? Rassendiscriminatie in eigen land? Het land dat het zo goed wist!
Misschien moet er toch wat orde op zaken gesteld worden.
De gekleurde bevolking is de laatste jaren explosief gestegen, en dat zie je nog niet
voldoende doorvertaald in het aantal burgemeester- en ministersposten...
SLAPEN WE? MEER ZWART IS JUIST MEER GELIJKHEID!
Dus als we zo voor gelijke behandeling zijn is er nog heel wat te doen!
In dat kader is de commotie rond dhr. Z. Piet eigenlijk moeilijk te plaatsen...

Er is meer in de wereld te doen dan voorheen!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

-DIA- schreef:Ik geloof dat er een nieuwe strijd aankomt:
Nadat we de Islam min of meer zijn gaan gelijkstellen met het christelijk geloof,
dreigt er nu een nieuw schisma: De strijd tussen blank en gekleurd!

Misschien was het niet allemaal zo prima geregeld in het oude Suid-Afrika, zou kunnen,
maar feit is wel dat het aldaar hollend achteruit is gegaan nadat de 'blanke dictatuur'
daar is gevallen... Tja... Apartheid werd een internationaal woord!
En Nelson en Desmond zongen in koor:

We shall overcome
We shall overcome

Oh, deep in my heart
I do believe

We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand some day

Oh, deep in my heart
I do believe

We shall all be free
We shall all be free
We shall all be free some day

Oh, deep in my heart
I do believe

We are not afraid
We are not afraid
We are not afraid some day
enz. enz.

Dank aan de Grote Helden van toen: Nelson Mandela en Desmond Tutu!

Maar nu? Rassendiscriminatie in eigen land? Het land dat het zo goed wist!
Misschien moet er toch wat orde op zaken gesteld worden.
De gekleurde bevolking is de laatste jaren explosief gestegen, en dat zie je nog niet
voldoende doorvertaald in het aantal burgemeester- en ministersposten...
SLAPEN WE? MEER ZWART IS JUIST MEER GELIJKHEID!
Dus als we zo voor gelijke behandeling zijn is er nog heel wat te doen!
In dat kader is de commotie rond dhr. Z. Piet eigenlijk moeilijk te plaatsen...

Er is meer in de wereld te doen dan voorheen!
Jouw reactie DIA druipt over van ironie. Zelfs blanke dictatuur met betrekking tot Zuid-Afrika schrijf je met aanhalingstekens. Redelijk ongepast vind ik.

Ik weet daarom niet of ik jouw woorden aan het einde wel serieus moet nemen. Maar goed, laat ik proberen om te reageren op jouw woorden over Zwarte Piet. Je vindt de commotie rond Zwarte Piet moeilijk te plaatsen, gezien wat er in de wereld nog moet gebeuren, ook op het gebied van gelijke behandeling.

Een dergelijk argument kwamen we hiervoor in de discussie ook bij Luther tegen die stelde dat er nog 348.923 andere dingen zijn die eerder aangepakt zouden moeten worden. Eilander beaamde dit volmondig.

Dit standpunt mag je natuurlijk hebben, maar het is ook nogal makkelijk aangezien het jouw pijn niet is. We weten allemaal dat deze discussie niet alleen over Zwarte Piet gaat maar ook over de pijn van het koloniale- en slavernijverleden. Laten we luisteren naar deze pijn in plaats van het meteen weg te stoppen als onbelangrijk probleem.
Plaats reactie