Anker schreef:
Dus kinderen hoef je niet voor te houden dat ze van nature midden in de dood liggen?
De vraag is meer: moet dat in elk slaapliedje staan? En dan zeg ik: nee, bij een slaapliedje benadruk je andere, meer zachtere, aspecten.
Ja, maar het slaapliedje wat onder ons gangbaar is, spreekt toch van: Schoon mijn zonden velen zijn, maak om Jezus wil mij rein.
"Ik ga slapen ik ben moe" vind ik een mooi en zacht slaapliedje, inclusief de zin die jij citeert.
En het klinkt toch heel wat anders dan "midden in de dood liggen".
Anker schreef:
Dus kinderen hoef je niet voor te houden dat ze van nature midden in de dood liggen?
De vraag is meer: moet dat in elk slaapliedje staan? En dan zeg ik: nee, bij een slaapliedje benadruk je andere, meer zachtere, aspecten.
Ja, maar het slaapliedje wat onder ons gangbaar is, spreekt toch van: Schoon mijn zonden velen zijn, maak om Jezus wil mij rein.
"Ik ga slapen ik ben moe" vind ik een mooi en zacht slaapliedje, inclusief de zin die jij citeert.
En het klinkt toch heel wat anders dan "midden in de dood liggen".
Ja, dat is hoe je het verwoordt.
Belijden dat je zonden vele zijn en dat je gereinigd moet worden is precies hetzelfde als midden in de dood liggen.
Anker schreef:
Ja, maar het slaapliedje wat onder ons gangbaar is, spreekt toch van: Schoon mijn zonden velen zijn, maak om Jezus wil mij rein.
"Ik ga slapen ik ben moe" vind ik een mooi en zacht slaapliedje, inclusief de zin die jij citeert.
En het klinkt toch heel wat anders dan "midden in de dood liggen".
Ja, dat is hoe je het verwoordt.
Belijden dat je zonden vele zijn en dat je gereinigd moet worden is precies hetzelfde als midden in de dood liggen.
Ik denk niet dat we qua standpunt veel van elkaar verschillen. Het is inderdaad een kwestie van verwoording, die ik overigens wel degelijk belangrijk vind als het om kinderliedjes gaat.
Maar Vader Brakel is in ieder geval aan de kant geschoven, kunnen we wel constateren. Dat mag, maar dat mag dan ook wel expliciet zo gesteld worden. Want die heeft het zeker niet over separeren bij kleine kinderen. Het idee.
DDD schreef:Maar Vader Brakel is in ieder geval aan de kant geschoven, kunnen we wel constateren. Dat mag, maar dat mag dan ook wel expliciet zo gesteld worden. Want die heeft het zeker niet over separeren bij kleine kinderen. Het idee.
We hadden huisbezoek, ik had het op een gegeven moment over W.a. Brakel, de ouderling (eind dertig) vroeg: wie????
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hier schrik ik toch weer van.
Denk je soms gewend te raken aan zulke dingen?
Ik hoop niet dat we daar ooit aan zullen wennen.
Wat ik elders net schreef: We beseffen nauwelijks of niet dat God een Rechtvaardig God is en wij tegen die Allerhoogste
Majesteit ten hoogste gezondigd hebben.
Dat God schrikkelijk toornt over onze erf- en dadelijke zonden.
Dat is de Roomse zuurdesem. Die kent niet het Recht van God.
Die denkt: Ik geloof en alles is wel!
-DIA- schreef:Hier schrik ik toch weer van.
Denk je soms gewend te raken aan zulke dingen?
Ik hoop niet dat we daar ooit aan zullen wennen.
Wat ik elders net schreef: We beseffen nauwelijks of niet dat God een Rechtvaardig God is en wij tegen die Allerhoogste
Majesteit ten hoogste gezondigd hebben.
Dat God schrikkelijk toornt over onze erf- en dadelijke zonden.
En het offer van Christus is tevergeefs geweest, is dat wat je wil zeggen? Ik mag hopen van niet...
Dat is de Roomse zuurdesem. Die kent niet het Recht van God.
Die denkt: Ik geloof en alles is wel!
Dus geloof is ook geen weg tot zaligheid? Wat dan wel....?
Arminiaans en Rooms zuurdesem? Ik zie wat dingen ontbreken in het lied (zoals ik ook dingen zie ontbreken in de reacties erop), maar deze stempels lijken me niet echt terecht.
Verder Dia, hoe luidt bij jullie de zegen in de kerk?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Natuurlijk ontbreekt er wat in het lied. Maar goed, het is een slaapliedje. Daar hoeft toch niet de hele HC in verwerkt te worden?
In het slaapliedje "ik ga slapen ik ben moe" ontbreken ook enkele zaken die je in een "volwassenen-lied" wel of anders zou brengen.
Is een zachtere verwoording voor peuters en kleuters dan echt zo erg?
Het is toch wel apart dat DIA nu ook Brakel nog beschuldigt van valse Roomse zuurdesem. Het slaat overigens nergens op, want het is juist een typisch verbondsmatige, gereformeerde opvatting, die zo helemaal niet in de RKK gevonden werd.
Daar redeneerde men immers juist vanuit de noodzakelijke heilstoedeling door middel van de sacramenten van de Kerk.
Mannetje schreef:@Anker:
En dan kun je werkelijk rustig slapen!
Maar dit liedje sust de kinderen in slaap. Natuurlijk kun je van kinderliedjes niet verwachten dat ze scherp separerend zijn, maar dat is wel erg oppervlakkig.
Tja, dan kunnen we zeker psalmen als 149 en 150 ook maar beter in de ban doen. Eenzijdig, allemaal juichend christendom.
Je kunt toch niet van elk lied verwachten dat daarin alles gezegd wordt? En van een kinderlied al helemaal niet.
Mannetje schreef:@Anker:
En dan kun je werkelijk rustig slapen!
Maar dit liedje sust de kinderen in slaap. Natuurlijk kun je van kinderliedjes niet verwachten dat ze scherp separerend zijn, maar dat is wel erg oppervlakkig.
Tja, dan kunnen we zeker psalmen als 149 en 150 ook maar beter in de ban doen. Eenzijdig, allemaal juichend christendom.
Je kunt toch niet van elk lied verwachten dat daarin alles gezegd wordt? En van een kinderlied al helemaal niet.
In Psalm 149 staat wel meer dan lofprijzing.
Zoals Luther zei: in de Psalmen zien we Gods kinderen in het hart.
En lofprijzing is er niet van nature in een mens.
Maar eenzijdig, Psalm 150 staat in het Psalmenboek dat is context.
In de Psalmen zijn er Psalmen van verootmoediging, lofprijzing, voor in tijden van nood ect.
In 1 hoofdstuk van een Bijbelboek staat ook niet altijd alle leerstukken.
Het kinderliedje van het begin van dit topic vind ik niet erg gelukkig geformuleerd.
Ja kinderliedjes zijn in eenvoudige taal prima. Maar ook die mogen best enige inhoud hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wij zingen ze beiden, probleem opgelost! Dat heb je met een oud-GGIN vader en een PKN achtige moeder!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.