Pagina 2 van 8

Geplaatst: 11 aug 2005, 14:04
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door parsifal
Over wat de vroege kerk zegt is weinig twijfel. De kinderen zaten er gewoon bij. Je vindt dit het duidelijkst bij Cyprianus waar wordt verteld hoe de kinderen die nog geen vast voedsel konden krijgen konden delen in het brood en de wijn.
Zie bijvoorbeeld het boekje "Kinderen in de vroeg-Christelijke Kerk."

Mijn mening is dat iedereen die op een waardige manier het avondmaal wil vieren en tot de uitwendige kerk behoort aan behoort te gaan. Ter versterking van het geloof. Als je zegt niet te geloven moet je jezelf buiten de gemeente plaatsen en als je in openbare zonde leeft moet je buiten de gemeente geplaatst worden. Tot er terugkeer tot God is. Dat is geen Labadisme of dopers (waar het oordeel bij anderen ligt), maar m.i. de Bijbelse lijn. Ook de lijn die Niek aangeeft lijkt in deze richting te wijzen.
Hier kan ik mij geheel in vinden.

Geplaatst: 11 aug 2005, 14:18
door Unionist
Vanwaar ook het onderscheid dat we maken tussen Doop en Avondmaal?

Geplaatst: 11 aug 2005, 14:22
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vanwaar ook het onderscheid dat we maken tussen Doop en Avondmaal?
Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.

Geplaatst: 11 aug 2005, 14:27
door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vanwaar ook het onderscheid dat we maken tussen Doop en Avondmaal?
Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.
Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?

Geplaatst: 11 aug 2005, 14:30
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vanwaar ook het onderscheid dat we maken tussen Doop en Avondmaal?
Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.
Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?
Je doet nu hetzelfde als bij je discussie met Pim over de verhouding tussen versterking en de verzekerde gelovige Memento.

Je moet een stap terug. Wie mag zijn of haar kinderen laten dopen.

Geplaatst: 11 aug 2005, 15:46
door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vanwaar ook het onderscheid dat we maken tussen Doop en Avondmaal?
Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.
Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?
Je doet nu hetzelfde als bij je discussie met Pim over de verhouding tussen versterking en de verzekerde gelovige Memento.

Je moet een stap terug. Wie mag zijn of haar kinderen laten dopen.
Sja, strikt gesproken mogen (m.i.) alleen gelovigen hun kinderen dopen. Maar ik ben bang dat sommige kerkgenootschappen hun ledental dan opeens zien slinken van 100.000 naar 1.000 ofzo...

Geplaatst: 11 aug 2005, 16:08
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.
Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?
Je doet nu hetzelfde als bij je discussie met Pim over de verhouding tussen versterking en de verzekerde gelovige Memento.

Je moet een stap terug. Wie mag zijn of haar kinderen laten dopen.
Sja, strikt gesproken mogen (m.i.) alleen gelovigen hun kinderen dopen. Maar ik ben bang dat sommige kerkgenootschappen hun ledental dan opeens zien slinken van 100.000 naar 1.000 ofzo...
dus om administratieve redenen dopen we toch maar.....???

Geplaatst: 11 aug 2005, 17:19
door Margriet
Bij ons word iedere gedoopte Christen genood.
Je hoeft geen lid van onze gemeente te zijn,
sterker nog je hoeft niet Luthers te zijn.

Geplaatst: 11 aug 2005, 17:51
door gravo
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?
Je doet nu hetzelfde als bij je discussie met Pim over de verhouding tussen versterking en de verzekerde gelovige Memento.

Je moet een stap terug. Wie mag zijn of haar kinderen laten dopen.
Sja, strikt gesproken mogen (m.i.) alleen gelovigen hun kinderen dopen. Maar ik ben bang dat sommige kerkgenootschappen hun ledental dan opeens zien slinken van 100.000 naar 1.000 ofzo...
dus om administratieve redenen dopen we toch maar.....???
Precies, de spijker op z'n kop. Er zijn talloos veel redenen om de leer niet zo heet te eten, als ze wordt opgediend. Wie wil er nu z'n zorgvuldig opgebouwde kerkelijke gemeente te grabbel gooien door de eigen leer of de eigen belijdenisgeschriften consequent te gaan toepassen? Dat betekent: conflict, leegloop, verkoop kerkgebouw, imago-verlies, werkeloosheid predikant, handenwrijven bij de concurrerende kerken..., kortom, alles, maar....DAT NOOIT !!

Dan maar liever schipperen en een vrome pirouette ten aanzien van de wat scherper geformuleerde eigen geloofsregels.

Het is een menselijke en daarom bittere waarheid: het leven (ook het kerkelijk) is sterker dan de leer.

gravo

Geplaatst: 11 aug 2005, 18:51
door Marnix
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar Ik reageer nog op Memento, maar ik denk dat zoals Israël de lijn tussen besnijdenis en pesach kende, zo is ook de lijn tussen doop en avondmaal onverbreekbaar.
Dus iedereen die gedoopt is, moet deelnemen aan het avondmaal, tenzij hij in grove zonden leeft?
Je doet nu hetzelfde als bij je discussie met Pim over de verhouding tussen versterking en de verzekerde gelovige Memento.

Je moet een stap terug. Wie mag zijn of haar kinderen laten dopen.
Sja, strikt gesproken mogen (m.i.) alleen gelovigen hun kinderen dopen. Maar ik ben bang dat sommige kerkgenootschappen hun ledental dan opeens zien slinken van 100.000 naar 1.000 ofzo...
Ligt er aan wie je gelovigen noemt en waar ze aan moeten voldoen.

En inderdaad, het verband tussen doop - avondmaal en besnijdenis-doop en waarom kinderen niet aan het avondmaal mogen vind ik interessant, omdat ik dit op andere forums wel eens heb genoemd.

Geplaatst: 11 aug 2005, 19:07
door Afgewezen
De lijn in de Bijbel is: besnijdenis --> doop
Pascha - avondmaal.
Ik zie niet in waarom we wel alle kinderen die in het verbond zijn dopen, naar analogie van het bevel aan Abraham om alle jongetjes van acht dagen te besnijden, en waarom niet alle volwassenen die tot het verbond behoren aan zouden moeten gaan, naar analogie van Gods bevel aan het volk Israël dat een ieder het Pascha zou vieren. Daarbij werd niet gekeken naar de gesteldheid van het hart.
In 1 Kor. 11 gaat het er niet om dat je moet beproeven of je wel of niet aan het Avondmaal mag; je moet jezelf beproeven of je op de goede manier aan het Avondmaal gaat. Niet gaan is geen optie.
Waarom houdt men de spanning er wel in tot en met belijdenis doen, maar niet tot en met naar het Avondmaal gaan?

Geplaatst: 11 aug 2005, 19:15
door memento
Geen Calvijn-aanhangers hier? Valt me wel een btje tegen eerlijk gezegd. Helaas heb ik op t moment ff te weinig tijd om in deze materie te duiken. Het doortrekken van het OT naar het NT heeft veel gevolgen voor het geheel van je theologie, gevolgen die ik nu even niet allemaal kan overzien, dus er ook even geen uitspraak over wil doen.

Geplaatst: 11 aug 2005, 19:18
door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door memento
Geen Calvijn-aanhangers hier? Valt me wel een btje tegen eerlijk gezegd. Helaas heb ik op t moment ff te weinig tijd om in deze materie te duiken. Het doortrekken van het OT naar het NT heeft veel gevolgen voor het geheel van je theologie, gevolgen die ik nu even niet allemaal kan overzien, dus er ook even geen uitspraak over wil doen.
Volgens mij ben ik erg Calvijn-aanhanger!!
Kom nou!

Geplaatst: 11 aug 2005, 19:29
door memento
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door memento
Geen Calvijn-aanhangers hier? Valt me wel een btje tegen eerlijk gezegd. Helaas heb ik op t moment ff te weinig tijd om in deze materie te duiken. Het doortrekken van het OT naar het NT heeft veel gevolgen voor het geheel van je theologie, gevolgen die ik nu even niet allemaal kan overzien, dus er ook even geen uitspraak over wil doen.
Volgens mij ben ik erg Calvijn-aanhanger!!
Kom nou!
Lees maar eens even wat zichzelven onderzoeken volgens Calvijn betekend. Alleen zij die berouw hebben over de zonde, en een waar geloof hebben in Jezus, mogen komen. Zie citaat uit zn commentaar enige postings naar boven

[Aangepast op 11/8/2005 door memento]

Geplaatst: 11 aug 2005, 19:49
door refo
Heb pas nog Calvijn over het HA gelezen. Het komt niet in hem op dat er mensen niet aangaan zouden. Juist omdat hij het er niet over heeft geeft aan dat hij er vanuit gaat dat allen aangaan.

In feite zijn sacramenten een soort prediking. Omdat we de preek weleens niet zouden kunnen begrijpen, laat Christus in het HA zien Wie en Wat Hij is. Zo eenvoudig dat een kind(!) het kan begrijpen.