Peregrina schreef:rekcor schreef:Met dit idee loop ik al een hele tijd rond. Vroeger was ik helemaal weg van de verhalen van W.G. vd Hulst, met name de In de Soete Suikerbol (IdSS)-serie.
Daarnaast ben ik een groot fan van hoorspelen.
Zou het niet fantastisch zijn om een hoorspel te maken van IdSS? Stel dat zo'n hoorspel beschikbaar zou zijn (bijv op CD), zouden jullie die dan aanschaffen?
Ik denk niet dat ik het zelf zou aanschaffen (zie de overwegingen van @Floppy over hoorspel/toneel). Maar kinderen kunnen zeker nog genieten van de verhalen van Van de Hulst. Zelf lees ik de serie 'Voor onze kleinen' voor aan kinderen van ongeveer 4 tot 7 jaar. 'In de Soete Suikerbol' is om zelf te lezen moeilijk voor kinderen, maar als het voorgelezen wordt, vinden ze het prachtig (leeftijd: ongeveer 8 tot 11 jaar). Wat ook mooi is: 'De pruikenmaker en de prins' en 'Niek van de bovenmeester'. Hoe verouderd de verhalen ook zijn, in het beschrijven van sfeer en kinderemoties vind ik Van de Hulst nog steeds geweldig.
Dat zeker, maar de verhalen zijn traag en sluiten niet meer aan op de belevingswereld.
Ik heb zelf wel eens als ik een boek van pakweg amper 20 jaar oud lees, dat ik denk: dan bel je toch even?, als iemand ergens vast zit en het de achterblijvers wil laten weten. Dat even bellen met je mobieltje is al zo gewoon geworden, dat we vergeten zijn dat 2 decennia geleden slechts een enkeling met een "koelkast" rondliep.
Voor hele kleintjes speelt dit niet zo, maar zeker wel voor basisschoolleerlingen.
Is het ook niet zo dat kinderboeken nu geschreven worden op het dan geldend niveau? Of wordt dat niveau er later pas aangegeven? AV2 bijv.