Hoorspel 'In de Soete Suikerbol'?

Posthoorn

Re: Hoorspel 'In de Soete Suikerbol'?

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:mijn dochter van 9 luisterde vorige week een luisterCD van "Het Kerstfeest van twee domme kindertjes".
Echt boeiend vond ze het niet....mmm...zei ze, dat zei hij net ook al.
(en inderdaad, het staat natuurlijk bol van herhalingen :huhu )
Misschien is 9 ook al te oud voor WG van de Hulst.
Zelf vind ik het nog steeds wel grappig. Maar ja, je bent ermee opgegroeid en veel andere boeken waren er ook niet.
Er is nu zóveel.
Van de Hulst bij gebrek aan beter... :oO
helma

Bericht door helma »

Posthoorn schreef:
helma schreef:mijn dochter van 9 luisterde vorige week een luisterCD van "Het Kerstfeest van twee domme kindertjes".
Echt boeiend vond ze het niet....mmm...zei ze, dat zei hij net ook al.
(en inderdaad, het staat natuurlijk bol van herhalingen :huhu )
Misschien is 9 ook al te oud voor WG van de Hulst.
Zelf vind ik het nog steeds wel grappig. Maar ja, je bent ermee opgegroeid en veel andere boeken waren er ook niet.
Er is nu zóveel.
Van de Hulst bij gebrek aan beter... :oO
zo bedoelde ik het niet.
Mara

Bericht door Mara »

Peregrina schreef:
rekcor schreef:Met dit idee loop ik al een hele tijd rond. Vroeger was ik helemaal weg van de verhalen van W.G. vd Hulst, met name de In de Soete Suikerbol (IdSS)-serie.

Daarnaast ben ik een groot fan van hoorspelen.

Zou het niet fantastisch zijn om een hoorspel te maken van IdSS? Stel dat zo'n hoorspel beschikbaar zou zijn (bijv op CD), zouden jullie die dan aanschaffen?
Ik denk niet dat ik het zelf zou aanschaffen (zie de overwegingen van @Floppy over hoorspel/toneel). Maar kinderen kunnen zeker nog genieten van de verhalen van Van de Hulst. Zelf lees ik de serie 'Voor onze kleinen' voor aan kinderen van ongeveer 4 tot 7 jaar. 'In de Soete Suikerbol' is om zelf te lezen moeilijk voor kinderen, maar als het voorgelezen wordt, vinden ze het prachtig (leeftijd: ongeveer 8 tot 11 jaar). Wat ook mooi is: 'De pruikenmaker en de prins' en 'Niek van de bovenmeester'. Hoe verouderd de verhalen ook zijn, in het beschrijven van sfeer en kinderemoties vind ik Van de Hulst nog steeds geweldig.
Dat zeker, maar de verhalen zijn traag en sluiten niet meer aan op de belevingswereld.
Ik heb zelf wel eens als ik een boek van pakweg amper 20 jaar oud lees, dat ik denk: dan bel je toch even?, als iemand ergens vast zit en het de achterblijvers wil laten weten. Dat even bellen met je mobieltje is al zo gewoon geworden, dat we vergeten zijn dat 2 decennia geleden slechts een enkeling met een "koelkast" rondliep.
Voor hele kleintjes speelt dit niet zo, maar zeker wel voor basisschoolleerlingen.
Is het ook niet zo dat kinderboeken nu geschreven worden op het dan geldend niveau? Of wordt dat niveau er later pas aangegeven? AV2 bijv.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Ik heb zelf wel eens als ik een boek van pakweg amper 20 jaar oud lees, dat ik denk: dan bel je toch even?, als iemand ergens vast zit en het de achterblijvers wil laten weten. Dat even bellen met je mobieltje is al zo gewoon geworden, dat we vergeten zijn dat 2 decennia geleden slechts een enkeling met een "koelkast" rondliep.
Voor hele kleintjes speelt dit niet zo, maar zeker wel voor basisschoolleerlingen.
Is het ook niet zo dat kinderboeken nu geschreven worden op het dan geldend niveau? Of wordt dat niveau er later pas aangegeven? AV2 bijv.
Dan moet je vooral geen historische romans lezen. :)
Op de lagere school lazen wij Jaap en Gerdientje in 'aangepaste' vorm. Grootmoeder met een blaker of een olielampje was grootmoeder die het elektrische licht aandeed geworden! Ik voelde me zwaar beledigd (alsof wij niet begrepen dat het vroeger anders ging).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik heb zelf wel eens als ik een boek van pakweg amper 20 jaar oud lees, dat ik denk: dan bel je toch even?, als iemand ergens vast zit en het de achterblijvers wil laten weten. Dat even bellen met je mobieltje is al zo gewoon geworden, dat we vergeten zijn dat 2 decennia geleden slechts een enkeling met een "koelkast" rondliep.
Op de lagere school lazen wij Jaap en Gerdientje in 'aangepaste' vorm. Grootmoeder met een blaker of een olielampje was grootmoeder die het elektrische licht aandeed geworden! Ik voelde me zwaar beledigd (alsof wij niet begrepen dat het vroeger anders ging).
Volgens mij lazen wij Jaap en Gerdientje in ongeschonden vorm. Dat wil zeggen, nog in de ongewijzigde oervorm. Dat was jaren '60 van de 20e eeuw.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Ik lees graag oude boeken zoals je weet, dit weekend nog gedaan. Heerlijk. Ik geniet daarvan, zonder nu al te zeer die tijd te romantiseren. Maar het leek me toen best een stuk overzichtelijker en minder "druk".
Maar als je een boek leest dat ogenschijnlijk zich in het nu afspeelt, kan het zijn dat je in het nu gaat denken en dan klopt het niet.
Nee je moet de boeken van vdH niet gaan herschrijven, dat is een belediging!
Het kan best zijn dat die kindjes van nu, die kinderboeken later wel gaan lezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Ik lees graag oude boeken zoals je weet, dit weekend nog gedaan. Heerlijk. Ik geniet daarvan, zonder nu al te zeer die tijd te romantiseren. Maar het leek me toen best een stuk overzichtelijker en minder "druk".
Maar als je een boek leest dat ogenschijnlijk zich in het nu afspeelt, kan het zijn dat je in het nu gaat denken en dan klopt het niet.
Nee je moet de boeken van vdH niet gaan herschrijven, dat is een belediging!
Het kan best zijn dat die kindjes van nu, die kinderboeken later wel gaan lezen.
Ja vind ik ook. Dat doet de auteur in feite afbreuk.
Als je ook ziet tot welke wangedrochten de Kameleon-serie is verworden.
Mara

Bericht door Mara »

En jij genoot vroeger ook van de bakker en zijn lieftallige echtgenote DIA? :)
En huilde mee boven Bruun de Beer en het zwarte poesje of het klompje dat op het water dreef?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:En jij genoot vroeger ook van de bakker en zijn lieftallige echtgenote DIA? :)
En huilde mee boven Bruun de Beer en het zwarte poesje of het klompje dat op het water dreef?
Nee die niet, wel waren we als jongens een beetje gek op de Kameleon-serie.
Hielke en Sietse, zoveel avonturen, en ALTIJD vakantie! Ik weet niet hoe dat mogelijk was.
Maar in elk verhaal hadden ze vakantie, en kwam Gerben Zonderland weer eens toevallig
langs, en o kijk uit, daar kwam net veldwachter Zwart ook aan!
Mara

Bericht door Mara »

En Ouwe Bram bijvoorbeeld, of Peerke en zijn kameraden?
Veel kinderboeken waren best droevig.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Onze kinderen genieten van WG van der Hulst in het engels, of hebben er van genoten toen ze jonger waren. En onze jongste zoon (8) is Nederlands aan het leren zo dat hij de hele serie 'In de Soete Suikerbol' kan lezen, daar slechts de eerste 2 in het engels vertaald zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

@Mara ouwe bram, heerlijk....ook gelezen
@Dia kameleon, heerlijk....ook gelezen, met Keessie van de molenaar

Geweldig!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Peerke en zijn kameraden.... daar moet ik nog steeds bij huilen :ouin

Peerke en Jaap Holm, die twee waren wel mijn favorieten geloof ik.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:Peerke en zijn kameraden.... daar moet ik nog steeds bij huilen :ouin

Die zijn zóó zielig. Ik vond de Rozemarijntje serie ook altijd leuk om te lezen. Ik heb nog wel meer van die nostalgische boeken in de kast staan. Goud Elsje serie. Guusje en nog 2 delen. Ook heb ik de delen van Arretje Nof (uitgegeven door Calvé).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
MarthaMartha schreef:Peerke en zijn kameraden.... daar moet ik nog steeds bij huilen :ouin

Die zijn zóó zielig. Ik vond de Rozemarijntje serie ook altijd leuk om te lezen. Ik heb nog wel meer van die nostalgische boeken in de kast staan. Goud Elsje serie. Guusje en nog 2 delen. Ook heb ik de delen van Arretje Nof (uitgegeven door Calvé).
Oooh ja, Rozemarijntje.... die boeken moet ik eens op de kop zien te tikken (in de hoop dat mijn dochter die ook gaat waarderen).... GoudElsje vond ik vreselijk!!! Nooit ruzie, altijd lief en aardig, zo onwerkelijk, dat had ik als kind al wel door....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie