Zorgkosten en uitkeringen in 2013

MarthaMartha

Re: Zorgkosten en uitkeringen in 2013

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Buurmeisje moest naar de apotheek en zou meteen medicijnen voor ons meenemen die ik bij de h.a. had besteld. Ze komt terug zonder allergietabletjes, die moeten vanaf 1 januari eerst betaald worden, daarna krijg je een bepaald percentage terug van de zorgverzekeraar.
Buiten de hogere premie, de hogere eigen bijdrage, moet je dus ook medicijnen voorschieten.
Is dit niet nodeloos kostenverhogend op deze manier?
Het voelt zo oneerlijk, want je kunt hier niet mee bezuinigen. Niemand kiest zomaar voor medicijnen. Die worden voorgeschreven.
Het is goed als er bewustwording is, voorheen stonden de prijzen op het etiket. Zo kon je zien dat medicijnen soms veel geld kosten en je hier niet achteloos mee om moet gaan.
En wie zet het mes er eens echt in en onderzoekt waar het geld verdwijnt.
Ik kreeg pas ook medicijnen (maagbeschermer) voorgeschreven, die moet ik gewoon volledig zelf betalen.
Ze zijn niet zonder recept verkrijgbaar, dus dat is wel een verandering t.o.v. "vroeger" ja.
Die worden bij mij volledig vergoed.
Ik heb Omeprazol. Ik weet niet of er nog andere zijn?
Ik heb precies hetzelfde, maar moet ze echt helemaal zelf betalen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Simon schreef:
MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Buurmeisje moest naar de apotheek en zou meteen medicijnen voor ons meenemen die ik bij de h.a. had besteld. Ze komt terug zonder allergietabletjes, die moeten vanaf 1 januari eerst betaald worden, daarna krijg je een bepaald percentage terug van de zorgverzekeraar.
Buiten de hogere premie, de hogere eigen bijdrage, moet je dus ook medicijnen voorschieten.
Is dit niet nodeloos kostenverhogend op deze manier?
Het voelt zo oneerlijk, want je kunt hier niet mee bezuinigen. Niemand kiest zomaar voor medicijnen. Die worden voorgeschreven.
Het is goed als er bewustwording is, voorheen stonden de prijzen op het etiket. Zo kon je zien dat medicijnen soms veel geld kosten en je hier niet achteloos mee om moet gaan.
En wie zet het mes er eens echt in en onderzoekt waar het geld verdwijnt.
Ik kreeg pas ook medicijnen (maagbeschermer) voorgeschreven, die moet ik gewoon volledig zelf betalen.
Ze zijn niet zonder recept verkrijgbaar, dus dat is wel een verandering t.o.v. "vroeger" ja.
Bloedgroep A ?
ZIjn er geen natuurlijke maagbeshermers?
Google eens, een theelepeltje appelaziijn in een glas water iedere morgen doet wonderen, hoorde ik laatst.
En baat het niet, schaad het niet....
Er is van alles natuurlijk... maar als dat niet helpt wil je wel eens wat anders, iets wat wel helpt.

bloedgroep A ???
Last van een stamp maagzuur (alleen 's avonds)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Eigenlijk is het wel logisch dat mensen die ziek zijn, meer betalen. Maar kom daar eens om.
We hebben recht op zorg en willen het beste en duurste.
Ik vind ook dat mensen die ziek zijn best wat (meer) mogen betalen. Alleen wringt er wel eens wat als het gaat om wat wel en niet vergoed wordt.
Ik vraag me af of het zo logisch is dat zieken meer betalen.. Vaak zijn juist de zieken in de samenleving ook de mensen met de laagste inkomens (geen werkmogelijkheden etc.)
Zelf hoor ik daar gelukkig niet bij (en dat is geen verdienste) maar ik vind persoonlijk dat ik - met een goed inkomen best wat mag bijdragen aan de gezondheidskosten voor deze groep.
Misschien is dit een wel erg linkse gedachtegang, het zei zo...
Zij met een lange 'ij'... ;)
Er zitten twee kanten aan: Veel rijken en gezonden zouden inderdaad best wat meer solidair mogen zijn met de minder draagkrachtigen en minder gezonden. Wat dat betreft is de houding van veel VVD'ers naar aanleiding van dat zorgverzekeringsplan van Samson natuurlijk stuitend geweest. "Wij harde werkers, wíj inleveren?"
Aan de andere kant: Wie ziek is, mag ook zelf wel een stukje verantwoordelijkheid dragen voor het feit dat het levensleed hem nu treft en hoeft daarvoor ook weer niet vollédig gecompenseerd te worden...
WimA

Bericht door WimA »

dennis schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Eigenlijk is het wel logisch dat mensen die ziek zijn, meer betalen. Maar kom daar eens om.
We hebben recht op zorg en willen het beste en duurste.
Ik vind ook dat mensen die ziek zijn best wat (meer) mogen betalen. Alleen wringt er wel eens wat als het gaat om wat wel en niet vergoed wordt.
Ik vraag me af of het zo logisch is dat zieken meer betalen.. Vaak zijn juist de zieken in de samenleving ook de mensen met de laagste inkomens (geen werkmogelijkheden etc.)
Zelf hoor ik daar gelukkig niet bij (en dat is geen verdienste) maar ik vind persoonlijk dat ik - met een goed inkomen best wat mag bijdragen aan de gezondheidskosten voor deze groep.
Misschien is dit een wel erg linkse gedachtegang, het zei zo...
Deze gedachtengang is niet links. Je mag best wat(veel) bijdragen. Het is ook bijbels.
Een "linksige" gedachtengang is meer dat je anderen ook wil "opleggen" "wat meer" bij te dragen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Deze gedachtengang is niet links. Je mag best wat(veel) bijdragen. Het is ook bijbels.
Een "linksige" gedachtengang is meer dat je anderen ook wil "opleggen" "wat meer" bij te dragen.
Helaas nodig in een maatschappij, die gevormd wordt door mensen vol hebzucht en eigenbelang (ook jij en ik).
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Deze gedachtengang is niet links. Je mag best wat(veel) bijdragen. Het is ook bijbels.
Helaas nodig in een maatschappij, die gevormd wordt door mensen vol hebzucht en eigenbelang (ook jij en ik).
Het is niet de weg die de Bijbel leert. Dus het lijkt me ook niet nodig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
Het is niet de weg die de Bijbel leert. Dus het lijkt me ook niet nodig.
:mosc
Mara

Bericht door Mara »

M.i. zijn de artsen ervoor om te bepalen wie medicijnen MOET en wie medicijnen WILT. Dat zijn toch wezenlijke verschillen.
Maar daar gaat al het geld niet heen.
Je kunt regelmatig in de betere opiniebladen lezen, dat de zorg ziek is.
Er kwam meer geld, voor handen aan het bed. Die handen zijn er nog steeds niet.
Elk ziekenhuis wil naam maken, het is een prestige kwestie. Hun eigen peperdure onderzoeksapparaten hebben.
Als jan-met-de-pet door een scan moet, heb je een wachttijd van weken.
Een profvoetballer verdraait zijn knie en kan direct, op zondag, door de scan.
En moet je ten allen tijde willen dat iemand een onnodige, peperdure behandeling krijgt?
Wat maar enkele weken uitstel van overlijden als gevolg heeft?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:M.i. zijn de artsen ervoor om te bepalen wie medicijnen MOET en wie medicijnen WILT. Dat zijn toch wezenlijke verschillen.
Dit vind ik een goede zin.
Als je toch eens om je heen kijkt wat voor medicijnen er allemaal gebruikt worden, die heeft ADHD, die is al 2 dagen verkouden, die heeft een zere knie, die heeft dat, die heeft dit, die heeft dat, die ......
Er worden veel en veel te veel medicijnen uitgeschreven, ieder jeukje, alles moet een naamplaatje hebben met één of andere ziekte waar weer één of ander middel voor is.
Ik ben er van overtuigd (let wel, ik) dat heel veel mensen tevreden zijn als ze ongemerkt placebo's krijgen in plaats van echte medicijnen.
En daar moeten degene die echt medicijnen nodig hebben onder lijden, het word steeds duurder en minder vergoed...

Maar ja, ik denk misschien een beetje vreemd hiermee, ik ben namelijk overtuigd van de kracht van de power of the mindset (de wil om te genezen helpt in veel gevallen meer dan medicijnen) en medicijnen gebruik ik alleen als het echt niet anders meer kan, maar ja, dat ben ik.
Dan praat ik natuurlijk niet over mensen die het echt nodig hebben of chronische ziekte.
vlinder

Bericht door vlinder »

Sja, de meeste antibiotica kuren worden gegeven voor mensen, niet voor de arts. Mensen willen dat en als arts maak je ze boos als je ze zonder iets naar huis stuurt. Het is voor een lichaam veel gezinder zekf uit te zieken ( in veel geallen, niet alle!), alleen duurt dat wat langer. Je kunt artsen de schld geven, maar je wilt niet weten hoe mensen ongelooflijk kunnen zeuren of kleinzielig kunnen zijn, met een recept ben je sneller klaar dan zonder omdat je die mensen dan nig 5 keer in diezelfde week hebt, ik begeijp dat wel, wij hadden dat vandaag ook et een (draaideur)patient. Je wordt er echt simpel van. Toegegeven: meestal hebben die mensen wat minder hersencellen en beseffen niet dat ze irritant gedrag vertonen. Daarom knik ik maar eens vriendelijk, wissel een blik met de arts en we weten beiden weer hoe laat het is. Ook ovallend: met kerst heb je altijd kinderen die hun ouder komen dumpen en vervolgens vragen: dr. We zouden net op vakantie gaan, is het erg ernstig, moeten we afbellen? Nee mevrouw, geen reden om te denken dat uw moeder gaat overlijden. Vervolgens staat in de status: sociale opname....Geen reden om iemand te verzorgen, maar om op kerstavond iemand weer naar huis te turen in haar uppie is onmenselijk. Dan moeten we niet de schuld bij artsen of ziekenhuizen zeken, want die willen dit liever ook niet. Hoge kosten zonder behandeling en veel werk om iemand weer naar huis te krijgen. En het volgende jaar gebeurt het weer...met zijn allen zijn we verwende Nederlanders die alle zorg voor he grijpen willen hebben, maar niet extra willen betalen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
WimA

Bericht door WimA »

Informeer b.v. voor behandelingen eens in Antwerpen, dat kan veel (tientallen procenten) schelen. Daar hebben ze blijkbaar dit soort problemen allemaal niet..........

@Vlinder: Volgende keer toch maar adviseren de vakantie WEL af te bellen, flikken ze het volgend jaar tenminste niet nog een keer....
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Sja, de meeste antibiotica kuren worden gegeven voor mensen, niet voor de arts. Mensen willen dat en als arts maak je ze boos als je ze zonder iets naar huis stuurt. Het is voor een lichaam veel gezinder zekf uit te zieken ( in veel geallen, niet alle!), alleen duurt dat wat langer. Je kunt artsen de schld geven, maar je wilt niet weten hoe mensen ongelooflijk kunnen zeuren of kleinzielig kunnen zijn, met een recept ben je sneller klaar dan zonder omdat je die mensen dan nig 5 keer in diezelfde week hebt, ik begeijp dat wel, wij hadden dat vandaag ook et een (draaideur)patient. Je wordt er echt simpel van. Toegegeven: meestal hebben die mensen wat minder hersencellen en beseffen niet dat ze irritant gedrag vertonen. Daarom knik ik maar eens vriendelijk, wissel een blik met de arts en we weten beiden weer hoe laat het is. Ook ovallend: met kerst heb je altijd kinderen die hun ouder komen dumpen en vervolgens vragen: dr. We zouden net op vakantie gaan, is het erg ernstig, moeten we afbellen? Nee mevrouw, geen reden om te denken dat uw moeder gaat overlijden. Vervolgens staat in de status: sociale opname....Geen reden om iemand te verzorgen, maar om op kerstavond iemand weer naar huis te turen in haar uppie is onmenselijk. Dan moeten we niet de schuld bij artsen of ziekenhuizen zeken, want die willen dit liever ook niet. Hoge kosten zonder behandeling en veel werk om iemand weer naar huis te krijgen. En het volgende jaar gebeurt het weer...met zijn allen zijn we verwende Nederlanders die alle zorg voor he grijpen willen hebben, maar niet extra willen betalen.
Dat is echt onzin wat je zegt. Mensen krijgen geen a.b. kuur omdat ze zeuren. Onze huisarts maakt al gebruik van een eenvoudige vingerprik, in geval van twijfel. Daarmee wordt de bloedbezinking gemeten. Is deze verhoogd, kan er sprake zijn van een bacterie, dus mogelijk is een a.b. kuur nodig, is hij verlaagd, is er waarschijnlijk een virus in het spel en is een a.b. kuur zinloos.
Het is MEDE aan onze (verreweg de meeste) huisartsen te danken, dat er in Nederland weinig resistente bacteriën zijn, i.t.t. veel andere landen.
En de dokter zou beter eens iets verder kunnen kijken, waarom iemand een draaideurpatiënt is! Daar is psychisch iets mee mis, want wie gaat er voor de lol (aandacht in dit geval) in de wachtkamer zitten?
Jij noemt hier de excessen. Verreweg de meerderheid maakt een "normaal" gebruik van de reguliere geneeskunde, dat is toch een recht?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
vlinder schreef:Sja, de meeste antibiotica kuren worden gegeven voor mensen, niet voor de arts. Mensen willen dat en als arts maak je ze boos als je ze zonder iets naar huis stuurt. Het is voor een lichaam veel gezinder zekf uit te zieken ( in veel geallen, niet alle!), alleen duurt dat wat langer. Je kunt artsen de schld geven, maar je wilt niet weten hoe mensen ongelooflijk kunnen zeuren of kleinzielig kunnen zijn, met een recept ben je sneller klaar dan zonder omdat je die mensen dan nig 5 keer in diezelfde week hebt, ik begeijp dat wel, wij hadden dat vandaag ook et een (draaideur)patient. Je wordt er echt simpel van. Toegegeven: meestal hebben die mensen wat minder hersencellen en beseffen niet dat ze irritant gedrag vertonen. Daarom knik ik maar eens vriendelijk, wissel een blik met de arts en we weten beiden weer hoe laat het is. Ook ovallend: met kerst heb je altijd kinderen die hun ouder komen dumpen en vervolgens vragen: dr. We zouden net op vakantie gaan, is het erg ernstig, moeten we afbellen? Nee mevrouw, geen reden om te denken dat uw moeder gaat overlijden. Vervolgens staat in de status: sociale opname....Geen reden om iemand te verzorgen, maar om op kerstavond iemand weer naar huis te turen in haar uppie is onmenselijk. Dan moeten we niet de schuld bij artsen of ziekenhuizen zeken, want die willen dit liever ook niet. Hoge kosten zonder behandeling en veel werk om iemand weer naar huis te krijgen. En het volgende jaar gebeurt het weer...met zijn allen zijn we verwende Nederlanders die alle zorg voor he grijpen willen hebben, maar niet extra willen betalen.
Dat is echt onzin wat je zegt. Mensen krijgen geen a.b. kuur omdat ze zeuren. Onze huisarts maakt al gebruik van een eenvoudige vingerprik, in geval van twijfel. Daarmee wordt de bloedbezinking gemeten. Is deze verhoogd, kan er sprake zijn van een bacterie, dus mogelijk is een a.b. kuur nodig, is hij verlaagd, is er waarschijnlijk een virus in het spel en is een a.b. kuur zinloos.
Het is MEDE aan onze (verreweg de meeste) huisartsen te danken, dat er in Nederland weinig resistente bacteriën zijn, i.t.t. veel andere landen.
En de dokter zou beter eens iets verder kunnen kijken, waarom iemand een draaideurpatiënt is! Daar is psychisch iets mee mis, want wie gaat er voor de lol (aandacht in dit geval) in de wachtkamer zitten?
Jij noemt hier de excessen. Verreweg de meerderheid maakt een "normaal" gebruik van de reguliere geneeskunde, dat is toch een recht?
Wat Vlinder noemt, zijn helaas geen excessen. Ik hoor mijn vriendinnen die in de zorg werken, er ook regelmatig over. En nee, ze werken nog niet eens in hetzelfde ziekenhuis. Ik denk niet dat het zomaar is dat er een hogere eigen bijdrage aan medicijnen wordt gevraagd. Als mensen het gratis krijgen, dan slikken ze het sneller, moeten ze er voor betalen, dan denken wel twee keer na. Hetzelfde geld voor de eigen bijdrage bij Spoedeisend. Heel veel mensen die daar komen, horen daar niet te komen. Als ze er voor moeten betalen, zullen ze daar ook minder snel komen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Wat Vlinder noemt, zijn helaas geen excessen. Ik hoor mijn vriendinnen die in de zorg werken, er ook regelmatig over. En nee, ze werken nog niet eens in hetzelfde ziekenhuis. Ik denk niet dat het zomaar is dat er een hogere eigen bijdrage aan medicijnen wordt gevraagd. Als mensen het gratis krijgen, dan slikken ze het sneller, moeten ze er voor betalen, dan denken wel twee keer na. Hetzelfde geld voor de eigen bijdrage bij Spoedeisend. Heel veel mensen die daar komen, horen daar niet te komen. Als ze er voor moeten betalen, zullen ze daar ook minder snel komen.
Dat klopt niet Jolanda. Als je iets in het weekend mankeert, moet je de HAP bellen en de "telefoniste" beoordeelt of je wel of niet mag komen. Op de spoedeisende hulp kom je alleen, als 1 1 2 gebeld is, je met de ambulance bent gekomen, of via een huisarts. Je kunt je niet zomaar aanmelden. Wel bij een academisch ziekenhuis, maar niet bij een regulier hospitaal.
Er zijn idd mensen die NU geholpen willen worden, die houd je altijd.
Tot voor een paar jaar geleden stonden de prijzen op het etiket, misschien moeten we daarnaar terug. Dat maak je bewust van het feit dat dat simpele a.b. kuurtje 350 euro kost. Met a.b. duurt het een week voordat je beter bent, zonder a.b. duurt het 7 dagen.
Maar het gaat niet enkel om de prijzen van de medicijnen, er zijn veel meer gaten in het vergiet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Dat klopt niet Jolanda. Als je iets in het weekend mankeert, moet je de HAP bellen en de "telefoniste" beoordeelt of je wel of niet mag komen. Op de spoedeisende hulp kom je alleen, als 1 1 2 gebeld is, je met de ambulance bent gekomen, of via een huisarts. Je kunt je niet zomaar aanmelden. Wel bij een academisch ziekenhuis, maar niet bij een regulier hospitaal.
Er zijn idd mensen die NU geholpen willen worden, die houd je altijd.
Tot voor een paar jaar geleden stonden de prijzen op het etiket, misschien moeten we daarnaar terug. Dat maak je bewust van het feit dat dat simpele a.b. kuurtje 350 euro kost. Met a.b. duurt het een week voordat je beter bent, zonder a.b. duurt het 7 dagen.
Maar het gaat niet enkel om de prijzen van de medicijnen, er zijn veel meer gaten in het vergiet.
Nou ja, laten we het er maar op houden dat de verpleegkundigen totaal geen overzicht hebben wat er in de zorg aan de hand is en wat er gebeurt. ::salut
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie