Om te doen gedenken...

Lourens

Re: Om te doen gedenken...

Bericht door Lourens »

Historisch gezien vind ik het vaak wel boeiend, het 'oude volk', maar daar blijft het ook bij.
Maar het moet wel passen in, hoe zal ik het zeggen, mijn wereld van belangstelling.
Als het plaatselijk is, zoals in dit geval, laat ik het sneller liggen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Het leek me goed om af en toe eens wat te vertellen over het "oude volk" wat hier zo weinig meer begrepen lijkt te worden.
Het is allemaal wel mooi, maar er is ook een 'jong volk' die een leven met God toch wat anders invult en niet zo heel veel aan deze soort verhalen heeft.
En hoe erg is het als je het 'oude volk' niet zou begrijpen? Het zijn tenslotte maar mensenverhalen.
In principe is er geen verschil tussen het oude volk en het jonge volk. Dus als het goed is, is er herkenning, ondanks de afstand in tijd.
Helemaal eens. Er is geen tegenstelling, en zelfs de verschillen tussen culturen kunnen overbrugd worden hierin.

En toch: maken we de jeugd jaloers door alleen te vertellen over het "oude" volk? We mogen hen zeker niet vergeten, maar we mogen en moeten ook naar voren laten komen dat de Heere nog Dezelfde is en ook nu nog werkt.

We mogen toch aan onze jongelui een boodschap / dé Boodschap van hoop doorgeven? Anders is het niets anders dan nostalgie. Uiteindelijk kunnen wij en onze kinderen het niet doen met het oude volk, maar wel met de God van dat volk.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Ja, maar over die asbakken gaat het ook niet. Een flauw voorbeeld.
Dat het taalgebruik hier en daar cultuur- en tijdgebonden is, is een andere kwestie. Maar ook dat hoeft in principe geen vervreemding op te roepen.
Neuh, dat vind ik helemaal geen flauw voorbeeld. En niet alleen taalgebruik is verschillend, ook de levenswijze, verschil in wat als zonden benoemd worden, bevinding, etc.

In Afrikaanse landen wordt een christen die rookt of alcohol drinkt als zeer ongeloofwaardig aangezien, eigenlijk kán hij geen christen zijn.
En nu zie je hetzelfde een beetje met de nieuwere generatie. Nadat ik zelf roken als zonde zag en ermee gestopt ben (letterlijk met Gods hulp), kan ik daar best inkomen en vind ik het nu onbegrijpelijk dat je als christen kan roken. Hier in NL werden/worden(?) zeer geestelijke gesprekken gevoerd, mét een sigaret in de mond.

Genoemde ouderling Haase was 40 jaar ouderling; dat zie je nu teruglopen, het is nu belangrijk dat een man in zijn gezin is, maar daar hoorde je vroeger bijna niemand over.

Ieder tijd heeft ook z'n eigen jargon, zo zei jaren geleden een oude ouderling bij ons op huisbezoek of 'hij nog een gebedje mocht doen'. Als ik dat op JV zou zeggen, zouden de jongelui in de lach schieten.

Hele serieuze jongelui uit onze kerk, die dagelijks stille tijd houden, bezoeken gospel-concerts, maar mijn opa zou dat echt muziek uit de hel noemen met al dat gedrum en gebler e.d.

En zo zijn er nog wel 100-en verschillen op te noemen.

Dat brengt mij bij de overtuiging dat je van de oude tijd de belangrijkste bijbelse zaken moet bewaren. En dat zijn de zaken waar je geen bevreemding in hoeft te hebben.
Bijzaken blijven tenslotte maar bijzaken en hoef je ook niet perse na te volgen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Ja, maar over die asbakken gaat het ook niet. Een flauw voorbeeld.
Dat het taalgebruik hier en daar cultuur- en tijdgebonden is, is een andere kwestie. Maar ook dat hoeft in principe geen vervreemding op te roepen.
Neuh, dat vind ik helemaal geen flauw voorbeeld. En niet alleen taalgebruik is verschillend, ook de levenswijze, verschil in wat als zonden benoemd worden, bevinding, etc.

In Afrikaanse landen wordt een christen die rookt of alcohol drinkt als zeer ongeloofwaardig aangezien, eigenlijk kán hij geen christen zijn.
En nu zie je hetzelfde een beetje met de nieuwere generatie. Nadat ik zelf roken als zonde zag en ermee gestopt ben (letterlijk met Gods hulp), kan ik daar best inkomen en vind ik het nu onbegrijpelijk dat je als christen kan roken. Hier in NL werden/worden(?) zeer geestelijke gesprekken gevoerd, mét een sigaret in de mond.
Wat zonde is aan roken en drinken is m.i. de verslaving, het teveel. Van iemand die één of twee keer per week één of twee biertjes (beginnen die catechisanten trouwens ook te lachen als je het over biertjes hebt?) drinkt kan onmogelijk met een beroep op de Bijbel gezegd worden dat hij zondigt. Met roken idem dito. Als iemand eens per week of eens per maand of alleen in de vakantie rookt, dan zie ik geen grond om dat met een beroep op de Bijbel af te wijzen.
Genoemde ouderling Haase was 40 jaar ouderling; dat zie je nu teruglopen, het is nu belangrijk dat een man in zijn gezin is, maar daar hoorde je vroeger bijna niemand over.
Men kan niet heel het leven meer ouderling zijn tegenwoordig, maar predikant nog wel? Of wordt daar ook al aan gezaagd?
Hele serieuze jongelui uit onze kerk, die dagelijks stille tijd houden, bezoeken gospel-concerts, maar mijn opa zou dat echt muziek uit de hel noemen met al dat gedrum en gebler e.d.
Sorry hoor, maar bezoek aan gospelconcerten, we zijn toch nog niet zover dat we dat geen probleem vinden?
Dat brengt mij bij de overtuiging dat je van de oude tijd de belangrijkste bijbelse zaken moet bewaren. En dat zijn de zaken waar je geen bevreemding in hoeft te hebben.
Bijzaken blijven tenslotte maar bijzaken en hoef je ook niet perse na te volgen.
Enerzijds begrijp ik je relativisme wel, als het bijv. gaat over de taal. Anderzijds vind ik dat je te ver gaat. Dit verhaal toont aan dat God nog dezelfde wonderdoende God is als in de tijd van de Bijbel. Laten we dat vasthouden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Dit verhaal toont aan dat God nog dezelfde wonderdoende God is als in de tijd van de Bijbel. Laten we dat vasthouden.
Precies. En verder on-topic blijven, aub.
Discussies over asbakken, biertjes, etc, kan men desgewenst een nieuw topic voor openen.
jakobmarin

Erasmiaan schreef:Wat zonde is aan roken en drinken is m.i. de verslaving, het teveel. Van iemand die één of twee keer per week één of twee biertjes (beginnen die catechisanten trouwens ook te lachen als je het over biertjes hebt?) drinkt kan onmogelijk met een beroep op de Bijbel gezegd worden dat hij zondigt. Met roken idem dito. Als iemand eens per week of eens per maand of alleen in de vakantie rookt, dan zie ik geen grond om dat met een beroep op de Bijbel af te wijzen.
Nu kom ik in de verleiding om naar je leeftijd te vragen, want dit is precies wat veel jongelui dus zo niet vinden! ;)

Ook 1 sigaret (al is het per maand) is ongezond en dient nergens voor, daarom kan ik (en heel veel andere christenen) niet begrijpen waarom je dit niet radicaal afwijst, maar er zelfs verzachtende omstandigheden voor probeert te vinden.

Een biertje kan ik niet vergelijken met een gebedje... :hum
Zolang een jongere nog in de groei is (tot je 24e jaar) is zelfs 1 druppel alcohol al schadelijk, dus zonde inderdaad.

Overigens geldt dit ook voor te weinig bewegen, teveel eten, etc. etc.

Misschien wel een idee om hier een apart topic over te openen ja :slurp
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 10 mei 2012, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
jakobmarin

Erasmiaan schreef:
Sorry hoor, maar bezoek aan gospelconcerten, we zijn toch nog niet zover dat we dat geen probleem vinden?
blijkbaar wel, ik zie het rondom me heen gebeuren. Mijn zoon mag er niet heen (zijn vriendjes wel), omdat ik het hier ook niet mee eens ben. Maar ik zie wel die verschuiving.
Erasmiaan schreef:
Enerzijds begrijp ik je relativisme wel, als het bijv. gaat over de taal. Anderzijds vind ik dat je te ver gaat. Dit verhaal toont aan dat God nog dezelfde wonderdoende God is als in de tijd van de Bijbel. Laten we dat vasthouden.
Van harte eens!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik dacht dat het ook Bijbels gefundeerd was om te gedenken... Niet om in de mens te eindigen, maar wel om de daden Gods te blijven gedenken. Doen we dat niet, dan zijn we verkeerd bezig, en op den duur zullen we zeker onze wortelgrond verliezen. Ooit was er een man, door God gebruikt om een groot volk in het leven te behouden. Maar toen die man vergeten was, keerder het nageslacht zich tegen de nakomelingen van die man... Ik vrees soms, en helaas ik niet alleen, dat er een geslacht is opgestaan, dat Jozef niet gekend heeft. Laten we toch niet vergeten, maar blijven gedenken waar we vandaan komen, waar onze vaderen voor hebben gestaan. Vergeten is ook een teken van ongeïnteresseerdheid. Mogen we zo tegenover de grote daden van God staan? Dat lijkt me niet passen bij een mens die zich christen noemt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

-DIA- schreef:Ik dacht dat het ook Bijbels gefundeerd was om te gedenken... Niet om in de mens te eindigen, maar wel om de daden Gods te blijven gedenken. Doen we dat niet, dan zijn we verkeerd bezig, en op den duur zullen we zeker onze wortelgrond verliezen. Ooit was er een man, door God gebruikt om een groot volk in het leven te behouden. Maar toen die man vergeten was, keerder het nageslacht zich tegen de nakomelingen van die man... Ik vrees soms, en helaas ik niet alleen, dat er een geslacht is opgestaan, dat Jozef niet gekend heeft. Laten we toch niet vergeten, maar blijven gedenken waar we vandaan komen, waar onze vaderen voor hebben gestaan. Vergeten is ook een teken van ongeïnteresseerdheid. Mogen we zo tegenover de grote daden van God staan? Dat lijkt me niet passen bij een mens die zich christen noemt.
Principieel ben ik het met je eens. Het verwarrende echter is dat mensen verschillende zaken gedenken.
Zo zul jij gebeurtenissen rondom mensen als oud. Haase gedenken, terwijl een ander dit bij bijv. Corrie ten Boom gedenkt, om maar iets te noemen. Nogal verschillend.

Het 'teken van ongeïnteresseerdheid' wat je noemt, moet ons ook opscherpen: ís er nog iets gedenken, of zijn we (ben ik) niet meer van die voorbeeldfiguren als er vroeger blijkbaar waren?
Waarom kennen ze Jozef niet meer? Omdat er misschien geen Jozef meer is?
Coosje

Bericht door Coosje »

Het belangrijkste stuk is m.i. weggelaten;
Mijn ziel doorziet gij Uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Het antwoord op deze vraag geeft voor mij persoonlijk de herkenning.
Dat moet voor het oude en jonge volk gelijk zijn.
jakobmarin

Coosje schreef:Het belangrijkste stuk is m.i. weggelaten;
Mijn ziel doorziet gij Uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Het antwoord op deze vraag geeft voor mij persoonlijk de herkenning.
Dat moet voor het oude en jonge volk gelijk zijn.
Ik wil echt niet muggeziften, maar ook dit is jouw 'mening' over wat het belangrijkste is.

Hier en daar zie je opkomen waarmee de Westminster Catechismus begint:
V: Wat is het voornaamste en hoogste doen van het leven van de mens?
A: Het voornaamste en hoogste doel van het leven van de mens is de verheerlijking van God en het zich in Hem ten volle en eeuwig verheugen.

Dit zie je bij de nieuwere generatie en ook bij bijv. een John Piper.

Niet jouw zaligheid (HC: Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?) staat voorop, maar de verheerlijking van God.
uiteraard heeft het alles met elkaar te maken, maar je eigen zaligheid als het belangrijkste te beschouwen, is volgens mij teveel de mens centraal.
Het gaat niet om ons, maar om God.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ik dacht dat het ook Bijbels gefundeerd was om te gedenken... Niet om in de mens te eindigen, maar wel om de daden Gods te blijven gedenken. Doen we dat niet, dan zijn we verkeerd bezig, en op den duur zullen we zeker onze wortelgrond verliezen. Ooit was er een man, door God gebruikt om een groot volk in het leven te behouden. Maar toen die man vergeten was, keerder het nageslacht zich tegen de nakomelingen van die man... Ik vrees soms, en helaas ik niet alleen, dat er een geslacht is opgestaan, dat Jozef niet gekend heeft. Laten we toch niet vergeten, maar blijven gedenken waar we vandaan komen, waar onze vaderen voor hebben gestaan. Vergeten is ook een teken van ongeïnteresseerdheid. Mogen we zo tegenover de grote daden van God staan? Dat lijkt me niet passen bij een mens die zich christen noemt.
Als wij maar echt de grote daden Gods herdenken. Vaak worden bijzondere mensen herdacht en dat lijkt mij geen Bijbelse opdracht. Het belangrijkste echter is niet of wij het werk Gods in andermans leven zien maar of wij het in ons eigen leven mogen zien....als wij eerlijk moeten zeggen daar van niet te kunnen spreken moeten wij ons haasten want wij zijn in groot gevaar.
Hier het laatste gedeelte van de preek van Jonathan Edwards (Zondaars in de handen van een toornend God)

Zijn er niet velen hier, die lang in de wereld geleefd hebben en tot heden niet wedergeboren zijn en die niets anders doen dan toorn vergaderen als een schat in de dag des toorns? O, mensen, uw geval is zeer in het bijzonder uiterst gevaarlijk, uw schuld en de hardheid van uw hart zijn buitengewoon groot. Ziet u niet, hoe mensen van uw leeftijd reeds heengegaan zijn en u nog gelaten wordt in de welaangename tijd, in de dag der zaligheid? U hebt nodig uzelf te beschouwen en grondig te ontwaken uit uw slaap. U kunt de grimmigheid en toorn van de oneindige God niet dragen.

En u, jonge mannen en vrouwen, wilt u deze kostbare tijd verwaarlozen, die u nu geniet, terwijl zovele anderen van uw leeftijd alle ijdelheden der jeugd verwerpen en tot Christus getrokken worden? U hebt nu in het bijzonder een buitengewone gelegenheid, maar als u ze verwaarloost, zal het met u spoedig net zo zijn als met hen, die al de kostbare dagen der jeugd in de zonde doorbrachten en nu in zo’n vreselijke staat van blindheid en hardheid zijn geraakt. En jullie kinderen, die onbekeerd zijn, weet je niet, dat als je zo blijft, je eens de toorn van die God zult dragen, Die nu vanwege je zonden altijd toornig op je is? Zul je tevreden zijn kinderen van de duivel te zijn, terwijl zovele andere kinderen bekeerd werden en heilige en zalige kinderen zijn geworden van de Koning der koningen?

En laat iedereen, die nog buiten Christus is en boven de afgrond der hel hangt, of ze oude mannen of vrouwen zijn, van middelbare of jeugdige leeftijd, luisteren naar het luide geroep van Gods Woord en voorzienigheid. Dit aangename jaar des Heeren, een dag van zo grote gunst voor sommigen, zal ongetwijfeld een dag van even grote wraak voor anderen zijn. De harten der mensen verharden en daarmee vermeerdert hun schuld, als ze hun zielen blijven verwaarlozen. Nooit was er zo'n groot gevaar als nu, dat zulke personen overgegeven werden aan verharding en verblinding. God schijnt Zich nu te spoeden om Zijn uitverkorenen in alle delen der wereld te vergaderen en waarschijnlijk zal het grootste deel van de volwassenen, die ooit in onze dagen zalig gemaakt zullen worden, nu in korte tijd ingezameld worden. Het zal zijn zoals tijdens de uitstorting van de Heilige Geest op de Joden in de dagen der apostelen, namelijk dat de uitverkorenen verhoord en de overigen verblind zullen worden. Als dit met u het geval zal zijn, zult u eeuwig deze dagen vervloeken, en de dag waarop u geboren bent, namelijk omdat u zo’n uitstorting van de Geest hebt gezien. U zult dan wensen, dat u gestorven was, voordat u ze gezien had. Nu is het ongetwijfeld zoals het was in de dagen van Johannes de Doper. De bijl wordt op bijzondere wijze gelegd aan de wortels van de bomen, zodat iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt zal worden afgehouwen en in het vuur geworpen.

Dat ieder, die buiten Christus is, nu ontwake en vliede van de toekomende toorn. Dat ieder nu uit Sodom vliede, nu de toorn van de almachtige God ongetwijfeld over een groot deel van deze vergadering hangt: "Haast u, behoud u om uws levens wil, zie niet achter u om en sta niet op deze ganse vlakte, behoudt u naar het gebergte henen, opdat gij niet omkomt".

Amen.

Deze preek werd gehouden te Enfield, op 8 juli 1741 in een tijd van grote opwekking, en liet vele opmerkelijke indrukken na op de hoorders.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie