over beroepen gesproken...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door refo »

Uit het feit dat er in de kerkorde een en ander geregeld is over beroepen leid ik af dat er ook een flink aandeel mensenwerk in zit. En dat men dat in de 17e eeuw ook vond.

Kandidaat stellen, stemmen, beroepen, beroepen aannemen zijn m.i. menselijke activiteiten, onderworpen aan bepaalde regels. En dat God daarin bestuurt, dat zal waar zijn. Maar om een predikant bidden, terwijl er geen beroep 'loopt' heeft aldus ook geen zin.

En het is niet KIESDELER maar MEERDERHEID.

Andere vraag: waarom mogen vrouwen eigenlijk niet stemmen in dit geval? In de DKO kan ik er niets over vinden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door memento »

refo schreef:Andere vraag: waarom mogen vrouwen eigenlijk niet stemmen in dit geval? In de DKO kan ik er niets over vinden.
Nogal logisch. In de tijd dat de DKO werd opgesteld, was het vanzelfsprekend dat een vrouw niet meestemde, zowel in de maatschappij als in de kerk.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Lourens »

refo schreef: En dat God daarin bestuurt, dat zal waar zijn. Maar om een predikant bidden, terwijl er geen beroep 'loopt' heeft aldus ook geen zin.
Is dat zo? Kan de Heere geen 'voorbereidend werk' doen?
Ook de KR moet voor het beroep aan het werk in samenstellen van groslijst etc.
Maar de nog onbekende predikant voor die gemeente moet ook in zijn huidige gemeente 'klaar' zijn.
Als gemeente mag je de nood van de gemeente bij de Heere brengen en vragen om een predikant.
Ik denk zelfs dat je de nood bij de Heere zal moeten brengen. Zo wordt je als gemeente afhankelijk van Hem en niet van de KR.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Luther »

refo schreef:Je kunt het complot ook omdraaien: de kerkenraad heeft voorkeur voor ds Schot.
In dat geval hebben de leden een andere voorkeur: ds. De Heer is zojuist beroepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door claus »

Nou, nou! Wat mij altijd weer opvalt is, dat sommigen ten aanzien van het beroepingswerk zo makkelijk weg zeggen: 'Als er eentje MOET komen, dan komt hij toch wel!' Zo makkelijk ligt het m.i. NIET. Waarom zou in de kring der GG het zo zijn dat er in het najaar meestal zeer weinig beroepen worden aangenomen, terwijl er dan juist altijd (ook dit jaar weer) heel veel beroepen worden uitgebracht. Van de tot nu toe uitgebrachte beroepen (108 of 109), is alleen een beroep aangenomen door ds. E. Hakvoort. Bij de beroepen waar een bedankje op volgde, is er m.i. toch best ook oprecht gebeden! Vandaar: het is niet altijd zo eenvoudig. Vanaf half januari tot en met half mei is de 'meest vruchtbare' tijd wat betreft het beroepingswerk. Dan worden er gemiddeld 4 tot 7 beroepen wel aangenomen. Menselijk gezien logisch, vooral bij jonge(re) predikanten. Het einde van het catechisatieseizoen komt in zicht, als men zelf kinderen heeft, die schoolgaand zijn, kunnen ze het nieuwe jaar naar een andere school in die nieuwe gemeente, enz. Factoren die m.i. mee mogen spelen. Maar...moet je dan in het najaar moet niet meer beroepen???
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Bert Mulder »

claus schreef:Nou, nou! Wat mij altijd weer opvalt is, dat sommigen ten aanzien van het beroepingswerk zo makkelijk weg zeggen: 'Als er eentje MOET komen, dan komt hij toch wel!' Zo makkelijk ligt het m.i. NIET. Waarom zou in de kring der GG het zo zijn dat er in het najaar meestal zeer weinig beroepen worden aangenomen, terwijl er dan juist altijd (ook dit jaar weer) heel veel beroepen worden uitgebracht. Van de tot nu toe uitgebrachte beroepen (108 of 109), is alleen een beroep aangenomen door ds. E. Hakvoort. Bij de beroepen waar een bedankje op volgde, is er m.i. toch best ook oprecht gebeden! Vandaar: het is niet altijd zo eenvoudig. Vanaf half januari tot en met half mei is de 'meest vruchtbare' tijd wat betreft het beroepingswerk. Dan worden er gemiddeld 4 tot 7 beroepen wel aangenomen. Menselijk gezien logisch, vooral bij jonge(re) predikanten. Het einde van het catechisatieseizoen komt in zicht, als men zelf kinderen heeft, die schoolgaand zijn, kunnen ze het nieuwe jaar naar een andere school in die nieuwe gemeente, enz. Factoren die m.i. mee mogen spelen. Maar...moet je dan in het najaar moet niet meer beroepen???
Predikanten zijn ook mensen... Jona ging ook niet gelijk naar Nineveh... maar uiteindelijk WEL.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Luther »

claus schreef:Nou, nou! Wat mij altijd weer opvalt is, dat sommigen ten aanzien van het beroepingswerk zo makkelijk weg zeggen: 'Als er eentje MOET komen, dan komt hij toch wel!' Zo makkelijk ligt het m.i. NIET. Waarom zou in de kring der GG het zo zijn dat er in het najaar meestal zeer weinig beroepen worden aangenomen, terwijl er dan juist altijd (ook dit jaar weer) heel veel beroepen worden uitgebracht. Van de tot nu toe uitgebrachte beroepen (108 of 109), is alleen een beroep aangenomen door ds. E. Hakvoort. Bij de beroepen waar een bedankje op volgde, is er m.i. toch best ook oprecht gebeden! Vandaar: het is niet altijd zo eenvoudig. Vanaf half januari tot en met half mei is de 'meest vruchtbare' tijd wat betreft het beroepingswerk. Dan worden er gemiddeld 4 tot 7 beroepen wel aangenomen. Menselijk gezien logisch, vooral bij jonge(re) predikanten. Het einde van het catechisatieseizoen komt in zicht, als men zelf kinderen heeft, die schoolgaand zijn, kunnen ze het nieuwe jaar naar een andere school in die nieuwe gemeente, enz. Factoren die m.i. mee mogen spelen. Maar...moet je dan in het najaar moet niet meer beroepen???
Dit klopt gewoon niet.

2003
03: Ds. A. Schot naar Nunspeet
05: Ds. C. Vogelaar naar Kalamazoo (USA)
07: Kand. G. Pater naar Opheusden
09: Ds. E. Hakvoort naar Genemuiden
11: Ds. C. Neele naar Lisse
12: Ds. C. Sonnevelt naar Lethbridge (Canada)
Ds. C.G. Vreugdenhil naar Vlissingen (2e maal)

2004
03: Ds. A.B. van der Heiden naar Benthuizen
06: Kandidaat E. Bakker naar Urk
Kandidaat G. Beens naar Kootwijkerbroek
Kandidaat J.M.D. de Heer naar Middelburg-Centrum
Kandidaat L. Terlouw naar Rotterdam-Zuid/Barendrecht
09: Ds. J.J. Tanis naar Kampen

2005:
01: Ds. P. Mulder naar Krimpen aan den IJssel
03: Ds. G.J.N. Moens naar Meliskerke
05: Ds. D. de Wit naar Rijssen-West
Ds. R. Kattenberg naar Lelystad (2e maal)
Kand. E.C. Adams naar Corsica (USA)
06: Kandidaat G. van Manen naar Middelharnis
11: Ds. G.J. Baan naar Kapelle-Biezelinge
Ds. J.B. Zippro naar Grand Rapids-Beckwith (USA)

2006:
01: Ds. A.A. Brugge naar Dordrecht
02: Ds. J. Schipper naar Dirksland
04: Ds. H.D. den Hollander naar Fort Macleod (Canada)
Ds. C.J. Meeuse naar Goes
06: Kandidaat J. van Belzen naar Veenendaal
09: Ds. G. Hoogerland naar Kruiningen
12: Ds. D.W. Tuinier naar Aagtekerke
Ds. J. Veenendaal naar Zwijndrecht

2007:
01: Ds. G.M. de Leeuw naar Ridderkerk
Ds. A. Vermeij naar Nieuw-Beijerland
Ds. L. Blok naar Gorinchem
02: Ds. C. Vogelaar naar Zwolle
06: Kand. G. Heijkamp naar Enkhuizen
Kand. M. Joosse naar Hendrik-Ido-Ambacht
Kand. A.J. de Waard naar Stolwijk
07: Ds. P.L. Bazen naar Rock Valley (USA)
08: Ds. E. Hakvoort naar ’s-Gravenpolder
09: Ds. A. Verschuure naar Scherpenzeel
12: Ds. M. Golverdingen naar Waarde

2008:
03: Ds. H. Hofman jr. naar Sioux Center (USA)
Ds. C. van Krimpen naar Yerseke
06: Kandidaat B. Labee naar Tricht-Geldermalsen
09: Ds. E. Bakker naar Scherpenisse
Ds. G. van Manen naar Elspeet
10: Ds. G. Pater naar Oud-Beijerland

2009:
04: Ds. J. van Belzen naar Urk
06: Kand. J. van Rijswijk naar 's-Gravenzande
07: Kand. G. Bredeweg naar Barneveld-Zuid
Kand. K. Boeder naar Terwolde-De Vecht
09: Ds. J.J. Tanis naar Middelburg-Zuid

2010:
01: Ds. C. Hogchem naar Genemuiden
03: Ds. W. Harinck naar Moerkapelle
04: Kandidaat J. IJsselstein naar Houten (Zending, Papua)
06: Kandidaat G.W.S. Mulder naar Zoetermeer
Kandidaat S. Maljaars naar Middelharnis
Ds. A.J. de Waard naar Utrecht
09: Ds. G.J. Baan naar Kalamazoo (USA)
12: Ds. P. Melis naar Ermelo
Ds. C. Vogelaar naar Grand Rapids-Covell (USA)

2011:
01: Ds. F. Mulder naar Rhenen
03: Ds. A.A. Brugge naar Ede
05: Ds. D. de Wit naar Barneveld-Centrum
06: Kand. A.P. Baaijens naar Doetinchem
Kand. R.A.M. Visser naar Terneuzen
09: Ds. E. Hakvoort naar Norwich (Canada)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door claus »

Je ziet aan deze voorbeelden duidelijk (bedankt ervoor!!) dat het wel terdege klopt, namelijk dat veruit de meeste beroepen worden aangenomen in de periode vanaf maand 1 (januari) tot en met dat de kandidaten zijn afgekomen (maand 6, juni). Nooit in het najaar...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Zita »

claus schreef:Je ziet aan deze voorbeelden duidelijk (bedankt ervoor!!) dat het wel terdege klopt, namelijk dat veruit de meeste beroepen worden aangenomen in de periode vanaf maand 1 (januari) tot en met dat de kandidaten zijn afgekomen (maand 6, juni). Nooit in het najaar...
Ik ben niet heel snugger, maar van juli (7) tot en met december (12) zijn er toch ook beroepen aangenomen. Minstens 1/3 van het totaal.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door GJdeBruijn »

claus schreef:Je ziet aan deze voorbeelden duidelijk (bedankt ervoor!!) dat het wel terdege klopt, namelijk dat veruit de meeste beroepen worden aangenomen in de periode vanaf maand 1 (januari) tot en met dat de kandidaten zijn afgekomen (maand 6, juni). Nooit in het najaar...
::please
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door refo »

De kandidaten laat ik er uit.
Totaal 1e kw 17/2e kw 7/3ekw 11/4ekw 12

Het eerste kwartaal is dan wel het vruchtbbaarst voor dienstdoende predikanten.
Neem je de kandidaten er wél bij, dan is het 2e kwartaal met 25 aangenomen beroepen het vruchtbaarst.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Jongere »

claus schreef:Je ziet aan deze voorbeelden duidelijk (bedankt ervoor!!) dat het wel terdege klopt, namelijk dat veruit de meeste beroepen worden aangenomen in de periode vanaf maand 1 (januari) tot en met dat de kandidaten zijn afgekomen (maand 6, juni). Nooit in het najaar...
Als je daar werkelijk zo mee zit, kan het inderdaad maar beter zijn om niet meer in het najaar te beroepen.
Als het geloof ontbreekt, kun je beter niet beroepen.
Persoonlijk zie ik het niet echt zo. Ik ben ervan overtuigd dat iedere predikant met elk beroep eerlijk wil omgaan.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door Cees »

Jongere schreef:
claus schreef:Je ziet aan deze voorbeelden duidelijk (bedankt ervoor!!) dat het wel terdege klopt, namelijk dat veruit de meeste beroepen worden aangenomen in de periode vanaf maand 1 (januari) tot en met dat de kandidaten zijn afgekomen (maand 6, juni). Nooit in het najaar...
Als je daar werkelijk zo mee zit, kan het inderdaad maar beter zijn om niet meer in het najaar te beroepen.
Als het geloof ontbreekt, kun je beter niet beroepen.
Persoonlijk zie ik het niet echt zo. Ik ben ervan overtuigd dat iedere predikant met elk beroep eerlijk wil omgaan.
Inderdaad, hier ben ik het mee eens. En de mensen hebben toch altijd wat te zeuren. Het is ook het gemakkelijkste roddel onderwerp in de kerk.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door caprice »

Sjonge. Wat een bijgeloof allemaal.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: over beroepen gesproken...

Bericht door refo »

Benader dat beroepingswerk vooral nuchter. Beroepen is een kerkelijk gebeuren. Onderworpen aan veelal zelfbedachte regels.
Nu in sommige kerkgenootschappen (veel te) weinig predikanten zijn gaat het beroepen een heel eigen theologische dynamiek krijgen. Dan wordt het een soort wonder als een beroep wordt aangenomen.

We belijden dat God zendt naar wie Hij wil en waarheen Hij wil. We zouden dat systeem dus als niet-bijbels af kunnen wijzen. Ook prima als dat niet afgewezen wordt, maar ga het niet zien als een ingrijpen door God Zelf in het kerkelijk gebeuren. Want het systeem zorgt er bij wijze van spreken wel voor dat God enorm beperkt wordt door onze (van de kerkenraad en de gemeenteleden dus) voor- en achterkeuren. Ik zou zeggen: schaf dit systeem af en wacht af wie Hij zendt.

En er is uiteindelijk geen kerkdienst minder als er geen dominee is. Misschien of zeker zijn er meer.
Alleen de kerkenraad heeft het wat minder druk als er een predikant is.
Gesloten