En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
Re: En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
Het staat natuurlijk goed op je palmares om in Rijssen en in Barneveld gediend te hebben, bedoel jij, Luther? Maar goed, dat gold ook voor Rotterdam. Misschien zijn het toch juist niet de menselijke motieven. Want een grote gemeente dienen vergt zeer veel van een pastor. Dus het is zeker niet de weg van de minste weerstand.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 mei 2011, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
caprice schreef:Ds. F. Mulder heeft altijd al in de classis Barneveld gestaan (Scherpenzeel, Wageningen, Rhenen).

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dat was 'P.'. En die in Zoetermeer is 'G.W.S.'.Orchidee schreef:caprice schreef:Ds. F. Mulder heeft altijd al in de classis Barneveld gestaan (Scherpenzeel, Wageningen, Rhenen).En in Capelle aan den IJssel...
Nee, eerlijk gezegd bedoel ik dat helemaal niet, die palmares (nooit van gehoord zelfs...).Erasmiaan schreef:Het staat natuurlijk goed op je palmares om in Rijssen en in Barneveld gediend te hebben, bedoel jij, Luther? Maar goed, dat gold ook voor Rotterdam. Misschien zijn het toch juist niet de menselijke motieven. Want een grote gemeente dienen vergt zeer veel van een pastor. Dus het is zeker niet de weg van de minste weerstand.
En waarom die menselijke motieven vermoeden?
Het is vooral door de grote compassie die ik voel met stadsgemeenten, en ik eigenlijk niet durf te geloven dat de Heere de GG-gemeenten in de stad Rotterdam verlaten heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Misschien is het wel zo dat in deze Veluwse gemeenten en andere grotere gemeentes die vaak een predikant hebben (Rijssen, Genemuiden e.d.) heel veel schapen zijn die van deze stal niet zijn, die Hij ook nog moet toebrengen! En daar wil de Heere dan misschien middelijkerwijs deze predikanten wel voor gebruiken.Luther schreef:In ieder geval binnen de Gereformeerde Gemeenten maak ik me zorgen over de christelijke gemeente in stedelijke gebieden. Vandaag nam opnieuw een predikant een beroep aan naar een dorp op de Veluwe.
Soms moet je dingen in perspectief zien en zetten. Dat kan ook met feitelijke info.
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar de classis Barneveld (GG):
2008: ds. G. van Manen naar Elspeet
2009: kand. G. Bredeweg naar Barneveld-Zuid
2010: ds. P. Melis naar Ermelo
2011: ds. F. Mulder naar Rhenen
2011: ds. A.A. Brugge te Ede
2011: ds. D. de Wit naar Barneveld-Centrum
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar Rotterdam (GG):
1948: kand. J. Hagestein naar Rotterdam-IJsselmonde (met emeritaat in 1951; sindsdien vacant)
1975: ds. A.F. Honkoop naar Rotterdam-Centrum (vertrok in 1984; sindsdien vacant)
1975: ds. W. Hage naar Rotterdam-West (vertrok in 1980; sindsdien vacant; gemeente inmiddels opgeheven)
1982: kand. T.M. van Dijk naar Rotterdam-Alexanderpolder (vertrok in 1986; sindsdien vacant)
1982: kand. C.J. Meeuse naar Rotterdam-Zuid (vertrok in 1992; gemeente in 2004 vertrokken uit de stad)
1985: ds. F. Harinck naar Rotterdam-Zuidwijk (vertrok in 1993; sindsdien vacant)
Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
Het kost me moeite om dit te blijven geloven.
Ik denk dat we maar niet te veel moeten graven in dergelijke zaken. De Heere zendt waarheen Hij wil.
Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Maar laat ik het dan anders vragen: Hoeveel predikanten zouden er persoonlijk bidden of ze naar een grote-stadsgemeente gezonden mogen worden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik weet ook niet of ze dat bidden. Zouden ze niet bidden: "Uw wil geschiede? Wijst Gij mij de weg?"Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Maar laat ik het dan anders vragen: Hoeveel predikanten zouden er persoonlijk bidden of ze naar een grote-stadsgemeente gezonden mogen worden?
Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Erasmiaan schreef:Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik maak me wat meer zorgen over gemeenten buiten de grote stad die zo groot zijn en ondanks dat er bouwplannen zijn niet besluiten gelijk te splitsen. Een gemeente van bijna 2000 zielen is echt te groot voor 1 predikant.

Toch verbaasde het mij toen ik enige jaren gelden bij een intrededienst was binnen de classis Barneveld, dat er in de toespraak met gepaste trots verteld werd dat er binnen de classis nu nog maar 2 vacante gemeenten waren.Erasmiaan schreef:Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik heb twee zwagers die beide in een GG gemeente kerken die beide al meer dan 50 jaar geen eigen predikant hebben gehad .
Maar ik denk dat de oplossing ligt in het gebed en de hoop dat er meer predikanten van de School mogen komen want de oogst is nog steeds groot en de arbeiders te weinig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, dat zijn toch de leden die daarvoor kiezen. Die willen blijkbaar niet ineens zonder predikant zitten...Ander schreef:Erasmiaan schreef:Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik maak me wat meer zorgen over gemeenten buiten de grote stad die zo groot zijn en ondanks dat er bouwplannen zijn niet besluiten gelijk te splitsen. Een gemeente van bijna 2000 zielen is echt te groot voor 1 predikant.
Dat laatste vind ik een jij-bak... (Ik zou persoonlijk overigens graag in de stad wonen, maar dat terzijde; ik woon nu in een verstedelijkt gebied zeer dicht bij de stad.)Erasmiaan schreef:Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Het gaat mij niet om de behoefte aan een predikant, let wel.
Ook niet om de noodzaak, want die is er zowel in de stad als buiten de stad evenzo.
Het gaat mij erom dat we christen-zijn en gemeente-zijn niet moeten beperken voor interne aangelegenheden en diensten. Geert Wilders heeft op minstens één punt gelijk dat hij het betreurt dat het aantal moskees in de stad toeneemt, en het aantal kerken afneemt. Wat heeft dat allemaal niet voor gevolgen voor de kennis van het christendom in de gebieden waar de meeste mensen wonen (de stad). Een krachtige christelijke gemeente in de stad geeft meer getuigenis dan 10 evangelisatieposten, hoe nodig die ook zijn.
@Ander: Wat splitsen betreft heb je geheel gelijk. Als de regel zou zijn: bij meer dan 1000 leden moet de gemeente gesplitst worden, dan zouden er 33 GG's bijkomen. Dat zijn in eerste instantie ook 33 vacante gemeenten. Dus als in een ledenvergadering dit wordt voorgesteld, dan stemt men doorgaans pragmatisch op basis van bovenstaande, tegen splitsing.
En of een predikant dan aankan, ligt ook aan de grootte van de kerkenraad. Per 100-150 leden/doopleden moet er minstens 1 ouderling zijn.
Sorry, zo was het niet bedoeld. Je hoort een hoop klagen maar dat is vaak wijzen naar een ander. Zelf doet men er ook niets aan. Zo steek ik zelf overigens ook wel een beetje in elkaar: ik vind het erg dat de Boezemsingel zo leeg loopt, maar ik zou er zelf ook nooit gaan wonen.Luther schreef:Dat laatste vind ik een jij-bak... (Ik zou persoonlijk overigens graag in de stad wonen, maar dat terzijde; ik woon nu in een verstedelijkt gebied zeer dicht bij de stad.)Erasmiaan schreef:Ik vind het altijd een beetje apart dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen in de stad en op het platteland qua behoefte aan een predikant. Ze hebben toch allemaal een ziel? En als je echt compassie hebt met de leeglopende (Rotterdamse) stadsgemeenten, dan ga je er zelf wonen...Luther schreef:Dat besef ik ook wel.Marieke schreef:Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Maar goed, als we "de verstedelijkte gebieden zeer dicht bij de stad" ook als stad gaan rekenen zijn er best veel stedelijke gemeentes met een predikant ;-)
Nee, ik vind eigenlijk dat ik in de stad zelf zou moeten gaan wonen. Inderdaad, uit ideéle motieven. Maar ik heb het niet alleen voor het zeggen.Erasmiaan schreef:Sorry, zo was het niet bedoeld. Je hoort een hoop klagen maar dat is vaak wijzen naar een ander. Zelf doet men er ook niets aan. Zo steek ik zelf overigens ook wel een beetje in elkaar: ik vind het erg dat de Boezemsingel zo leeg loopt, maar ik zou er zelf ook nooit gaan wonen.
Maar goed, als we "de verstedelijkte gebieden zeer dicht bij de stad" ook als stad gaan rekenen zijn er best veel stedelijke gemeentes met een predikant ;-)
Dit voor je motief:Luther schreef:Nee, ik vind eigenlijk dat ik in de stad zelf zou moeten gaan wonen. Inderdaad, uit ideële motieven. Maar ik heb het niet alleen voor het zeggen.Erasmiaan schreef:Sorry, zo was het niet bedoeld. Je hoort een hoop klagen maar dat is vaak wijzen naar een ander. Zelf doet men er ook niets aan. Zo steek ik zelf overigens ook wel een beetje in elkaar: ik vind het erg dat de Boezemsingel zo leeg loopt, maar ik zou er zelf ook nooit gaan wonen.