memento heeft het niet eens over een afwijking, maar over een specifieke variant van het gereformeerde denken. Hij noemt het dus gereformeerd denken... ipv een afwijking....Willem schreef:Om bovenstaande posting recht te verstaan is het wel van belang de ligging en opvattingen van poster mee te nemen in de overweging. Met name de zinssnede "waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven" is niet een feit zoals hier wordt gesuggereerd maar een opvatting die posters mening geeft over wat hij ziet als het "gereformeerde denken" en wat zijns inziens afwijkingen hiervan zijn. Maar zo zwart wit is het niet.memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
1. Specifieke visie op doop en beloften (alleen uitvekorenen horen wezenlijk tot het verbond, niet alle beloften gelden voor iedereen maar vele beloften zijn alleen voor de uitverkorenen)
2. Specifieke visie op bekeringsweg en het begin van het geestelijke leven (standenleer)
3. Sommige docenten ontkennen het bestaan van de "algemene genade" (want genade kan er alleen in Christus zijn, en Christus' verdienste is er alleen voor de uitverkorenen).
4. Sommige docenten spreken negatief over kerkverbanden als de CGK en HHK en PKN.
Voor wie daarmee leven kan, is de CGO denk ik een zeer goede opleiding, die ik iedereen kan aanbevelen.
CGO
- MarthaMartha
Re: CGO
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
Sorry, maar dit kan nooit vanuit de praktijk (recent) zijn. Niet echt realistisch...En anders, Memento, vind ik het heel erg dat je dit ervaren hebt. Absoluut niet goed te praten. Jammer dat er geen kerkmuren weggevallen zijn...memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een heel specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
1. Specifieke visie op doop en beloften (alleen uitvekorenen horen wezenlijk tot het verbond, niet alle beloften gelden voor iedereen maar vele beloften zijn alleen voor de uitverkorenen)
2. Specifieke visie op bekeringsweg en het begin van het geestelijke leven (standenleer)
3. Sommige docenten ontkennen het bestaan van de "algemene genade" (want genade kan er alleen in Christus zijn, en Christus' verdienste is er alleen voor de uitverkorenen).
4. Sommige docenten spreken negatief over kerkverbanden als de CGK en HHK en PKN.
Voor wie daarmee leven kan, is de CGO denk ik een zeer goede opleiding, die ik iedereen kan aanbevelen.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
@Schemerlichtje,
Deze post heb ik geschreven op basis van ervaringen van slechts een paar jaar oud.
Punt 1 en 2 zijn direct terug te voeren op de dogmatiek van ds. Kersten en publicaties als Louter Genade. Het is niet verwonderlijk dat een GG-cursus deze visie ook uitdraagt. Punt 3 is een mening die in de GG gewoon voorkomt, en dus ook door sommige docenten aangehangen wordt.
Punt 4 is inderdaad jammer. Maar het betreft slechts - zoals ik ook zei - sommige docenten, niet alle docenten.
Met mijn post wilde ik alleen maar zeggen: Mensen die deze cursus overwegen en niet van de GG zijn, let op: je doet wel een cursus die uitgesproken GG is. Daar is niets mis mee, maar je moet er wel rekening mee houden dat er op sommige punten een heel specifieke vorm van gereformeerd geloven wordt uitgedragen, die misschien anders is dan hoe daar in je eigen kerkgenootschap over gedacht wordt. Soms worden er door medecursisten of docenten negatieve opmerkingen gemaakt over bepaalde kerkverbanden of over de leer van een kerkverband. Daar moet je wel tegen kunnen.
Deze post heb ik geschreven op basis van ervaringen van slechts een paar jaar oud.
Punt 1 en 2 zijn direct terug te voeren op de dogmatiek van ds. Kersten en publicaties als Louter Genade. Het is niet verwonderlijk dat een GG-cursus deze visie ook uitdraagt. Punt 3 is een mening die in de GG gewoon voorkomt, en dus ook door sommige docenten aangehangen wordt.
Punt 4 is inderdaad jammer. Maar het betreft slechts - zoals ik ook zei - sommige docenten, niet alle docenten.
Met mijn post wilde ik alleen maar zeggen: Mensen die deze cursus overwegen en niet van de GG zijn, let op: je doet wel een cursus die uitgesproken GG is. Daar is niets mis mee, maar je moet er wel rekening mee houden dat er op sommige punten een heel specifieke vorm van gereformeerd geloven wordt uitgedragen, die misschien anders is dan hoe daar in je eigen kerkgenootschap over gedacht wordt. Soms worden er door medecursisten of docenten negatieve opmerkingen gemaakt over bepaalde kerkverbanden of over de leer van een kerkverband. Daar moet je wel tegen kunnen.
De leer van de GG en ook zoals op de CGO geleerd is geen specifieke variant maar is gewoon goed gereformeerd denken. Uiteraard zijn er andere varianten. Op andere theologische opleidingen zal ook uitgedragen worden dat ze het gereformeerde denken uitdragen en zullen ze negatief spreken over kerkverbanden als de GG. Dus wat dit betreft is deze gekleurde visie van memento heel begrijpelijk. (en wel grappig)Willem schreef:Om bovenstaande posting recht te verstaan is het wel van belang de ligging en opvattingen van poster mee te nemen in de overweging. Met name de zinssnede "waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven" is niet een feit zoals hier wordt gesuggereerd maar een opvatting die posters mening geeft over wat hij ziet als het "gereformeerde denken" en wat zijns inziens afwijkingen hiervan zijn. Maar zo zwart wit is het niet.memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
Ik waag te betwijfelen of Memento's visie de juiste is.
Het feit dat er op de GS van de GG kritische geluiden klonken van diverse afgevaardigden over de CGO zegt mi genoeg over de inhoud van de lessen die er gegeven worden....
Het feit dat er op de GS van de GG kritische geluiden klonken van diverse afgevaardigden over de CGO zegt mi genoeg over de inhoud van de lessen die er gegeven worden....
Wat waren het voor kritische geluiden?Wilhelm schreef:Ik waag te betwijfelen of Memento's visie de juiste is.
Ja, daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.Zita schreef:Wat waren het voor kritische geluiden?Wilhelm schreef:Ik waag te betwijfelen of Memento's visie de juiste is.
Dat ging toch niet zozeer over de CGO, maar over mensen die CGO gevolgd hadden?Wilhelm schreef:Ik waag te betwijfelen of Memento's visie de juiste is.
- MarthaMartha
klinkt alsof ze het alleenrecht op gereformeerd denken hebben...... (dat klinkt pas grappig)Ander schreef:De leer van de GG en ook zoals op de CGO geleerd is geen specifieke variant maar is gewoon goed gereformeerd denken. Uiteraard zijn er andere varianten. Op andere theologische opleidingen zal ook uitgedragen worden dat ze het gereformeerde denken uitdragen en zullen ze negatief spreken over kerkverbanden als de GG. Dus wat dit betreft is deze gekleurde visie van memento heel begrijpelijk. (en wel grappig)Willem schreef:Om bovenstaande posting recht te verstaan is het wel van belang de ligging en opvattingen van poster mee te nemen in de overweging. Met name de zinssnede "waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven" is niet een feit zoals hier wordt gesuggereerd maar een opvatting die posters mening geeft over wat hij ziet als het "gereformeerde denken" en wat zijns inziens afwijkingen hiervan zijn. Maar zo zwart wit is het niet.memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
Wat je zegt over andere theologische opleidingen lijkt me feitelijk juist. Evenals wat memento zegt over de CGO.
Daar is toch niks mis mee? Het lijkt me zo logisch dat een theologische cursus die de GG organiseert ook gewoon de GG lijn volgt..... het zou raar zijn als het anders was. Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 07 mar 2011, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
want? Wat was ermee?Tiberius schreef:Dat ging toch niet zozeer over de CGO, maar over mensen die CGO gevolgd hadden?Wilhelm schreef:Ik waag te betwijfelen of Memento's visie de juiste is.
En ik snap niet waar jij een krampje ziet. Ik constateer iets in een posting en vind het begrijpelijk (en best grappig). En het laatste omdat ik weet wie het zegt. Er is inderdaad niets mis mee.MarthaMartha schreef:klinkt alsof ze het alleenrecht op gereformeerd denken hebben...... (dat klinkt pas grappig)Ander schreef:De leer van de GG en ook zoals op de CGO geleerd is geen specifieke variant maar is gewoon goed gereformeerd denken. Uiteraard zijn er andere varianten. Op andere theologische opleidingen zal ook uitgedragen worden dat ze het gereformeerde denken uitdragen en zullen ze negatief spreken over kerkverbanden als de GG. Dus wat dit betreft is deze gekleurde visie van memento heel begrijpelijk. (en wel grappig)Willem schreef:Om bovenstaande posting recht te verstaan is het wel van belang de ligging en opvattingen van poster mee te nemen in de overweging. Met name de zinssnede "waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven" is niet een feit zoals hier wordt gesuggereerd maar een opvatting die posters mening geeft over wat hij ziet als het "gereformeerde denken" en wat zijns inziens afwijkingen hiervan zijn. Maar zo zwart wit is het niet.memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
Wat je zegt over andere theologische opleidingen lijkt me feitelijk juist. Evenals wat memento zegt over de CGO.
Daar is toch niks mis mee? Het lijkt me zo logisch dat een theologische cursus die de GG organiseert ook gewoon de GG lijn volgt..... het zou raar zijn als het anders was. Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
Er zijn ook helemaal geen krampjes hoor. Het is alleen goed om de lezer te wijzen op de ligging van de posters die tot dusver nogal kritische geluiden hebben laten horen. Dit zijn nl. vroegere GG'mers die HHK'ers zijn geworden. Dat is bij de beoordeling van een GG cursus waarbij typeringen worden gebruikt als "variant", "specifieke visie", "mee kan leven" en "niet overal mee eens zijn" m.i. wel noodzakelijk om qualificatie's op hun merites te kunnen waarderen.MarthaMartha schreef:Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
En we zullen er toch wel met elkaar over eens zijn dat we de lezers zo eerlijk mogelijk willen informeren?
Ik snap, als HHK'er die kramp richting GG ook totaal niet.Willem schreef:Er zijn ook helemaal geen krampjes hoor. Het is alleen goed om de lezer te wijzen op de ligging van de posters die tot dusver nogal kritische geluiden hebben laten horen. Dit zijn nl. vroegere GG'mers die HHK'ers zijn geworden. Dat is bij de beoordeling van een GG cursus waarbij typeringen worden gebruikt als "variant", "specifieke visie", "mee kan leven" en "niet overal mee eens zijn" m.i. wel noodzakelijk om qualificatie's op hun merites te kunnen waarderen.MarthaMartha schreef:Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
En we zullen er toch wel met elkaar over eens zijn dat we de lezers zo eerlijk mogelijk willen informeren?
Alsof de GG met hun cursussen alle reformatorischen willen brainwashen.
Jammer.
Inderdaad en dan komt het ook voor dat cursusisten van de CGO afkomstig uit de GG in Ned vervolgens de docent bestoken met hun dogmatiek, omdat ze het niet eens zijn met de verklaring die de docent geeft. (Over in de kramp schieten gesproken). Ik moet zeggen dan komen de genoemde kwalificaties hier mij weer helder voor de geest.Willem schreef:Er zijn ook helemaal geen krampjes hoor. Het is alleen goed om de lezer te wijzen op de ligging van de posters die tot dusver nogal kritische geluiden hebben laten horen. Dit zijn nl. vroegere GG'mers die HHK'ers zijn geworden. Dat is bij de beoordeling van een GG cursus waarbij typeringen worden gebruikt als "variant", "specifieke visie", "mee kan leven" en "niet overal mee eens zijn" m.i. wel noodzakelijk om qualificatie's op hun merites te kunnen waarderen.MarthaMartha schreef:Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
Er werd gevraagd naar persoonlijke ervaringen met CGO. Niet-GG-deelnemers gaven aan dat zij persoonlijk incidenteel moeite hadden met typische GG-theologie/dogmatiek etc. Dat kan toch gewoon, zonder GG-bashing bezig te zijn.
En wat vindt de synode nu mis met CGO('ers)? (Ma raakt intussen verontrust
)
En wat vindt de synode nu mis met CGO('ers)? (Ma raakt intussen verontrust