Daar zit bij ons ook wel verandering in. Weet niet wanneer jij de laatste keer aanwezig was?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeToch zie je aan het avondmaal over het algemeen weinig frisse kleuren. Allemaal zwart en donkerblauw.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Welke streek? Dit lijkt me echt kolder. Dus als ik een zwart iemand zie, dan is tie bekeerd. Zie ik een andere kleur dan ben je in die streek per definitie onbekeerd.
Vanwaar????
De gansche dag in t zwart
-
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Ik weet niet of zware broeders per definitie zwakke broeders zijn. Dat denk ik eigenlijk niet.Oorspronkelijk gepost door ManinneOm de zwakheid der broederen/zusters wil (toch?)Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik ga in pak aan het avondmaal omdat ik weet dat er mensen in de gemeente moeite mee hebben als ik luchtig gekleed ga.
En je moet als christen rekening met elkaar houden.
Zwakke broeders en zusters zijn het geloof. (daar zouden de zware broeders dus weleens wat meer rekening mee mogen houden)
Maar zwak of zwaar, sterk of licht, ik vind dat je met iedereen zoveel mogelijk rekening moet houden.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Helaas...herkenbaar, na verloop van tijd gingen ze bij mij in de gemeente zelfs met een spijkerbroek ten Avondmaal, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Nog altijd is het ten Avondmaal gaan een wonder en we komen enkel maar beschroomd naar de tafel van de gemeenschap met de Heere Jezus en Zijn volk. Dat zijn diegenen die een mishagen aan zichzelf hebben, een hartelijk geloof in Christus en een hartelijk voornemen om naar al Zijn inzettingen te leven. Dan ga je niet losjes gekleed naar het Avondmaal, je gaat immers naar een maaltijd waar het lichaam en bloed van Christus uitgedeeld wordt aan Zijn uitverkorenen!Dat is bij ons niet het geval. Daar komt van alles aan het HA: van net pak tot en met t-sjurtje. En alle kleuren van de regenboog.
Het gaan in het treurgewaad voor het aangezicht des Heeren is teken van zelfvernedering voor God. Bij het treurgewaad kan men denken aan de zak, het gewone kleed in rouw en droefheid; het in ons vers gebruikte woord wijst nog meer op vuilheid van de klederen. Ook dit was een teken van rouw en droefheid. Er staat voorts: Voor het aangezicht des Heeren. De bedoeling is: Iemand is zich bewust, dat het Goddelijk oog op hem rust, en uit ontzag daarvoor doet hij het treurgewaad aan: hij durft zich aan Gods blik niet anders dan zo te vertonen.
Gods Kerk gaat in het zwart, wanneer ze bukkend onder het gevoel van Gods gramschap, zuchtend onder de last der zonden, welke het ontwaakt geweten in hun veelheid en gruwelijkheid voor ogen stelt. Ze gaat in het zwart als belaagd en vervolgd door en bevreesd voor machtige vijanden, die hun ziel zoeken. Hoe moedig de strijdende Kerk ook is, hun vlees is geen staal en hun kracht is geen stenen kracht. Terneergebogen geen de pelgrims menigmaal door het dal der beproevingen. Terneergebogen ging David heen. Hij kon zich niet recht overeind houden. Hij moest leunen op een stok, gelijk de oude mannen en vrouwen. Zo lezen we in Lukas 13 van een vrouw, die 18 jaren krank was geweest, en zo tezamen gebogen, dat zij zich ganselijk niet kon oprichten. Ach, vrienden, de plaag moet maar eens zwaar worden boven ons zuchten! Zo verging het Job, die ieder ogenblik in vrees was van vijanden, die het op niets minder dan op zijn leven toelegden. Verlaten van zijn vrienden en naastbestaanden, en dus verlaten van alle troost en hulp, van binnen zo geprangd in eigen geweten, dat er geen vrede was in zijn beenderen. Van Boven gedrukt door de toorn des Almachtige, Wiens hand dag en nacht zwaar op hem was, niet anders dan of Die vergeten had genadig te zijn, alsof Die Zijn barmhartigheden voor hem had toegesloten door toorn. (Dominee J. Catsburg)
Met groet,
Refojongere
Refojongere: er staat nergens in de Bijbel dat een spijkerbroek niet gepast is. Noch staat er in de Bijbel dat we beschroomd aan moeten gaan etc. etc.
Wat is losjes gekleed gaan? Waarom is een spijkerbroek losjes gekleed gaan?
Wat een verzinsels allemaal.
Blijf toch eens bij de Bijbel, ipv al die zelfbedachte wetjes en regeltjes en richtlijnen en weetikveelwatnietal.
Sola Scripture beste broeder.
Blijf toch eens bij de Bijbel, ipv al die zelfbedachte wetjes en regeltjes en richtlijnen en weetikveelwatnietal.
-
Hier in Rijssen hangen de spijkerbroeken echt wel tussen de vrijetijdskleding. Dus... ga gewoon ff gekleed naar de kerk. Niks mis mee toch?Oorspronkelijk gepost door Robert
Refojongere: er staat nergens in de Bijbel dat een spijkerbroek niet gepast is. Noch staat er in de Bijbel dat we beschroomd aan moeten gaan etc. etc.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Er is een verschil tussen een 'nette' spijkerbroek en zo'n verschoten ding...Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwHier in Rijssen hangen de spijkerbroeken echt wel tussen de vrijetijdskleding. Dus... ga gewoon ff gekleed naar de kerk. Niks mis mee toch?Oorspronkelijk gepost door Robert
De Bijbel kent het woord 'vrije tijds kleding' niet eens.
En zoals Memento zegt: er zijn ook nette spijkerbroeken.
Maak je geen zorgen, ik ga in pak om mensen zoals jullie niet te storen.
Maar jullie zijn eigenlijk gewoon kleine wetjesfabrieken!
De farizeers zouden trots op jullie zijn. Ereleden!
Maakt het merk sokken nog uit? Oh ja.... zwarte kousen natuurlijk!
Maaruh, beste vrienden, waarom niet in het wit aan het avondmaal? Dat is toch de Bijbelse kleur voor de verlostten?
Aan het avondmaal en symbolisch in het zwart gestoken zijn past niet met elkaar.
Dat is hetzelfde als een bruid die een zwarte jurk aan heeft.
En zoals Memento zegt: er zijn ook nette spijkerbroeken.
Maak je geen zorgen, ik ga in pak om mensen zoals jullie niet te storen.
Maar jullie zijn eigenlijk gewoon kleine wetjesfabrieken!
De farizeers zouden trots op jullie zijn. Ereleden!
Maakt het merk sokken nog uit? Oh ja.... zwarte kousen natuurlijk!
Maaruh, beste vrienden, waarom niet in het wit aan het avondmaal? Dat is toch de Bijbelse kleur voor de verlostten?
Aan het avondmaal en symbolisch in het zwart gestoken zijn past niet met elkaar.
Dat is hetzelfde als een bruid die een zwarte jurk aan heeft.
Beste Robert,Refojongere: er staat nergens in de Bijbel dat een spijkerbroek niet gepast is. Noch staat er in de Bijbel dat we beschroomd aan moeten gaan etc. etc.
* Als ik zou solliciteren voor een baan zou ik niet in een spijkerbroek gaan: dat ziet er slordig uit.
* Als ik naar een bruiloft of een andere belangrijke gebeurtenis ga, dan ga ik ook niet in een spijkerbroek of ga ik ff snel wat aantrekken
* Ouderlingen lopen ook niet in spijkerbroek
* In heel het gereformeerd kerkelijk leven is een spijkerbroek nog steeds not done omdat het gewoon vrije tijdskleding is en zeker geen kledingsstuk waarmee je uitdrukt dat het je om een belangrijke zaak gaat. Reeds in het OT zie je dat priesters zeer nauw moesten letten op hun kleding. Ook in het NT wordt meermalen gewezen op het belang van eerbare kleding.
Dan moet je dat dus niet afdoen met uiterlijkheden, menselijke regels. Ja, de invulling van de bijbelse richtlijnen is natuurlijk cultuurgebonden en in dit geval leven we in de kerkelijke cultuur van Nederland en ook buiten de kerkelijke cultuur is de cultuur nog niet zover afgeweken dat het allemaal niet meer uitmaakt wat je draagt (behalve op het strand dan tegenwoordig).
Ik weet niet hoe jij het Avondmaal ervaart, maar in elk geval niet iets waar je zomaar even aan deelneemt lijkt me. Of heb je nooit zoiets van: "Wie ben ik dat ik daaraan mag gaan, wat een wonder dat de Heere een ieder die in Hem gelooft roept!"
RJ, dit is onzin.* Als ik zou solliciteren voor een baan zou ik niet in een spijkerbroek gaan: dat ziet er slordig uit.
* Als ik naar een bruiloft of een andere belangrijke gebeurtenis ga, dan ga ik ook niet in een spijkerbroek of ga ik ff snel wat aantrekken
* In heel het gereformeerd kerkelijk leven is een spijkerbroek nog steeds not done omdat het gewoon vrije tijdskleding is
Ik heb al mijn sollicitaties tot nu toe gedaan in een (zwarte) spijkerbroek. Bij ons in de kerk (GG) zie je zat spijkerbroeken of skatebroeken (meestal beige of zwart, of donkerblauw), en in de HNHK ook.
Kortom, ik denk dat dat heel erg plaatsgebonden is
beste RJ,Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Robert,
* Als ik zou solliciteren voor een baan zou ik niet in een spijkerbroek gaan: dat ziet er slordig uit.
* Ouderlingen lopen ook niet in spijkerbroek
* In heel het gereformeerd kerkelijk leven is een spijkerbroek nog steeds not done omdat het gewoon vrije tijdskleding is en zeker geen kledingsstuk waarmee je uitdrukt dat het je om een belangrijke zaak gaat. Reeds in het OT zie je dat priesters zeer nauw moesten letten op hun kleding. Ook in het NT wordt meermalen gewezen op het belang van eerbare kleding.
Dan moet je dat dus niet afdoen met uiterlijkheden, menselijke regels. Ja, de invulling van de bijbelse richtlijnen is natuurlijk cultuurgebonden en in dit geval leven we in de kerkelijke cultuur van Nederland en ook buiten de kerkelijke cultuur is de cultuur nog niet zover afgeweken dat het allemaal niet meer uitmaakt wat je draagt (behalve op het strand dan tegenwoordig).
Ik weet niet hoe jij het Avondmaal ervaart, maar in elk geval niet iets waar je zomaar even aan deelneemt lijkt me. Of heb je nooit zoiets van: "Wie ben ik dat ik daaraan mag gaan, wat een wonder dat de Heere een ieder die in Hem gelooft roept!"
Jij wilt het HA toch niet vergelijken met sollicitatiegesprekken, bruiloften of belangrijke gebeurtnissen in dit leven? Dat staat op een heel ander niveau dan het HA. Waar lezen we in de bijbel dat bij het HA andere kleding werd aangedaan dan tijdens werk/vrije tijd? Nergens toch! Laten we dan toch ons richten op onze verhouding met God en met Zijn gemeenschap, en niet ons drukmaken om die uiterlijke toestanden.
Waar staat dat dan in de bijbel, beste Orc? En ik vind het nogal denigrerend om het HA te vergelijken met het op bezoek gaan naar de koningin.Oorspronkelijk gepost door Majorca
nou Lecram, dat vind ik ook wel wat kort door de bocht.
Wilhelmus a Brakel schrijft ergens dat je stichtelijk gekleed hoort te gaan. Daarmee wordt bedoeld: netjes, bijv. zoals je bij de Koningin op bezoek zou gaan.
Het gaat er toch om dat je als een Mefiboseth aan des Konings tafel mag zitten?
Of trek jij je nette kleren aan als je bidt of bijbelleest?
Ooit iemand gezien op een bruiloft in een spijkerbroek? En een zwarte spijkerbroek, oke, maar een huis-tuin-en-keuken spijkerbroek waarmee je bij wijze van spreken de tuin eens kunt gaan doen vind ik niet passen bij de stijl van een kerkdienst en helemaal al niet het HA! Het is niet een voetbalclub ofzo waar je naar toe gaat. Mensen mogen toch zien dat je naar een belangrijke gelegenheid gaat, er mag toch wat van uitstralen hoe belangrijk je de kerk vindt?RJ, dit is onzin.
Ik heb al mijn sollicitaties tot nu toe gedaan in een (zwarte) spijkerbroek. Bij ons in de kerk (GG) zie je zat spijkerbroeken of skatebroeken (meestal beige of zwart, of donkerblauw), en in de HNHK ook.
Kortom, ik denk dat dat heel erg plaatsgebonden is
Ja, ik kom spijkerbroeken in elke kerk wel tegen. Ik ben ook jongens in de nota bene GB-gemeente tegengekomen of met lang haar, die dan met de handen in de zak naar het HA gaan.
Volgens mij is zoiets niet plaatsgebonden, wel gebonden aan het hoog of niet hoog opnemen van de kerkdienst (kun je zien aan de mindere bezetting bij de middagdiensten!!!).
En Marcel,
Het gaat inderdaad om de ontmoeting met de Heere Jezus en in Zijn gemeenschap te delen. Kleding valt weg aan die tafel. Ik wil het niet op een lijn zetten met aardse belangrijke gebeurtenissen.
Maar het is wel zo: Als we al zoveel aandacht schenken hoe we naar aardse gebeurtenissen gaan (en Marcel, geef nou eens eerlijk een reden waarom je graag in nette kledij naar een bruiloft gaat), hoeveel te meer als het gaat om de ontmoeting met Koning Jezus!
Het gaat om de achterliggende gedachte erachter! Kleding doet er toe, zie zowel OT als NT.....of is dat tijdgebonden?