over de herders

huisman

Re: over de herders

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Klopt. Maar wanneer we op grond van Gods Woord belijden, dat er drie stukken nodig zijn te weten, om zalig te leven en te sterven, is er geen reden om aan te nemen dat niet voor de herders en andere bijbelheiligen geldt.
Ook de herders hebben van die drie stukken geweten , maar de vraag was of ze het stuk van de ellende al in de velden hadden geleerd voor dat de engel kwam. Ik ken een preek waar van de herders bekommerde mannen gemaakt worden die met een ontdekte schuld over de aarde gingen. Er staat "er waren herders"en meer heeft de Geest ons niet geopenbaard.

Wel van b.v. Simeon en Anna en anderen in Jeruzalem , die de verlossing in Jeruzalem verwachtten . Dat waren uitziende mensen maar dat staat er van de herders niet. Laten wij niet wijzer willen zijn dan Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

Waarom zal er blijdschap geweest zijn bij de herders dat er een ZALIGMAKER geboren is?
Of met andere woorden: Waarvoor zouden ze een Zaligmaker nodig hebben gehad?
Dit houdt niet in dat we de nadruk zouden moeten leggen op de ellendekennis, dat is zeker niet mijn bedoeling, maar ook de bekering van de herders bestaat uit drie stukken, dus is het ook van belang om in dit bijbelgedeelte evenwichtig te zijn!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Klopt. Maar wanneer we op grond van Gods Woord belijden, dat er drie stukken nodig zijn te weten, om zalig te leven en te sterven, is er geen reden om aan te nemen dat niet voor de herders en andere bijbelheiligen geldt.
Ook de herders hebben van die drie stukken geweten , maar de vraag was of ze het stuk van de ellende al in de velden hadden geleerd voor dat de engel kwam. Ik ken een preek waar van de herders bekommerde mannen gemaakt worden die met een ontdekte schuld over de aarde gingen. Er staat "er waren herders"en meer heeft de Geest ons niet geopenbaard.

Wel van b.v. Simeon en Anna en anderen in Jeruzalem , die de verlossing in Jeruzalem verwachtten . Dat waren uitziende mensen maar dat staat er van de herders niet. Laten wij niet wijzer willen zijn dan Gods Woord.
Waarom zou ik wijzer zijn dan Gods Woord. wanneer ik de subtiele suggestie afwijs, dat er een andere weg tot de zaligheid zou zijn als Gods Woord ons leert?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef:Waarom zal er blijdschap geweest zijn bij de herders dat er een ZALIGMAKER geboren is?
Dit houdt niet in dat we de nadruk zouden moeten leggen op de ellendekennis, dat is zeker niet mijn bedoeling, maar ook de bekering van de herders bestaat uit drie stukken, dus is het ook van belang om in dit bijbelgedeelte evenwichtig te zijn!
Precies. Bovendien staat er bij, dat ze met haast gingen.
Gian

Bericht door Gian »

Je kan het ook nergens over hebben of de ellendekennis wordt er weer bij gehaald.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:

Waarom zou ik wijzer zijn dan Gods Woord. wanneer ik de subtiele suggestie afwijs, dat er een andere weg tot de zaligheid zou zijn als Gods Woord ons leert?
Ik ga proberen de sfeer op dit forum goed te houden. Lees mijn postings nog maar eens, ik zeg nergens dat jij wijzer wilt zijn dan Gods Woord en ik doe nergens een subtiele suggestie over een andere weg tot zaligheid Ik word hier zo ontzettend verdrietig van dat men vaak probeert om de ander verdacht te maken. Want zo voelt het Tiberius!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ds Baan waarschuwde ook voor allerlei inlegkunde in de geschiedenis van de Herders.
In deze preek, 2e Kerstdag 's ochtends :
http://kerkdienstgemist.nl/assets/55037 ... s/play.m3u

Hij wees verschillende keren op een spreuk van Calvijn :
De eerste zaak van een exegeet is de schrijver te laten zeggen wat hij zegt, in plaats van hem toe te schrijven wat wij denken wat hij zou moeten zeggen

Juist in het licht van deze geschiedenis !
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:

Ik ga proberen de sfeer op dit forum goed te houden. Lees mijn postings nog maar eens, ik zeg nergens dat jij wijzer wilt zijn dan Gods Woord en ik doe nergens een subtiele suggestie over een andere weg tot zaligheid Ik word hier zo ontzettend verdrietig van dat men vaak probeert om de ander verdacht te maken. Want zo voelt het Tiberius!
Ok, het is ook mijn bedoeling niet om iemand verdacht te maken.
Overigens met die subtiele suggestie bedoelde ik jouw posting niet. :)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marieke schreef:Waarom zal er blijdschap geweest zijn bij de herders dat er een ZALIGMAKER geboren is?
Zo heel moeilijk is het niet om te weten dat de herders een Zaligmaker nodig hadden: lees hun reactie maar eens toen de engel aan hen verscheen.

Overigens kan ik mij wel wat vinden in de start-topic. Er zijn mensen die niet genoegen nemen met een eenvoudig getuigenis dat Jezus jouw Zaligmaker is. Eerst moeten ze uitgebreid horen hoe ellendig je wel niet voelde, liefst met het aantal nachten erbij dat je je kussen hebt doorweekt met tranen, daarna moeten ze weten hoe Christus Zich persoonlijk geopenbaard heeft, inclusief alle Bijbelteksten, uitspraken van predikanten, tijdstip en datum en daarna worden deze gegevens gelegd naast hun eigen bevindingen, zodat ze daarna hun conclusie kunnen trekken. ik overdrijf lichtelijk om wat te prikkelen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Het gaat er volgens mij niet zozeer om in deze geschiedenis of de herders nu wel of geen ellendekennis bezaten.

Ik denk dat er helemaal geen bekering wordt beschreven. In geen van de verhalen rond de geboorte denk ik dat overigens.
huisman

Bericht door huisman »

Laten wij toch genoeg hebben aan wat het Woord van God ons wel openbaard.
Kijk naar b.v. Simeon en Anna, van Simeon afkomst staat er niet meer dan dat hij een mens was en van Anna staat haar hele leven getekent."36 En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuel, uit den stam van Aser ; deze was tot groten ouderdom gekomen , welke met haar man zeven jaren had geleefd van haar maagdom af.
37 En zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren
" De Geest wilde laten horen wat Simeon beleed en wie Anna was dat is de Wijsheid van de Geest en dan moeten wij dat laten staan.
Marieke

Bericht door Marieke »

Jongere schreef:
Het gaat er volgens mij niet zozeer om in deze geschiedenis of de herders nu wel of geen ellendekennis bezaten.

Ik denk dat er helemaal geen bekering wordt beschreven. In geen van de verhalen rond de geboorte denk ik dat overigens.
Je moet mijn posting ook meer zien in het licht van het dagboekgedeelte wat geplaatst is in de opening van dit topic. Dat is m.i. zo eenzijdig, dat ik probeer wat tegenwicht te bieden, in de hoop dat het weer evenwichtig is :)
Desiree

Bericht door Desiree »

aboricultura schreef:Laten wij dan naar Bethlehem gaan om te zien hetgeen geschied is en ons door den Heere is bekend gemaakt. En zij gingen haastig en vonden Maria en Jozef, en het Kind liggende in de kribbe.En toen zij het gezien hadden,maakten zij bekend hetgeen tot hen gesproken was over dit kind.
Luk. 2: 15b-17

Waarom vonden de herders het kind? Waarom deelden ze direkt in de vreugde dat Gods woord onbedrieglijk is ? Waarom werden zij binnen enkele uren evangelisten, die de blijde boodschap rondbrachten? Waarom ging alles in zulk een snel tempo ?
Omdat er geen keurmeesters tussen hen en de Zaligmaker stonden, die vroegen : Mogen jullie zomaar naar Jezus toe ? Omdat er geen godzalige opoe of doorgeleide nichten de weg naar de kribbe versperden met hun bevindingen, die zij hoogmoedig als toegangsbewijzen eisten.
Niemand en niets stond tussen onwaardige arme herders en het Kerstkind. En alleen het Woord Gods, dat de engelen verkondigd hadden, wees de weg naar de kribbe en was het toegangsbewijs.
Zo alleen kan een mens ootmoedig blijven en van genade leven.Wie andere wegen bewandeldt en andere entrees heft dan Gods belofte is hoogmoedig onder alle mogelijk schijnbare nederigheid en doet de genade te niet.
De herders doen wat ze hoorden. ze gaan niet theolologiseren, niet discussieren met hete hoofden en koude harten. Ze gaan geen problemen maken, die het ongeloof altijd maakt.
Ze zeggen niet ,, ja maar " .Het enige wettige en daarom welgevallige antwoord op de kerkstboodschap is : met haast gaan !
En wie op zoekt op aanwijzen van het Woord, vindt.
En wie vindt,ziet. En wie ziet ervaart en bevindt, dat het Kindeke de Redder is.
En wie dit ervaart, kan niet zwijgen , maar gaat overal vertellen, dat de goddelijke Redder voor zondaren geboren is.
Ze fantaseren niet over het Kind, maar prediken het Woord, omdat deze eenvoudige in enkele uren tijds van de verlossing meer beleven, dan wij menigmaal in jaen en jaren.
Hoe komt dat? geven wij wel enig wettige antwoord op de Kerstboodschap? Met haast gaan zien, verkondigen en God grootmaken.
Dat is de zuivere bevinding van het geloof.
Eerst geloven dan bevinding, en niet omgekeerd.

Ik las dit gisteravond in mijn dagboek en wil dit refoforum niet onthouden mijn bedoeling is denk of mediteer hier eens over na dat geld ook zeer zeker voor mij zelf ook
Antwoord op mijn vraag... zelden zo mee eens geweest.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Gian

Bericht door Gian »

Ik snap sowieso niet waarom er altijd zoveel nadruk ligt op de bekeringsweg. Het gaat erom of we geloven, daar is alles mee gezegd. De belijdenis van de individuele mens is voor ons de enige maatstaf!
Als de Gemeente functioneert vallen naambelijders direct op. Bovendien ben ik er van overtuigd dat een naambelijder het niet uithoud in een Gemeente die functioneert!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Ik lees in de bijbel: komt en laat ons zien het woord ,dat er geschied is het welk de Heere ons heeft verteld. en ze gingen met haast.

Ze gingen op het woord met de belofte dat ze ook zeker zullen vinden.Als eerste hebben ze het Woord geloofd.Want ze zeggen laat ons zien.
Ik lees nergens dat ze zich eerst van alles afgevraagd hebben alleen dat er haast bij was geen uitstel.Laat dit een les zijn voor mij en voor ons allemaal.De belangrijkste vraag is toch: wat dunkt u van de Christus. er word zo veel gefantaseerd over wat die mannen al niet mee gemaakt zullen hebben.Dat zelfde verhaal kun je ook straks bij de wijzen uit het oosten toepassen.

Ik zal ook zeker die preek van ds Baan beluisteren.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie