keesjanm schreef:Er wordt op hoog niveau kerkpolitiek bedreven.
Na een openbrief van de oud predikant ds. Hoogerland, gaat volgende week zondag ds van Boven voor in Kruiningen.
Hij is de laatste jaren verschillende keren daar beroepen.
Sorry hoor, kerkpolitiek bestaat. Maar om uitgerekend deze beide berichten als kerkpolitiek te bestempelen, vind ik echt niet kunnen. Als je de brief van ds. Hoogerland kerkpolitiek noemt, dan is alles kerkpolitiek.
Ik lees iets heel anders: een verslagen oud-predikant, die met lede ogen aanziet hoe de gemeente die hij 5 jaar diende, aan gekonkel, platte ruzie en ongeestelijk gedoe in (geestelijk) zwaar weer is beland. Hij geeft daar op gevoelvolle wijze uiting aan en wijst de weg die de Schrift wijst. Ik lees verdriet en liefde in deze brief, recht uit het hart. Zit niets kerkpolitieks bij!
Verder kan ik me voorstellen dat alle predikanten in hun agenda kijken of ze zo kunnen schuiven dat ze een keer de verslagen kudde in Kruiningen kunnen dienen. Het is helend voor de gemeente dat ze de komende zondagen worden gediend door predikanten uit het kerkverband die enig vertrouwen in de gemeente genieten. Het zal ook een bewijs zijn dat de stelling van ds. Bredeweg niet klopt, dat de prediking zoals hij er bracht niet meer gebracht mag worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)