Ander schreef:henriët schreef:refo schreef:Mijn zoon geeft nu twee jaar les op voortgezet onderwijs.
Het eerste jaar werd hem ingepeperd door zijn begeleiders: zero-tolerance in de klas. Anders lopen ze over je. Wij staan achter je bij straffen.
Dat laatste is natuurlijk prettig, maar moet dat nou zo?
tuurlijk kan het zo zijn dat er op een gegeven moment echt straf nodig is, maar eigenlijk moeten de begeleiders veel meer hameren op een gezond klimaat in de klas, en de uitstraling van de docent. De eerste tien seconden zijn bepalend..!
Wanneer de kinderen voelen dat de leerkracht overwicht heeft, heb je ook veel minder problems zeg maar.
Ik pleit voor onderwijs waarbij je uitgaat van het positieve en dat benadrukt ipv te beginnen met straf..
Ik denk dat het samen opgaat. Eerst zullen ze me vrezen, daarna liefhebben is mijn leus. 't Werkt prima. Het is reuze gezellig bij mij in de klas, maar ze hoeven niks te flikken. Want dan hebben ze een vet probleem. ('k Neem hun taal ook een beetje over.)
Er zijn ook van die leerlingen die het vreeeeslijk vinden als het gezellig dreigt te worden. 4VWO was dit jaar zo. Kwekkerdekwek aan het begin van de les (laatste uur van de dag), jongens, zijn jullie ook zo gaar? Gezellig verhaaltje over een tweedeklasser die iets grappigs deed. Drie minuten misschien. En dan is er altijd wel eentje die z'n vinger opsteekt en zegt: kunnen we niet gewoon gaan beginnen met de les ofzo? Zij fleuren helemaal op van stilte in de klas, borden vol aantekeningen, powerpointdingen, oefenbladen enzovoorts. Een SO schijnt het fijnste te zijn wat ze kunnen bedenken, want dan is het helemaal stil.
VMBO zou het liefst de hele les door gezellig zijn. Ze willen alles van je weten, hebben overal belangstelling voor, zolang dat lesboek maar dichtblijft.
En HAVO begrijp ik niet. Die willen niks, geloof ik.
