DIA en huisman: Ik ben het met jullie beiden eens. Ik geef alleen enige onderbouwing, om uit te leggen waarin ik het wel en niet eens ben met de predikant van Zita.huisman schreef:Dan zul je het wel eens zijn met mijn eerdere posting.-DIA- schreef:Christus is niet in de hel geweest. Dat weten we toch? Maar dat dit uitgedrukt wordt betekent wel dat Hij de helse smarten aan lichaam en ziel heeft geleden. Vanwaar toch een discussie over de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben?memento schreef:Hoho, je maakt er van wat ik niet zeg. Hades, het woord wat in de geloofsbelijdenis staat, betekend iets anders dan het Nederlandse woord "hel". Dat is het enige wat ik heb geconstateerd. Daarbij is het een woord wat later aan de geloofsbelijdenis is toegevoegd, in de oudste versies staat het niet (men vermoed dat dit is tegen de dwaling die leerde dat Christus slechts schijndood zou zijn geweest, waar de kerk tegen wilde zeggen: Christus stierf werkelijk, hij is werkelijk onder de doden geweest). Let op, dat de meeste verklaringen, ook uit de gereformeerde traditie, hier het woord "hel" ook niet letterlijk opvatten. Alleen de Lutherse traditie doet dat (iets wat voorkomt uit zijn leer dat Christus naar Zijn lichaam (dus niet alleen naar Zijn Godheid) alomtegenwoordig is, dus ook in de hel).Mara schreef:O, dus al die jaren heb ik het verkeerd gehoord, hebben predikanten dat niet goed gezegd![]()
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat de nieuwere generatie het beter weet dan de oudere.
Verkeerd vertaald, verkeerd geinterpreteerd.
Is het lijden van de Heere Jezus niet een hel geweest, op aarde al, en is hij dus niet nedergedaald geweest tot IN de hel, maar `slechts` in het dodenrijk ?
Dat doet niets af aan de ernst van de hel. De Schrift leert ons die duidelijk. Zowel in het OT als het NT. Niet alleen in woorden, maar ook in beschrijvingen.Calvijn zegt over Christus hellevaart dat Hij voor Gods aangezicht het oordeel gedragen heeft, namelijk het onbegrijpelijke onzienlijke zielelijden,toen Hij de geestelijke en de eeuwige dood moest doorworstelen.
Dus bij Calvijn is de "hel" in de geloofsbelijdenis niet de plaats der verdoemden en ook niet het graf of dodenrijk maar de toestand van de eeuwige pijn en helse kwelling.
Christus in niet alleen de lichamelijke dood gestorven, maar ook de eeuwige dood: de hele hel met al zijn verschrikkingen is aan het kruis tegen Hem opgekropen. De angst der hel deden Hem alle troost missen
Waarschuwen voor de hel.
Re: Waarschuwen voor de hel.
Een kleine man met wit haar op George Street
Het begon allemaal een paar jaar geleden in een baptistenkerk in Zuid-Londen. Toen de zondagse dienst afgelopen was stak er een man zijn hand op en zei: "Dominee, mag ik een kort getuigenis geven?" De dominee keek op zijn horloge en zei: "u heeft drie minuten." De man begon te vertellen: "Ik ben net naar deze stad verhuisd. Ik woonde eerder in Sydney, Australië. Een paar maanden geleden ontmoette ik daar vrienden. Toen ik in George Street liep (een bekende straat in de stad, zie foto red.) kwam ik een kleine man tegen met wit haar. Hij kwam uit een winkel gelopen, keek mij aan, gaf me een hand en zei: "Pardon meneer, bent u gered? Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?"
"Ik was verbijsterd," vertelde de man in de baptistenkerk. "Niemand had me zoiets gevraagd. Heel mijn reis naar Londen hield die vraag mij bezig. Ik ben dankbaar dat ik hier in London een vriend heb die christen is. Hij leidde mij tot Christus." De kerk applaudisseerde en men verwelkomde de man vriendelijk.
De baptistenpredikant die het verhaal had aangehoord vloog de week erop naar Australië omdat hij uitgenodigd was daar te spreken. Een vrouw kwam naar hem toe en wilde met hem over Jezus praten. De predikant vroeg de vrouw om haar getuigenis. Ze vertelde dat ze op een dag door George Street liep en daar een kleine man tegen kwam. "Hij gaf me een pamflet en vroeg me of ik gered was. 'Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?' vroeg hij mij. Ik raakte in de war door wat hij zei. Toen ik thuis aangekomen was ging ik naar de kerk bij mij om de hoek. Ik zocht de voorganger van de kerk, en zo werd ik christen."
De Londonse baptistenpredikant was verbijsterd over wat hij hoorde. In twee weken tijd hoorde hij het zelfde getuigenis. Toen hij naar de andere kant van Australië vloog om ook daar te preken kwam hij in de week erna in gesprek met een ouderling uit de kerk. "Ik had mezelf ooit toegewijd aan Christus als jongen van 15. Ik werd in de jaren erna zakenman en kreeg veel invloed in de zakenwereld. Ik bleef naar de kerk gaan en werd ouderling. Toen ik op zakenreis ging naar Sydney kwam ik een kleine man tegen met wit haar. Hij gaf me een traktaat. 'Bent u gered?' vroeg hij mij. Als je vanavond sterft, ga je dan naar de hemel?' Ik probeerde de man te vertellen dat ik een ouderling was. Hij luisterde niet naar mij. De hele week was ik gefrustreerd vanwege de vraag die de man mij had gesteld. Ik sprak er met mijn voorganger over. Hij vertelde me dat hij teleurgesteld was in het feit dat ik geen relatie met Jezus had, terwijl ik wel een ouderling was. Hij had gelijk. Zo kwam ik tot inkeer en kwam ik tot Jezus."
Bijeenkomst
Omdat de baptistenpredikant nu drie verhalen had gehoord vertelde hij op een conferentie in Keswick zijn ervaringen van de afgelopen tijd. Nadat hij het getuigenis had verteld tijdens de bijeenkomst (er waren duizenden mensen bij aanwezig) kwamen er verschillende voorgangers hem vertellen dat ze in de afgelopen 25 jaar tot geloof waren gekomen doordat ze waren aangesproken door een kleine man in George Street die hen diezelfde vraag stelde: 'als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?'
Na de Keswick conventie ontmoette de baptistenpredikant zendelingen in het Caribisch gebied. Alsof het zo zou moeten zijn kwamen er ,nadat hij het getuigenis van de kleine man uit George Street' had verteld, opnieuw mensen naar voren die hem vertelden dat ze waren gered nadat ze waren aangesproken door de evangelist.
Toen de predikant in Amerika aan kwam, in Atlanta, kwam hij een kapelaan van de marine tegen. De kapelaan vroeg hem om samen wat te gaan eten. Hij vertelde zijn getuigenis. "Het was een wonder. Ik leefde goddeloos. Toen we op oefening waren stopten we met ons schip in de haven van Sydney. Stomdronken liep ik uit de bus George Street in. Toen ik uit de bus stapte kwam er een man naar mij toe die mij een traktaat in mijn handen drukte. 'Marinier, bent u gered? Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?' Binnen de korste keren werd ik bang van God. Ik ging terug naar het schip, sprak de kapelaan aan. Hij leidde mij tot Christus. Al heel snel bereidde ik mij voor zelf kapelaan te worden. Ik ben nu aangesteld als hoofd van 1000 legerpredikanten."
Acht maanden nadat de Londonse baptistenpredikant in Sydney had gepreekt vroeg hij een lokale voorganger of hij wist wie de kleine oude man met het witte haar was, die traktaten uitdeelde in George Street. 'Ja dat weet ik wel,' antwoordde de prediker. Dat is Frank Jenner, al denk ik niet dat hij het nog altijd doet omdat hij zo oud is.' Ze zochten hem op na wat rondgevraagd te hebben en klopten aan de deur van zijn kleine appartement. Een kleine oude man deed open. De baptistenpredikant uit London begon de oude man met wit haar te vertellen wat hij de afgelopen maanden had gehoord. De kleine man begon te huilen. Hij vertelde hem zijn verhaal.
"Toen ik op een Australisch oorlogsschip zat kwam ik in een crisis. Iemand wie ik verschrikkelijk haatte hielp mij op een dag. Hij leidde mij tot Christus en de verandering in mijn leven was groot. Binnen 24 uur was ik iemand anders geworden. Ik was God zo dankbaar: ik beloofde God dat ik op een simpele manier iedere dag tien mensen het Evangelie zou brengen. Zolang God me de kracht gaf deed ik dat. Soms was ik ziek en kon ik niet naar George Street gaan. Ik deed dat veertig jaar. Op goede dagen zag ik honderden mensen door George Street lopen. Ik werd vaak afgewezen, maar veel mensen namen het traktaat aan. In de veertig jaar dat ik dit heb gedaan heb ik nooit van iemand gehoord die Jezus heeft leren kennen. Tot vandaag."
Bron:
Het begon allemaal een paar jaar geleden in een baptistenkerk in Zuid-Londen. Toen de zondagse dienst afgelopen was stak er een man zijn hand op en zei: "Dominee, mag ik een kort getuigenis geven?" De dominee keek op zijn horloge en zei: "u heeft drie minuten." De man begon te vertellen: "Ik ben net naar deze stad verhuisd. Ik woonde eerder in Sydney, Australië. Een paar maanden geleden ontmoette ik daar vrienden. Toen ik in George Street liep (een bekende straat in de stad, zie foto red.) kwam ik een kleine man tegen met wit haar. Hij kwam uit een winkel gelopen, keek mij aan, gaf me een hand en zei: "Pardon meneer, bent u gered? Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?"
"Ik was verbijsterd," vertelde de man in de baptistenkerk. "Niemand had me zoiets gevraagd. Heel mijn reis naar Londen hield die vraag mij bezig. Ik ben dankbaar dat ik hier in London een vriend heb die christen is. Hij leidde mij tot Christus." De kerk applaudisseerde en men verwelkomde de man vriendelijk.
De baptistenpredikant die het verhaal had aangehoord vloog de week erop naar Australië omdat hij uitgenodigd was daar te spreken. Een vrouw kwam naar hem toe en wilde met hem over Jezus praten. De predikant vroeg de vrouw om haar getuigenis. Ze vertelde dat ze op een dag door George Street liep en daar een kleine man tegen kwam. "Hij gaf me een pamflet en vroeg me of ik gered was. 'Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?' vroeg hij mij. Ik raakte in de war door wat hij zei. Toen ik thuis aangekomen was ging ik naar de kerk bij mij om de hoek. Ik zocht de voorganger van de kerk, en zo werd ik christen."
De Londonse baptistenpredikant was verbijsterd over wat hij hoorde. In twee weken tijd hoorde hij het zelfde getuigenis. Toen hij naar de andere kant van Australië vloog om ook daar te preken kwam hij in de week erna in gesprek met een ouderling uit de kerk. "Ik had mezelf ooit toegewijd aan Christus als jongen van 15. Ik werd in de jaren erna zakenman en kreeg veel invloed in de zakenwereld. Ik bleef naar de kerk gaan en werd ouderling. Toen ik op zakenreis ging naar Sydney kwam ik een kleine man tegen met wit haar. Hij gaf me een traktaat. 'Bent u gered?' vroeg hij mij. Als je vanavond sterft, ga je dan naar de hemel?' Ik probeerde de man te vertellen dat ik een ouderling was. Hij luisterde niet naar mij. De hele week was ik gefrustreerd vanwege de vraag die de man mij had gesteld. Ik sprak er met mijn voorganger over. Hij vertelde me dat hij teleurgesteld was in het feit dat ik geen relatie met Jezus had, terwijl ik wel een ouderling was. Hij had gelijk. Zo kwam ik tot inkeer en kwam ik tot Jezus."
Bijeenkomst
Omdat de baptistenpredikant nu drie verhalen had gehoord vertelde hij op een conferentie in Keswick zijn ervaringen van de afgelopen tijd. Nadat hij het getuigenis had verteld tijdens de bijeenkomst (er waren duizenden mensen bij aanwezig) kwamen er verschillende voorgangers hem vertellen dat ze in de afgelopen 25 jaar tot geloof waren gekomen doordat ze waren aangesproken door een kleine man in George Street die hen diezelfde vraag stelde: 'als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?'
Na de Keswick conventie ontmoette de baptistenpredikant zendelingen in het Caribisch gebied. Alsof het zo zou moeten zijn kwamen er ,nadat hij het getuigenis van de kleine man uit George Street' had verteld, opnieuw mensen naar voren die hem vertelden dat ze waren gered nadat ze waren aangesproken door de evangelist.
Toen de predikant in Amerika aan kwam, in Atlanta, kwam hij een kapelaan van de marine tegen. De kapelaan vroeg hem om samen wat te gaan eten. Hij vertelde zijn getuigenis. "Het was een wonder. Ik leefde goddeloos. Toen we op oefening waren stopten we met ons schip in de haven van Sydney. Stomdronken liep ik uit de bus George Street in. Toen ik uit de bus stapte kwam er een man naar mij toe die mij een traktaat in mijn handen drukte. 'Marinier, bent u gered? Als u vanavond sterft, gaat u dan naar de hemel?' Binnen de korste keren werd ik bang van God. Ik ging terug naar het schip, sprak de kapelaan aan. Hij leidde mij tot Christus. Al heel snel bereidde ik mij voor zelf kapelaan te worden. Ik ben nu aangesteld als hoofd van 1000 legerpredikanten."
Acht maanden nadat de Londonse baptistenpredikant in Sydney had gepreekt vroeg hij een lokale voorganger of hij wist wie de kleine oude man met het witte haar was, die traktaten uitdeelde in George Street. 'Ja dat weet ik wel,' antwoordde de prediker. Dat is Frank Jenner, al denk ik niet dat hij het nog altijd doet omdat hij zo oud is.' Ze zochten hem op na wat rondgevraagd te hebben en klopten aan de deur van zijn kleine appartement. Een kleine oude man deed open. De baptistenpredikant uit London begon de oude man met wit haar te vertellen wat hij de afgelopen maanden had gehoord. De kleine man begon te huilen. Hij vertelde hem zijn verhaal.
"Toen ik op een Australisch oorlogsschip zat kwam ik in een crisis. Iemand wie ik verschrikkelijk haatte hielp mij op een dag. Hij leidde mij tot Christus en de verandering in mijn leven was groot. Binnen 24 uur was ik iemand anders geworden. Ik was God zo dankbaar: ik beloofde God dat ik op een simpele manier iedere dag tien mensen het Evangelie zou brengen. Zolang God me de kracht gaf deed ik dat. Soms was ik ziek en kon ik niet naar George Street gaan. Ik deed dat veertig jaar. Op goede dagen zag ik honderden mensen door George Street lopen. Ik werd vaak afgewezen, maar veel mensen namen het traktaat aan. In de veertig jaar dat ik dit heb gedaan heb ik nooit van iemand gehoord die Jezus heeft leren kennen. Tot vandaag."
Bron:
~~Soli Deo Gloria~~
Ik had laatst een gesprek met een ouderling uit onze kerk en vroeg hem daarin waarom er eigenlijk nooit gepreekt werd over de hel. Ook wordt het eigenlijk nooit genoemd.
Toen zei hij: als we dat doen gaan er mensen uit de kerk en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Dat vond ik toch een vreemde redenatie.
Toen zei hij: als we dat doen gaan er mensen uit de kerk en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Is het ook... Nee, we moeten maar van zachte dingen spreken, toch?MvB schreef:Ik had laatst een gesprek met een ouderling uit onze kerk en vroeg hem daarin waarom er eigenlijk nooit gepreekt werd over de hel. Ook wordt het eigenlijk nooit genoemd.
Of klopt hier toch ergens iets niet...?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wordt er dan zoveel over de hemel gepreekt ? De opdracht van een predikant is om Jezus Christus en die gekruisigd te prediken. En dan komt hemel en hel, Wet en Evangelie, zonde en genade, de twee wegen en de drie stukken allemaal aan bod. Anders wordt het als een predikant de hel verzwijgd, dan is Hij geen getrouwe dienstknecht. Maar een hele preek over de hel hoor ik eigenlijk ook nooit. Jonathan Edwards preekte wel zo'n soort preek tot grote zegen van de hoorders.-DIA- schreef:Is het ook... Nee, we moeten maar van zachte dingen spreken, toch?MvB schreef:Ik had laatst een gesprek met een ouderling uit onze kerk en vroeg hem daarin waarom er eigenlijk nooit gepreekt werd over de hel. Ook wordt het eigenlijk nooit genoemd.
Of klopt hier toch ergens iets niet...?
"Sinners in the Hands of an Angry God, " Hier onder de preek in het Nederlands
http://www.jonathanedwards.nl/zondaarsindehanden.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
de bijbel spreekt over de rechtvaardiging van de goddeloze.
het is een misverstand als je denkt dat preken over hemel of hel dat makkelijker maakt.
angst voor de hel kan evengoed leiden tot zelfmoord. kijk naar Judas.
Jezus noemt ook de hel wel, maar vaak als strafplaats van de misdadigers. tot voorbeeld. maar niet in schilderachtige kleuren weergegeven.
of die preek van edwards nu echt zo zegen gaf? hij preekte wel meer en vaak tot zegen. het zegt me niet veel als bewijs
het is een misverstand als je denkt dat preken over hemel of hel dat makkelijker maakt.
Jezus noemt ook de hel wel, maar vaak als strafplaats van de misdadigers. tot voorbeeld. maar niet in schilderachtige kleuren weergegeven.
of die preek van edwards nu echt zo zegen gaf? hij preekte wel meer en vaak tot zegen. het zegt me niet veel als bewijs
En de gelijkenis van de arme (rijke) Lazarus vind je niet zo schilderachtig?utrech schreef:de bijbel spreekt over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Wat een dwaze gedachte, want jij geeft hier mee aan dat doordat anderen zo hebben gesproken over de hel dat Judas zelfmoord heeft gepleegd.utrech schreef:de bijbel spreekt over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Hallo Erasmiaan, ik was nog wel benieuwd hoe je dat bedoelde over volgorde van zwaarte van lijden. Zie deze reactie van mij:
Groeten,
Marnix
Kan je daar iets meer over vertellen?Hm, dan ben je de eerste die daar in dit topic wat mee doet. Maar hoe bedoel je "zwaarte"? Bedoel je dat het begraven dan zwaarder dan het sterven en het sterven zwaarder dan de kruisiging en de kruisiging zwaarden dan het lijden?
Groeten,
Marnix
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
O, dat zij wijs waren; zij zouden dit vernemen, zij zouden op hun einde merken. (Deut 32: 29)utrech schreef:de bijbel spreekt over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Zoek deze preek maar eens op op onderstaande link 31-10-2010 NM Ds. P. den Butter, Jesaja 53 HC 15, vr/ant. 37Marnix schreef:Hallo Erasmiaan, ik was nog wel benieuwd hoe je dat bedoelde over volgorde van zwaarte van lijden. Zie deze reactie van mij:
Kan je daar iets meer over vertellen?Hm, dan ben je de eerste die daar in dit topic wat mee doet. Maar hoe bedoel je "zwaarte"? Bedoel je dat het begraven dan zwaarder dan het sterven en het sterven zwaarder dan de kruisiging en de kruisiging zwaarden dan het lijden?
Groeten,
Marnix
http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganse tijd zijns levens op deaarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft , opdat Hij met zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het gaat toch niet zozeer over 'zwaarte' van lijden? Op catechisatie wordt terecht gesproken over de 'trappen van Jezus vernedering'. Daarin was lijden een onderdeel.
Dat zijn er vier:
1 Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
2.Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd,
3.gestorven en
4.begraven,
5.nedergedaald ter helle;
Meer een opklimming in vernedering (klinkt wat tegenstrijdig), dan van lijden. Het is ook niet de bedoeling dat we om Hem gaan wenen.
Dat laatste punt is - zoals memento al zei - het laatst in het credo ingevoegd.
Onder invloed van de toenmalige forumdiscussie; had Jezus wel een echt lichaam en was hij dus wel echt dood.
Het antwoord in de HC gaat een andere kant op, en is ook wel mooi en waar. Maar dat was toch niet helemaal de bedoeling van het artikel.
Dat zijn er vier:
1 Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
2.Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd,
3.gestorven en
4.begraven,
5.nedergedaald ter helle;
Meer een opklimming in vernedering (klinkt wat tegenstrijdig), dan van lijden. Het is ook niet de bedoeling dat we om Hem gaan wenen.
Dat laatste punt is - zoals memento al zei - het laatst in het credo ingevoegd.
Onder invloed van de toenmalige forumdiscussie; had Jezus wel een echt lichaam en was hij dus wel echt dood.
Het antwoord in de HC gaat een andere kant op, en is ook wel mooi en waar. Maar dat was toch niet helemaal de bedoeling van het artikel.
Laatst gewijzigd door refo op 04 nov 2010, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Op de catechisatie werd al geleerd dat de Middelaar o.a. gekent moet worden in z'n staten, de staat der vernedering en de staat der verhoging. De staat der vernedering bestaat uit 5 trappen, Zijn nederige geboorte, Zijn lijden, Zijn sterven, Zijn begraven en Zijn nederdaling ter helle. De staat der verhoging bestaat uit 4 trappen, Zijn opstanding, Zijn hemelvaart, Zijn zitten ter Rechterhand God en Zijn wederkomst ten oordeel.Marnix schreef:Hallo Erasmiaan, ik was nog wel benieuwd hoe je dat bedoelde over volgorde van zwaarte van lijden. Zie deze reactie van mij:
Groeten,
Marnix
In het woord trappen zit wil een vermeerdering of verdieping opgesloten.
Ik bedoelde het inderdaad zoals refo en Willem weten te reproduceren van catechisatie.Marnix schreef:Hallo Erasmiaan, ik was nog wel benieuwd hoe je dat bedoelde over volgorde van zwaarte van lijden. Zie deze reactie van mij:
Groeten,
Marnix
De Heere Jezus noemt de hel in Mark. 9: het onuitblusselijk vuur, waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.utrech schreef:Jezus noemt ook de hel wel, maar vaak als strafplaats van de misdadigers. tot voorbeeld. maar niet in schilderachtige kleuren weergegeven.
Zie ook de gelijkenis van de rijke man en Lazarus: "Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam".
Deze woorden verdoezelen niets van de ernst en de werkelijkheid van de hel. Dat moeten wij ook niet doen, denk ik.