Klavier schreef:Verder blijf ik met een vraag zitten: Wat waren de beweegredenen om de Geneefse psalmen als kerkliederen in te voeren?
Waarom de voor thuisgebruik bedoelde en daarop afgestemde muziek 'doordrammen' (zie o.a. Maassluis affaire) in een reformatorische volkskerk?
Ze waren als kerkliederen bedoeld! Je haalt dingen door elkaar. De meerstemmige zettingen van Goudimel etc. waren bedoeld voor huiselijk gebruik, de eenstemmige melodieën wel degelijk voor de liturgie.
Klavier schreef:Los daarvan wil ik de volgende stellingen lanceren:
- Ritmisch zingen is voor kleine gezelschappen. Een volle kerk met ritmisch zingen is per definitie niet muzikaal verantwoord uitvoerbaar.
Onzin. Er zijn tig kerken waar je zondag aan zondag hoogwaardige ritmische gemeentezang kunt horen.
Er zijn nog meer kerken waar je beroerde ritmische gemeentezang kunt horen. Maar dat geldt eveneens voor niet-ritmische gemeentezang!
Sterk is juist dat de componisten die in opdracht van Calvijn de psalmmelodieën hebben vervaardigd, zich beperkten tot slechts twee notenwaarden. Daarmee blijft het ritme altijd eenvoudig en dus ook goed uitvoerbaar voor ongeschoolden. Een heel verschil met de moderne opwekkingsliederen, maar ook al met de cantorijliederen uit de 18e eeuw. Dat "Ein feste Burg" en "Sollt ich meinem Gott nicht singen" later vereenvoudigd zijn tot niet-ritmische melodieën (Een vaste bucht en Alle roem is uitgesloten) is begrijpelijk: dat zijn in hun oorspronkelijke vorm echt ritmisch lastige melodieën!
Klavier schreef:- Iso-Ritmisch is muzikaal gelijkwaardig aan Ritmisch maar vraagt een andere muzikale invulling.
Dat laatste is zeker waar.
Klavier schreef:Ter overweging: Bach heeft met zijn grote kwaliteiten toch gekozen voor iso (=niet) ritmische zettingen
Da's geschiedvervalsing, met alle respect. Bach conformeerde zich soms aan de gemeentezangpraktijk van zijn tijd. Soms nam hij ook de vrijheid om een eigen ritme te introduceren, bijvoorbeeld in sommige koralen uit de cantates (de melodie van psalm 42 in 3/4 maat, da's wat anders dan niet-ritmisch). Bach heeft heus niet gedacht:
"O Mensch bewein dein Sünde gross", da's de Geneefse Psalm 68 maar ik vind dat Geneefse ritme niet mooi. Weet je wat, ik doe lekker alle noten even lang. Welnee, men zong die melodie in zijn tijd al niet-ritmisch, en dus noteerde Bach de niet-ritmische versie die in zijn praktijk gebruikelijk was.
Klavier schreef:waaronder er sommige bij ons bekend zijn als psalmmelodie (oa Psalm 8, 36,77,140) . En ze zijn muzikaal ijzersterk bij gebruik in een kerk met 1200 mensen.
O, daar doe ik niks aan af.
Zolang men er geen sjibbolet van maakt (niet-ritmisch is kenmerk van het ware, wie ritmisch zingt is afgeweken van de rechte leer) mag men van mij zo niet-ritmisch zingen als men maar wil.