Cultuur --> Roken

WimA

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door WimA »

Ik hecht eraan te melden dat men een arts - of apotheker! - dient te raadplegen voor vragen zoals hieronder. Ik kan het niet statistisch onderbouwen maar ik denk dat het gegoogel op sites meer ellende veroorzaakt dan alle artsenfouten m.b.t. medicijnen bij elkaar.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:Ik hecht eraan te melden dat men een arts - of apotheker! - dient te raadplegen voor vragen zoals hieronder. Ik kan het niet statistisch onderbouwen maar ik denk dat het gegoogel op sites meer ellende veroorzaakt dan alle artsenfouten m.b.t. medicijnen bij elkaar.
Zolang je het alleen maar denkt, hoeven we ons daar niet zoveel van aan te trekken - denk ik. ;)
WimA

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:
WimA schreef:Ik hecht eraan te melden dat men een arts - of apotheker! - dient te raadplegen voor vragen zoals hieronder. Ik kan het niet statistisch onderbouwen maar ik denk dat het gegoogel op sites meer ellende veroorzaakt dan alle artsenfouten m.b.t. medicijnen bij elkaar.
Zolang je het alleen maar denkt, hoeven we ons daar niet zoveel van aan te trekken - denk ik. ;)
Een ieder heeft inderdaad de vrijheid zijn of haar eigen fouten te maken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeker moet je niets zonder een arts of apotheker doen. Tegelijkertijd is het niet verkeerd om met een gezond verstand je enigszins te oriënteren; zeker een club als Lareb (Nederlands Bijwerkingen Centrum) is iets professioneels en niet zomaar wat huis-tuin-keukenpraat bij elkaar geveegd.
Mara

Bericht door Mara »

Onze arts raadt juist aan om melding te maken op Lareb!
Je moet inderdaad niet gaan googlen op sites en/of fora, omdat cruciale gegevens vaak ontbreken.
En veel artsen nemen (angst voor) bijwerkingen gelukkig serieus, maar niet allemaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

voor hen die het echt willen weten, in mijn geval was het het medicijn "Abilify" wat bijna-dodelijke hartklachten veroorzaakte. In gebruik tegen depressies en manie.
Er stond toen inderdaad in de bijsluiter dat 1 op de 100.000 die bijwerkingen kan krijgen, maar na mijn- en andere mensen hun meldingen hebben ze de bijsluiter meerdere malen herzien en nu is het 1 op 1.000
De stof werd in mijn lichaam gevonden als zijnde de boosdoener, het roken had geen invloed. Bevestigd door meerdere cardiologen.

Ik heb de bijwerking destijds gemeld bij Lareb. En een tuchtrechtzaak gevoerd. Ik ben nog actief bij een organisatie die zich inzet voor de misstanden die dit soort medicijnen veroorzaken.

Niet alleen Abilify maar meerdere psychiatrische medicijnen veroorzaken bijna-dodelijke bijwerkingen. Ik heb rapporten over Ritalin en Strattera. Kijk er mee uit!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dipper schreef:Niet alleen Abilify maar meerdere psychiatrische medicijnen veroorzaken bijna-dodelijke bijwerkingen. Ik heb rapporten over Ritalin en Strattera. Kijk er mee uit!
Oké, dit is tenminste concreet.
Inderdaad moet je voor veel medicijnen oppassen (en je moet het zelf doen, want artsen vinden praten over bijwerkingen soms maar flauwekul).
Echter, dit betekent nog niet dat roken dus niet schadelijk zou zijn. En hoe een arts kan vaststellen dat roken op jouw hart en bloedvaten geen invloed zou hebben, is mij nog steeds een raadsel.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Posthoorn dat werd vastgesteld met de beste nieuwe technieken, in het Lab er is een "biopsie" van mijn hart gemaakt. Het duurde een paar weken voordat ze de conclusie trokken.

Ik rook nauwelijks meer, en als ik rook smaakt het niet of ga ik lichtjes duizelen. Dus daarom kwam ik, via mijn broer, op het gebruik van Pruimtabak en snuiftabak. Lekker en rustgevend. Tuurlijk is het niet super gezond, maar ik heb nog nooit een rapport of onderzoek onder mijn neus gezien dat baanbrekend de slechtheid van tabak (roken) aantoont. Zo'n onderzoek houden ze ofwel verborgen ofwel het bestaat niet.
Er zijn wel onderzoeken gedaan in Nieuw-Zeeland waarin aangetoond is dat Pruim- en snuiftabak (Chew and Snuff) veel minder schadelijk zijn dan roken en ze bevelen het bij artsen aan als manier om blijvend te stoppen met roken als kauwgom en pleisters niet werken.
Een Duits onderzoek (in Beieren snuift men veel) kan geen resultaten vinden of snuiftabak kanker in de neus veroorzaakt. Er zijn geen gevallen bekend.
In Zweden gebruiken ze veel Snus (vochtige pruimtabak met water en zout) en daar is het percentage van gevallen met longkanker veel- en veel lager.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dipper schreef:Posthoorn dat werd vastgesteld met de beste nieuwe technieken, in het Lab er is een "biopsie" van mijn hart gemaakt. Het duurde een paar weken voordat ze de conclusie trokken.
Oké.
Ik rook nauwelijks meer, en als ik rook smaakt het niet of ga ik lichtjes duizelen. Dus daarom kwam ik, via mijn broer, op het gebruik van Pruimtabak en snuiftabak. Lekker en rustgevend. Tuurlijk is het niet super gezond, maar ik heb nog nooit een rapport of onderzoek onder mijn neus gezien dat baanbrekend de slechtheid van tabak (roken) aantoont. Zo'n onderzoek houden ze ofwel verborgen ofwel het bestaat niet.
Er zijn wel onderzoeken gedaan in Nieuw-Zeeland waarin aangetoond is dat Pruim- en snuiftabak (Chew and Snuff) veel minder schadelijk zijn dan roken en ze bevelen het bij artsen aan als manier om blijvend te stoppen met roken als kauwgom en pleisters niet werken.
Een Duits onderzoek (in Beieren snuift men veel) kan geen resultaten vinden of snuiftabak kanker in de neus veroorzaakt. Er zijn geen gevallen bekend.
In Zweden gebruiken ze veel Snus (vochtige pruimtabak met water en zout) en daar is het percentage van gevallen met longkanker veel- en veel lager.
Maar dan gaat het eigenlijk niet meer over de vraag of roken ongezond is (volgens mij is dat onomstotelijk aangetoond), maar of het gebruik van tabak op zichzelf, dus anders dan door roken, schadelijk is.
Dodo

Bericht door Dodo »

Dipper schreef:Posthoorn dat werd vastgesteld met de beste nieuwe technieken, in het Lab er is een "biopsie" van mijn hart gemaakt. Het duurde een paar weken voordat ze de conclusie trokken.

Je spreekt jezelf tegen. Je stelt dat roken niet schadelijk is én dat pruimen/snuiven veel minder schadelijk is dan roken.

Iemand die denkt dat roken niet schadelijk is, leeft met oogkleppen voor. Er is veel onderzoek naar gedaan. Pruimen is ook slecht voor je. Snuiven - dat het nog bestaat!? Ik dacht dat er na de Camera Obscura niet meer gesnoven werd...
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Nou ik ga er niet over dubben ik vind het gewoon een lekkere gewoonte het past al jaren bij me.

Ik ben blij dat ik geen Mormoon ben maar gewoon Hollands Gereformeerd, mormonen verbieden het gebruik van tabak. Wel grappig dan hun eerste twee leiders, Smith en Young, de hele dag grote proppen tabak pruimden ook na het afkondigen van het gebod aan hun leden.

De reformatie kwam in Nederland tegelijkertijd aan met het gebruik van tabak. Je was een beetje een rebel / geus als je tabak gebruikte en de "nije leer" aanhing. Toen de Spanjaarden verdreven waren werd er gelijk tabak aangeplant in de buurt van Veere en op de Betuwe om in de eigen behoefte te kunnen voorzien.
400 jaar lang is tabak onder ons gebruikt. Vaak al gegeven aan tieners net als die lepel Levertraan.
Toch jammer dat het verdwijnt...... :fuite
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Dodo schreef:
Iemand die denkt dat roken niet schadelijk is, leeft met oogkleppen voor. Er is veel onderzoek naar gedaan. Pruimen is ook slecht voor je. Snuiven - dat het nog bestaat!? Ik dacht dat er na de Camera Obscura niet meer gesnoven werd...

Ik spreek me niet tegen: ik snuif/pruim NIET omdat ik geloof dat roken slechter is. Maar gewoon omdat het laatste mij geen genoegen geeft. De 1 houd van rauwe witlof de ander wil het gekookt.
Waar-o-waar kan ik de resultaten van die onderzoeken waar iedereen het over heeft dan terugvinden?????

Snuiven in Nederland is schaars, maar we hebben nog wel 2 snuifmolens in Kralingen die oude recepten doen herleven http://www.snuifmolens.nl
Dodo

Bericht door Dodo »

Beste jongen, als je een minuutje googlet kom je bladzijden en bladzijden tegen met links die je uitvoerig vertellen hoe schadelijk roken is. Maar je sluit je ogen er voor. ::salut
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dipper schreef: Waar-o-waar kan ik de resultaten van die onderzoeken waar iedereen het over heeft dan terugvinden?????
Waar? In Nieuw-Zeeland:
Dipper schreef:Er zijn wel onderzoeken gedaan in Nieuw-Zeeland waarin aangetoond is dat Pruim- en snuiftabak (Chew and Snuff) veel minder schadelijk zijn dan roken en ze bevelen het bij artsen aan als manier om blijvend te stoppen met roken als kauwgom en pleisters niet werken.
De onderstreping is van mij.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Dodo schreef:Beste jongen, als je een minuutje googlet kom je bladzijden en bladzijden tegen met links die je uitvoerig vertellen hoe schadelijk roken is. Maar je sluit je ogen er voor. ::salut

En wie juist verder kijkt dan het standaard-zoekresultaat van Google en de papegaai-uitspraken van een ieder die denkt dat hij deskundig is, vind de boeken van Nicolas Monardes, uit 1574, die jarenlang onderzoek deed op LEVENDE mensen (en niet op muisjes of ratjes) en tot de conclusie kwam dat tabak een positieve uitwerking had bij 37 klachten en condities door het hele lichaam.......... 37 punten die later door neurologen werden bevestigd "hoe kon Monardes die punten toen al kennen...?"

roken en tabaksgebruik blijft ieders vrijheid. De heksenvervolging is al afgeschaft :wiz
Plaats reactie