Jonge refo leeft in twee werelden

freek

Bericht door freek »

Jan Klaassen schreef:
Ariene schreef:De hele tijd ben ik bang geweest dat God terug zou komen op het moment dat ik daar zat. Ik wist dat ik daar op dat moment niet hoorde. Het was de film "De Bodyguard"
Gelukkig hangt je zaligheid niet af van waar je sterft of waar je bent wanneer God terug komt. Overigens is dat geen vrijbrief om ps. 1 maar over te slaan, maar soms lijkt het wel uit te maken. Een kennis van mij is gestorven toen zijn zwakke hart het begaf toen hij aan het voetballen was met zijn zoontjes. De dominee kon het niet nalaten om het te noemen in de dienst hoe schrikkelijk het is te sterven op het voetbalveld en dan te moeten verschijnen voor God. Gelukkig voor de weduwe en voor ons wisten we wel beter.
:?
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Ariene schreef:Klopt, maar je ben (ik was) dan niet op je plaats.
Zeker te weten. Maar wie hield je tegen om weg te gaan? We hadden vrijdag een DVD gekocht van een film die ons interessant leek. Die ligt nu in de prullenbak. Verrassend simpel die beweging ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Jan Klaassen schreef:
Zeker te weten. Maar wie hield je tegen om weg te gaan? We hadden vrijdag een DVD gekocht van een film die ons interessant leek. Die ligt nu in de prullenbak. Verrassend simpel die beweging ;)
De angst, afgaan tegenover je vriendin, weet niet waar de uitgang was enz. Was nog niet zo'n sterk type in die tijd...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Ariene schreef:
Jan Klaassen schreef:
De angst, afgaan tegenover je vriendin, weet niet waar de uitgang was enz. Was nog niet zo'n sterk type in die tijd...
Ik herken het wel hoor, maar eigenlijk vrees jij je vriendin op dat moment dan toch meer dan God?
Ariene

Bericht door Ariene »

Jan Klaassen schreef:
Ariene schreef:
Jan Klaassen schreef:
Ik herken het wel hoor, maar eigenlijk vrees jij je vriendin op dat moment dan toch meer dan God?
Klopt!

(Gelukkig vrezen we nu samen de Heere)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
Daar ging het over in leer en in leven refo zijn en of dan leer en leven afscheidelijk kunnen zijn, dus het wel eens zijn met de leer van je kerk maar niet in alles met de regels daarvan. Dus Ariene, leer en leven zijn algemeeen gezien onafscheidelijk... maar je kan wel christen zijn die achter de gereformeerde leer staat en ondertussen wel eens tv kijken of in een cafe komen of naar een film gaan of naar moderne muziek luisteren. Dan kunnen mensen zeggen: Ben jij refo? Je leven is heel anders dan wat ze leren.... maar je kan dan nog wel christen zijn.
Als we nu dus refo en christen gaan scheiden, wordt het echt zorgelijk...
Je kan dus refo zijn, zonder christen te zijn?
Wat doen al die refos dan nog in de kerk?
Natuurlijk kan je christen zijn als je wel naar een film gaat of moderne muziek luistert. Het ligt er alleen aan hoe je ermee omgaat. En ja... dan kan je je niet reformatorisch gedragen en wel christelijk zijn.... maar ook andersom... Ik heb al vaak gewezen op de lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel aan hoeveel mensen er wel refo zijn en allicht niet naar de bios gaan, geen moderne muziek luisteren etc. maar niet van Christus zijn? Helaas.
Natuurlijk begrijp ik nu de scheiding wel, maar laten we het alsublieft niet gewoon gaan vinden.
En laten we ook oppassen om juist geen refo te willen zijn.
Nu ben ik ook niet de standaard refo met donkerblauwe rok, lang haar en knot, Maar ik wil wel staan voor wat ik geloof.
Op mijn werk en in mijn buurt is dat geen geheim.
Dat moeten we zeker niet normaal vinden... Maar we moeten het veel minder normaal vinden dat mensen zich wel aan allerlei regels houden maar Christus niet als hun Verlosser kennen. Dat is veel erger dan wanneer mensen Hem wel zo kennen maar zich niet aan bepaalde tradities enzo houden.
Dan blijft voor mij overeind dat we in alles wat we doen, moeten nadenken wat God er van zou vinden.
Ik ben één keer naar de Bioscoop geweest.
De hele tijd ben ik bang geweest dat God terug zou komen op het moment dat ik daar zat. Ik wist dat ik daar op dat moment niet hoorde. Het was de film "De Bodyguard"
Precies. Maar in hoeverre speelde je achtergrond hierin een rol? Het beeld dat altijd van de bios geschetst wordt? En in hoeverre ligt het aan de film? Als je bewust naar een verkeerde film gaat, of naar een goede film, dat maakt nogal uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik heb al vaak gewezen op de lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel aan hoeveel mensen er wel refo zijn en allicht niet naar de bios gaan, geen moderne muziek luisteren etc. maar niet van Christus zijn? Helaas
Dit vind ik zelf te kort door de bocht.

Onze dominee bid altijd dat er niemand aan mag gaan die er van Christus wege niet aan hoort, maar dat er ook niemand kan blijven zitten die er daarom wel aan hoort.
Toch zien we iedere keer weer dat het voor mensen een hele stap kan zijn.
Hierbij speelt persoonlijke beleving een rol, maar ook druk van buiten, bang wat mensen zeggen. De heersende trend dat kerkleden denken dat als je aangaat je ook zonder zonde ben.

Zo kan er veel strijd zijn bij mensen die misschien er dan nog niet aan durven, maar wel van Christus zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ariene schreef:De heersende trend dat kerkleden denken dat als je aangaat je ook zonder zonde ben.
:shock:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
Ik heb al vaak gewezen op de lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel aan hoeveel mensen er wel refo zijn en allicht niet naar de bios gaan, geen moderne muziek luisteren etc. maar niet van Christus zijn? Helaas

Onze dominee bid altijd dat er niemand aan mag gaan die er van Christus wege niet aan hoort, maar dat er ook niemand kan blijven zitten die er daarom wel aan hoort.
Hierbij speelt persoonlijke beleving een rol, maar ook druk van buiten, bang wat mensen zeggen. De heersende trend dat kerkleden denken dat als je aangaat je ook zonder zonde ben.

Zo kan er veel strijd zijn bij mensen die misschien er dan nog niet aan durven, maar wel van Christus zijn.
Mee eens. Maar er gaat dan natuurlijk wel wat mis, als er mensen niet aan durven gaan terwijl ze wel van Christus zijn. Dan worden die mensen blijkbaar ten onrechte ontmoedigt... en de vraag is natuurlijk of dat enkel en alleen aan henzelf ligt.

Daarnaast gaan er ook mensen niet aan omdat ze zich niet goed genoeg vinden. Die zich keurig aan alle regels houden maar toch niet aandurven... want wie zegt dat het ook voor jou is? Op die groep doelde ik meer in mijn voorbeeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Ariene schreef:

Mee eens. Maar er gaat dan natuurlijk wel wat mis, als er mensen niet aan durven gaan terwijl ze wel van Christus zijn. Dan worden die mensen blijkbaar ten onrechte ontmoedigt... en de vraag is natuurlijk of dat enkel en alleen aan henzelf ligt.

Daarnaast gaan er ook mensen niet aan omdat ze zich niet goed genoeg vinden. Die zich keurig aan alle regels houden maar toch niet aandurven... want wie zegt dat het ook voor jou is? Op die groep doelde ik meer in mijn voorbeeld.
Die ontmoediging kan aan veel factoren liggen.
Bij ons in ieder geval niet aan de prediking!

Meer misschien aan mensenangst, achtergrond, twijfel e.d.

Overigens blijft het een Heilig iets, waar ook niet te laag over gedacht mag worden.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Marnix schreef:Ik heb al vaak gewezen op de lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel aan hoeveel mensen er wel refo zijn en allicht niet naar de bios gaan, geen moderne muziek luisteren etc. maar niet van Christus zijn? Helaas

Ten eerste is de conclusie dat mensen die niet aan het HA gaan, niet van Christus zijn, erg voorbarig. Er zijn ook bekommerden, die (nog) kunnen leven van de kruimels (geestelijk te verstaan) die van de tafel vallen.
Zoals een dominee het een keer zei op een HA-bediening: de scheidslijn loopt dwars door de gemeente en dwars door de avondsmaalsgangers heen.

Bovendien de - knip- taferelen die je ziet bij het HA in evangelische kerken, is net zo verontrustend als de lege avondmaalstafels in reformatorische kerken.

Het is natuurlijk wel een enorme schuld die op ons rust als je ziet, dat de prediking binnen de gereformeerde gezindte het meest zuivere is en dat er zo weinig volk van God is. We kunnen niet zeggen dat de oorzaak hiervan eenzijdig ligt aan de donkerheid van onze dagen, want daarmee maken we Gods werk verdacht.

-------------------------
Het heilig avondmaal vergelijken met de McDonalds kan echt niet. Ongeacht de contekst van de opmerking.

Herman
Moderator
"............................................................."
freek

Bericht door freek »

entiteitxx schreef:
Marnix schreef:Ik heb al vaak gewezen op de lege avondmaalstafels. Dat geeft toch wel aan hoeveel mensen er wel refo zijn en allicht niet naar de bios gaan, geen moderne muziek luisteren etc. maar niet van Christus zijn? Helaas

Ten eerste is de conclusie dat mensen die niet aan het HA gaan, niet van Christus zijn, erg voorbarig. Er zijn ook bekommerden, die (nog) kunnen leven van de kruimels (geestelijk te verstaan) die van de tafel vallen.
Zoals een dominee het een keer zei op een HA-bediening: de scheidslijn loopt dwars door de gemeente en dwars door de avondsmaalsgangers heen.
Dat is wel een erg onbijbelse opvatting. Lijkt me een slechte gemeente als de scheidslijn daadwerkelijk door de avondmaalsgangers heen loopt. Juist door het wel of niet aangaan valt een scheidslijn: zij die wél en zij die niet aangaan. Verder kunnen wij het niet bekijken en dan moeten we dat maar niet proberen ook.
Bovendien de Mc Donaldstaferelen die je ziet bij het HA in evangelische kerken, is net zo verontrustend als de lege avondmaalstafels in reformatorische kerken.
Je durft wel wat, om de bediening van het H.A. te vergelijken met de Mc Donalds
Het is natuurlijk wel een enorme schuld die op ons rust als je ziet, dat de prediking binnen de gereformeerde gezindte het meest zuivere is en dat er zo weinig volk van God is. We kunnen niet zeggen dat de oorzaak hiervan eenzijdig ligt aan de donkerheid van onze dagen, want daarmee maken we Gods werk verdacht
Nogal een dooddoener, in het licht van je voorgaande schrijven :|
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

freek schreef:
entiteitxx schreef:

Dat is wel een erg onbijbelse opvatting. Lijkt me een slechte gemeente als de scheidslijn daadwerkelijk door de avondmaalsgangers heen loopt. Juist door het wel of niet aangaan valt een scheidslijn: zij die wél en zij die niet aangaan. Verder kunnen wij het niet bekijken en dan moeten we dat maar niet proberen ook.
Bovendien de Mc Donaldstaferelen die je ziet bij het HA in evangelische kerken, is net zo verontrustend als de lege avondmaalstafels in reformatorische kerken.
Het is natuurlijk wel een enorme schuld die op ons rust als je ziet, dat de prediking binnen de gereformeerde gezindte het meest zuivere is en dat er zo weinig volk van God is. We kunnen niet zeggen dat de oorzaak hiervan eenzijdig ligt aan de donkerheid van onze dagen, want daarmee maken we Gods werk verdacht
Jij gelooft in de theorie, ik in de praktijk.
"............................................................."
Ariene

Bericht door Ariene »

entiteitxx schreef:
freek schreef:
entiteitxx schreef:

Jij gelooft in de theorie, ik in de praktijk.
Dit lijkt me geen vruchtbare discussie.

Ook ik maak me zorgen over de lege tafels bij de "zwaardere" kerken en de overvolle tafels bij de "lichtere" kerken.

Aan beide zaken zit een donkere kant.
Laten we daarom elkaar hier niet in de haren vliegen waar het goed gedaan wordt, maar laat een ieder voor zichzelf weten of hij of zij al vrijmoedig en in de zekerheid van het geloof deel mag nemen aan het HA
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ik mag jullie dan de dienst van gisteren wel aanbevelen. Dankzegging na het heilig avondmaal.
Te beluisteren via
http://media.audioserver.nl/mp3/recorder.php?id=226
en dan 25/11/2007 16:45
Daar kwamen deze zaken indringend aan de orde.
Plaats reactie