Zing een lied. Of niet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
wat heeft hij dan tegen ps. 25?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik heb gereageerd op de site, ben benieuwd naar het antwoord.Eva schreef:Zijn er mensen die dit doen? Je kunt ook even een link naar dit topic mailen naar de JBGG....Gian schreef: WIl je erop reageren klik dan op onderstaande link.
http://www.jbgg.nl/Page/nctrue/sp4032/Index.html
Maar tegen de psalmberijming op zich mag je best bezwaar hebben. Het is vrij algemeen bekend dat 1773 door sommigen licht kritisch bekeken wordt. Ik heb van ds Heemskerk wel eens gehoord dat hij bijvoorbeeld psalm 1 vers 4 nooit laat zingen (De Heer toch slaat der mensen wegen gâ enz). Maar ik neem aan dat die dominee die jij bedoelt geen kritiek heeft op de onberijmde versie. Dat zou ik toch wat schokkender vindenLassie schreef:zijn exacte mening weet ik niet. Maar hij had wel kritiek op die psalm.Bert Mulder schreef:wat heeft hij dan tegen ps. 25?

Daar merk ik (GG) nooit zo veel van hoor. Dat de ene psalm meer wordt gezongen dan de ander is een feit. Maar in onze gemeente is er een gelijke verdeling wat dit betreft. Niet generaliseren dus a.u.b. En men zegt dat ik niet in de lichtste gemeente zit, dus dat gaat ook niet op. :|freek schreef:Helemaal mee eens! Je schetst een treffend beeld van de zangcultuur in rechts-gereformeerde kringen. Jammer dat het zo is.Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden.
Het is zelfs zo bar, dat ik heel veel psalmen niet eens kan, omdat zo praktisch nooit gezongen worden. (Hoewel dat niet helemaal met de inhoud te maken heeft)
Geheel met u eens! Alle psalmen vormen tezamen het hart van de Kerk. Daar is treuren, berusten, hoop, uitzicht, juichensstof, ja alles wat het hart en de ziel van d'eenvoudigen beroert.Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden. Zoals Paulus ons ook zegt:Lassie schreef:(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
En nogmaals, er zitten ook hele mooi nummer tussen (bijv: Genade zo oneindig groot, Ik bouw op U - Mijn schild en mijn verlosser, Daar op die hoog verheven troon). Maar sommige zinnen van bovenstaande nummers krijg ik absoluut niet meer door mijn strot.
19 Sprekende onder elkander met psalmen,26) en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;27)
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
Niet alles. Christus Naam wordt niet genoemd.jvdg schreef:Geheel met u eens! Alle psalmen vormen tezamen het hart van de Kerk. Daar is treuren, berusten, hoop, uitzicht, juichensstof, ja alles wat het hart en de ziel van d'eenvoudigen beroert.Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden. Zoals Paulus ons ook zegt:Lassie schreef:(dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)Dathenum schreef:
En nogmaals, er zitten ook hele mooi nummer tussen (bijv: Genade zo oneindig groot, Ik bouw op U - Mijn schild en mijn verlosser, Daar op die hoog verheven troon). Maar sommige zinnen van bovenstaande nummers krijg ik absoluut niet meer door mijn strot.
19 Sprekende onder elkander met psalmen,26) en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;27)
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
Christus Naam wordt niet genoemd? En u noemt zichzelf Refo? Als u uw leesbril op de goede plaats stelt zult u zien dat zowat elk psalmvers getuigt van die (beloofde) Christus! Hoe zouden al die oud testamentische mensen hebben kunnen leven zonder die (beloofde) Christus? Zalig zijn zij, die niet gezien hebben maar nochtans geloofd hebben. Nog veel meer dan de mensen in de nieuw testamentische tijd waar ook wij in leven.refo schreef:Niet alles. Christus Naam wordt niet genoemd.jvdg schreef:Geheel met u eens! Alle psalmen vormen tezamen het hart van de Kerk. Daar is treuren, berusten, hoop, uitzicht, juichensstof, ja alles wat het hart en de ziel van d'eenvoudigen beroert.Bert Mulder schreef:Wat ik wel opgemerkt heb in de GerGem(inNed) is dat er overwegend 'zware' psalmen gezongen worden. Daarmee bedoel ik psalmen die concentreren op de ellende staat van de mens. Zoals 32 en 51. Vindt ik wel prachtige psalmen, maar we moeten de hele psalter, als kerk, zingen. En dan vooral on God te prijzen voor Zijn genade aan ons geschonken. Juist omdat zingen ook bidden is. En bidden is, voor het grootste en meest belangrijkste gedeelte, God danken en loven en prijzen voor Zijn weldaden aan ons bewezen. Dus de lofzangen moeten niet vergeten worden. Zoals Paulus ons ook zegt:Lassie schreef: (dat nummer mogen wij niet zingen van onze dominee, zelfs psalm 25 niet)
Begin eens met Psalm 2.refo schreef:Nogmaals: Zijn Naam wordt niet genoemd. Dus niet alles zit in de Psalmen.
Dus de OT-mensen zijn zaliger dan de NT-mensen?
Ga verder met Psalm 66
En al lezende en doende neemt de begeerte toe om in al de psalmen Zijn Naam te (h)erkennen.
Lieve Refo: Er bestaan en bestonden geen zaliger mensen dan anderen, in welke tijd dan ook. Maar er waren er velen die "meer" geloog nodig hadden, en:.....dat geloog kregen ze uit souvereine Genade van Hem Die het alles heeft volbracht!!!!!
Excuses: Ik schreef 2 x geloog: moet natuurlijk geloof zijn.jvdg schreef:Begin eens met Psalm 2.refo schreef:Nogmaals: Zijn Naam wordt niet genoemd. Dus niet alles zit in de Psalmen.
Dus de OT-mensen zijn zaliger dan de NT-mensen?
Ga verder met Psalm 66
En al lezende en doende neemt de begeerte toe om in al de psalmen Zijn Naam te (h)erkennen.
Lieve Refo: Er bestaan en bestonden geen zaliger mensen dan anderen, in welke tijd dan ook. Maar er waren er velen die "meer" geloog nodig hadden, en:.....dat geloog kregen ze uit souvereine Genade van Hem Die het alles heeft volbracht!!!!!
-
Ik denk Zijn Naam er gewoon bijrefo schreef:Paulus zegt: Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
En dan is het jammer dat je dan alleen in schaduwachtige woorden van Hem mag zingen van sommige mensen.
Nogmaals: Jezus Naam wordt niet genoemd. Niet in Ps 2 en niet in Ps 66.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.