Eigenwillige godsdienst

Amstelodamense

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:Ik kan echt niemand, maar dan ook niemand serieus nemen, die zeggen dat hun basisschoolkinderen, de woorden en de zinsnedes, van een vertaling uit 1637 begrijpen.
Nu wil het geval dat niemand de vertaling uit 1637 leest, maar de enigszins gemoderniseerde weergave van eind 19e eeuw; ook de GBS editie steunt hierop. Er zijn ook al heel wat woorden die in 1637 gebruikt werden, vervangen. (Al mag dat zeker vaker gebeuren.)

Dus: er is niemand die zegt dat hij/zij met zijn kinderen de SV leest in de versie van 1637... Dus gelukkig kun je nu weer iedereen serieus nemen. :)

:super
samanthi

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:Ik kan echt niemand, maar dan ook niemand serieus nemen, die zeggen dat hun basisschoolkinderen, de woorden en de zinsnedes, van een vertaling uit 1637 begrijpen.
Nu wil het geval dat niemand de vertaling uit 1637 leest, maar de enigszins gemoderniseerde weergave van eind 19e eeuw; ook de GBS editie steunt hierop. Er zijn ook al heel wat woorden die in 1637 gebruikt werden, vervangen. (Al mag dat zeker vaker gebeuren.)

Dus: er is niemand die zegt dat hij/zij met zijn kinderen de SV leest in de versie van 1637... Dus gelukkig kun je nu weer iedereen serieus nemen. :)

Oké maar eerlijk is eerlijk de versie 1637 is zuiverder, toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:

Oké maar eerlijk is eerlijk de versie 1637 is zuiverder, toch?
Nee, want toen waren de drukfouten nog niet hersteld. Dat gebeurde in 1655/1657. :)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:

:haha
ik heb me wat te hard uitgedrukt, m'n excusses met name richting Ad.
Ik blijf er wel vraagtekens bij houden gezien het feit dat een Neerlandicus moeite had met begrijpend lezen van een in het nederlands geschreven boek van latere tijd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:

:haha
ik heb me wat te hard uitgedrukt, m'n excusses met name richting Ad.
Ik blijf er wel vraagtekens bij houden gezien het feit dat een Neerlandicus moeite had met begrijpend lezen van een in het nederlands geschreven boek van latere tijd.
Dat kan, maar het is hoofdzakelijk gewenning. Werken van oudvaders in oude drukken vanaf 1700 leveren echt niet veel problemen op wanneer je je een klein beetje oefent. Diverse werken van Van der Groe lezen we nu nog (en in leespreken) in originele edities en dan gaat het om de taal van ca 1750. Vóór 1700 kan het wat moeilijker worden, maar dat verschilt erg per schrijver.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:Dat kan, maar het is hoofdzakelijk gewenning. Werken van oudvaders in oude drukken vanaf 1700 leveren echt niet veel problemen op wanneer je je een klein beetje oefent. Diverse werken van Van der Groe lezen we nu nog (en in leespreken) in originele edities en dan gaat het om de taal van ca 1750. Vóór 1700 kan het wat moeilijker worden, maar dat verschilt erg per schrijver.
het was niet mijn opmerking, maar de opmerking van C. Bregman in een interview met terdege over het hertalen van oude schrijvers.
Heb keurstoffen van Hellenbroek in oude druk gelezen, lees nu gekrookte riet omgezet in hedendaagsche druk.
Is qua zinsopbouw en woordgebruik niet het meest makkelijke als je het vergelijkt met b.v. de hertaling van Smytegelts catechismus verklaring.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ik ben zeer benieuwd naar dat antwoord van ds. Verscchuure. Al denk ik dat ik het antwoord al grotendeels weet... :langue
Hij kent Refoforum inmiddels.... wie weet maakt hij een account om te reageren... :)
Nou hem kennende steekt hij daar niet teveel energie in.
Je behoort tot de intimi :D ?
Enigszins ja, ik spreek hem wel eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susan

Bericht door Susan »

Koppelen jullie persoonlijk eigenwillige godsdienst aan het lezen van een bepaalde vertaling? Of aan een kerkverband?

Of komt deze stelling dichterbij wat eigenwillige godsdienst is:
Zonder het verlichtende werk van de Geest, zonder wedergeboorte zijn we koppig en eigenwillig. Onze godsdienst ook.
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Eigenwillige godsdienst betreft m.i. alles aan godsdienst waarin we God niet eren en dienen zoals Hij dit in Zijn Woord geboden heeft. Zonden tegen de eerste tafel van Gods wet, niet door (dagelijkse) struikelingen, maar vooringenomen vanuit verkeerde denkbeelden.

Natuurlijk komt alle eigenwillige godsdienst uit het verdorven hart van de mens. Maar ook godsdienst buiten het Woord om die we van anderen overnemen, is eigenwillige godsdienst.

Kanttekening Kol. 2:23: zulke godsdienst die de mensen zichzelf opleggen (buiten of boven Gods Woord)
Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem »

Valcke schreef:
Valcke schreef:Eigenwillige godsdienst betreft m.i. alles aan godsdienst waarin we God niet eren en dienen zoals Hij dit in Zijn Woord geboden heeft. Zonden tegen de eerste tafel van Gods wet, niet door (dagelijkse) struikelingen, maar vooringenomen vanuit verkeerde denkbeelden.

Natuurlijk komt alle eigenwillige godsdienst uit het verdorven hart van de mens. Maar ook godsdienst buiten het Woord om die we van anderen overnemen, is eigenwillige godsdienst.

Kanttekening Kol. 2:23: zulke godsdienst die de mensen zichzelf opleggen (buiten of boven Gods Woord)
Maar had het in Kolosse niet meer iets te maken met Joodse invloeden (sabbat, voedselwetten en feestdagen) en een bepaalde filosofie of een mix daarvan? Dat ze dachten dat het hen nog dichter bij God zou brengen. Ze waren al levend in Christus.
Stof

Bericht door Stof »

Amstelodamense schreef: Ik zal de betreffende predikant een bericht via gergeminfo.nl sturen en hem naar de achtergrond van zijn opmerking vragen.
Pfff, dat meen je toch niet Amstelodamense? Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de preken van Capelle Elim achter een hangslot gaan om dit soort dingen te voorkomen. Een (niet eens je eigen) predikant ter verantwoording roepen over één zinsnede in een preek...triest.
ejvl

Re: RE: Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door ejvl »

Stof schreef:
Amstelodamense schreef: Ik zal de betreffende predikant een bericht via gergeminfo.nl sturen en hem naar de achtergrond van zijn opmerking vragen.
Pfff, dat meen je toch niet Amstelodamense? Ik ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de preken van Capelle Elim achter een hangslot gaan om dit soort dingen te voorkomen. Een (niet eens je eigen) predikant ter verantwoording roepen over één zinsnede in een preek...triest.
Dit is niet ter verantwoording roepen maar een vraag stellen om nadere uitleg. En als de predikant geen tijd of zin heeft beantwoord hij het vast niet en misschien ook wel.
Dat is heel wat anders dan ter verantwoording roepen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Stof schreef:
Indertijd heeft deze predikant in zijn vorige gemeente bij een preek waar dit gebod behandeld vrijwel op dezelfde wijze dit gezegd. Ik heb gisteren een stuk van de bewuste preek in Capelle beluisterd. De zinsnede staat duidelijk in een context. Persoonlijk vind ik het een prima zinsnede in een prima context.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp het punt van één zinsnede niet zo. Als een cabaretier één ongepaste opmerking maakt, is dat toch evenzeer ergerlijk? Of als iemand één keer inbreekt, eveneens? Ik schrijf op dit forum ook wel eens één zin die reden is voor reacties.

Waarom zou het niet van belang zijn of een dominee één keer zegt dat iemand het tweede gebod overtreedt omdat hij het niet met hem eens is? Bovendien zou dit in het pastoraat ook aan de orde kunnen komen. Het onderwerp van de Bijbelvertaling is in ieder geval in pastorale gesprekken ook aan de orde geweest, niet met een beschuldiging van eigenwillige godsdienst, vermoed ik.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik begrijp het punt van één zinsnede niet zo. Als een cabaretier één ongepaste opmerking maakt, is dat toch evenzeer ergerlijk? Of als iemand één keer inbreekt, eveneens? Ik schrijf op dit forum ook wel eens één zin die reden is voor reacties.

Waarom zou het niet van belang zijn of een dominee één keer zegt dat iemand het tweede gebod overtreedt omdat hij het niet met hem eens is? Bovendien zou dit in het pastoraat ook aan de orde kunnen komen. Het onderwerp van de Bijbelvertaling is in ieder geval in pastorale gesprekken ook aan de orde geweest, niet met een beschuldiging van eigenwillige godsdienst, vermoed ik.
Hier heb je een terecht punt DDD, maar zoals ik in de vorige posting aan heb gegeven, ik vind de bewuste zinsnede prima, voor mij geen enkele aanleiding om er wat ergelijks of verkeerds in te zien.
Plaats reactie