Ik weet niet welke kringen je bedoelt.Wilhelm schreef:Juist in kringen waar er vooral aandacht geschonken wordt aan het eerste stuk van de trits ellende-verlossing-dankbaarheid zie je dat er geroepen wordt dat er zon gevaar is voor een rationeel geloof zonder waarachtige beleving. Tegelijkertijd wordt er in deze zelfde gemeenten vaak weinig vrucht zichtbaar en belijdt de overgrote meerderheid in veel van deze gemeenten door het afblijven van het H.A., Christus niet te kennen en vijand te zijn van genade.
En dan vraag ik me in alle bescheidenheid wel eens af of er dan geen andere accenten gelegd moeten worden.
Ik ken wel kringen waarin de bevindelijke ellendekennis praktisch ontkend, of in ieder geval zo goed als genegeerd wordt, zodat er al gauw sprake is van een verbondsautomatisme. En inderdaad, dan stromen de avondmaalstafels wel vol, maar je ziet daar vaak nog minder vrucht.
In verhouding met die prediking stellen we wellicht op grond van de Schrift en de belijdenisgeschriften wat meer de ellendekennis in het licht. Maar die aandacht ligt verhoudingsgewijs gelijk aan de aandacht die de HC er aan schenkt.