Wist je dat........[6]

huisman

Re: Wist je dat........[6]

Bericht door huisman »

..nog 5 nachtjes slapen(waarvan 4 in een hotel ver van vrouw en kids :ouin ) en dan op vakantie :yahoo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.
Hoe heet dat dan?
Ik zou het niet kunnen zonder instrument. Met instrument trouwens ook niet zo :hum
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:
Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.
Hoe heet dat dan?
Ik zou het niet kunnen zonder instrument. Met instrument trouwens ook niet zo :hum
Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.
Ik schrijf ook wel eens wat op (in klavarskribo dan); ik kan het ook wel gewoon aan tafel zonder instrument. Maar het eindresultaat zou ik absoluut geen compositie noemen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
Marieke schreef:
Hoe heet dat dan?
Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.
Ik schrijf ook wel eens wat op (in klavarskribo dan); ik kan het ook wel gewoon aan tafel zonder instrument. Maar het eindresultaat zou ik absoluut geen compositie noemen.
Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dus ik ben bevorderd tot componist?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:Dus ik ben bevorderd tot componist?
Jij natuurlijk niet. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!
We weten dat Mozart kon componeren in de kroeg, terwijl er om hem heen muziek werd gemaakt. Ze zijn er dus wel, de genieën die dat kunnen. Misschien ben jij ook zo'n genie. Maar dan hoef je nog geen sprookjes over Bach te vertellen.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Maar wanneer heet het componeren?
Ik kan uit m'n hoofd zonder instrument ook wel zo'n beetje alle psalmen 4 stemmig neerzetten, of een kleine trio schrijven, of een simpele aria, maar heet dat componeren?
Volgens mij is er dan wel enig niveau vereist, in ieder geval meer als de mijne, ik zou bijvoorbeeld geen fuga neer kunnen zetten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!
We weten dat Mozart kon componeren in de kroeg, terwijl er om hem heen muziek werd gemaakt. Ze zijn er dus wel, de genieën die dat kunnen. Misschien ben jij ook zo'n genie. Maar dan hoef je nog geen sprookjes over Bach te vertellen.
Rustig aan, a.u.b.
We zijn hier om van elkaar te leren en niet om elkaar neer te sabelen.
Bovendien zegt hij alleen maar wat hij dacht.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

... ik gister sprinkhanen gegeten heb :langue
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

jakobmarin schreef:... ik gister sprinkhanen gegeten heb :langue
ennnnn... smaakte het?
The Groom's still waiting at the altar
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:Afbeelding
euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
huisman schreef:Afbeelding
euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....
:haha :haha
Wel een degelijke zwembroek (hoog) :huhu :hi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
freek

Bericht door freek »

...ik een vermakelijke taalfout las in één van de serieuze topics.
Gesloten