Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.Marieke schreef:Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik zou het niet kunnen zonder instrument. Met instrument trouwens ook niet zo
Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.eilander schreef:Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.Marieke schreef:Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik zou het niet kunnen zonder instrument. Met instrument trouwens ook niet zo
Ik schrijf ook wel eens wat op (in klavarskribo dan); ik kan het ook wel gewoon aan tafel zonder instrument. Maar het eindresultaat zou ik absoluut geen compositie noemen.
Jij natuurlijk niet.eilander schreef:Dus ik ben bevorderd tot componist?
Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
Rustig aan, a.u.b.Hendrikus schreef:Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
We weten dat Mozart kon componeren in de kroeg, terwijl er om hem heen muziek werd gemaakt. Ze zijn er dus wel, de genieën die dat kunnen. Misschien ben jij ook zo'n genie. Maar dan hoef je nog geen sprookjes over Bach te vertellen.
ennnnn... smaakte het?jakobmarin schreef:... ik gister sprinkhanen gegeten heb
euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....huisman schreef:
helma schreef:euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....huisman schreef: