Wist je dat........[6]
Re: Wist je dat........[6]
..nog 5 nachtjes slapen(waarvan 4 in een hotel ver van vrouw en kids
) en dan op vakantie 
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik zou het niet kunnen zonder instrument. Met instrument trouwens ook niet zo
Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.Marieke schreef:Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik schrijf ook wel eens wat op (in klavarskribo dan); ik kan het ook wel gewoon aan tafel zonder instrument. Maar het eindresultaat zou ik absoluut geen compositie noemen.
- Johann Gottfried Walther
Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.eilander schreef:Natuurlijk heet dat wel componeren. Het is een verschil in werkwijze, niet in eindresultaat.Marieke schreef:Hoe heet dat dan?Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet de harmonieën en blijf toch zonder orgel muziek schrijven, en werk de muzikale ideeën die ik heb uit. Orgel spelen en dan steeds een stukje op schrijven is geen componeren.Hendrikus schreef: Muziek componeren zonder instrument is mogelijk als je een goed ontwikkeld inwendig gehoor hebt. Maar in dat geval is het dus ook geen verrassing hoe het gaat klinken: dan heb je 't wel degelijk gehoord, inwendig.
Ik schrijf ook wel eens wat op (in klavarskribo dan); ik kan het ook wel gewoon aan tafel zonder instrument. Maar het eindresultaat zou ik absoluut geen compositie noemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dus ik ben bevorderd tot componist?
- Johann Gottfried Walther
Jij natuurlijk niet.eilander schreef:Dus ik ben bevorderd tot componist?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
We weten dat Mozart kon componeren in de kroeg, terwijl er om hem heen muziek werd gemaakt. Ze zijn er dus wel, de genieën die dat kunnen. Misschien ben jij ook zo'n genie. Maar dan hoef je nog geen sprookjes over Bach te vertellen.
~~Soli Deo Gloria~~
Maar wanneer heet het componeren?
Ik kan uit m'n hoofd zonder instrument ook wel zo'n beetje alle psalmen 4 stemmig neerzetten, of een kleine trio schrijven, of een simpele aria, maar heet dat componeren?
Volgens mij is er dan wel enig niveau vereist, in ieder geval meer als de mijne, ik zou bijvoorbeeld geen fuga neer kunnen zetten.
Ik kan uit m'n hoofd zonder instrument ook wel zo'n beetje alle psalmen 4 stemmig neerzetten, of een kleine trio schrijven, of een simpele aria, maar heet dat componeren?
Volgens mij is er dan wel enig niveau vereist, in ieder geval meer als de mijne, ik zou bijvoorbeeld geen fuga neer kunnen zetten.
Rustig aan, a.u.b.Hendrikus schreef:Onzin. Bach heeft dat nooit gezegd. Geen sprookjes vertellen, JGW!Johann Gottfried Walther schreef:Ik dacht dat Bach was die het gezegd had, dat componeren is muziek schrijven zonder instrument erbij. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens.
We weten dat Mozart kon componeren in de kroeg, terwijl er om hem heen muziek werd gemaakt. Ze zijn er dus wel, de genieën die dat kunnen. Misschien ben jij ook zo'n genie. Maar dan hoef je nog geen sprookjes over Bach te vertellen.
We zijn hier om van elkaar te leren en niet om elkaar neer te sabelen.
Bovendien zegt hij alleen maar wat hij dacht.
- jakobmarin
... ik gister sprinkhanen gegeten heb 
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- Bonny
- Contacteer:
ennnnn... smaakte het?jakobmarin schreef:... ik gister sprinkhanen gegeten heb
The Groom's still waiting at the altar
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....huisman schreef:
helma schreef:euhmm...de laatste keer dat ik je zag zag je er nog heel anders uit....huisman schreef:
Wel een degelijke zwembroek (hoog)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
...ik een vermakelijke taalfout las in één van de serieuze topics.