Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Jo-Ann

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jo-Ann »

-DIA- schreef:Een schoenmaker moet ook bij zijn leest blijven. Je moet ook geen medische deskundigheid van een kerkenraad verwachten. Het ging overigens over het principe, dat is meer op de weg van een kerkenraad.
Het was vooral de veroordeling van het feit als je wel tot het besluit van vaccinatie komt, die me tegen stond. Het willen heersen over gewetens.
Leden van de ggin kunnen er niets mee als de kerk erop tegen is. Ze zullen ieder voor zich een gewetensvolle afweging moeten maken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ben benieuwd wat Pietje Puk er van vind.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat er ook gewezen wordt op de Bijbelse vóórs bij vaccinatie en de naastenliefde als daad.

Kun jij aangeven waarom je het dwingend, leeg, arm en mensmiddelpuntig vindt?
Jantje, eerlijk. Welke Bijbelse voors worden genoemd dan? Er wordt niet een Bijbeltekst genoemd in het hele stuk. En hoe duidt jij deze zin: Vraagt God dat wij ons in navolging van Jezus bekommeren om onze medemens of ons terugtrekken omdat wij ons willen overgeven aan wat wij zien als de voorzienigheid Gods. Laat eens tot je doordringen wat hier gezegd wordt. Hij klopt taalkundig al niet volgens mij, maar dat terzijde.

Of:

Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik straks met een asymptomatische Covid-infectie alle leukemiepatiënten zonder afweer de dood in jaag.

Ik heb nog even geduld. Wat vind jij evenwichtig in dit stuk Jantje? Of past het in jou pro-standpunt en vind je het daarom goed? Daar gaat het wel op lijken.
@Jantje, ik zie graag nog een reactie. Een artikel hier plaatsen wat je als zeer evenwichtig betitelt schept de verwachting dat als anderen er vragen over hebben je ook reageert.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb niet altijd tijd.

Maar ik zal straks reageren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:En hoe duidt jij deze zin: Vraagt God dat wij ons in navolging van Jezus bekommeren om onze medemens of ons terugtrekken omdat wij ons willen overgeven aan wat wij zien als de voorzienigheid Gods. Laat eens tot je doordringen wat hier gezegd wordt. Hij klopt taalkundig al niet volgens mij, maar dat terzijde.
Hoe interpreteer jij deze zin?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik heb niet altijd tijd.

Maar ik zal straks reageren.
Je had wel tijd voor de kerstboom, middenpredikanten, postduiven en een besmette voorganger. Vandaar mijn vrijmoedige vraag. ;)
refo

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat er ook gewezen wordt op de Bijbelse vóórs bij vaccinatie en de naastenliefde als daad.

Kun jij aangeven waarom je het dwingend, leeg, arm en mensmiddelpuntig vindt?
Jantje, eerlijk. Welke Bijbelse voors worden genoemd dan? Er wordt niet een Bijbeltekst genoemd in het hele stuk. En hoe duidt jij deze zin: Vraagt God dat wij ons in navolging van Jezus bekommeren om onze medemens of ons terugtrekken omdat wij ons willen overgeven aan wat wij zien als de voorzienigheid Gods. Laat eens tot je doordringen wat hier gezegd wordt. Hij klopt taalkundig al niet volgens mij, maar dat terzijde.

Of:

Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik straks met een asymptomatische Covid-infectie alle leukemiepatiënten zonder afweer de dood in jaag.

Ik heb nog even geduld. Wat vind jij evenwichtig in dit stuk Jantje? Of past het in jou pro-standpunt en vind je het daarom goed? Daar gaat het wel op lijken.
@Jantje, ik zie graag nog een reactie. Een artikel hier plaatsen wat je als zeer evenwichtig betitelt schept de verwachting dat als anderen er vragen over hebben je ook reageert.
Ik wil ook wel reageren.
Het stuk staat vol met 'bijbelse voors'. Zoeken naar bijbelteksten is in dit verband het zoeken naar spijkers bij laag water.
Ik heb de gewraakte zinnen gelezen, maar zie noch taalkundig, noch theologisch een fout.
Laat ze liever eens tot jezelf doordringen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:En hoe duidt jij deze zin: Vraagt God dat wij ons in navolging van Jezus bekommeren om onze medemens of ons terugtrekken omdat wij ons willen overgeven aan wat wij zien als de voorzienigheid Gods. Laat eens tot je doordringen wat hier gezegd wordt. Hij klopt taalkundig al niet volgens mij, maar dat terzijde.
Hoe interpreteer jij deze zin?
Thomas a Kempis in 'navolging' schreef:Laat mij hetzelfde willen en niet willen met U, en niet anders kunnen willen en niet willen, dan wat Gij wilt en niet wilt. Geef mij, boven alle verlangens, in U te rusten, en mij hart in U in vrede te stellen. Gij zijt de vrede des harten, Gij de enige rust; buiten U is alles hard en onrustig. In deze vrede, daarin alleen, dat is in U, het enige, hoogste en eeuwige Goed, zal ik slapen en rusten. Amen.
De sociale benadering van het volgen van de Heere Jezus tegenover 'wat wij zien als de voorzienigheid Gods'. Het volgen van de Heere Jezus is je in leven en sterven overgeven aan hem. Dus er is geen enkele tegenstelling tussen het volgen van Jezus en je werpen op Gods voorzienigheid, Zijn regering en het slapen en rusten in 'het enige, hoogste en eeuwige Goed'.

Bij 'navolging van Jezus' denk ik natuurlijk aan à Kempis. Hij sloeg, door de tijd waarin hij leefde, wat door maar hij had wel helder wat navolging inhield.

Je visie op vaccinatie is hoe dan ook een beroep op je geweten. Ik respecteer dat er dan keuzes gemaakt worden die ik vooralsnog niet maken kan. Maar hier wordt het erg rationeel benaderd en is het dwingende barmhartigheidsaspect leidend.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef: Ik wil ook wel reageren.
Het stuk staat vol met 'bijbelse voors'. Zoeken naar bijbelteksten is in dit verband het zoeken naar spijkers bij laag water.
Ik heb de gewraakte zinnen gelezen, maar zie noch taalkundig, noch theologisch een fout.
Laat ze liever eens tot jezelf doordringen.
Inderdaad, je hebt gelijk. Bijbelteksten hoef je niet overal bij te slepen. Mee eens. Het was meer ingegeven door Jantjes verwijt aan dr. v.d. Tang destijds dat hij de Bijbel niet zou citeren.

Ik heb ze tot mezelf laten doordringen, zie mijn vorige post. Een goede oproep, overigens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:Een schoenmaker moet ook bij zijn leest blijven. Je moet ook geen medische deskundigheid van een kerkenraad verwachten. Het ging overigens over het principe, dat is meer op de weg van een kerkenraad.
Het was vooral de veroordeling van het feit als je wel tot het besluit van vaccinatie komt, die me tegen stond. Het willen heersen over gewetens.
Leden van de ggin kunnen er niets mee als de kerk erop tegen is. Ze zullen ieder voor zich een gewetensvolle afweging moeten maken.
Ik vind het wat apart. Een kerkverband heeft een Bijbelse visie op veel zaken:
-TV en internetgebruik
-kleding
-zondagsheiliging
-etc.
Dat respecteren we en we conformeren ons aan de geldende regels. Soms met frisse tegenzin, vaak van harte. Met name in de kerkgenootschappen in de rechterflank. Nu komt het kerkverband met een brochure waarin ze leiding willen geven en het aloude standpunt over vaccineren over het voetlicht willen halen. Dat roept ineens vragen op en er wordt gesproken over heersen over gewetens.

Dat stukje van Jantje had één goede alinea. Er wordt daar beschreven dat 'zelf beslissen in afhankelijkheid en gebed' gelijk staat aan het verzanden in de postmoderne gedachte dat vaccineren slechts een individuele zaak is.

De uitwerking van het artikel is dan verkeerd in mijn ogen, maar dat artikel doet hetzelfde als wat de GGiN doet, alleen andersom. En terecht, zoals je van mij zult begrijpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk niet dat een kerkverband leiding moet willen geven op een gebied waarover de Bijbel weinig zegt.
Dan krijg je al gauw dat de mening van iemand met de meeste invloed als Bijbels wordt gezien, bijvoorbeeld ds. Kersten of dr. Steenblok, zoals ik van Jo-Ann begrijpt.
DDD

Bericht door DDD »

Een kerkverband hoort helemaal geen visie op bijzaken te hebben.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Inderdaad, je hebt gelijk. Bijbelteksten hoef je niet overal bij te slepen. Mee eens. Het was meer ingegeven door Jantjes verwijt aan dr. v.d. Tang destijds dat hij de Bijbel niet zou citeren.

Ik heb ze tot mezelf laten doordringen, zie mijn vorige post. Een goede oproep, overigens.
Fijn! Dan hoef ik niet meer te reageren, want ik heb niets toe te voegen aan de wijze woorden van @refo.

En verder is het thema naastenliefde wel degelijk een bijbels gegeven. Zondag 2 begint daar al over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:
Jo-Ann schreef:
Ik vind het wat apart. Een kerkverband heeft een Bijbelse visie op veel zaken:
-TV en internetgebruik
-kleding
-zondagsheiliging
-etc.
Dat respecteren we en we conformeren ons aan de geldende regels. Soms met frisse tegenzin, vaak van harte. Met name in de kerkgenootschappen in de rechterflank. Nu komt het kerkverband met een brochure waarin ze leiding willen geven en het aloude standpunt over vaccineren over het voetlicht willen halen. Dat roept ineens vragen op en er wordt gesproken over heersen over gewetens.

Dat stukje van Jantje had één goede alinea. Er wordt daar beschreven dat 'zelf beslissen in afhankelijkheid en gebed' gelijk staat aan het verzanden in de postmoderne gedachte dat vaccineren slechts een individuele zaak is.

De uitwerking van het artikel is dan verkeerd in mijn ogen, maar dat artikel doet hetzelfde als wat de GGiN doet, alleen andersom. En terecht, zoals je van mij zult begrijpen.
Helemaal eens. Je ziet het meer en meer opkomen, bijvoorbeeld het artikel waar Jantje op doelde wordt ongeveer met gejuich onthaald, maar stel je het net andersom dan is het land in rep en roer. Dit zie je in de maatschappij ook steeds vaker gebeuren, de intolerantie van de tolerantie.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad, je hebt gelijk. Bijbelteksten hoef je niet overal bij te slepen. Mee eens. Het was meer ingegeven door Jantjes verwijt aan dr. v.d. Tang destijds dat hij de Bijbel niet zou citeren.

Fijn! Dan hoef ik niet meer te reageren, want ik heb niets toe te voegen aan de wijze woorden van @refo.

En verder is het thema naastenliefde wel degelijk een bijbels gegeven. Zondag 2 begint daar al over.
Jantje, misschien kan je nog reageren op mijn vragen? Want je wilt jezelf er weer makkelijk vanaf maken +1:((
Plaats reactie