Wim Anker schreef:Ad Anker schreef:En hoe duidt jij deze zin: Vraagt God dat wij ons in navolging van Jezus bekommeren om onze medemens of ons terugtrekken omdat wij ons willen overgeven aan wat wij zien als de voorzienigheid Gods. Laat eens tot je doordringen wat hier gezegd wordt. Hij klopt taalkundig al niet volgens mij, maar dat terzijde.
Hoe interpreteer jij deze zin?
Thomas a Kempis in 'navolging' schreef:Laat mij hetzelfde willen en niet willen met U, en niet anders kunnen willen en niet willen, dan wat Gij wilt en niet wilt. Geef mij, boven alle verlangens, in U te rusten, en mij hart in U in vrede te stellen. Gij zijt de vrede des harten, Gij de enige rust; buiten U is alles hard en onrustig. In deze vrede, daarin alleen, dat is in U, het enige, hoogste en eeuwige Goed, zal ik slapen en rusten. Amen.
De sociale benadering van het volgen van de Heere Jezus tegenover 'wat wij zien als de voorzienigheid Gods'. Het volgen van de Heere Jezus is je in leven en sterven overgeven aan hem. Dus er is geen enkele tegenstelling tussen het volgen van Jezus en je werpen op Gods voorzienigheid, Zijn regering en het slapen en rusten in 'het enige, hoogste en eeuwige Goed'.
Bij 'navolging van Jezus' denk ik natuurlijk aan à Kempis. Hij sloeg, door de tijd waarin hij leefde, wat door maar hij had wel helder wat navolging inhield.
Je visie op vaccinatie is hoe dan ook een beroep op je geweten. Ik respecteer dat er dan keuzes gemaakt worden die ik vooralsnog niet maken kan. Maar hier wordt het erg rationeel benaderd en is het dwingende barmhartigheidsaspect leidend.