Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat noem je opponent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Guy schreef:Valt allemaal wel mee. Een van de promotoren van dr. Van der Knijff was dr. J. de Heer, predikant in de GerGem.
Dit klopt niet hoor. Promotor was prof.dr. Immink, co-promotor dr. Pleizier.
Ds. De Heer was er niet bij betrokken.
Jawel. Maar Van der Knijff moest tegen hem zijn standpunt verdedigen.
Oké. Dan was hij lid van de promotiecommissie. Dat is nogal wat anders.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Guy, wonderlijk dat ik over de betrokkenheid van ds. De Heer niets lees in het proefschrift. Hij wordt ook niet bedankt in het voorwoord, en hij komt in het namenregister slechts zes keer voor. Hij was dus zeker geen copromotor.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een promotie is een universitaire aangelegenheid. Derhalve kan een predikant geen lid zijn van een promotiecommissie omdat hij geen universitaire aanstelling heeft.
Guy

Bericht door Guy »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Guy schreef:Valt allemaal wel mee. Een van de promotoren van dr. Van der Knijff was dr. J. de Heer, predikant in de GerGem.
Dit klopt niet hoor. Promotor was prof.dr. Immink, co-promotor dr. Pleizier.
Ds. De Heer was er niet bij betrokken.
Jawel. Maar Van der Knijff moest tegen hem zijn standpunt verdedigen.
Oké. Dan was hij lid van de promotiecommissie. Dat is nogal wat anders.
Je hebt gelijk, vergissing van mijn kant.
Overigens geeft dat wel aan dat er wel degelijk theologische gesprekken plaats vinden binnen de GG. Dr .De Heer heeft deze rol op verzoek van dr. Van der Knijff ingevuld. Tijdens het promotie-onderzoek is er regelmatig contact geweest met de Boezemsingel. Ds. Schot was ook aanwezig als belangstellende bij de promotie.
Kijk bijv. naar http://www.dutchbiblebelt.org/nieuws/ni ... prediking/
Daar is ook duidelijk zichtbaar dat iemand als ds. Schot het gesprek niet uit de weg gaat.
Dat is eigenlijk het punt dat ik wilde maken :huhu
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Guy

Bericht door Guy »

eilander schreef:@Guy, wonderlijk dat ik over de betrokkenheid van ds. De Heer niets lees in het proefschrift. Hij wordt ook niet bedankt in het voorwoord, en hij komt in het namenregister slechts zes keer voor. Hij was dus zeker geen copromotor.
Klopt, maar wel op verzoek van zijn oud-studiegenoot als opponent persoonlijk gevraagd door dr. Van der Knijff. Dat is tijdens de promotieplechtigheid gebleken.
Ja, ik was erbij. :huhu
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dan lijkt het dus zo dat er wel gesprekken hebben plaatsgevonden, maar dat men dit in de achterkamertjes wil houden. De reactie in de Saambinder is immers geen inhoudelijke bespreking van het geheel. Waarom is men bang om publiekelijk inhoudelijk te reageren?
Guy

Bericht door Guy »

Erskinees schreef:Dan lijkt het dus zo dat er wel gesprekken hebben plaatsgevonden, maar dat men dit in de achterkamertjes wil houden. De reactie in de Saambinder is immers geen inhoudelijke bespreking van het geheel. Waarom is men bang om publiekelijk inhoudelijk te reageren?
Het gaat via de normale theologische disciplines. Tussen theologen en bij gelegenheden waar theologen elkaar ontmoeten. De Saambinder heeft een heel andere doelgroep en een andere doelstelling. Het gebruiken van woorden als "bang" en "publiek inhoudelijk" heeft hier niets mee te maken.
Guy

Bericht door Guy »

Voor de geinteresseerden: http://theoluniv.ub.rug.nl/277/1/Knijff ... e_2019.pdf
En een voorbeeld van hoe theologen met elkaar in gesprek gaan: http://www.dutchbiblebelt.org/nieuws/ni ... prediking/
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Dat noem je opponent.
Juist. Ik was het woord even kwijt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Dat kan een verschil uitmaken. Iemand uit de GG van Uddel die preken wetenschappelijk onderzoekt of iemand uit GG Moerkapelle die dit doet.
Nogmaals, dat hangt af van de onderzoeksvraag, methodologie en theoretisch kader en niet van de woonplaats.

De onderzoeksvraag zal misschien niet verschillend zijn, maar de uitkomst/uitwerking zal zeker wel verschillend zijn i.v.m. je eigen achtergrond en er zit nou eenmaal een behoorlijk verschil tussen Moerkapelle en Uddel.
Guy

Bericht door Guy »

Rh1990 schreef:De onderzoeksvraag zal misschien niet verschillend zijn, maar de uitkomst/uitwerking zal zeker wel verschillend zijn i.v.m. je eigen achtergrond en er zit nou eenmaal een behoorlijk verschil tussen Moerkapelle en Uddel.
Dat kan hooguit een nuanceverschil opleveren in de wijze waarop eventuele kritische noten worden verwoordt. Inhoudelijk moet een proefschrift wetenschappelijk verantwoord worden ook op de subjectieve elementen. Als dat tot 'behoorlijke verschillen' zou leiden is de methode niet conform wetenschappelijke maatstaven uitgevoerd. Het lijkt me dus niets uit te maken of een promovenus afkomstig is uit een Uddels milieu of een Randstedeling is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
Je kunt ook linkser- breder georiënteerd zijn dan je eigen kerk(enraad)
Guy

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
Je kunt ook linkser- breder georiënteerd zijn dan je eigen kerk(enraad)
Hokjesdenker?
Plaats reactie