Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat noem je opponent.
Oké. Dan was hij lid van de promotiecommissie. Dat is nogal wat anders.Jantje schreef:Jawel. Maar Van der Knijff moest tegen hem zijn standpunt verdedigen.eilander schreef:Dit klopt niet hoor. Promotor was prof.dr. Immink, co-promotor dr. Pleizier.Guy schreef:Valt allemaal wel mee. Een van de promotoren van dr. Van der Knijff was dr. J. de Heer, predikant in de GerGem.
Ds. De Heer was er niet bij betrokken.
@Guy, wonderlijk dat ik over de betrokkenheid van ds. De Heer niets lees in het proefschrift. Hij wordt ook niet bedankt in het voorwoord, en hij komt in het namenregister slechts zes keer voor. Hij was dus zeker geen copromotor.
Een promotie is een universitaire aangelegenheid. Derhalve kan een predikant geen lid zijn van een promotiecommissie omdat hij geen universitaire aanstelling heeft.
-
Je hebt gelijk, vergissing van mijn kant.eilander schreef:Oké. Dan was hij lid van de promotiecommissie. Dat is nogal wat anders.Jantje schreef:Jawel. Maar Van der Knijff moest tegen hem zijn standpunt verdedigen.eilander schreef:Dit klopt niet hoor. Promotor was prof.dr. Immink, co-promotor dr. Pleizier.Guy schreef:Valt allemaal wel mee. Een van de promotoren van dr. Van der Knijff was dr. J. de Heer, predikant in de GerGem.
Ds. De Heer was er niet bij betrokken.
Overigens geeft dat wel aan dat er wel degelijk theologische gesprekken plaats vinden binnen de GG. Dr .De Heer heeft deze rol op verzoek van dr. Van der Knijff ingevuld. Tijdens het promotie-onderzoek is er regelmatig contact geweest met de Boezemsingel. Ds. Schot was ook aanwezig als belangstellende bij de promotie.
Kijk bijv. naar http://www.dutchbiblebelt.org/nieuws/ni ... prediking/
Daar is ook duidelijk zichtbaar dat iemand als ds. Schot het gesprek niet uit de weg gaat.
Dat is eigenlijk het punt dat ik wilde maken

Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
-
Klopt, maar wel op verzoek van zijn oud-studiegenoot als opponent persoonlijk gevraagd door dr. Van der Knijff. Dat is tijdens de promotieplechtigheid gebleken.eilander schreef:@Guy, wonderlijk dat ik over de betrokkenheid van ds. De Heer niets lees in het proefschrift. Hij wordt ook niet bedankt in het voorwoord, en hij komt in het namenregister slechts zes keer voor. Hij was dus zeker geen copromotor.
Ja, ik was erbij.

Dan lijkt het dus zo dat er wel gesprekken hebben plaatsgevonden, maar dat men dit in de achterkamertjes wil houden. De reactie in de Saambinder is immers geen inhoudelijke bespreking van het geheel. Waarom is men bang om publiekelijk inhoudelijk te reageren?
-
Het gaat via de normale theologische disciplines. Tussen theologen en bij gelegenheden waar theologen elkaar ontmoeten. De Saambinder heeft een heel andere doelgroep en een andere doelstelling. Het gebruiken van woorden als "bang" en "publiek inhoudelijk" heeft hier niets mee te maken.Erskinees schreef:Dan lijkt het dus zo dat er wel gesprekken hebben plaatsgevonden, maar dat men dit in de achterkamertjes wil houden. De reactie in de Saambinder is immers geen inhoudelijke bespreking van het geheel. Waarom is men bang om publiekelijk inhoudelijk te reageren?
-
Voor de geinteresseerden: http://theoluniv.ub.rug.nl/277/1/Knijff ... e_2019.pdf
En een voorbeeld van hoe theologen met elkaar in gesprek gaan: http://www.dutchbiblebelt.org/nieuws/ni ... prediking/
En een voorbeeld van hoe theologen met elkaar in gesprek gaan: http://www.dutchbiblebelt.org/nieuws/ni ... prediking/
-
- Verbannen
Juist. Ik was het woord even kwijt.Herman schreef:Dat noem je opponent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nogmaals, dat hangt af van de onderzoeksvraag, methodologie en theoretisch kader en niet van de woonplaats.Ambtenaar schreef:Ad Anker schreef:Dat kan een verschil uitmaken. Iemand uit de GG van Uddel die preken wetenschappelijk onderzoekt of iemand uit GG Moerkapelle die dit doet.
De onderzoeksvraag zal misschien niet verschillend zijn, maar de uitkomst/uitwerking zal zeker wel verschillend zijn i.v.m. je eigen achtergrond en er zit nou eenmaal een behoorlijk verschil tussen Moerkapelle en Uddel.
-
Dat kan hooguit een nuanceverschil opleveren in de wijze waarop eventuele kritische noten worden verwoordt. Inhoudelijk moet een proefschrift wetenschappelijk verantwoord worden ook op de subjectieve elementen. Als dat tot 'behoorlijke verschillen' zou leiden is de methode niet conform wetenschappelijke maatstaven uitgevoerd. Het lijkt me dus niets uit te maken of een promovenus afkomstig is uit een Uddels milieu of een Randstedeling is.Rh1990 schreef:De onderzoeksvraag zal misschien niet verschillend zijn, maar de uitkomst/uitwerking zal zeker wel verschillend zijn i.v.m. je eigen achtergrond en er zit nou eenmaal een behoorlijk verschil tussen Moerkapelle en Uddel.
-
- Verbannen
Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Je kunt ook linkser- breder georiënteerd zijn dan je eigen kerk(enraad)Jantje schreef:Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
-
Hokjesdenker?Geytenbeekje schreef:Je kunt ook linkser- breder georiënteerd zijn dan je eigen kerk(enraad)Jantje schreef:Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.