Beroepingswerk discussie [7]

Maanenschijn

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:Toch begrijp ik niet helemaal dat men GG-lid niet wat meer erkenning geeft voor zijn of haar worsteling. Als we belijden dat God ook het beroepingswerk leidt, dan kan het bijna niet anders of je gaat door de gang van zaken twijfelen. Voor mij heeft het in elk geval best weleens geknaagd mijn Godsbeeld. Ik wil heel graag blijven geloven in het geestelijke van het beroepingswerk. Maar hoe je het ook wendt of keert: we kunnen deze leidingen niet allemaal met een gerust geweten op Gods rekening schrijven. Ik niet meer.
Als je erkenning aan de worsteling van GG-lid geeft, geef je erkenning aan de zonde. Tenminste, ik lees tussen de regels door onbegrip en ongeloof in de besturing van de Heere God. In de worsteling blijft voor mij idee een element van ongeloof en God ter verantwoording roepen. Nu het erkennen van het doen van zonden een eerste stap voor bekering. Ook het herkennen is op zichzelf genomen niet verkeerd. Wel het tonen van begrip voor dit ongeloof. Ik denk dat we daar terecht op mogen wijzen.

Een worsteling die als resultaat heeft het voluit erkennen van Gods vrijmacht, en samen met alle smekingen en gebed mag besluiten met ‘Uw wil geschiedde’ als overgave aan Gods trouw, is het meest op zijn plaats.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:Toch begrijp ik niet helemaal dat men GG-lid niet wat meer erkenning geeft voor zijn of haar worsteling. Als we belijden dat God ook het beroepingswerk leidt, dan kan het bijna niet anders of je gaat door de gang van zaken twijfelen. Voor mij heeft het in elk geval best weleens geknaagd mijn Godsbeeld. Ik wil heel graag blijven geloven in het geestelijke van het beroepingswerk. Maar hoe je het ook wendt of keert: we kunnen deze leidingen niet allemaal met een gerust geweten op Gods rekening schrijven. Ik niet meer.
Nou, ik denk dat dat meer komt omdat GG-lid op andere zaken forummers nogal de maat kan nemen. Ik begrijp zijn worsteling zeker en begrijp dat het pijn doet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er zijn veel menselijke factoren die een rol spelen bij het beroepingswerk. In de GG en aanverwant is dat onderbelicht en wordt het geestelijke uitvergroot en nadrukkelijk geëtaleerd. Dat maakt het gesprek ook moeilijk. Het is voor mij ook echt onbegrijpelijk dat Oostkapelle en Bodegraven al erg lang wachten op een predikant, dat Sint Annaland nooit een predikant had en dat de regio's Veluwe en Betuwe oververtegenwoordigd zijn.

Een dominee die naar een plek gaat waar hij niet naartoe wil vertelt dat maar graag. Sla maar wat levensbeschrijvingen op. Zulke getuigenissen zijn het kenmerk van het ware. Behoudens de betere dominees is een deel van de intredepreek een vertelling hoe de weg geleid is. Ik heb daar mijn twijfels bij, wellicht veroorzaakt door mijn nuchtere geest.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:De ( deels begrijpelijke) zorgen over tekort aan predikanten en vacante gemeenten zouden we misschien ook eens in een ander perspectief moeten plaatsen.
Stel, je woont in een plaats waar al twee of drie door God gezonden predikanten staan (oke, in een ander kerkverband), maar de gemeente waar jij kerkt is al jaren vacant en je klaagt daarover. Zou dat ook geen miskenning zijn van Gods weg? Dat zij allen een zijn. De Heere zendt Zijn dienstknechten, maar wij weigeren onder hun gehoor te gaan zitten?
Maar hoe zie je dat dan bijvoorbeeld in Urk? Zowel OGGiN, GGiN en GG hebben een predikant
Allemaal gemeenten die dus opzichzelf kunnen bestaan.
Maar neem Katwijk. Bijbelgetrouwe predikanten in PKN , HHK, CGK. Maar GGiN en GG nooit of al jaren geen predikant. Je kunt je dan afvragen wat het bestaansrecht is van zulke gemeenten. (Waarbij ik hier een GG predikant na spreek die dit ooit eens zei over deze case)
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 09 apr 2022, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:Ik begrijp zijn worsteling zeker en begrijp dat het pijn doet.
Van harte met je eens. En ik vind het moedig dat hij zijn worsteling en pijn met ons deelt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Er zijn veel menselijke factoren die een rol spelen bij het beroepingswerk. In de GG en aanverwant is dat onderbelicht en wordt het geestelijke uitvergroot en nadrukkelijk geëtaleerd. Dat maakt het gesprek ook moeilijk. Het is voor mij ook echt onbegrijpelijk dat Oostkapelle en Bodegraven al erg lang wachten op een predikant, dat Sint Annaland nooit een predikant had en dat de regio's Veluwe en Betuwe oververtegenwoordigd zijn.

Een dominee die naar een plek gaat waar hij niet naartoe wil vertelt dat maar graag. Sla maar wat levensbeschrijvingen op. Zulke getuigenissen zijn het kenmerk van het ware. Behoudens de betere dominees is een deel van de intredepreek een vertelling hoe de weg geleid is. Ik heb daar mijn twijfels bij, wellicht veroorzaakt door mijn nuchtere geest.
Helemaal eens.
Terri

Bericht door Terri »

Ik denk zeker dat er (wellicht de meesten) menen oprecht voor Gods aangezicht de roeping wel dan niet te moeten aanvaarden.
Maar hoeveel van henzelf erbij zit?
Als we ons eigen leven eerlijk bekijken zijn er ook vele keuzes gemaakt waarbij je achteraf eerlijk moet bekennen: het was voor 90% van mezelf.
Maar dan te ervaren, hoe genadig is de Heere. Hij vergeeft en nog sterker, hij zegent zelfs de 'foute' keuze.
Ik sta in het beroepingswerk een beetje anders dan de meesten denk ik.
Misschien komt het ook dat ik veel 'inside' informatie krijg/kreeg en dat kleurt je mening.
Jongere

Bericht door Jongere »

De pijn van het -soms jarenlang- vacant zijn en keer op keer teleurstellingen te verwerken krijgen in het beroepingswerk begrijp ik heel goed. Die herken ik ook uit eigen ervaring in het verleden. Daar heb ik dan ook alle begrip voor.

Minder begrip heb ik voor de blikrichting van het vergelijken, waarbij we een soort rekenmodel beginnen om het veel te schaarse predikantenkorps 'eerlijk' te verdelen over de diverse noodlijdende gemeenten. Als de Veluwe er dan te veel heeft, is het niet goed. Die moeten er dan wat minder, en dan kunnen op een andere plek lang-vacante gemeenten weer eventjes een dominee krijgen. Net als een weegschaal, die altijd in het midden moet hangen.
Maar op zo'n moment kunnen grote Veluwe-gemeenten echt niet even zonder een dominee, omdat ze "zo lang verwend zijn", hoor. De nood en behoefte aan herders en leraars is er daar echt niet minder om. Het gaat om mensen, zielen, die geleid moeten worden door een eigen pastor die voor hen oude en nieuwe dingen put uit de schat van het Woord.

Dat soort gedachten getuigen -vrees ik- dan ook van een ongeestelijke visie op de ambten, en op een te veel accepteren van het predikantentekort. Ze zijn wat mij betreft bijzonder onvruchtbaar. Ze kunnen ook reden geven tot afgunst en een verongelijkte houding.

En natuurlijk speelt in het beroepingswerk allerlei menselijks mee, ongetwijfeld. Predikanten zijn ook mensen en zij worden niet buiten al hun eigenheden en (gezins)omstandigheden om geroepen, maar juist daar middenin. Die mogen dan ook helemaal een rol spelen in het luisteren naar de stem van de Heere. We overgeestelijken dat nog weleens, ook in de kritiek op beroepingswerk. Beroepingswerk is dan "niet geestelijk" als een predikant menselijke omstandigheden laat meewegen. Dat is natuurlijk een vreemd zicht op wat "geestelijk" denken is, daarin speelt heel ons mens-zijn gewoon mee.

Maar uiteindelijk is ook het kiezen om naar een gemeente te gaan die al lang vacant is, geen goed motief. (Al kan de Heere zo'n overweging zeker een plek geven.) Want, nogmaals: elke gemeente behoort een herder en leraar te hebben. Zoals een kandidaat eens tegen me zei toen hij een beroep aan mocht nemen: ik moest ook 25 keer nee zeggen, en dat heeft me zeer aangegrepen.
huisman

Bericht door huisman »

Ararat schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Dan moet je even zoeken, een jaar of 15 geleden heb ik dat hier ergens geplaatst.

Edit> gevonden, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 81#p932381 en https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 82#p932382

Dat dekt ook gelijk af waaraan Huisman refereert.
Ik pleit toch ook voor wat nuchterheid. Tijdens een sollicitatieronde worden er ook genoeg kandidaten voor een functie afgewezen omdat ze niet geschikt zijn. Deze afgewezen sollicitanten vonden zich wel geschikt .

Dat is bij een curatorium niet veel anders . Zeker in de CGK is het verkrijgen van een attest van je kerkenraad bijna een automatisme en zo komt rijp en groen voor het curatorium. Dan ben ik dankbaar dat daar nog serieus gefilterd wordt.
Ik snap deze vergelijking niet.
Een bedrijf heeft doorgaans één vacature, zoekt daar de meest geschikte persoon voor. In de GG zijn vele vacatures en men zoekt niet de meest geschikte persoon, maar door God geroepen mensenkinderen.
De vergelijking gaat alleen over het feit dat afgewezen worden vanwege ongeschiktheid in de maatschappij een normale gang van zaken is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ararat

Bericht door Ararat »

Terri schreef:Ik denk zeker dat er (wellicht de meesten) menen oprecht voor Gods aangezicht de roeping wel dan niet te moeten aanvaarden.
Maar hoeveel van henzelf erbij zit?
Als we ons eigen leven eerlijk bekijken zijn er ook vele keuzes gemaakt waarbij je achteraf eerlijk moet bekennen: het was voor 90% van mezelf.
Maar dan te ervaren, hoe genadig is de Heere. Hij vergeeft en nog sterker, hij zegent zelfs de 'foute' keuze.
Ik sta in het beroepingswerk een beetje anders dan de meesten denk ik.
Misschien komt het ook dat ik veel 'inside' informatie krijg/kreeg en dat kleurt je mening.
Als ik je goed begrijp is het dus belangrijk dat een predikant zijn weg zo goed mogelijk, maar tastend gaat. Hij vraagt naar Gods wil, is bereid tot volledige overgave daaraan, maar onderneemt als mens stappen en heeft dus ook menselijke overwegingen. God zegent uit genade de keuzes die gemaakt worden.

Ik vraag me af: wat als de jaren erna blijkt dat het totaal verkeerd uitpakt?
Ararat

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
Ararat schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Dan moet je even zoeken, een jaar of 15 geleden heb ik dat hier ergens geplaatst.

Edit> gevonden, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 81#p932381 en https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 82#p932382

Dat dekt ook gelijk af waaraan Huisman refereert.
Ik pleit toch ook voor wat nuchterheid. Tijdens een sollicitatieronde worden er ook genoeg kandidaten voor een functie afgewezen omdat ze niet geschikt zijn. Deze afgewezen sollicitanten vonden zich wel geschikt .

Dat is bij een curatorium niet veel anders . Zeker in de CGK is het verkrijgen van een attest van je kerkenraad bijna een automatisme en zo komt rijp en groen voor het curatorium. Dan ben ik dankbaar dat daar nog serieus gefilterd wordt.
Ik snap deze vergelijking niet.
Een bedrijf heeft doorgaans één vacature, zoekt daar de meest geschikte persoon voor. In de GG zijn vele vacatures en men zoekt niet de meest geschikte persoon, maar door God geroepen mensenkinderen.
De vergelijking gaat alleen over het feit dat afgewezen worden vanwege ongeschiktheid in de maatschappij een normale gang van zaken is.
Aha, duidelijk. Maar: wat maakt dat de ervaring of de wetenschap van roeping tot dienaar te vergelijken is met het gevoel van geschikt zijn voor een functie? Roeping lijkt me veel, veel dieper gaan en afwijzing trekt diepe sporen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:Als de Veluwe er dan te veel heeft, is het niet goed. Die moeten er dan wat minder, en dan kunnen op een andere plek lang-vacante gemeenten weer eventjes een dominee krijgen. Net als een weegschaal, die altijd in het midden moet hangen.
Maar op zo'n moment kunnen grote Veluwe-gemeenten echt niet even zonder een dominee, omdat ze "zo lang verwend zijn", hoor.
Ik pik deze er even uit. Het is natuurlijk prima dat de Veluwe er veel heeft. Een predikant zorgt veelal voor wat structuur en stabiliteit. (Ik zeg het voorzichtig: een nieuwe trend is dat het ook gedoe oplevert. Duurzaamheid is ook aan verrotting onderhevig in onze gezindte) Die structuur en stabiliteit gun ik alle gemeenten. En vanuit die optiek kan de gemeente op de Veluwe wel even zonder.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Er zijn veel menselijke factoren die een rol spelen bij het beroepingswerk. In de GG en aanverwant is dat onderbelicht en wordt het geestelijke uitvergroot en nadrukkelijk geëtaleerd. Dat maakt het gesprek ook moeilijk. Het is voor mij ook echt onbegrijpelijk dat Oostkapelle en Bodegraven al erg lang wachten op een predikant, dat Sint Annaland nooit een predikant had en dat de regio's Veluwe en Betuwe oververtegenwoordigd zijn.

Nee, dat heeft niet te maken met een nuchtere geest. Dat heeft te maken met ongeloof en het willen inblikken in Gods raad.

Ik val je overigens bij in je kritiek op alle mens middelpuntige aspecten die beroepingswerk en preken kenmerken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

@Jongere, stel dat we 100 beroepbare jonge predikanten hadden en het beroepingswerk inhoudelijk nog steeds op dezelfde manier zou gaan (namelijk dat sommige gemeenten toch gewilder lijken bij predikanten, laat ik het even zo zwart-wit stellen), zou je die laatste gang van zaken dan nog steeds wel als geestelijk en aanvaardbaar kunnen zien?

Ik ervaar het als twee geheel losstaande zaken.

Alhoewel: beide gaan over het horen en verstaan (interpreteren) van Gods spreken. Het curatorium hoort Gods stem in het aannemen en afwijzen van mensen. Volgens velen horen ze daarin verkeerd.

Als je dat consequent doortrekt en als het curatorium op eenzelfde wijze Gods stem hoort als het grootste deel van de predikanten in het beroepingswerk, dan zit daar misschien een overeenkomst. En is de vraag misschien vooral: wanneer, hoe en wat spreekt God tot me?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is wel een heel scherpe analyse, Job. :super
Plaats reactie