CU'er Rouvoet gaat rappend op kiezers jacht

Is dit een verantwoorde manier om kiezers te winnen ?

Een van prachtige en verantwoorde manier om nieuwe kiezers te bereiken.
19
37%
Een door en door geseculariseerde manier om stemmen te winnen
32
63%

Totaal aantal stemmen: 51

geledu

Bericht door geledu »

Mister schreef:
Geledu schreef:Als je je verbonden voelt met de reformatorische traditie en aktief mee leest en mee post op dit refo forum en de forumregels hebt onderschreven kan ik me absoluut niet voorstellen dat je rapmuziek goed probeert te praten en zelfs nog durft te stellen dat het een manier van muziek maken is waardoor God zelfs nog geloofd zou kunnen worden.
Tja, denk jij dat God alleen geloofd kan worden door liederen op hele noten dan???
Zeg ik dat dan ?
Wat ik niet begrijp is dat er hier wereldse rap muziek wordt goedgepraat.
Vind je het ook acceptabel als het een campagne spotje zou zijn in de sfeer van house muziek ?
Ook deze muziek kan zonder tekst of met een acceptabele tekst gemaakt worden , is er aan dit soort house muziek ook niets verkeerd ?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef:
Mister schreef:
Geledu schreef:Als je je verbonden voelt met de reformatorische traditie en aktief mee leest en mee post op dit refo forum en de forumregels hebt onderschreven kan ik me absoluut niet voorstellen dat je rapmuziek goed probeert te praten en zelfs nog durft te stellen dat het een manier van muziek maken is waardoor God zelfs nog geloofd zou kunnen worden.
Tja, denk jij dat God alleen geloofd kan worden door liederen op hele noten dan???
Zeg ik dat dan ?
Vind je het ook acceptabel als het een campagne spotje zou zijn in de sfeer van house muziek ?
Ook deze muziek kan zonder tekst of met een acceptabele tekst gemaakt worden , is er aan dit soort house muziek ook niets verkeerd ?
Sommige psalmwijzen waren destijds ook straatdeuntjes, en bij de reidans van Miriam uit de Bijbel, stel ik me ook geen éénstemmige gemeentezang voor "gelijk te Urk gebruikelijk"
Aan de muziek 'pur sang' kan het niet liggen. Wel aan wat wij ermee doen!
Bovendien zie ik Afrikanen op een heel andere manier God loven als wij te doen gebruikelijk zijn. :lol:
rekcor

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Vind je het ook acceptabel als het een campagne spotje zou zijn in de sfeer van house muziek ?
Hoewel dit een ander voorbeeld is, vind ik house muziek een tikkie moeilijker. Deze vorm van muziek is namelijk zo opgebouwd en bedoeld om je in een soort trance te brengen.

Het effect van de muziek kan dus aantoonbaar negatief zijn voor bepaalde mensen.

Mmm... daar moet ik nog even over nadenken... :roll:
Zosinus

Bericht door Zosinus »

geledu schreef: Zeg ik dat dan ?
Ik heb totaal niet het idee dat ik rap goedpraat. Ik heb er zelf weinig mee. Wel vind ik het leuk als jonge mensen op straat (vaak buitenlanders) spontaan een zelfbedachte rap ten gehore brengen over wat hen bezighoudt. Vaak behoorlijk creatief en stukken beter dan andere uitlaatkleppen. Maar dat terzijde.
Het punt is niet dat ik de muzieksoort wil verdedigen (wil goed praten in jouw terminologie). Het punt is dat ik het niet hebben kan dat hier zonder enig gevoel voor nuance of voor zuivere argumentatie VEROORDEELD wordt. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Daar moet je goede gronden voor hebben. Dat stuit me echt tegen de borst, zeker als het samengaat met het innemen van een soort slachtofferperspectief (in de trant van 'ik snap het niet meer', 'is dit nu een refoforum?', 'ik zal het altijd wel verkeerd begrepen hebben') of verdachtmakingen ('verblind door liefde').
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef: Die ver afstaat van een groot deel van de christelijke jeugd? Ik denk eerder van een klein deel van christenen... De reformatorische groep... en bij de jongeren in de groep staat een groot deel helemaal niet van rap af.... er zijn er genoeg die er naar luisteren.... en die wel doorhebben dat je goede en niet goede raps hebt.
Marnix, waar ligt voor jou de grens van Rom. 12?
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Mag er nog ergens een standpunt ingenomen worden door refo's om niet mee te gaan in alles wat de wereld aan uiterlijk vertoon hanteert? Ik heb erg veel moeite met jouw relativering van wereldgelijkvormige zaken. Ik ben erg huiverig voor oppervlakkigheid in leer en leven. De leer is goed uit de diskussieren. Maar als het over het leven gaat, dan lijkt er geen diskussie meer mogelijk. Hoe zie jij dat?
Het gaat dan wel over politiek, maar dat is 'niet meer' dan een middel tot verantwoord landsbestuur. Naar Schrift en belijdenis, naar ik aanneem.
De grens zit hem volgens mij niet vooral in vormen maar vooral in inhoud. Je mag als christenen gebruik maken van dingen van deze tijd. Van laptop/beamer/powerpoint, van muziek. Je bent toch ook niet tegen autorijden omdat iedereen dat doet en het daarom wereldgelijkvormig zou zijn? Of een rap oppervlakkig is ligt aan de inhoud. Nogmaals, wat is er mis met deze rap? Wordt er in gezondigd? Gaat men openlijk tegen Gods Woord in? Volgens mij is er met de teksten niets mis. Hadden ze een klassiek muziekje gemaakt met Stem Rouvoet en de rest van de tekst had niemand geklaagd, nu zit er een beat onder en iemand praat wat sneller op die beat en het is opeens zonde, verkeerd etc?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Geledu schreef:Op wat voor forum ben je actief?
Het zijn geen gewoon reformatorische jongeren die ik in real life ken. Daar zitten er genoeg bij die totaal geen moeite met deze rap hebben en niet snappen waarom sommige refogenoten zo moeilijk doen over deze rap. Gelukkig beginnen veel jongeren in te zien dat veel regels gewoon traditiegebonden zijn en niet Bijbels... en dat er vaak erg hypocriet wordt omgesprongen met welke moderne dingen wel mogen en welke opeens wereldgelijkvormig en verkeerd zijn enzo. Wat dat betreft is er nder refojongeren wel een verschuiving bezig die ik niet als verkeerd zie... ook op het punt van tv-kijken bijvoorbeeld, of naar een gezellig cafe gaan. Sommigen zullen dit wel met veel ach's en wee's bekijken maar ja, in ieder geval kan je niet stellen dat refojongeren deze raps toch niet interessant vinden, dat christelijke jongeren de wereldgelijkvormigheid zullen inzien en snel overstappen naar de SGP vanwege deze rap. Dat jij er anders over denkt weet ik maar je kan niet jou mening als "de reformatorische mening" gaan zien. Ik blijf je nogal vanuit je eigen denken blijven redeneren met opmerkingen als "ik kan me niet voorstellen dat iemand die zich verbonden voelt met het reformatorische denken dit gaat goedpraten". Ik ken een hoop mensen die zich darmee verbonden voelen maar het op veel punten niet met je eens zijn.
Zeg ik dat dan ?
De rap is niet werelds.... het is geheel anders dan sommige (let op dat woordje) andere rapmuziek.
Geledu schreef:Het lijkt er idd op te lijken dat het leven er helemaal niets meer toe doet.
Als er gewezen wordt op een christelijke levensstijl wordt dat bestempeld als wettisch en niet meer van deze tijd.
Altijd het verwijt dat het om de binnenkant gaat.
Natuurlijk gaat het er om of we in ons leven genade kennen.
Maar het is ook waar dat wat er in het binnenste beleefd wordt dat komt er aan de buitenkant uit.
En ook worden we opgeroepen om ons leven tot eer van God inte vullen en ons niet te vermengen met de wereld.
Tja, misschien voor jou ontzettend vreemd en zo... maar accepteer dan maar dat er op dit punt verschillen zijn. Ik luister nauwelijks rap... maar er zijn een aantal christelijke rapnummers die ik erg goed vind... inhoudelijk... en ze klinken ook wel lekker. En ondertussen doet het leven er wel toe. Het is belangrijk je christen-zijn uit te stralen en die rappers doen dat juist. Ze maken muziek in een genre waarin je idd ook sleche muziek hebt... maar daar willen ze juist een tegenhanger voor aanbieden, muziek met goede teksten er onder om mensen over God te vertellen. Dat is dan ook tot eer van God. Ik kan dan ook, hoe raar het voor jou misschien mag klinken, God danken voor dergelijke nummers waarin Hij centraal staat en niet de wereld. Dat maakt de muziek geheel anders. En als mensen God kunnen danken dat ze ook door moderne muziek mensen over Hem kunnen vertellen is het niet aan jou om dan te oordelen. Zie Romeinen 14 ;) Die mensen mengen zich juist niet met vreemde volken want ze zijn radicaal anders dan hoe sommige wereldse muzikanten muziek maken. En dat straalt wat uit. En dat jij dan problemen hebt met een beat op een bepaald ritme waarbij teksten op gesproken wijze worden voorgedragen en goede teksten erbij, mag je dat vinden, jij vindt de muziek gewoon vreselijk en dat mag... maar het is niet aan jou te oordelen en het gij geheel anders en wordt niet wereldgelijkvormig uit het verband te gaan rukken. God centraal zetten in je muziek is niet wereldgelijkvormig. En wees dan ook consequent en luister ook geen klassiek, want dat was vroeger net zo als de rap nu... een hoop muziek was niet christelijk, het was modern, hip en dus wereldgelijkvormig. En zing dan ook geen psalmen die de wijs van seculiere wereldse volksdeuntjes had. Men is erg selectief in het toepassen van het " wordt niet wereldgelijkvormig" en dat maakt het niet geloofwaardig. Maar goed, niet wereldgelijkvormig zijn is dat je niet jezelf en je eigen plezier centraal stelt maar God, zoals in gospelrap bijvoorbeeld gebeurt. Als men dat doet maakt dat de muziek geheel anders.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: De grens zit hem volgens mij niet vooral in vormen maar vooral in inhoud.
In Romeinen 12 gaat het over gelijkvormigheid.
Is dat dan een vertaal interpretatie? Ik heb moeite met een scheiden van vorm en inhoud.
De vorm is een een stuk communicatie. En bevat dus ook een inhoud.
memento

Bericht door memento »

Klavier schreef:
Marnix schreef: De grens zit hem volgens mij niet vooral in vormen maar vooral in inhoud.
Is dat dan een vertaal interpretatie? Ik heb moeite met een scheiden van vorm en inhoud.
OK, ik ga even op dezelfde manier redeneren:

De Terdege is fout, want de meeste bladen bevatten schunnige artikelen.

Het RD is fout, want meer dan 80% van de verkochte kranten wereldwijd zijn tabloids, met een grote naaktfoto erin.

De Saambinder is fout, want het overgrote deel van de kerkelijke bladen staat niet in de lijn van de nadere reformatie, ja, velen delen de ideeën van de reformatie geeneens...

Etc
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: De rap is niet werelds.... het is geheel anders dan sommige (let op dat woordje) andere rapmuziek.
Wikipedia over rap:
Straat-rap, een steez (rapstijl) die zich hooghoud aan de basis van hiphop (de zogenaamde hiphop-roots). De teksten zijn maatschappij-kritisch en creëren een beeld van de straatcultuur. Deze stijl treft men vooral aan in de achterstandswijken met name in de randstad (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag). Buiten de randstad ontstond en leeft nog steeds de misopvatting dat elke straatrapper beweert een zwaarbewapende gangster te zijn, terwijl het slechts een relatief kleine (sub)groep is die zich op deze wijze profileert.

Een tweede steez die we terugvinden is de Wordplay-rap. Hier legt men de nadruk niet zozeer op de boodschap van de tekst, maar op de woorden zelf, vaak met een laconieke benadering. De rapper baseert zich vooral op dubbelzinnigheid en opvallende woordcombinaties, die vaak in punchlines verwerkt worden.

Grimey-rap maakt zich kenbaar door schokkende teksten op een duistere beat. De rapper baseert zich op pure emoties en gebruikt diepe metaforen om het gewenste, slechte (maar aantrekkelijke) beeld te creëren. De structuur is vaak los en rauw. Deze stijl begint langzamerhand te groeien in Nederland.

Uiteraard zijn er talloze rappers die niet onder één bepaalde categorie vallen, en die ook doelbewust hun eigen stijl ontwikkelen en hooghouden. Dat houdt de scene dan ook levend.

Mijn stelling is: Rap als vorm is wel degelijk werelds.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

memento schreef: OK, ik ga even op dezelfde manier redeneren:

Het RD is fout, want meer dan 80% van de verkochte kranten wereldwijd zijn tabloids, met een grote naaktfoto erin.

De Saambinder is fout, want het overgrote deel van de kerkelijke bladen staat niet in de lijn van de nadere reformatie, ja, velen delen de ideeën van de reformatie geeneens...

Etc
:mrgreen:
Klavier

Bericht door Klavier »

memento schreef:
Klavier schreef:
OK, ik ga even op dezelfde manier redeneren:

Etc
Memento,

Als een groep jongelui een muziekstijl verzint en deze gebruikt om schunnigheden te uiten, dan is die muziekstijl niet een stijl om over te nemen, laat staan door Christenen.
Het voorbeeld met bladen is onzin. Een medium is niet hetzelfde als de vorm waarin het medium wordt gegoten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, dat bedoel ik met selectief toepassen van deze Bijbeltekst. Daarnaast dat alles wat vroeger volgens de definitie van sommigen wereldgelijkvormig was wel mag en wat nu volgens die definitie wereldgelijkvormig (lees modern) is niet mag.

Klavier, kijk eens naar de rest van Romeinen 12, dan zie je de voorbeelden die Paulus noemt. Niet haten maar liefdevol zijn, behulpzaamheid, nederigheid. En in vers 2 zegt Paulus: U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is. Het gaat om de gezindheid... en op basis daarvan kan je ook naar muziek kijken volgens mij. Wat is de gezindheid van de muziekmakers? En dat is heel wat anders dan: Tja de gezindheid is allicht wel goed maar de muziek is te modern.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

We kunnen er maar beter niet meer over reppen want we worden het toch niet eens.... ;)
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 19 okt 2006, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Als een groep jongelui een muziekstijl verzint en deze gebruikt om schunnigheden te uiten, dan is die muziekstijl niet een stijl om over te nemen, laat staan door Christenen.
Onwaar, rap is begonnen in de achterbuurten, waar jongeren het gebruikten om hun gevoelens te uitten.

De schunnigheid is mn pas gekomen toen de muziek commercieel werd, clips schijnen nu eenmaal beter te verkopen als een paar dames met bepaalde lichaamsdelen schudden, of als de tekst aggressief of sexistisch is.
Klavier

Bericht door Klavier »

memento schreef:
Onwaar, rap is begonnen in de achterbuurten, waar jongeren het gebruikten om hun gevoelens te uitten.

De schunnigheid is mn pas gekomen toen de muziek commercieel werd, clips schijnen nu eenmaal beter te verkopen als een paar dames met bepaalde lichaamsdelen schudden, of als de tekst aggressief of sexistisch is.
Dit is feitelijk onjuist. De rap is begonnen in de achterbuurten van New York, dat klopt inderdaad. De jongeren aldaar stonden bekend om hun moorddadigheid en sexuele uitspattingen. De rap was het indentificatiemiddel van hun straatcultuur.
Plaats reactie