Geledu schreef:Op wat voor forum ben je actief?
Het zijn geen gewoon reformatorische jongeren die ik in real life ken. Daar zitten er genoeg bij die totaal geen moeite met deze rap hebben en niet snappen waarom sommige refogenoten zo moeilijk doen over deze rap. Gelukkig beginnen veel jongeren in te zien dat veel regels gewoon traditiegebonden zijn en niet Bijbels... en dat er vaak erg hypocriet wordt omgesprongen met welke moderne dingen wel mogen en welke opeens wereldgelijkvormig en verkeerd zijn enzo. Wat dat betreft is er nder refojongeren wel een verschuiving bezig die ik niet als verkeerd zie... ook op het punt van tv-kijken bijvoorbeeld, of naar een gezellig cafe gaan. Sommigen zullen dit wel met veel ach's en wee's bekijken maar ja, in ieder geval kan je niet stellen dat refojongeren deze raps toch niet interessant vinden, dat christelijke jongeren de wereldgelijkvormigheid zullen inzien en snel overstappen naar de SGP vanwege deze rap. Dat jij er anders over denkt weet ik maar je kan niet jou mening als "de reformatorische mening" gaan zien. Ik blijf je nogal vanuit je eigen denken blijven redeneren met opmerkingen als "ik kan me niet voorstellen dat iemand die zich verbonden voelt met het reformatorische denken dit gaat goedpraten". Ik ken een hoop mensen die zich darmee verbonden voelen maar het op veel punten niet met je eens zijn.
Zeg ik dat dan ?
Wat ik niet begrijp is dat er hier wereldse rap muziek wordt goedgepraat.
De rap is niet werelds.... het is geheel anders dan sommige (let op dat woordje) andere rapmuziek.
Geledu schreef:Het lijkt er idd op te lijken dat het leven er helemaal niets meer toe doet.
Als er gewezen wordt op een christelijke levensstijl wordt dat bestempeld als wettisch en niet meer van deze tijd.
Altijd het verwijt dat het om de binnenkant gaat.
Natuurlijk gaat het er om of we in ons leven genade kennen.
Maar het is ook waar dat wat er in het binnenste beleefd wordt dat komt er aan de buitenkant uit.
En ook worden we opgeroepen om ons leven tot eer van God inte vullen en ons niet te vermengen met de wereld.
Tja, misschien voor jou ontzettend vreemd en zo... maar accepteer dan maar dat er op dit punt verschillen zijn. Ik luister nauwelijks rap... maar er zijn een aantal christelijke rapnummers die ik erg goed vind... inhoudelijk... en ze klinken ook wel lekker. En ondertussen doet het leven er wel toe. Het is belangrijk je christen-zijn uit te stralen en die rappers doen dat juist. Ze maken muziek in een genre waarin je idd ook sleche muziek hebt... maar daar willen ze juist een tegenhanger voor aanbieden, muziek met goede teksten er onder om mensen over God te vertellen. Dat is dan ook tot eer van God. Ik kan dan ook, hoe raar het voor jou misschien mag klinken, God danken voor dergelijke nummers waarin Hij centraal staat en niet de wereld. Dat maakt de muziek geheel anders. En als mensen God kunnen danken dat ze ook door moderne muziek mensen over Hem kunnen vertellen is het niet aan jou om dan te oordelen. Zie Romeinen 14

Die mensen mengen zich juist niet met vreemde volken want ze zijn radicaal anders dan hoe sommige wereldse muzikanten muziek maken. En dat straalt wat uit. En dat jij dan problemen hebt met een beat op een bepaald ritme waarbij teksten op gesproken wijze worden voorgedragen en goede teksten erbij, mag je dat vinden, jij vindt de muziek gewoon vreselijk en dat mag... maar het is niet aan jou te oordelen en het gij geheel anders en wordt niet wereldgelijkvormig uit het verband te gaan rukken. God centraal zetten in je muziek is niet wereldgelijkvormig. En wees dan ook consequent en luister ook geen klassiek, want dat was vroeger net zo als de rap nu... een hoop muziek was niet christelijk, het was modern, hip en dus wereldgelijkvormig. En zing dan ook geen psalmen die de wijs van seculiere wereldse volksdeuntjes had. Men is erg selectief in het toepassen van het " wordt niet wereldgelijkvormig" en dat maakt het niet geloofwaardig. Maar goed, niet wereldgelijkvormig zijn is dat je niet jezelf en je eigen plezier centraal stelt maar God, zoals in gospelrap bijvoorbeeld gebeurt. Als men dat doet maakt dat de muziek geheel anders.