Erasmiaan schreef:Laten we ons beperken tot gospelmuziek wat betreft het hellende vlak. Ik bedoel bij als ik psalmen hoor zingen zet mij dat niet aan tot enige zonden. Ik hoop jou ook niet. Bij gospelmuziek is die link tot zonden er veel gemakkelijker, en dat kan je ontkennen, mijns inziens is dat niet te ontkennen.
Ook bij het zingen van Psalmen zie ik hellende vlakken:
Rekcor schreef:
- psalmen worden met de mond gezongen en niet ook met het hart;
- psalmen worden vanwege verkeerde redenen gezongen in 17de-eeuws Nederlands en op 17de-eeuwse melodie;
- psalmen zoals wij die zingen worden gezien als de enige gerechtigde vorm van christelijke muziek;
Maar jij maakt kennelijk onderscheid tussen hellende en nog hellender vlakken. Volgens mij wordt de discussie dan onmogelijk.
Erasmiaan schreef:Ik vind dit eerder een lugubere tekst, de liefde komt er niet echt in naar voren. Nee, als dit gospelmuziek in houdt, laat mij dan maar psalmen zingen en de bijbelse lijn volgen wat betreft uitdrukkingen over de eeuwigheid. Dromen over de duisternis? Oude verhalen die waar blijken te zijn?
De liefde blijkt wel degelijk uit deze tekst. Waarschuwen doe je namelijk alleen maar uit liefde. "Dromen over de duisternis" slaat waarschijnlijk op veel teksten van niet-christelijke bands, die namelijk nogal eens koketteren met het duister en het kwaad. En ja, in de bijbel staan inderdaad verhalen, waargebeurde verhalen. Maar dat terzijde.
Erasmiaan schreef:Het ging mij om het overgrote deel van de muziek dat voornamelijk dankbaarheid weergeeft. Op zich is dit niet verwerpelijk, want het is een bijbelse notie, maar het is eenzijdig en doet geen recht aan de bijbel.
Zingen tot eer van God doet geen recht aan de bijbel?
Ik vind het niet terecht om 'de eis van de drie stukken (zonde-verlossing-dankbaarheid)' toe te passen op alle terreinen van het leven. In andere woorden: niet ieder element in ons leven hoeft zonde-verlossing-dankbaarheid te bevatten. Dat is gewoon een belachelijke eis.
Het zijn juist de verschillende elementen in het christelijke leven die elkaar aanvullen:
- zondagse preek --> nadruk op zonde/verlossing
- zondagse preek ('s avonds) --> nadruk op heiliging/dankbaarheid
- bidden --> (idealiter) alle drie de elementen
- (gospel)muziek --> nadruk op dankbaarheid
Daarbij: het muziek door christenen voor christenen*. Waarom nog veel aandacht aan de zonde besteden, als we mogen weten dat we gered zijn? De dood is overwonnen!
* niet-bekeerden zijn in mijn ogen geen christenen, het zijn op z'n best kerkmensen.