Afgezien van het feit dat ik niet tot een kerk behoor, deels omdat ik er niet in opgevoed ben, deels omdat ik het niet met de leer van de meeste kerken eens ben, zal ik nooit zeggen dat:Toch zie jij het onderscheid in de ‘droefheid naar de wereld’ en de ‘droefheid naar God’ nog teveel als het onderscheid wereld/godsdienst. Dat laatste is beslist niet zo. Ook de godsdienst kan een droefheid naar de wereld kennen. Deze scheidslijn loopt niet tussen kerk en wereld, nee die loopt door kerk en door wereld.
kerk/godsdienst = honger en dorst naar gerechtigheid
wereld = droefheid naar de wereld.
M.i. zijn er vele mensen in de kerk die dwaze maagden zijn, er zijn vele mensen in de kerk die nÃet tot het lichaam van Christus behoren en er zijn vele mensen in de kerk die tot de hoer behoren waarvan geschreven staat in Openbaringen. Slechts weinigen zullen tot de enge poort ingaan en de smalle weg bewandelen, en het overgrote deel de brede weg.
Wat is gerechtigheid?
* gerechtigheid is dat ìk (mijn vlees) sterf (immers ik ben vlees, verkocht onder de zonde - Rom. 7:14 en zonde is ongerechtigheid - Rom. 6:13) en dat Christus in mij leeft en dat is exact wat er gebeurt als je lid wordt van het lichaam van Christus - het vlees moet ik gekruisigd houden Gal. 5:24
* gerechtigheid is dat alle zonden in mijn vlees veroordeeld, overwonnen en gedood worden door het geloof in Jezus Christus Rom. 8:3, Kol. 3:5, 1 Kor. 15:57
* gerechtigheid is dat ik - vrijgemaakt van de zonde door Christus - mijn leden ten dienste stel van God en dat niet langer de zonde als koning heerst in mijn leden opdat ik als vrucht mijn heiliging heb Rom. 6:12-13, 22
Oftewel: gerechtigheid is dat GOD de macht heeft in mijn leven, en dat ik me slechts laat leiden door zÃjn Geest.
Zalig zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Matt. 5:6.
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Matt. 11:28.
Bij mij staat - in mijn NBG-vertaling - ‘Mijn misdaad is te groot om de straf te dragen.’Je vroeg om bijbelteksten. Lees nou eens mij in Genesis ‘En Kain zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan.’ Is dit Rose de droefheid naar God of de droefheid naar de wereld?
‘Thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want Gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing. Gij hebt in allen dele doen blijken dat gij zuiver stondt in deze zaak.’ 2 Kor. 7:9-11.
Droefheid naar Gods wil bewerkt inkeer tot heil, d.m.v. ernst, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing.
Droefheid der wereld brengt de dood.
God bewerkte in Kaïn géén droefheid naar zÃjn wil. Hij bewerkte géén inkeer tot heil. Hij bewerkte dat Kaïn weg ging van zijn aangezicht. Kaïn had droefheid der wereld. En dat brengt de dood. En dat was precies hetgeen waar Kaïn bang voor was. Hij wilde zijn eigen hachje redden. ‘Ieder, die mij aantreft zal mij doden.’ Dà t was zijn angst. Kaïn had geen honger of dorst naar de gerechtigheid. Als hij dat had gehad, zou hij hebben gebeden: ‘God, ik heb tegen u gezondigd, ik verdien de dood, ik bid u om genade en vergeving...’ Maar niets daarvan, hij wilde geen genade of vergeving, hij wilde zich niet vernederen voor Gods aangezicht, het enige wat hij wilde is dat zijn dood gewroken zou worden.
Exact. En waarom? Omdat deze droefheid leidt tot inkeer tot heil, tot ernst, vrees, verlangen naar Gods wil, tot ijver voor Gods zaak. Dit is de droefheid naar Gods wil. Hieruit komt honger en dorst naar de gerechtigheid voort. Gods wil = gerechtigheid. En dit bewerkt God in de mens.Laten we nu eens het gebed van Manasse lezen: ’ Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen. Blijft het hierbij? Als dat zo was, dan was het een droefheid naar de wereld, maar Manasse vervolgt ’ Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden. Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.’ Dit is de droefheid naar God.
Wat ik had gevraagd was: Is het mogelijk dat satan in de mens een honger en dorst naar de gerechtigheid schept, opdat de mens misleid worde?
Nee, natuurlijk niet. Satan is vol ongerechtigheid. Zonde = ongerechtigheid. Zonde brengt de dood. Satan kan een droefheid der wereld bewerken, doch geen droefheid naar Gods wil, want die droefheid kan alleen naar Gods wil bewerkt worden en niet naar satans wil, nietwaar? Honger en dorst naar de gerechtigheid kan ook alleen naar Gods wil bewerkt worden. Want Gods wil is gerechtigheid en Satans wil is ongerechtigheid. Quite simple.
Zowel ‘geloofsomhelzing met Christus’ als ‘in het gewaad van Zijn Woord’ zijn voor mij niet-ter-zake doende zinnen, want ze staan niet in de bijbel. Ze scheppen alleen maar verwarring. Wat ik bedoel te zeggen is: blijf alsjeblieft zo dicht mogelijk bij de bijbel, om misverstanden en onnodige discussies te voorkomen.Ik bedoel niet anders Rose. Als ik spreek over geloofsomhelzing met Christus schrijf ik er meestal bij in het gewaad van Zijn Woord. Hiermee bedoel ik zeer zeker het amen zeggen op Gods beloften.
Ik heb nog nooit van zo’n prediking gehoord. Ik heb nog nooit onder zo’n evangelieverkondiging gezeten dat zegt: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods...’ (Kenmerk van een christen) En vergeten dat erachter staat: ‘Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!’ (Geloof in Christus). Bij ons in de samenkomst wordt deze tekst achterelkaar door gelezen: ja - ik ellendig mens, maar Gode zij dank, er is verlossing mogelijk! Het zou onmogelijk moeten zijn - en dat ìs het m.i. ook - om te kúnnen rusten in zonde en ellende. Stilstand is hoe dan ook achteruitgang. Er moet ontwikkeling komen. Er moeten vruchten gaan groeien. Men moet meer en meer geheiligd worden.Ze denken ik bezit enige ellendekennis aan de hand van opgesomde kenmerken. Bij een prediking waar Christus centraal staat zal dit niet zo gauw gebeuren omdat ze zich dan niet kunnen opbouwen. Echter bij een prediking waar de christen en zijn kenmerken centraal staat kan dit wel gebeuren. Als jij nu hoort in de prediking zondag: Zijn er hier nog die wel eens traantje laten over de zonde? Of zijn er hier wel eens die bekommerd zijn over hun staat? Let wel, ik veroordeel dit niet als hierop onmiddellijk volgt dat er hierin geen rusten kan zijn buiten Christus. Toch gebeurt dit helaas wel. Zo’n prediking verzand in kenmerken. Weet je wat dan zo’n mens gaat denken? Hij hoort enige kenmerken die hij ook wel bezit en gaat vervolgens rusten in die kenmerken zonder Christus nodig te hebben. Ze zijn dus niet te beschuldigen van jouw opmerking ‘houen zo?’ nee ze denken dat de rest ook wel komt, ze zijn immers ‘op de weg’ op de ‘kenmerkenweg’.
Immers WAT moet er verkondigd worden? Enkel onze ellendige staat of het geloof in Jezus Christus?
Wat is GELOOF? De zekerheid van hetgeen je HOOPT en het bewijs van hetgeen je NIET ZIET (Heb. 11:1). Niet zien op het ZICHTBARE, maar zien op het ONZICHTBARE (2 Kor. 4:18). ‘Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet?’ Rom. 8:24.
Wat HOOP ik? Dat ik gelijkvormig wordt aan het beeld zijns Zoons - Rom. 8:29. Dat ik tot vrucht mijn heiliging heb - Rom. 6:22. Dat er verlossing is door Jezus Christus - Rom. 7:25.
Wat ZIE ik? Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods.. Rom. 7:24 Ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Rom. 7:15.
En WAT wordt verkondigd in de christelijke bijeenkomsten? Het ZICHTBARE (wat ik merk en zie) of het ONZICHTBARE (mijn hoop)? Het eerste is GEEN GELOOF. Het eerste is GEEN CHRISTENDOM, maar een opsomming van feiten en kenmerken. Ja, daar hoef je geen geloof voor te hebben.
Het ware evangelie is het GELOOF IN JEZUS CHRISTUS, en niets anders.
Heb er geen moeite mee om het eerste, de ‘verkondiging van kenmerken/feiten’ en VOORAL het berusten daarin - gewoon af te doen als dwaalleer. Quite simple. Arme mensen die onder zo’n verkondiging zitten. Die hebben geen HOOP en geen GELOOF.
En omdat men BERUST in het feit dat men zondig en ellendig is blijkt dat men TOTAAL NIET hongert en dorst naar de gerechtigheid. Dat men géén droefheid naar Gods wil kent. Want die zou inkeer tot heil brengen, ijver, verlangen, ernst etc. Zoals ik al zei: er zijn vele dwaze maagden, er zijn vele mensen die de brede weg op gaan, er zijn vele mensen behorend tot de hoer, er zijn vele mensen die nÃet tot het lichaam van Christus behoren, en dat binnen ALLE geloofsgemeenschappen (Inclusief mijn eigen).
Ik word al blijer dat ik nooit iets met een dergelijke prediking van doen heb gehad. ‘Laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs (...) laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden want Hij die beloofd heeft, is getrouw.’ Heb. 10:22. Onder dÃe verkondiging ben ik, en daarmee ben ik gezegend, besef ik steeds meer.Inderdaad Rose, ze hebben Hem broodnodig, zonder Hem wordt het de eeuwige dood. Echter hier treed het volgende manco op binnen de prediking. Als we zeggen dat het leven in Christus is en dat we hiervan in dit leven de zekerheid moeten gesmaakt hebben dan zijn we maar ‘christusmannetjes’ of van die ‘volle verzekerden’. De predikant die een christenprediking brengt verzaakt ook meestal de volle zekerheid des geloofs in Christus te prediken zoals Paulus ons leert in Hebr. maar ook Petrus in zijn brieven ‘benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken’. Dus broodnodig? Ja, voor een ieder zonder onderscheid! Jij zegt ‘ze menen Hem niet nodig te hebben’, het is nog erger ‘ze willen Hem niet!’
Maar nogmaals: Het is ONMOGELIJK dat satan een honger en dorst naar de gerechtigheid schept. Alle honger en dorst naar de gerechtigheid komt van God. Alle droefheid naar Gods wil komt van God. God bewerkt in de mens deze droefheid OPDAT hij tot inkeer komt. God bewerkt die honger en dorst OPDAT er verzadiging mogelijk is.
Elke andere droefheid, elke andere honger of dorst komt nÃet van God en leidt nÃet naar Christus. Maar het erkennen dat je Christus als verlosser nodig hebt, dà t is de juiste honger en dorst, de juiste droefheid. Zij zullen verzadigd worden. Zij zullen vertroost worden. Met hen zal Ik maaltijd houden, want zij openen de deur...
Groeten, Rose.