Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

roseline

Bericht door roseline »

ndonselaar,
Toch zie jij het onderscheid in de ‘droefheid naar de wereld’ en de ‘droefheid naar God’ nog teveel als het onderscheid wereld/godsdienst. Dat laatste is beslist niet zo. Ook de godsdienst kan een droefheid naar de wereld kennen. Deze scheidslijn loopt niet tussen kerk en wereld, nee die loopt door kerk en door wereld.
Afgezien van het feit dat ik niet tot een kerk behoor, deels omdat ik er niet in opgevoed ben, deels omdat ik het niet met de leer van de meeste kerken eens ben, zal ik nooit zeggen dat:
kerk/godsdienst = honger en dorst naar gerechtigheid
wereld = droefheid naar de wereld.
M.i. zijn er vele mensen in de kerk die dwaze maagden zijn, er zijn vele mensen in de kerk die níet tot het lichaam van Christus behoren en er zijn vele mensen in de kerk die tot de hoer behoren waarvan geschreven staat in Openbaringen. Slechts weinigen zullen tot de enge poort ingaan en de smalle weg bewandelen, en het overgrote deel de brede weg.

Wat is gerechtigheid?
* gerechtigheid is dat ìk (mijn vlees) sterf (immers ik ben vlees, verkocht onder de zonde - Rom. 7:14 en zonde is ongerechtigheid - Rom. 6:13) en dat Christus in mij leeft en dat is exact wat er gebeurt als je lid wordt van het lichaam van Christus - het vlees moet ik gekruisigd houden Gal. 5:24
* gerechtigheid is dat alle zonden in mijn vlees veroordeeld, overwonnen en gedood worden door het geloof in Jezus Christus Rom. 8:3, Kol. 3:5, 1 Kor. 15:57
* gerechtigheid is dat ik - vrijgemaakt van de zonde door Christus - mijn leden ten dienste stel van God en dat niet langer de zonde als koning heerst in mijn leden opdat ik als vrucht mijn heiliging heb Rom. 6:12-13, 22
Oftewel: gerechtigheid is dat GOD de macht heeft in mijn leven, en dat ik me slechts laat leiden door zíjn Geest.
Zalig zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Matt. 5:6.
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Matt. 11:28.
Je vroeg om bijbelteksten. Lees nou eens mij in Genesis ‘En Kain zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan.’ Is dit Rose de droefheid naar God of de droefheid naar de wereld?
Bij mij staat - in mijn NBG-vertaling - ‘Mijn misdaad is te groot om de straf te dragen.’

‘Thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want Gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing. Gij hebt in allen dele doen blijken dat gij zuiver stondt in deze zaak.’ 2 Kor. 7:9-11.

Droefheid naar Gods wil bewerkt inkeer tot heil, d.m.v. ernst, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing.
Droefheid der wereld brengt de dood.

God bewerkte in Kaïn géén droefheid naar zíjn wil. Hij bewerkte géén inkeer tot heil. Hij bewerkte dat Kaïn weg ging van zijn aangezicht. Kaïn had droefheid der wereld. En dat brengt de dood. En dat was precies hetgeen waar Kaïn bang voor was. Hij wilde zijn eigen hachje redden. ‘Ieder, die mij aantreft zal mij doden.’ Dàt was zijn angst. Kaïn had geen honger of dorst naar de gerechtigheid. Als hij dat had gehad, zou hij hebben gebeden: ‘God, ik heb tegen u gezondigd, ik verdien de dood, ik bid u om genade en vergeving...’ Maar niets daarvan, hij wilde geen genade of vergeving, hij wilde zich niet vernederen voor Gods aangezicht, het enige wat hij wilde is dat zijn dood gewroken zou worden.
Laten we nu eens het gebed van Manasse lezen: ’ Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen. Blijft het hierbij? Als dat zo was, dan was het een droefheid naar de wereld, maar Manasse vervolgt ’ Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden. Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.’ Dit is de droefheid naar God.
Exact. En waarom? Omdat deze droefheid leidt tot inkeer tot heil, tot ernst, vrees, verlangen naar Gods wil, tot ijver voor Gods zaak. Dit is de droefheid naar Gods wil. Hieruit komt honger en dorst naar de gerechtigheid voort. Gods wil = gerechtigheid. En dit bewerkt God in de mens.

Wat ik had gevraagd was: Is het mogelijk dat satan in de mens een honger en dorst naar de gerechtigheid schept, opdat de mens misleid worde?

Nee, natuurlijk niet. Satan is vol ongerechtigheid. Zonde = ongerechtigheid. Zonde brengt de dood. Satan kan een droefheid der wereld bewerken, doch geen droefheid naar Gods wil, want die droefheid kan alleen naar Gods wil bewerkt worden en niet naar satans wil, nietwaar? Honger en dorst naar de gerechtigheid kan ook alleen naar Gods wil bewerkt worden. Want Gods wil is gerechtigheid en Satans wil is ongerechtigheid. Quite simple.
Ik bedoel niet anders Rose. Als ik spreek over geloofsomhelzing met Christus schrijf ik er meestal bij in het gewaad van Zijn Woord. Hiermee bedoel ik zeer zeker het amen zeggen op Gods beloften.
Zowel ‘geloofsomhelzing met Christus’ als ‘in het gewaad van Zijn Woord’ zijn voor mij niet-ter-zake doende zinnen, want ze staan niet in de bijbel. Ze scheppen alleen maar verwarring. Wat ik bedoel te zeggen is: blijf alsjeblieft zo dicht mogelijk bij de bijbel, om misverstanden en onnodige discussies te voorkomen.
Ze denken ik bezit enige ellendekennis aan de hand van opgesomde kenmerken. Bij een prediking waar Christus centraal staat zal dit niet zo gauw gebeuren omdat ze zich dan niet kunnen opbouwen. Echter bij een prediking waar de christen en zijn kenmerken centraal staat kan dit wel gebeuren. Als jij nu hoort in de prediking zondag: Zijn er hier nog die wel eens traantje laten over de zonde? Of zijn er hier wel eens die bekommerd zijn over hun staat? Let wel, ik veroordeel dit niet als hierop onmiddellijk volgt dat er hierin geen rusten kan zijn buiten Christus. Toch gebeurt dit helaas wel. Zo’n prediking verzand in kenmerken. Weet je wat dan zo’n mens gaat denken? Hij hoort enige kenmerken die hij ook wel bezit en gaat vervolgens rusten in die kenmerken zonder Christus nodig te hebben. Ze zijn dus niet te beschuldigen van jouw opmerking ‘houen zo?’ nee ze denken dat de rest ook wel komt, ze zijn immers ‘op de weg’ op de ‘kenmerkenweg’.
Ik heb nog nooit van zo’n prediking gehoord. Ik heb nog nooit onder zo’n evangelieverkondiging gezeten dat zegt: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods...’ (Kenmerk van een christen) En vergeten dat erachter staat: ‘Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!’ (Geloof in Christus). Bij ons in de samenkomst wordt deze tekst achterelkaar door gelezen: ja - ik ellendig mens, maar Gode zij dank, er is verlossing mogelijk! Het zou onmogelijk moeten zijn - en dat ìs het m.i. ook - om te kúnnen rusten in zonde en ellende. Stilstand is hoe dan ook achteruitgang. Er moet ontwikkeling komen. Er moeten vruchten gaan groeien. Men moet meer en meer geheiligd worden.

Immers WAT moet er verkondigd worden? Enkel onze ellendige staat of het geloof in Jezus Christus?
Wat is GELOOF? De zekerheid van hetgeen je HOOPT en het bewijs van hetgeen je NIET ZIET (Heb. 11:1). Niet zien op het ZICHTBARE, maar zien op het ONZICHTBARE (2 Kor. 4:18). ‘Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet?’ Rom. 8:24.
Wat HOOP ik? Dat ik gelijkvormig wordt aan het beeld zijns Zoons - Rom. 8:29. Dat ik tot vrucht mijn heiliging heb - Rom. 6:22. Dat er verlossing is door Jezus Christus - Rom. 7:25.
Wat ZIE ik? Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods.. Rom. 7:24 Ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Rom. 7:15.
En WAT wordt verkondigd in de christelijke bijeenkomsten? Het ZICHTBARE (wat ik merk en zie) of het ONZICHTBARE (mijn hoop)? Het eerste is GEEN GELOOF. Het eerste is GEEN CHRISTENDOM, maar een opsomming van feiten en kenmerken. Ja, daar hoef je geen geloof voor te hebben.
Het ware evangelie is het GELOOF IN JEZUS CHRISTUS, en niets anders.
Heb er geen moeite mee om het eerste, de ‘verkondiging van kenmerken/feiten’ en VOORAL het berusten daarin - gewoon af te doen als dwaalleer. Quite simple. Arme mensen die onder zo’n verkondiging zitten. Die hebben geen HOOP en geen GELOOF.

En omdat men BERUST in het feit dat men zondig en ellendig is blijkt dat men TOTAAL NIET hongert en dorst naar de gerechtigheid. Dat men géén droefheid naar Gods wil kent. Want die zou inkeer tot heil brengen, ijver, verlangen, ernst etc. Zoals ik al zei: er zijn vele dwaze maagden, er zijn vele mensen die de brede weg op gaan, er zijn vele mensen behorend tot de hoer, er zijn vele mensen die níet tot het lichaam van Christus behoren, en dat binnen ALLE geloofsgemeenschappen (Inclusief mijn eigen).
Inderdaad Rose, ze hebben Hem broodnodig, zonder Hem wordt het de eeuwige dood. Echter hier treed het volgende manco op binnen de prediking. Als we zeggen dat het leven in Christus is en dat we hiervan in dit leven de zekerheid moeten gesmaakt hebben dan zijn we maar ‘christusmannetjes’ of van die ‘volle verzekerden’. De predikant die een christenprediking brengt verzaakt ook meestal de volle zekerheid des geloofs in Christus te prediken zoals Paulus ons leert in Hebr. maar ook Petrus in zijn brieven ‘benaarstig u om uw roeping en verkiezing vast te maken’. Dus broodnodig? Ja, voor een ieder zonder onderscheid! Jij zegt ‘ze menen Hem niet nodig te hebben’, het is nog erger ‘ze willen Hem niet!’
Ik word al blijer dat ik nooit iets met een dergelijke prediking van doen heb gehad. ‘Laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs (...) laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden want Hij die beloofd heeft, is getrouw.’ Heb. 10:22. Onder díe verkondiging ben ik, en daarmee ben ik gezegend, besef ik steeds meer.

Maar nogmaals: Het is ONMOGELIJK dat satan een honger en dorst naar de gerechtigheid schept. Alle honger en dorst naar de gerechtigheid komt van God. Alle droefheid naar Gods wil komt van God. God bewerkt in de mens deze droefheid OPDAT hij tot inkeer komt. God bewerkt die honger en dorst OPDAT er verzadiging mogelijk is.

Elke andere droefheid, elke andere honger of dorst komt níet van God en leidt níet naar Christus. Maar het erkennen dat je Christus als verlosser nodig hebt, dàt is de juiste honger en dorst, de juiste droefheid. Zij zullen verzadigd worden. Zij zullen vertroost worden. Met hen zal Ik maaltijd houden, want zij openen de deur...

Groeten, Rose.
Leo

Bericht door Leo »

Mirror,

Je citeerde Philippenzen 2 : 13: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Dat is een tekst die gaat over de heiliging, over de goede werken.
De brieven van de apostelen zijn gericht aan de gelovigen, niet aan de ongelovigen.

Dit bedoel ik nu; we lichten teksten en uitspraken rucksichtlos uit hun context en gaan er ons dingetje mee bewijzen.

Hetzelfde met Jesaja 44: 3 Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.

Mijn Geest op uw zaad. Zou dat tegen een gelovige of een ongelovige gesproken zijn denk je? Dat zijn wel rijke beloften van Jehova VerbondsGod, maar dat zijn geen voorwaarden: je moet je hongerig of dorstig VOELEN, anders.....

Toegegeven, er staat van Zacheus dat hij nieuwsgierig was (het woord 'aards' staat niet in de Schrift). Maar van zijn verwachting staat niets, dat leggen wij er in!

Alle nodigingen in het Evangelie zijn er om NU opgevolgd te worden. Of niet?
Als ik moet wachten om gewillig gemaakt te worden heb ik reden om te wachten. Dan kan ik God de schuld geven, want ik was niet gewillig.

Nee er ligt nu een appel, op een ieder die het Woord leest en een ieder die dit leest:
Bekeert u en gelooft het Evangelie.
Geloof in Jezus, dat wil de Geest NU in u werken.
Geloof niet in Hem en u zult om eigen schuld verloren gaan, niet omdat u niet gewillig gemaakt was, maar omdat u niet WILDE.

Mirror, ik hoef geen teksten te noemen om de aard en het adres van de nodiging te bewijzen, want heel de Schrift ademt de verzoening voor zondaren.
Niet zondaren die zo goed en zo goed VOELEN dat ze verloren zijn, maar zondaren, vijanden!

Als er iemand is die zegt: ik ben geen zondaar, O.K.: dan heb je gelijk, voor die is het niet. Maar ook dat is nog niet eens waar, want zelfs voor die is het Evangelie.
Want God heeft heel de wereld liefgehad. Ook diegene die zegt: ik ben geen zondaar.
(als hij volhardt in zijn ongeloof zal hij natuurlijk wel omkomen, net als 'kerkmensen' die goed weten dat ze zondaar zijn, maar het nog iets beter willen weten en voelen)

"Wendt u naar Mij toe en wordt behouden ALLE GIJ EINDEN DER AARDE, want Ik ben God en niemand meer"

Jezus passeerde Levi en zei: "Volg Mij".

Dat zegt Hij tegen een ieder: "Volg Mij".
Of gold dat alleen voor Levi? Dan had het niet in de Bijbel hoeven te staan.....

Volg je Hem al?
roseline

Bericht door roseline »

Leo,
Nee er ligt nu een appel, op een ieder die het Woord leest en een ieder die dit leest:
Bekeert u en gelooft het Evangelie.
Geloof in Jezus, dat wil de Geest NU in u werken.
Geloof niet in Hem en u zult om eigen schuld verloren gaan, niet omdat u niet gewillig gemaakt was, maar omdat u niet WILDE.
Waarvan moet je je bekeren?
Mirror

Bericht door Mirror »

Leo,

Hoeveel keer moet ik nog vertellen dat ook ik weet en voor de volle 100% onderschrijf dat God iedereen, niemand uitgezonderd, roept.

Maar het gaat NIET over de vraag wie geroepen worden, maar over de vraag WIE KOMEN.

Waar lees jij iets over de nieuwsgierigheid van Zacheus (BTW; jij begon over "aardse"), ik lees meer iets over een praktische Zacheus: "omdat hij klein van persoon was". Persoonlijk vind ik het ook wel prettig als ik niet alleen de stem hoor, maar ook het bijbehorende gezicht zie. Waar wordt jij blij van? Van dingen die je niet hoopt?
Mirror, ik hoef geen teksten te noemen om de aard en het adres van de nodiging te bewijzen, want heel de Schrift ademt de verzoening voor zondaren.
Dat hoeft ook niet, want dat vroeg ik je niet. Ik vroeg je om teksten waarin de aard van hen die Jezus' nodiging gehoor geven wordt beschreven.
Volg je Hem al?
Daar gaat het inderdaad om! Ik beantwoord deze vraag niet hier op het internet, maar ik wil wel kwijt dat ik niet zo volgzaam ben.

Groeten, Mirror
Leo

Bericht door Leo »

Rose,

De vraag stellen is haar beantwoorden :)
Bekeren van je zonde, waarvan het Woord zegt (en jij dus weet) dat je ze hebt, of je ze nu voelt of niet.

Zeeuw,

Je hoeft niet op een forum je bekering te tikken, je weet wel dat ik dat niet bedoel.

Maar als je Christus werkelijk mag kennen (en daarom meng ik me zo af en toe in de discussie), dan praat je niet voornamelijk over dogmatiek, of over wat dan ook, maar over Zijn zondaarsliefde.

En dat geluid mis ik hier. Het is alsmaar praten over leerstellingen en dogmatische verhalen, dit moet zus en zo...

Daarin ben ik het met Rose eens: een prediking waar men niet uitgedreven wordt naar Christus is een dwaalleer.
Dat doet 'au' maar het is helaas een feit vandaag de dag.

En velen worstelen hiermee. Die bezien het niet (zoals jij zegt) dogmatisch en als een fijne discussie, maar voor hen is het heel vaak een strijd op leven en dood.

Deze specifieke strijd is grotendeels het gevolg van een onzuivere bediening van het Woord.

Vandaar dat ik meer over Christus wens te spreken dan over dogmatieken, want met een dogmatiek kun je verloren gaan, maar met Christus niet.

Dat mag oppervlakkig klinken, maar die vraag hebben ze Paulus ook gesteld:
Zullen we dan maar in de zonde blijven opdat de genade te meerder worde?
Dat zij verre!

Voor alle duidelijkheid, ik hoef dus ook mijn gelijk niet in de discussie, het Woord heeft het laatste woord. Het gaat er mij om, dat niet onder het mom van fijne discussies mensen voor eeuwig verloren gaan omdat ze dachten ergens op te moeten wachten.

Hij wacht op jou!

De ganse dag zijn Zijn handen uitgestrekt.
roseline

Bericht door roseline »

Leo,
Rose,

De vraag stellen is haar beantwoorden
Bekeren van je zonde, waarvan het Woord zegt (en jij dus weet) dat je ze hebt, of je ze nu voelt of niet.
Het gaat bij het hebben van zonde dus om KENNIS en niet om GEVOELENS.

Quite simple.

Kennis: 'Ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.' Rom. 7:15.

En dit weten leidt tot bekering van zonden. En tot geloof in Jezus Christus.

'Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?' - Immers als je weet dat je zondigt, dan weet je ook dat je zonder verlossing niet behouden wordt. En weet je dat je verlossing nodig hebt. En ga je verlangen naar die verlossing. Zo niet, dan rust je in je overtredingen en zonden. Maar gelukkig is verlossing mogelijk:

'Gode zij dank, door Jezus Christus onze Here!'

En dit geloof is geen 'kennis' en geen 'gevoel' - het is het bewijs van hetgeen je niet ziet, en de zekerheid van hetgeen je hoopt.

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 21/8/02 door roseline]
Leo

Bericht door Leo »

Het gaat inderdaad om kennis en niet in de eerste plaats om gevoelens.

Maar Paulus spreekt vanuit zijn nieuwe deel, hij was immers een gelovige.

Dus deze tekst mogen we niet van toepassing verklaren op ongelovigen.
Te weten vleselijk te zijn leidt niet tot Christus. Te weten een zondaar te zijn leidt niet tot Christus (Kain, Judas).

Maar het 'te weten' is wel voldoende om tot Christus te mogen en kunnen uitgaan (kunnen natuurlijk dankzij het werk van de Geest).

De ongelovigen hebben geen nieuw deel en zijn volledig vlees.
Paulus was een gelovige en sprak als nieuwe mens over zijn vlees: verkocht onder de zonde.

Ergens anders: zo leef niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
roseline

Bericht door roseline »

Precies. Het te weten is voldoende om naar Christus te gaan.

Waarom zo moeilijk doen?
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Opzich is het waar, ik denk je dat nog niet eens hoeft te weten, als je maar tot Christus komt, dan is het goed.

Toch ben ik het met jullie intentie niet eens roseline en Leo.

Nergens staat dat je met berouw moet komen (hoewel Refojongere dat denkt te zien in de rij teksten die hij een tijd geleden aanhaalde, als ik wat meer tijd heb zal ik daarop ingaan).

Maar ... er staat ook in de Bijbel dat NIEMAND zál komen. Omdat alle mensen haters van God zijn en "er is er niet één die God zoekt".
Men zegt wel eens dat de mens geestelijk dood is, volgens mij ook een bijbelse uitdrukking, maar toch... het lijkt erop dat de mens wél een levende relatie met God heeft. Zeker als hij meer en meer met Hem geconfronteerd wordt.
Dan komt de haat tegen God openbaar. De mens heeft al gekozen tégen God, in het Paradijs. En nu is het verkeken. Ook al is er een weg tot zaligheid, een mens zal uit zichzelf never naar Christus vluchten. Die haat hij alleen maar.

Dus... er moet iets anders gebeuren. Gelukkig gebeurt dat ook!! Luister maar wat Jezus zei: "Niemand kan tot mij komen ... tenzij DE VADER hem trekke!" Dat is een goddelijk tenzij. Het is toch mogelijk dat zo'n Godshater met God verzoend wordt! Namelijk als hij door God de Vader tot het licht van het geloof getrokken wordt.

Tsja... en als je dan de praktijk eens goed bekijkt... dan worden de meeste mensen toch wel met berouw tot de Heere getrokken, ja. Maar het moet wel van Hem komen. Echt waar, één toeknikje van God Zelf is meer waard dan duizend-en-één redeneringen en 'opbouwingen in het geloof' van anderen.
Het gaat er maar om wat God van je denkt, en niet wat de mensen van je denken.

De praktijk bekijken, is letten op de bevinding. Mag dat ? Jawel. Kijk maar naar onderstaand (toepasselijk) fragment. Wat mij betreft betekent 'de leer die naar de godzaligheid is' bevinding.

1 Tim. 6:3 Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde
woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de
godzaligheid is,
4 Die is opgeblazen, en weet niets, maar hij raast omtrent [twist]vragen en
woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen.
5 Verkeerde krakelingen van mensen, die een verdorven verstand hebben, en van
de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin zij. Wijk af
van dezulken.
Kislev

Bericht door Kislev »

Leo, Zoeker, ndonselaar, Zeeuw2, Mirror, Refojongere, zo te lezen uit jullie reacties allemaal voorstander van een onvoorwaardelijk welmenend aanbod van genade. Kan ik daaruit dan ook concluderen dat eerdergenoemde geen tegenstander zijn van de uitdrukking: 'je mag komen zoals je nu bent.'?

(Dat alleen degene die enige zondekennis hebben komen is dan weer een ander verhaal. )

Maar wat nu als je mensen tegenkomt die wachten op overtuiging op diepere zondekennis en die klagen dat ze helemaal geen zondekennis hebben? Wijzen op de wet of zeggen 'je mag komen zoals je bent'?

Zelf vond ik het verhaal 'wachten op overtuiging van Icabod Spencer heel erg mooi. (Als je in een zoekmachine 'spencer' en 'wachten op overtuiging' intoetst vind je het direct. )
roseline

Bericht door roseline »

Maar wat nu als je mensen tegenkomt die wachten op overtuiging op diepere zondekennis en die klagen dat ze helemaal geen zondekennis hebben? Wijzen op de wet of zeggen 'je mag komen zoals je bent'?
Ik ben deze mensen nog nooit tegengekomen :) Het feit dat ze Jezus wel willen aannemen (ookal vinden ze zelf dat ze meer zondekennis moeten hebben en daarop moeten wachten) betekent dat ze erkennen dat ze Hem nodig hebben. Ik zou zeggen: 'Kom zoals je bent...'

Waarom dagen - maanden - jaren je zondige bestaan overdenken opdat je maar meer of diepere zondekennis krijgt? Op het moment dat je de behoefte voelt om naar Christus te gaan, moet je dat doen.

Dat in praktijk meestal mensen tot Christus komen die overtuigd zijn dat ze gezondigd hebben en verlossing dus broodnodig hebben, da's een tweede.

Ik heb nog nooit mensen meegemaakt die tot Christus kwamen terwijl ze ervan overtuigd waren dat ze géén verlossing en vergeving nodig hadden - jullie wel?

Groetjes, Rose.
Mirror

Bericht door Mirror »

Kislev,
Kan ik daaruit dan ook concluderen dat eerdergenoemde geen tegenstander zijn van de uitdrukking: 'je mag komen zoals je nu bent.'?
Inderdaad, ik denk dat er vooral mee bedoeld wordt dat ik mijzelf niet probeer op te knappen door zo netjes mogelijk te leven, door mijn bidden, tranen of wat dan ook. Maar dat ik als schuldig zondaar tot Hem kom om genade te ontvangen.
Geen "of" maar "en". Wijzen op de wet die iedereen vervloekt die zich niet aan de geboden houdt. Maar ook en bovenal wijzen op Hem waarvan in Galaten 3 : 13 geschreven staat: Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Ik heb een predikant het zo horen uitdrukken: Je mag komen zoals bent, maar je mag niet blijven zoals je bent.

Hieraan kan ik weten of ik al tot Hem gekomen ben, Paulus schrijft hierover:

2 Corinthiers 5 : 17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Groeten, Mirror
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Kan ik daaruit dan ook concluderen dat eerdergenoemde geen tegenstander zijn van de uitdrukking: 'je mag komen zoals je nu bent.'?
Tuurlijk, maar!! leg dan wel uit wat het komen tot Christus is! En wat daarvan de inhoud is. Leg duidelijk het verschil uit tussen het schijn- en het ware geloof.
Dan zou ik vragen: Kunt u het niet meer uithouden met het leven wat je nu hebt? Hebt u de Heere Jezus Christus nodig en kunt u zonder Hem niet sterven. Ziet Hij is gewillig!
Plaats reactie