Aanbod

Marnix

Bericht door Marnix »

Jawel hoor :) Regelmatig. Hoewel ik toch meestal dan weer terug naar de bijbel ga om te kijken of het klopt met wat de bijbel zegt :) Vaak is dat wel het geval maar de formulieren zijn niet onfeilbaar zoals de bijbel en dus ook niet foutloos :)

Volgens mij is wat ik hier zeg niet met de bijbel in strijd hoor. Ik baseer het er juist op.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Al ons denken over God is menselijk denken. Wij redeneren vanuit ons menselijke vermogens. In ons is er een opeenvolging van besluiten. De éne keer besluiten wij dit, de andere keer dat.

Laat ik het zo uitdrukken. De NGB belijdt en gelooft van God dat er één God is, een geheel enig en éénvoudig wezen. Hij is eeuwig, niet te doorgronden, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig. Hij is volkomen wijs, rechtvaardig en goed en een zeer overvloedige bron van al het goede.

God is almachtig, maar ook alwetend. Het is voor mij niet te doorgronden hoe Hij God is. Alles wat wij weten is uit de Schrift. Toch weten wij dat Hij in de 'eeuwigheid' besloten heeft tot de verkiezing. Dat is géén tijdelijk besluit. Of denk jij dat wel?
Dat God onveranderlijk is klopt voor een deel. God verandert inderdaad niet zoals Hij is. (Psalm 102)

Maar, God kan wel van mening veranderen. We zien dit bijvoorbeeld als God na de zonde met het gouden kalf, eerst Israel wil vernietigen, maar op de smeekbede van Mozes besluit dit niet te doen.... ik denk bijvoorbeeld aan Hizkia, waarin een profeet van God namens Hem aan Hizkia mag meedelen dat Hizkia snel zal overlijden, maar op het gebed van Hizkia van mening verandert en Hem nog 15 jaar te leven geeft. En zeg nou niet: Ja maar dat wist God allemaal al..... het hoorde bij het spelletje.... Want dat zou God valse getuigenissen geven door Zijn profeten door iets te zeggen wat dan niet zou kloppen. God is almachtig, maar Hij heeft van mensen geen robotten gemaakt, speelpoppen, die als je op de buik duwt met een monotoon mechanisch stemmetje zeggen: Ik hou van U.

Als ik in de bijbel zie dat God mensen de keuze geeft, voor of tegen Hem kiezen, geloven of niet geloven, dan geloof ik dat God mensen trekt, maar dat dit die keuzeverantwoordelijkheid die mensen hebben niet onmogelijk maakt.

De bijbel is vol van oproepen tot bekering met bijbehorende consequenties. Jezus komt in de wereld en als Hij begint met preken trekt Hij rond en zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

God geeft mensen overduidelijk een keuze. Mensen dit niet gered worden worden dat niet omdat ze zich niet bekeren.

Nog even terugkomend op de vrije wil, na de zondeval was er geen vrije wil meer op het punt van gered worden of verloren gaan. Nu Jezus Christus is gekomen en gestorven is er redding voor ieder die in Hem gelooft.
Hoe combineer je dit met de verkiezing Marnix?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
wim

Bericht door wim »

Hoe combineert de bijbel dit met de verkiezing?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bij mijn weten is de uitverkiezing een troost. Niet een dogma wat iedere preek moet beheersen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door wim
Dit is een weinig zeggende reactie. Ik wil nooit afgaan op één bijbeltekst. Schrift met Schrift vergelijken. De Schrift spreekt van een goddelijke verkiezing. Natuurlijk spreekt hij ook over een God die berouw heeft [vgl. de geschiedenis van Hizkía].

Als Marnix op grond van dit ons een vrije wil toedelen dan zeg ik akkoord, maar de Bijbel spreekt over een verkiezing. De mens doet een vrije keuze volgens Marnix, maar de Bijbel spreekt van een verkiezing. Is er dan wel een vrije keuze.

Even terug is er gesproken over het stuk van Berkouwer. Ook daar wordt geroemd in de keuzevrijheid van de mens. De mens moet in zijn relatie tot God kunnen kiezen. Pas als we kunnen kiezen is de liefdesrelatie echt. Dat was al in het paradijs. Mijn vraag is: hoe zit dat met het eschaton?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Gisteravond zat ik juist dit te lezen en dat trooste me:

ARTIKEL 16
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten - tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

ARTIKEL 16
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten - tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.
Kijk Lizzy dat het een geweldige troost inhoud voor Gods kinderen is waar, dat we voor die leer niet bevreesd behoren te zijn ook... maar dat wil niet zeggen dat we gelijk maar moeten overstappen naar een vrije wil...

Bovendien God is geen mens dat Hem iets berouwen zou! Dat is ook een Bijbeltekst, hoe wilde je dat dan combineren, Marnix... anders haal je trouwens ook de troost weg uit de leer der verkiezing... die gelukkig onveranderlijk is!
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken.
Het ging mij eigenlijk om dit stukje, dat de uitverkiezing niet ontmoedigend is, maar een poort!!!

Afbeelding
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken.
Het ging mij eigenlijk om dit stukje, dat de uitverkiezing niet ontmoedigend is, maar een poort!!!
Voor degenen die ernstiglijk verlangen zich te bekeren... is de leer der verwerping niet een om bevreesd voor te zijn. Zijn de belfoten Gods als een poort, Hij heeft beloofd dat Hij het gekrookte riet niet zal verbreken, Hij zegt zalig zijn de armen van geest en de zachtmoedigen want dezulken is het koninkrijk der hemelen... Denk dat de beloften Gods eerder als een poort zijn dan de verkiezing voor dezulken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Inderdaad een pastoraal artikel. De Dordtse Leerregels zijn echt niet zo 'meedogenloos' en hard als, vrees ik, wel eens gedacht wordt.

Het probleem vrije wil/uitverkiezing is juist de inzet van de DL geweest. Dus denk ik dat het goed is als Marnix deze nog eens helemaal leest, mét de verwerping der dwalingen er bij.
In ieder geval staat toch heel duidelijk in III/IV 10: "Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men de mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelf door zijn vrije wil zou onderscheiden van anderen (...), maar moet men Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid in Christus uitverkoren heeft, zo ook hen in de tijd krachtig roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het koninkrijk Zijns Zoons overbrengt (...)."
Is de mens dan niet verantwoordelijk voor zijn ongeloof. Jazeker, dat zeggen de DL óók, in hoofdstuk I, 5: "De oorzaak of schuld van dit ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in de mens."
Ik vind het het mooie van de DL dat ze die spanning laten staan. We krijgen die niet opgelost en moeten dat ook niet willen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

We kunnen God nooit de schuld geven dat we niet bekeerd zijn.

Gij hebt niet gewild en dat geeft de mens een verantwoording waar we niet onder uit kunnen.

Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse

ARTIKEL 16
Kijk Lizzy dat het een geweldige troost inhoud voor Gods kinderen is waar, dat we voor die leer niet bevreesd behoren te zijn ook... maar dat wil niet zeggen dat we gelijk maar moeten overstappen naar een vrije wil...

Bovendien God is geen mens dat Hem iets berouwen zou! Dat is ook een Bijbeltekst, hoe wilde je dat dan combineren, Marnix... anders haal je trouwens ook de troost weg uit de leer der verkiezing... die gelukkig onveranderlijk is!
Hmm... snap ik... maar is het dan niet "troost, als je tenminste de mazzel hebt uitverkoren te zijn"?

Zo je daar wat meer over kunnen uitleggen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Ik zou toch wel graag een antwoord van Marnix hebben op mijn vraag.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door wim
Dit is een weinig zeggende reactie. Ik wil nooit afgaan op één bijbeltekst. Schrift met Schrift vergelijken. De Schrift spreekt van een goddelijke verkiezing. Natuurlijk spreekt hij ook over een God die berouw heeft [vgl. de geschiedenis van Hizkía].

Als Marnix op grond van dit ons een vrije wil toedelen dan zeg ik akkoord, maar de Bijbel spreekt over een verkiezing. De mens doet een vrije keuze volgens Marnix, maar de Bijbel spreekt van een verkiezing. Is er dan wel een vrije keuze.

Even terug is er gesproken over het stuk van Berkouwer. Ook daar wordt geroemd in de keuzevrijheid van de mens. De mens moet in zijn relatie tot God kunnen kiezen. Pas als we kunnen kiezen is de liefdesrelatie echt. Dat was al in het paradijs. Mijn vraag is: hoe zit dat met het eschaton?
Ik ga dit niet combineren met elkaar. Dat is volgens mij juist een grote fout die veel mensen maken.

Ze zeggen: Er is uitverkiezing, dus alles ligt van tevoren vast. Vervolgens zien ze in de bijbel dat God soms van gedachte verandert... en gaan dat vervolgens tegenover uitverkiezing en alwetendheid plaatsen. Dan gaan ze 2 dingen die de bijbel over God zegt afwegen en strepen dat wat het minst bij hun eigen Godsbeels past vervolgens weg.

Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik geloof dat God almachtig is. Ik geloof ook dat Hij de zondeval niet wilde en niet van tevoren heeft vastgelegd, ik geloof dat God zoals bij het gouden kalf en Hizkia zich kan laten "verbidden". Ik geloof dat Hij geen robots wil maar mensen die echt van Hem houden, niet omdat ze zo zijn ingeprogrammeerd maar omdat ze keuzeverantwoordelijkheid van God krijgen.

Hoe die dingen met elkaar in verband staan, hoe ze te rijmen zijn? Ik weet het niet, en ik ga er hier ook geen uitspraak over doen. Ik ga niet als mens even uitleggen hoe God in elkaar zit, want dat weet ik niet.

Het enige wat ik wil aanhalen is dit:

Zoekt de HERE, terwijl Hij Zich laat vinden; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. 7 De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen – en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. 8 Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. 9 Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.
ndonselaar
Contacteer:

Ze zeggen: Er is uitverkiezing, dus alles ligt van tevoren vast. Vervolgens zien ze in de bijbel dat God soms van gedachte verandert... en gaan dat vervolgens tegenover uitverkiezing en alwetendheid plaatsen. Dan gaan ze 2 dingen die de bijbel over God zegt afwegen en strepen dat wat het minst bij hun eigen Godsbeels past vervolgens weg.
Erken je nu wel of geen uitverkiezing Marnix?
Plaats reactie