Volgens mij is wat ik hier zeg niet met de bijbel in strijd hoor. Ik baseer het er juist op.
Hoe combineer je dit met de verkiezing Marnix?Oorspronkelijk gepost door MarnixDat God onveranderlijk is klopt voor een deel. God verandert inderdaad niet zoals Hij is. (Psalm 102)Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Al ons denken over God is menselijk denken. Wij redeneren vanuit ons menselijke vermogens. In ons is er een opeenvolging van besluiten. De éne keer besluiten wij dit, de andere keer dat.
Laat ik het zo uitdrukken. De NGB belijdt en gelooft van God dat er één God is, een geheel enig en éénvoudig wezen. Hij is eeuwig, niet te doorgronden, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig. Hij is volkomen wijs, rechtvaardig en goed en een zeer overvloedige bron van al het goede.
God is almachtig, maar ook alwetend. Het is voor mij niet te doorgronden hoe Hij God is. Alles wat wij weten is uit de Schrift. Toch weten wij dat Hij in de 'eeuwigheid' besloten heeft tot de verkiezing. Dat is géén tijdelijk besluit. Of denk jij dat wel?
Maar, God kan wel van mening veranderen. We zien dit bijvoorbeeld als God na de zonde met het gouden kalf, eerst Israel wil vernietigen, maar op de smeekbede van Mozes besluit dit niet te doen.... ik denk bijvoorbeeld aan Hizkia, waarin een profeet van God namens Hem aan Hizkia mag meedelen dat Hizkia snel zal overlijden, maar op het gebed van Hizkia van mening verandert en Hem nog 15 jaar te leven geeft. En zeg nou niet: Ja maar dat wist God allemaal al..... het hoorde bij het spelletje.... Want dat zou God valse getuigenissen geven door Zijn profeten door iets te zeggen wat dan niet zou kloppen. God is almachtig, maar Hij heeft van mensen geen robotten gemaakt, speelpoppen, die als je op de buik duwt met een monotoon mechanisch stemmetje zeggen: Ik hou van U.
Als ik in de bijbel zie dat God mensen de keuze geeft, voor of tegen Hem kiezen, geloven of niet geloven, dan geloof ik dat God mensen trekt, maar dat dit die keuzeverantwoordelijkheid die mensen hebben niet onmogelijk maakt.
De bijbel is vol van oproepen tot bekering met bijbehorende consequenties. Jezus komt in de wereld en als Hij begint met preken trekt Hij rond en zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
God geeft mensen overduidelijk een keuze. Mensen dit niet gered worden worden dat niet omdat ze zich niet bekeren.
Nog even terugkomend op de vrije wil, na de zondeval was er geen vrije wil meer op het punt van gered worden of verloren gaan. Nu Jezus Christus is gekomen en gestorven is er redding voor ieder die in Hem gelooft.
Dit is een weinig zeggende reactie. Ik wil nooit afgaan op één bijbeltekst. Schrift met Schrift vergelijken. De Schrift spreekt van een goddelijke verkiezing. Natuurlijk spreekt hij ook over een God die berouw heeft [vgl. de geschiedenis van Hizkía].Oorspronkelijk gepost door wimHoe combineert de bijbel dit met de verkiezing?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hoe combineer je dit met de verkiezing Marnix?
Kijk Lizzy dat het een geweldige troost inhoud voor Gods kinderen is waar, dat we voor die leer niet bevreesd behoren te zijn ook... maar dat wil niet zeggen dat we gelijk maar moeten overstappen naar een vrije wil...Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Gisteravond zat ik juist dit te lezen en dat trooste me:
ARTIKEL 16
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten - tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.
Het ging mij eigenlijk om dit stukje, dat de uitverkiezing niet ontmoedigend is, maar een poort!!!Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken.
Voor degenen die ernstiglijk verlangen zich te bekeren... is de leer der verwerping niet een om bevreesd voor te zijn. Zijn de belfoten Gods als een poort, Hij heeft beloofd dat Hij het gekrookte riet niet zal verbreken, Hij zegt zalig zijn de armen van geest en de zachtmoedigen want dezulken is het koninkrijk der hemelen... Denk dat de beloften Gods eerder als een poort zijn dan de verkiezing voor dezulken.Oorspronkelijk gepost door LizzyHet ging mij eigenlijk om dit stukje, dat de uitverkiezing niet ontmoedigend is, maar een poort!!!Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken.
Inderdaad een pastoraal artikel. De Dordtse Leerregels zijn echt niet zo 'meedogenloos' en hard als, vrees ik, wel eens gedacht wordt.Oorspronkelijk gepost door LizzyHet ging mij eigenlijk om dit stukje, dat de uitverkiezing niet ontmoedigend is, maar een poort!!!Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken.
Hmm... snap ik... maar is het dan niet "troost, als je tenminste de mazzel hebt uitverkoren te zijn"?Oorspronkelijk gepost door ElmousseKijk Lizzy dat het een geweldige troost inhoud voor Gods kinderen is waar, dat we voor die leer niet bevreesd behoren te zijn ook... maar dat wil niet zeggen dat we gelijk maar moeten overstappen naar een vrije wil...Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Gisteravond zat ik juist dit te lezen en dat trooste me:
ARTIKEL 16
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten. Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten - tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.
Bovendien God is geen mens dat Hem iets berouwen zou! Dat is ook een Bijbeltekst, hoe wilde je dat dan combineren, Marnix... anders haal je trouwens ook de troost weg uit de leer der verkiezing... die gelukkig onveranderlijk is!
Ik ga dit niet combineren met elkaar. Dat is volgens mij juist een grote fout die veel mensen maken.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarDit is een weinig zeggende reactie. Ik wil nooit afgaan op één bijbeltekst. Schrift met Schrift vergelijken. De Schrift spreekt van een goddelijke verkiezing. Natuurlijk spreekt hij ook over een God die berouw heeft [vgl. de geschiedenis van Hizkía].Oorspronkelijk gepost door wimHoe combineert de bijbel dit met de verkiezing?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hoe combineer je dit met de verkiezing Marnix?
Als Marnix op grond van dit ons een vrije wil toedelen dan zeg ik akkoord, maar de Bijbel spreekt over een verkiezing. De mens doet een vrije keuze volgens Marnix, maar de Bijbel spreekt van een verkiezing. Is er dan wel een vrije keuze.
Even terug is er gesproken over het stuk van Berkouwer. Ook daar wordt geroemd in de keuzevrijheid van de mens. De mens moet in zijn relatie tot God kunnen kiezen. Pas als we kunnen kiezen is de liefdesrelatie echt. Dat was al in het paradijs. Mijn vraag is: hoe zit dat met het eschaton?
Erken je nu wel of geen uitverkiezing Marnix?Ze zeggen: Er is uitverkiezing, dus alles ligt van tevoren vast. Vervolgens zien ze in de bijbel dat God soms van gedachte verandert... en gaan dat vervolgens tegenover uitverkiezing en alwetendheid plaatsen. Dan gaan ze 2 dingen die de bijbel over God zegt afwegen en strepen dat wat het minst bij hun eigen Godsbeels past vervolgens weg.