wegwijs

Rens

Re: wegwijs

Bericht door Rens »

wim schreef:
Jongere schreef:Bespaar jullie wat mij betreft de moeite, ik haalde op voor een eenmalig project (verbonden aan de Hogeschool Ede). Maar als er gedoneerd gaat worden is dat natuurlijk prima, er zullen vast goede stichtingen te vinden zijn. :)
... kom ik daar even goed van af.... ;)
:haha :haha :haha :haha
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

henriët schreef:doe vooral geen plu op hier,
t stormt
:oO
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef: :oO
wegkwijt
~~Soli Deo Gloria~~
Rens

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef: :oO
wegkwijt
wegweg
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
henriët

Bericht door henriët »

gewoon ff lezen in dit topic.. en dan zie je de stormachtige vlagen......................
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
henriët schreef:doe vooral geen plu op hier,
t stormt
:oO
Ik bied 30 euro, maar hoe kan ik het kwijt raken?

Is het ook niet: Aan de arme gegeven is Gode geleend?

Van zulk een lening wil ik niks terug zien.
Het is een gift.

Vele malen heb ik armlastigen geholpen, slechts van een enkeling heb ik iets terug ontvangen.

Het heeft mij gebracht tot de stellingname: Ik leen niks meer uit, alles wat ik uitleen is een gift.

Als ik überhaupt iets kan geven, kan ik het toch van de Heere alleen ontvangen hebben?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:gewoon ff lezen in dit topic.. en dan zie je de stormachtige vlagen......................
zullen we dan maar gaan zingen: Ruwe stormen mogen woeden, mij geleidt des Heeren hand
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

Ik vraag me steeds weer af: Wat maakt de reformatorische zuil nu zo geweldig? Zou het niet moeten zijn dat het een groep christenen is, die vanuit een waar geloof leven, en een leer belijden in navolging van de reformatie (met als kanttekening, dat men zonder zich te bekeren niet waarlijk gereformeerd kan zijn)? Of zijn wat uiterlijkheden genoeg? Zou het bij een religieuze groepering, zoals de ger. gez., niet moeten gaan om de "gemeenschap der heiligen", ipv een "gemeenschap van gelijkgezinden"? Waarom wordt die uiterlijke eenheid toch zo gevierd, als er van die wezenlijke eenheid (in Christus; de gemeenschap der heiligen) zo weinig sprake is?

PS> Nog als reactie op refo, nalv zijn loflied op het materialisme: Je hebt gelijk als je bepleit dat er in wezen niets mis mee is, met dingen kopen en verkopen, en dat ook nog tegen hoge prijzen. Ware het niet, dat de traditie waarop de ger. gez. zich beroept, matigheid en soberheid zeer hoog in het vaandel had staan. In de gereformeerde traditie, zeker de bevindelijke/piëtistische tak, waren vermaak en luxe verdacht. Het levensdoel was om te leven voor God, niet voor zichzelf. Geld was een gave van God, wat je niet verkwistte aan zelf-verwennerij, maar wat je besteedde in Zijn dienst. Hoe je t ook wendt of keert, dat is toch een andere levenshouding dan die de Wegwijs uitstraalt...
Jongere

Bericht door Jongere »

Voor de bieders van 20 en 30 euro: het is heel genereus. Maar de bedoeling van een gift is dat hij wordt overgemaakt en niet publiekelijk wordt medegedeeld. Dat is het principe van de linker- en rechterhand. :)
caprice

Bericht door caprice »

Onmisbaar voor voor de wegwijsbezoeker: http://www.wegwijs.nu/
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

memento schreef: PS> Nog als reactie op refo, nalv zijn loflied op het materialisme: Je hebt gelijk als je bepleit dat er in wezen niets mis mee is, met dingen kopen en verkopen, en dat ook nog tegen hoge prijzen. Ware het niet, dat de traditie waarop de ger. gez. zich beroept, matigheid en soberheid zeer hoog in het vaandel had staan. In de gereformeerde traditie, zeker de bevindelijke/piëtistische tak, waren vermaak en luxe verdacht. Het levensdoel was om te leven voor God, niet voor zichzelf. Geld was een gave van God, wat je niet verkwistte aan zelf-verwennerij, maar wat je besteedde in Zijn dienst. Hoe je t ook wendt of keert, dat is toch een andere levenshouding dan die de Wegwijs uitstraalt...
Behoorlijk min om het een 'loflied' te noemen.

Met name mensen die niets te besteden hebben bespeuren bij anderen 'materialisme'.

Materialisme is het streven naar bezit. Als iemand iets koopt of te koop aanbiedt is dat niet onder die definitie te vatten. Het is namelijk een levenshouding. Steeds meer willen hebben. En dan kun je een nietsbetekenend beursje dat iedere 18 maanden gehouden wordt zo niet aanmerken. We hebben het plan opgevat om woensdag te gaan. De entree is iets van 45 euro met z'n allen plus een tientje voor de heilige koe. Als ik echt materialistische neigingen had, ging ik niet. Dan zou ik die 5 tientjes ook aan het vermeerderen van bezit uitgeven.

Geld is een gave van God, die je niet verkwist aan zelfverwennerij. Mogelijk hebben de bevindelijke piëtisten de Bijbel niet begrepen. Zwartkijken is weer een andere zonde. Sinds wanneer mag je het geld wat je verdiend hebt niet aanwenden aan gemakken voor jezelf? Kom op, zeg. En 'besteden in Zijn dienst' klinkt wel prachtig, maar wordt ook maar door dominees verzonnen. En in zijn uitwerking bijzonder vaag. In het oude Israel werd precies voorgeschreven wat je moest geven aan Zijn dienst en de rest mocht je houden. Iets dergelijks zal nog wel gelden. Geld is iets tussen jou en God. Je kunt een ander niet voorschrijven wat hij of zij daarmee moet doen. God reageert alleen op 'bezit' als de dienst van God tekort kwam, maar hij legde geen belasting op om alle bezit richting de godsdienst af te romen.

In Gouda worden de kastelen en landgoederen van de gemeenteleden ook steeds groter. Ik heb geen zin om te verhuizen en misschien ook de mogelijkheid niet. Ik verdiep me er niet in. Maar als ik zie dat mensen met een groter huis dan ik, met minder kinderen, een nog driemaal zo groot huis kopen, dan denk ik ook wel eens: waar is de eenvoud? Maar of die gedachte dat nu uit afgunst of uit zorg voorkomt? Die grens is flinterdun.

Maar waarom zou iemand geen DVD van Willemijn van 25 euro mogen kopen? Zingen kan ze wel. Maar dat hele gedoe eromheen zal zo'n wicht zelf ook wel niet verzonnen hebben.
Of een hoed van 225? Als je hem tien jaar draagt zijn de kosten lager dan iemand die er ieder jaar 1 in de uitverkoop koopt.
Mensen zoeken een beroep of ze gaan dingen verkopen. En de handel is in onze gezindte altijd een beetje verdacht. Als ik een dag werk en ik reken 500 euro, ben ik een ijverig type. Als ik een auto koop voor 4000 euro en hem dezelfde dag doorverkoop voor 4500 ben ik een woekeraar. Degene die hem verkocht had ik 4500 moeten geven en degene die hem kocht had 4000 moeten betalen. Daar kan de schoorsteen niet van roken!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
Als ik een dag werk en ik reken 500 euro, ben ik een ijverig type. Als ik een auto koop voor 4000 euro en hem dezelfde dag doorverkoop voor 4500 ben ik een woekeraar. Degene die hem verkocht had ik 4500 moeten geven en degene die hem kocht had 4000 moeten betalen. Daar kan de schoorsteen niet van roken!
Kijk ook even naar de uren: hoe lang ben je bezig geweest om 500 euro te verdienen?
Terwijl iemand die een auto doorverkoopt zonder veel inspanning zo 500 euro ontvangt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Kijk ook even naar de uren: hoe lang ben je bezig geweest om 500 euro te verdienen?
Advocaten rekenen tegenwoordig meer dan 200 per uur, ex BTW. Dus die 500 euro is zo binnen :banghead
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

albion schreef:
refo schreef:
Als ik een dag werk en ik reken 500 euro, ben ik een ijverig type. Als ik een auto koop voor 4000 euro en hem dezelfde dag doorverkoop voor 4500 ben ik een woekeraar. Degene die hem verkocht had ik 4500 moeten geven en degene die hem kocht had 4000 moeten betalen. Daar kan de schoorsteen niet van roken!
Kijk ook even naar de uren: hoe lang ben je bezig geweest om 500 euro te verdienen?
Terwijl iemand die een auto doorverkoopt zonder veel inspanning zo 500 euro ontvangt.
Kijk, dat bedoel ik nou. Verkopen vereist geen inspanning, zo vermoeden leken. Forget it.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
refo schreef:
Heb je zelf wel eens een auto proberen te verkopen?

Verder ben ik het volledig met Refo eens. Alhoewel je mij geen DVD van Willemijn zal zien kopen, maar dat heeft een andere reden.

Bovendien ontstijgen de meeste argumenten die je hier langs ziet komen, het niveau van Wegwijs benatten en eigen nest bevuilen niet.
Plaats reactie