Bidden voor de GerGem!

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Marjan, het was meer een reactie op de gequote posting. Daarin vond ik een suggestieve opmerking als negatieve kritiek op dit artikel.
Je vroeg om argumenten waarom het een slap verhaal zou zijn.

Daarnaast vond je het wel goed dat de ds kritisch was maar van een goede kritiek zie ik niets.

Ik krijg van jou meer de indruk dat je je stekels opzet als er kritiek is op een (gergem?)dominee.
Be yourself, there are plenty of others.
wim

Bericht door wim »

Het is nooit moeilijk om een tekort te vinden als je er echt naar op zoek bent. Het is dan makkelijk om zoiets vaags als een onjuiste gestalte naar voren te halen. Zeker als dit gebaseerd is op gevoelens over gelezen stukken.

Dit negatieve moet en zal zwaarder wegen dan het positieve. Jammer!
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Marjan, het was meer een reactie op de gequote posting. Daarin vond ik een suggestieve opmerking als negatieve kritiek op dit artikel.

Daarnaast vond je het wel goed dat de ds kritisch was maar van een goede kritiek zie ik niets.

Ik krijg van jou meer de indruk dat je je stekels opzet als er kritiek is op een (gergem?)dominee.
Dank je voor nog een suggestieve opmerking. Tekent je wel!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

Dank je voor nog een suggestieve opmerking. Tekent je wel!
Ha, nou die indruk had ik al veeel langer.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het zal wel niet gebeuren maar eigenlijk moeten ze ook een reactie van de intiatiefnemers plaatsen. Dan hebben we pas een helder beeld. Maar die kans is er klein want,.....
refo

Bericht door refo »

de toon is wel een beetje:

- Ik heb geen internet.
- Jongeren willen een reactie, maar wat mij betreft reageer ik niet.
- Hebben we een probleem dan?
- Waarom zou je bidden als er geen probleem is?
- Ze hebben niet de juiste gestalte
- We hebben voorbidders nodig. Maar dat komt vanzelf.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

IK hoop eigenlijk dat het gebed kracht mag hebben en dat de dominee's merken dat het vruchten afwerpt. Hoe kun je zo'n initiatief afkeuren. Ds Mulder is er wel voorzichtig over, maar je leest zeker tussen de regels door dat hij niet weet wat hij er van moet denken.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Leonius

Bericht door Leonius »

Wat mij zo stoort in het artikel van ds. Mulder is het volgende:

- hij oordeelt over de intentie van de bidders.
- Hij zegt dat de bidders voor de gergem eenzijdig zijn: zij missen kennelijk de geestelijke houding, althans, die suggestie wekt hij
- Hij suggereert min of meer dat écht bidden voorbehouden is aan Gods volk, zonder daarbij zich te baseren op Bijbelse argumenten.
- Hij trekt de goede bedoelingen van de initiatiefnemers in twijfel, terwijl hij zelf later toegeeft dat de initiatiefnemers niet oproepen tot gebed als veroordeling van de GerGem. Ondertussen is de suggestie echter wel gewekt.
- De initiatiefnemers en de bidders hebben geen ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte. Dat is nogal een uitspraak van een predikant over gemeenteleden van hetzelfde huis (‘broeders’ zal ik maar niet schrijven….)…..

Het is nog altijd de toon die de muziek maakt, en die hier niet bepaalt liefderijk te noemen.

Desondanks ben ik het niet eens met de initiatiefnemers. Waar de schoen wringt kan ik eerlijk gezegd niet precies zeggen…. Zijn het die puntenlijstjes? Het middel (een website) waardoor de vuile was buiten wordt gehangen…? Ik weet het niet…..

Allen hartelijke groet,

Leonius
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Als er al geen kritiek op de Gergem was door de initiatiefnemers, dan is die er nu zeker wel.....
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Wat mij zo stoort in het artikel van ds. Mulder is het volgende:

- hij oordeelt over de intentie van de bidders.
- Hij zegt dat de bidders voor de gergem eenzijdig zijn: zij missen kennelijk de geestelijke houding, althans, die suggestie wekt hij
- Hij suggereert min of meer dat écht bidden voorbehouden is aan Gods volk, zonder daarbij zich te baseren op Bijbelse argumenten.
- Hij trekt de goede bedoelingen van de initiatiefnemers in twijfel, terwijl hij zelf later toegeeft dat de initiatiefnemers niet oproepen tot gebed als veroordeling van de GerGem. Ondertussen is de suggestie echter wel gewekt.
- De initiatiefnemers en de bidders hebben geen ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte. Dat is nogal een uitspraak van een predikant over gemeenteleden van hetzelfde huis (‘broeders’ zal ik maar niet schrijven….)…..

Het is nog altijd de toon die de muziek maakt, en die hier niet bepaalt liefderijk te noemen.

Desondanks ben ik het niet eens met de initiatiefnemers. Waar de schoen wringt kan ik eerlijk gezegd niet precies zeggen…. Zijn het die puntenlijstjes? Het middel (een website) waardoor de vuile was buiten wordt gehangen…? Ik weet het niet…..

Allen hartelijke groet,

Leonius
Helemaal mee eens, incl het feit dat ik (niet te definieren) nog niet helemaal achter het initiatief sta....

Nog 2 punten wil ik aanvullen:

-Vele predikanten bidden iedere zondagmorgen van een lijstje punten, die door de gemeenteleden worden aangedragen. Is dat wel geoorloofd dan?????
-Ook al zou alleen Gods volk kunnen bidden. Wie zegt dat de initiatiefnemers geen gelovigen zijn en dus onderdeel uitmaken van Gods volk?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
appie

Bericht door appie »

Voor de goede orde: ik ben geen GG maar HHK. Ben dus vrij onbevooroordeeld.
Ik denk dat de gebeds-site er nooit was gekomen als er geen kritiek zou zijn.
Ik vraag me af of de initiatiefnemers/de GG forumleden hun kerk zien tegen de achtergrond van haar ontstaansgeschiedenis: uit het gezelschapsleven. Mijns inziens zijn de behoudende predikanten op hetzelfde spoor gebleven van Kersten cs. Het lijkt mij eerlijk dit te beamen en een ander kerkverband te zoeken. Van harte welkom
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door refo

- Ik heb geen internet.
Ds P. Mulder kennende gaat hij op de vragen die men stelt in de daniel serieus in. als ik dit artikel lees zie ik ook een aantal mooie dingen Ds mulder spreek over de Houding in het gebed en t.o.v het gebed. Hij heeft gelijk
dat als wij bidden wij eigenlijk zwijgen moeten vanwege Gods Heiligheid. Wie kan bestaan voor Gods aangezicht? Toch zegt hij niet Bid maar niet!!! Alleen wijst hij erop dat we nederig tot hem moeten komen.

Daarnaast is zijn vraag Wat hebben de jongeren, die deze site hebben opgezet, voor ogen? Wat is hun ideaalbeeld? Welk referentiekader hanteren ze? Als ze bijvoorbeeld schrijven dat "het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring", weten ze dan wel goed waar ze het over hebben? Want voor welke problemen moeten we bidden. Misschien bekijkt hij de problematieke wel anders als de Jongeren. Er zijn er veel tegenwoordig die weten hoe het vroeger was en dat de Ger-gem nu een andere leer verkondigt. Ook als is dat hun noot laten we dan zoals daniel bidden. Dat is wat hij adviseert. En dat is ook de juiste gestalten want wij zijn Medeverantwoordelijk voor de kerkelijke situatie!!! Want wij zijn niet zonder zonden.

het niet goed dat tot gebed opgeroepen en aangezet wordt? Spreekt daaruit geen goede bedoeling; zelfs liefde tot de kerk? Laten wij allen bidden! En laten we toezien hoe we bidden. En hoe we niet bidden. Dat we toch mogen bidden om gebed, om de Geest der gebeden. Niet ons organiseren; evenmin ons niet organiseren brengt uitkomst. De Heere Christus bidt voor Zijn kerk. Daarom is er verwachting naar 's Heeren raad en welbehagen. Wat een genade als we daarin mogen delen. De Heere zij ons genadig, denke aan ons. Om Jezus wil. Ontwaak Noordenwind en kom Gij Zuidenwind.

[Aangepast op 6/4/05 door timo]
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door appie
Voor de goede orde: ik ben geen GG maar HHK. Ben dus vrij onbevooroordeeld.
Ik denk dat de gebeds-site er nooit was gekomen als er geen kritiek zou zijn.
Ik vraag me af of de initiatiefnemers/de GG forumleden hun kerk zien tegen de achtergrond van haar ontstaansgeschiedenis: uit het gezelschapsleven. Mijns inziens zijn de behoudende predikanten op hetzelfde spoor gebleven van Kersten cs. Het lijkt mij eerlijk dit te beamen en een ander kerkverband te zoeken. Van harte welkom
Hier vind ik wat inzitten hoor
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door timo
Oorspronkelijk gepost door refo

- Ik heb geen internet.
Ds P. Mulder kennende gaat hij op de vragen die men stelt in de daniel serieus in. als ik dit artikel lees zie ik ook een aantal mooie dingen Ds mulder spreek over de Houding in het gebed en t.o.v het gebed. Hij heeft gelijk
dat als wij bidden wij eigenlijk zwijgen moeten vanwege Gods Heiligheid. Wie kan bestaan voor Gods aangezicht? Toch zegt hij niet Bid maar niet!!! Alleen wijst hij erop dat we nederig tot hem moeten komen.

Daarnaast is zijn vraag Wat hebben de jongeren, die deze site hebben opgezet, voor ogen? Wat is hun ideaalbeeld? Welk referentiekader hanteren ze? Als ze bijvoorbeeld schrijven dat "het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring", weten ze dan wel goed waar ze het over hebben? Want voor welke problemen moeten we bidden. Misschien bekijkt hij de problematieke wel anders als de Jongeren. Er zijn er veel tegenwoordig die weten hoe het vroeger was en dat de Ger-gem nu een andere leer verkondigt. Ook als is dat hun noot laten we dan zoals daniel bidden. Dat is wat hij adviseert. En dat is ook de juiste gestalten want wij zijn Medeverantwoordelijk voor de kerkelijke situatie!!! Want wij zijn niet zonder zonden.

het niet goed dat tot gebed opgeroepen en aangezet wordt? Spreekt daaruit geen goede bedoeling; zelfs liefde tot de kerk? Laten wij allen bidden! En laten we toezien hoe we bidden. En hoe we niet bidden. Dat we toch mogen bidden om gebed, om de Geest der gebeden. Niet ons organiseren; evenmin ons niet organiseren brengt uitkomst. De Heere Christus bidt voor Zijn kerk. Daarom is er verwachting naar 's Heeren raad en welbehagen. Wat een genade als we daarin mogen delen. De Heere zij ons genadig, denke aan ons. Om Jezus wil. Ontwaak Noordenwind en kom Gij Zuidenwind.

[Aangepast op 6/4/05 door timo]
Kom Timo,

Ds Mulder proeft iets wat hij helemaal niet kan proeven. Als ik het in een woord moet samenvatten. Ik vind het gemeen om zo over je medegeloofsgenoten te praten. Of hij moet informatie hebben die hij niet kenbaar maakt in de Daniel. Maar zo op het eerste gezicht komt het over als gemeen. Dat deed collega ds de Wit ook al eens een keer. We beginnen de recensie maar met afval en verval. Dat soort rare fratsen hoort een ds niet uit te halen. Ga dan eerst eens met de initiatief nemers om tafel, om hun geest te proeven. Dit is zo jammer.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Dat soort rare fratsen hoort een ds niet uit te halen.
niemand dan.
Plaats reactie