Dia, ik begrijp dat je bezorgd bent, houd er alleen wel rekening mee dat het gevaar niet in het middel zit maar in het gebruik.
Is internet gevaarlijk?
Nee als je het zakelijk en af en toe als ontspanning of leerzaam gebruikt.
Ja als we verkeerde dingen opzoeken en heel veel tijd eraan besteden.
Is televisie gevaarlijk?
Nee, als je het gebruikt ter lering zoals discovery, animal planet of history x enzo.
Ja als je al je tijd verdoet aan nutteloze, goddeloze programmas.
Is kaarten/biljarten/darten gevaarlijk?
Nee als je het ter ontspanning gebruikt.
Ja als je het in een kroeg doet waar popmuziek gedraaid word en dronkenschappen normaal zijn.
Is lezen gevaarlijk?
Nee als je het doet ter ontspanning of lering.
Ja als je verkeerde lectuur leest en als al je tijd erin gaat zitten.
Is naar de kerk gaan gevaarlijk?
Nee als je het tot Gods eer doet of tot zaligheid der ziel.
Ja als je het doet om van de mensen gezien te worden of uit gewoonte en verder niets.
Het middel is niet verkeerd, maar het gebruik kan heel verkeerd zijn.
BEZINNING!-Antichristelijke tendenzen onmiskenbaar...
- SecorDabar
Re: BEZINNING!-Antichristelijke tendenzen onmiskenbaar...
Beste Ejvl,ejvl schreef:Dia, ik begrijp dat je bezorgd bent, houd er alleen wel rekening mee dat het gevaar niet in het middel zit maar in het gebruik.
Is internet gevaarlijk?
Is televisie gevaarlijk?
Nee, als je het gebruikt ter lering zoals discovery, animal planet of history x enzo.
Ja als je het in een kroeg doet waar popmuziek gedraaid word en dronkenschappen normaal zijn.
Is lezen gevaarlijk?
Ja als je het doet om van de mensen gezien te worden of uit gewoonte en verder niets.
Ik ben het met de strekking van uw schrijven grotendeels eens.
Maar ik dacht dat het kaartspel in gereformeerde kringen vroeger werd aangeduid
als een "duivels prentenboek".
Die reden werd toen niet in verband gebracht met cafébezoek, maar
als het kaartspel op zich.
Ik heb echter de kennis niet paraat waarom men dit een duivels prentenboek noemde,
maar dit herinner ik me er wel van.
Misschien weten andere forumleden er meer van waarom
men dit zo vond.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar schreef:Beste Ejvl,ejvl schreef:Dia, ik begrijp dat je bezorgd bent, houd er alleen wel rekening mee dat het gevaar niet in het middel zit maar in het gebruik.
Is internet gevaarlijk?
Is televisie gevaarlijk?
Is lezen gevaarlijk?
Ik ben het met de strekking van uw schrijven grotendeels eens.
Maar ik dacht dat het kaartspel in gereformeerde kringen vroeger werd aangeduid
als een "duivels prentenboek".
Die reden werd toen niet in verband gebracht met cafébezoek, maar
als het kaartspel op zich.
Ik heb echter de kennis niet paraat waarom men dit een duivels prentenboek noemde,
maar dit herinner ik me er wel van.
Misschien weten andere forumleden er meer van waarom
men dit zo vond.
refowebvragenrubriek, antwoord van Gerard Slurink schreef: De koning in het kaartspel zou de duivel voorstellen, de vrouw Maria, de moeder van Jezus en de boer Jezus zelf. Dit zou 'bedacht' zijn door koning Karel VI uit Frankrijk die het kaartspel liet maken in 1392. Hijzelf of de schilder zouden hiermee kwade bedoelingen hebben gehad. De harten en ruiten zouden het bloed van Christus voorstellen. De schoppen en klaveren vervolging en vernietiging van de christenen. De nummers 1 tot 10 en zouden een spotten zijn met de Tien Geboden.
Nu is er inderdaad een document dat vertelt dat Karel VI in 1392 drie sets handgemaakte kaarten bestelde bij een schilder met de naam Jacquemin Gringoneur. Andere geschriften vertellen dat een hofdame van Karel VI, Odette de Champdivers, allerlei spelletjes in het hof had gehaald waaronder dobbelstenen en een kaartspel. Dit om Karel VI, die allerlei geestelijke problemen had, afleiding te bezorgen. Karel VI vond de kaarten niet zo mooi en liet toen een eigen versie maken, rijk beschilderd met mooie kleuren en goudverf. Typisch iets dat koningen deden. In die tijd waren de plaatjes (nu heer, vrouw en boer) nog koning, ruiter en knecht. Naar het schijnt gaf Karel VI de opdracht de ruiter te vervangen door een koningin, mogelijk als eerbetoon aan Odette die dag en nacht voor hem zorgde. Zijn eigen vrouw wilde dat niet meer doen, vanwege zijn onvoorspelbaar gedrag. In het National Library of France in Parijs liggen nog zeventien kaarten die van het kaartspel van Karel VI zouden zijn. Maar dit zijn tarotkaarten en geen speelkaarten. De afbeeldingen op deze kaarten zijn onder andere: keizer, keizerin, paus, matigheid, rechtvaardigheid, sterkte, kluizenaar, gehangene, de dood, duivel, huis van God, ster, maan, zon, wereld en het oordeel. Of dit werkelijk de kaarten zijn die Karel VI liet maken wordt wel betwijfeld. Tarotkaarten zijn van een wat later datum en komen uit Italië. Bovendien lijken de beschrijvingen meer te wijzen op gewone speelkaarten.
Dat is wat we weten. Wat moeten we nu hiermee? Karel VI heeft de speelkaarten niet bedacht maar slechts een eigen versie laten maken. Hoe deze speelkaarten van Karel VI er uit zagen is onzeker. Maar er is geen zichtbaar bewijs dat er kwade bedoelingen of betekenissen achter zaten. Laten we nog even kijken wat we verder weten.
Een Italiaanse monnik, Bernardus van Siena (15e eeuw), zou het kaartspel het "prentenboek van de duivel" hebben genoemd. Als je nuchter naar de plaatjes op de kaarten kijkt moet je je wel even achter de oren krabben waarom hij daar bij zou komen. Over welk kaartspel had hij het eigenlijk? Het is veel aannemelijker dat dit tarotkaarten waren die toen in Italië populair werden. Bij deze kaarten kan ik me de term "prentenboek van de duivel" goed voorstellen. Tarotkaarten zijn zeker twijfelachtig en in veel gevallen ronduit verkeerd. De bedoeling van de kaarten is meestal waarzeggerij in één of ander vorm en er is geen twijfel aan dat de Bijbel waarzeggerij verbiedt. Maar tarotkaarten en speelkaarten zijn niet hetzelfde.
Wat we weten is dat het kaartspel al bestond voor Karel VI zijn kaarten liet maken. In Europa wordt het kaartspel al genoemd rond 1290. Een Duitse monnik geeft de eerste beschrijving van het kaartspel in 1377. De oorsprong is niet bekend. Er wordt wel gedacht aan China of India maar concrete aanwijzingen daarvoor ontbreken. Een eerste aanknopingspunt vinden we in een Mammeluks kaartspel uit de 13e eeuw. Dit heeft 52 kaarten met als plaatjes: koning, onderkoning en afgevaardigde. De vier kleuren zijn: zwaard, bokaal, munt en polostok. Dit is goed mogelijk de voorloper van ons kaartspel. De oudste kaartspelen in Europa vinden we in Italië en Spanje. Het kaartspel van Italië doet denken aan dat van Mammelukken. In de verschillende landen ontstaan dan allerlei variaties. Zo is er een Italiaanse versie, een Spaanse versie, een Duits/Zwitsers versie, een Franse versie en nog meer. Van de vier kleuren bestaan verschillende variaties. In Zwitserland heb je ook nu nog steeds het Jassspiel, met rozen, eikels, schilden en schellen. In Italië heb je nog Napoletane, met knuppels, zwaarden, munten en bekers. De plaatjes in die tijd zijn koning, ruiter en knecht.
Het kaartspel zoals wij dat kennen komt voort uit de Franse versie uit Rouen en dateert vermoedelijk van eind 15e eeuw. Deze variant heeft de symbolen die we nu hebben: harten, ruiten, klaver en schoppen. De ruiter is daar vervangen voor de koningin. De koningen zijn heersers uit de joodse, Griekse, Romeinse en christelijke geschiedenis en hun namen stonden op de kaarten. Aanvankelijk wisselden deze, maar sinds 16e eeuw zijn dit meestal: Koning David, Alexander de Grote, Julius Caesar en Karel de Grote. Ook de vrouwen en de knechten stelden historische mensen voor en ook hun namen stonden op de kaarten. In latere tijd verdween dat een beetje, alhoewel sommige kaartspelen dat nog steeds hebben, met name in Frankrijk. De joker werd overigens pas in de 19e eeuw toegevoegd in de Amerikaanse versie. De joker is een nar, een middeleeuwse clown en grappenmaker.
Dit is naar mijn weten een redelijk getrouw beeld van de geschiedenis van het kaartspel zoals wij dat kennen. Is hier een boosaardige achtergrond en een spotten met Christus zichtbaar? Ieder moet kiezen voor zichzelf, maar ik beschouw het verhaal van de verborgen betekenis van de plaatjes als ongeloofwaardig en zie meer kwaad in het verhaal zelf dan in de kaarten op zich. Als het kaartspel werkelijk mijn Heiland zou bespotten, zou ik ze nooit meer willen aanraken. Maar ik vind naar eer en geweten geen aanwijzingen dat het kaartspel dat doet.
weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... b1b38dafd/Simon schreef:weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
Iemand ooit een plaat achteruit gedraaid?

~~Soli Deo Gloria~~
Niet zelf, maar wel eens een lezing erover gehoord op de JV.Hendrikus schreef:http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... b1b38dafd/Simon schreef:weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
Nee. Ik heb sowieso nooit een plaat gedraaid; ook niet vooruit, sorry.Hendrikus schreef:http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... b1b38dafd/Simon schreef:weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
Ik begrijp dit verhaal goed, maar kan het er niet helemaal mee eens zijn. Ik mis het gegeven dat we de zonde moeten haten en vlieden in ons leven, en daarmee ook die plaatsen en zaken waar de zonde meer dan elders op de loer licht.ejvl schreef:Dia, ik begrijp dat je bezorgd bent, houd er alleen wel rekening mee dat het gevaar niet in het middel zit maar in het gebruik.
Is internet gevaarlijk?
Is televisie gevaarlijk?
Is lezen gevaarlijk?
Het is waar: als je een tv in huis haalt en vervolgens een keer in de week een natuurrfilm kijkt is daar niets op aan te merken.
Maar..
De Bijbel leert ons zo ernstig dat we een zondig hart hebben, en dat we zo gemakkelijk struikelen. Ik vertrouw mij eigen hart niet, en ik raad iedereen die dat wel doet aan, om zichzelf ernstig te onderzoeken.
en dit geldt voor allerlei zaken. Laten we die dingen mijden die ons op de zwakke momenten, die ieder mens heeft, in verleiding zullen brengen.
- Bonny
- Contacteer:
Op youtube staan wel wat voorbeelden waaruit 'overduidelijk' zou moeten blijken dat er satanische boodschappen op staan. De filmpjes moeten hun beweringen ondertitelen en zelfs dan vind ik het nog vergezocht.Simon schreef:weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
Waarom draait men überhaupt een plaat achterstevoren? Zoek toch een echte hobby

The Groom's still waiting at the altar
- SecorDabar
Beste Dennis,dennis schreef:Ik begrijp dit verhaal goed, maar kan het er niet helemaal mee eens zijn. Ik mis het gegeven dat we de zonde moeten haten en vlieden in ons leven, en daarmee ook die plaatsen en zaken waar de zonde meer dan elders op de loer licht.ejvl schreef:Dia, ik begrijp dat je bezorgd bent, houd er alleen wel rekening mee dat het gevaar niet in het middel zit maar in het gebruik.
Is internet gevaarlijk?
Is televisie gevaarlijk?
Is lezen gevaarlijk?
Het is waar: als je een tv in huis haalt en vervolgens een keer in de week een natuurrfilm kijkt is daar niets op aan te merken.
Maar..
De Bijbel leert ons zo ernstig dat we een zondig hart hebben, en dat we zo gemakkelijk struikelen. Ik vertrouw mij eigen hart niet, en ik raad iedereen die dat wel doet aan, om zichzelf ernstig te onderzoeken.
en dit geldt voor allerlei zaken. Laten we die dingen mijden die ons op de zwakke momenten, die ieder mens heeft, in verleiding zullen brengen.
Ik ben het van harte met u eens.
Het verhaal van Ejvl is op zich goed, maar inderdaad
geldt voor ons de bede van het Onze Vader:
Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Dan moeten we onszelf ook niet (onnodig) in die verzoekingen brengen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Soms zit het er wel bewust in. De band Petra heeft ooit de tekst "What are you looking for the devil for, when you ought to be looking for the Lord?" er in gestopt. Terwijl Pink Floyd kwam met "Congratulations. You have just discovered the secret message."Bonny schreef:Op youtube staan wel wat voorbeelden waaruit 'overduidelijk' zou moeten blijken dat er satanische boodschappen op staan. De filmpjes moeten hun beweringen ondertitelen en zelfs dan vind ik het nog vergezocht.Simon schreef:weet je nog die tijd, dat we zochten naar duivelse teksten die pas te horen waren wanneer we grammofoonplaten achteruit gingen draaien ?
Waarom draait men überhaupt een plaat achterstevoren? Zoek toch een echte hobby
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dennis, ik heb express wat gevoelige onderwerpen genomen om het verhaal duidelijk te maken.dennis schreef: Ik begrijp dit verhaal goed, maar kan het er niet helemaal mee eens zijn. Ik mis het gegeven dat we de zonde moeten haten en vlieden in ons leven, en daarmee ook die plaatsen en zaken waar de zonde meer dan elders op de loer licht.
Maar..
Inderdaad hebben we een zondig hart, maar weet je, veel mensen zien het gevaar ook niet in simpele spelletjes doen, of streek romans lezen, of muziek luisteren en nog veel meer voorbeelden.
Net als wat SecorDabar zegt, het moet onze bede zijn, leid ons niet in verzoeking en verlos ons van de boze, de verleidingen zitten overal in, een willekeurig tankstation of supermarkt en je ogen kunnen getrokken worden naar een rek met bladen, of langs de weg die vreselijke reclames, bijna naakt.
De hele wereld zit vol gevaren, en daar moeten we voor bewaard blijven.